مالک رحمتی؛ از جنوب شهر مراغه تا استانداری آذربایجان شرقی /تلخ ترین دیزی زندگی «آقا اسکندر» در شام غریبانِ «پسر»

  پنجشنبه، 03 خرداد 1403 ID  کد خبر 389745
مالک رحمتی؛ از جنوب شهر مراغه تا استانداری آذربایجان شرقی /تلخ ترین دیزی زندگی «آقا اسکندر» در شام غریبانِ «پسر»
ساعدنیوز: آنچه در این گزارش می‌خوانید مجموعه‌ای از خاطراتی‌ است که دوستان نزدیک به «مالک رحمتی» استاندار فقید آذربایجان شرقی از او روایت کرده اند. خاطراتی که بسیارشان را شهید مالک برایشان روایت کرده است. رفقایی از دوره ستاد بهره وری آستان قدس رضوی تا رفقای دوران دانشگاه و دوستان متاخری که در دولت با او همکاری داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مهر، حادثه تلخ شهادت سید ابراهیم رییسی و مسافران هلی کوپتر حامل رییس جمهور، استاندار جوان آذربایجان شرقی را هم در قطار شهداء قرار داد. مالک رحمتی استاندار 42 ساله مراغه‌ای که دانش آموخته امام صادق بود و قائم مقامی آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

مالک اهل مراغه بود...

مالک اهل مراغه بود. بچه جنوب شهر مراغه. پدرش آقا اسکندر کاسب است. کاسب یکی از بازارهای محلی. مغازه‌ای قدیمی دارد که ظهر به ظهر دیزی می‌فروشد. یک کسب و کار 60 یا 70 ساله. از آن مومن‌های قدیمی که هنوز شب‌ها نماز شب می‌خواند آن هم نه به عربی یا فارسی که قنوتش را هم با همان لهجه غلیظ آذری زمزمه می‌کند.

اصلا مالک ویدیویی در گوشی همراهش داشت از یکی از همین مناجات های شبانه پدر که وسط دعاهای شبانه اش در فضایی بین گریه و خنده برای مالکش دعا می‌کرد. او هر وقت پشت میز ریاست دلش می گرفت، سری می زد به این ویدیوی پدرانه و انگار قوت قلبش می شد.

حاج اسکندر هنوز خبر رفتن پسر را نشنیده است!

حاج اسکندر اما هنوز نمی داند مالکش پر کشیده. پسرها ترس دارند برای گفتن خبر رفتن مالک. که قلب پدر چطور تاب می‌آورد غم دوری پسر را؟ اما تقدیر است و احتمالا آقا اسکندر باید برای شام جمعه شب تلخ ترین دیزی عمر نزدیک به 90 ساله‌اش را بار بگذارد.

شام غریبان مالکِ حلمای 13 ساله ، سلما جان 4 ساله و علی آقای 9 ساله پس از آخرین وداع با پدر در مقبره شهدای مراغه…

از دانشگاه امام صادق تا وزارت کشور

مالک پسر زرنگی بود. مثل خیلی از بچه‌های آذربایجان چه زود به علم معاش آشنا شده بود. شاید 13 سالش بود که به روایت خودش در کنار تبدیل شدن به مهمترین چهره فرهنگی پایگاه بسیج محله و تبدیلش به یک پایگاه نمونه استانی، کار می کرد و کمک خرج آقا اسکندر شده بود. آجیل فله می خرید، بسته بندی می کرد و در بازار می فروخت. نهج البلاغه می‌خواند و از بچگی مسلط به فن سخنوری بود. اصلا برای همین قدرت بیان بود که شاید برای رفتن به دانشگاه امام صادق«ع» حقوق را انتخاب کرد و فارغ التحصیل شد. این مدرک اما خیلی زود برایش یک خاطره شد و انگار سرنوشت آقا مالک به حساب و کتاب گره خورده بود. او که از میان طرح مشاوران جوان احمدی نژاد سر از وزارت کشور درآورد.

مالک رحمتی از زبان رفقا

آنچه در این گزارش می‌خوانید مجموعه‌ای از خاطراتی‌ است که دوستان نزدیک به استاندار فقید آذربایجان شرقی از او روایت کرده اند. خاطراتی که بسیارشان را شهید مالک برایشان روایت کرده است. رفقایی از دوره ستاد بهره وری آستان قدس رضوی تا رفقای دوران دانشگاه و دوستان متاخری که در دولت با او همکاری داشته اند.

مالک پس از وزارت کشور سیاست را رها می‌کند و باز بر می‌گردد به آن تخصص ذاتی که در وجودش داشته. حوزه مولدسازی و ساخت پول. او به یکی از معادن زیر مجموعه بنیاد کوثر می رود.

یک شرکت زیان ده معدنی. شرکتی با سود سالانه کمتر از 7 میلیارد که در یک‌سال مدیریت مالک درآمدش به بیش از ده برابر رسید. به طوری که مالک رحمتی مدیر نمونه دولتی جهادی کشور می‌شود و از دولت حسن روحانی تقدیر می گیرد. مالک که حقوق خوانده بود، در دوره مدیریت معدنی بیشتر چکمه به پا کف معدن بود.

