مراحل و مدارک لازم برای سند زدن خودرو 

  پنجشنبه، 20 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مراحل و مدارک لازم برای سند زدن خودرو 
برای سند زدن خودروهای وارداتی باید حتما پته گمرکی (بارنامه خروج کالا از گمرک) در دست داشته باشید و تهیه آن از طریق انبار گمرک امکانپذیر است. هنگام ترخیص خودرو به پته گمرکی (تمامی اطلاعات مربوط به خودرو شامل برگ سبز، فاکتور خرید و… در آن ثبت شده) نیاز است و با در دست داشتن آن می‌توان برای دریافت پلاک و برگ سبز خودرو، اقدام کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با افزایش روند تولید خودرو ها، طبیعی است که خرید و فروش آن ها نیز رواج پیدا کرده است، اما دیده می شود که برخی افراد وقتی خودروی جدیدی را از فرد دیگری خریداری می کنند در انتقال سند خودرو به مالکیت خود، تاخیر می کنند و به این مسئله کاملا بی اعتنا می باشند. این مورد امر بسیار مهمی می باشد و در حین خرید خودرو باید هم زمان انتقال سند خودرو را انجام داد زیرا بی اعتنایی در این موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی هم برای خریدار و هم برای فروشنده می کند. افراد برای "انتقال سند خودرو" باید مراحلی را طی کنند، هم چنین شرایط زیادی دارد که اگر شما نیز در چنین شرایطی قرار گرفته اید و با شرایط آن آشنا نیستید توصیه می کنیم با ما همراه باشید و مطالب زیر را با دقت مطالعه نمایید.

مدارک لازم برای سند زدن خودرو

به خاطر داشته باشید برای انتقال سند خودرو لازم است که هم خریدار