این قدر که در پایان دوره مدیریتش در این شرکت معدنی، در انتخابات انجمن سنگ ایران کاندیدا شد. او آن روز چنان خطابه ای گفت که مرحوم حاج قاسم شفیعی رییس وقت بگوید اگر این جوان امروز رأی بیاورد من هم در انتخابات باقی می مانم و اینگونه مالک 30 ساله شد نایب رییس انجمن سنگ ایران با تحصیلات تخصصی حقوق .

مسیر بعدی مالک هلدینگ سبحان بود و شرکتی ورشکسته که مدیر پیشینش راهی اوین شده بود. یک شرکت سرمایه گذاری حقوق. مالکی که حقوق خوانده بود حالا روی میزش پر بود از کتاب‌های فنی و ریاضی و مالی. او برای مدیریت در سبحان باید گرید بورسی می گرفت برای مدیریت بر یک نهاد مالی. مالکی که بیزار بود از ریاضی و بحث‌های فنی رفت آزمون داد و با نمره Aگرید مالی از بورس گرفت. شرکت مالی زیان ده تحویل داده شده در دوره مدیریت مالک رحمتی به بهایی 300 میلیاردتومانی در بورس به فروش رفت.

راز مخالفت با داماد

حالا دیگر در این سال‌ها مالک سری هم بین سرها پیدا کرده بود. یکی از آنهایی بود که در بخش فعالیت های اقتصادی مشغول به کار شده بود. او یکی از پیشنهادها به مخبر در همان سال‌ها برای همکاری در ستاد اجرایی فرمان امام بود اما یک نفر ایستاد و گفت و نباید مالک به ستاد اجرایی برود. سید مصطفی سید هاشمی از مدیران ارشد ستاد اجرایی.

این قدر سختگیرانه که اعضای دفتر مشکوک می‌شوند. این نماینده پیشین مراغه و عجب‌شیر راز مخالفتش را می‌گوید:«مالک دامادم است. او را جایی نیاورید که بگویند با رانت پدر همسرش آمده است.»

مسیر مالک از اواخر دهه 90 با حاج آقای مروی گره می خورد. سعادت خادمی امام رضا «ع». در معاونت بهره‌وری اوست که می‌شود مسئول مولدسازی دارایی های راکد آستان. مسئولیتی که او را خیلی زود تا قائم مقامی آستان قدس می رساند.

مسیر مالک به دولت رئیسی افتاد

مالک ادامه مسیر مسئولیت را در دولت سپری می کند. درحالی که او گزینه یک وزارتخانه اقتصادی شده بود اما در سازمان خصوصی سازی مسئولیت می گیرد. البته نه برای خصوصی سازی. سید ابراهیم رییسی دنبال درآمدساز کردن دارایی های راکد طرح مولدسازی بود.

شرایط اما در مولدسازی آن طور که مالک رحمتی در افکارش برای‌شان برنامه ریخته بود پیش نمی‌رود و او به رغم موفقیت در پروسه مولدسازی با پیشنهاد استانداری آذربایجان شرقی راهی تبریز می‌شود. استانی که خود یک ایران کوچک است.

مالک که به گفته رفقای صمیمی اش همیشه در رویاپردازی‌هایش به اتفاقات مدیریتی بزرگ برای تحول و مولدسازی کشور فکر می‌کرد، اما سکوی پرتابش به ابدیت بود. در شب میلاد امام رضا این خادم الرضا آخرین ماموریتش را دوشادوش رییس جمهور و هیات همراه پشت سر گذاشت و شهادت نصیبش شد

روحش شاد و یادش گرامی…


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (456 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (59 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (37 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (15 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (13 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (12 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
این زن بعد افشای خیانت همسرش، خودش و 4 فر زندش را کشت +عکس
تعریف و تمجید آیت الله رئیسی از حامد سلطانی مجری محبوب سال تحویل در یک دورهمی کوتاه/ داغی که دوباره تازه شد+فیلم
همه داوودنژادهای جلوی دوربین! / از مادربزرگ و عمو گرفته تا خواهر و دختر عمو
این 5 میوه را در یخچال نگه ندارید!
مرد همسایه بخاطر شارژ ساختمان دست به اسلحه برد!
توله گیری برخی پیمانکاران شهرداری از سگ‌های ولگرد! + فیلم دلخراش
شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا
"برای خودمان بده" یعنی چی؟
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با شروع مستندها/ یکشنبه 27 خرداد
پشت پرده‌ای نگران کننده از همستر کامبت!
بن سلمان با رویای جدید ساخت شهر آینه‌ای و ساحلی «مگنا» + عکس
خشک شدن دردناک یک کارگر با برق گرفتگی
از لحظات بغض آلود آزادی حمید نوری تا رقابت نامزدها برای انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
انتقال حمید نوری برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان
پسر دایی ناصرالدین شاه جان ملکه انگلیس را نجات داد / تنها ایرانی که بالاترین نشان دولتی انگلستان را دریافت کرد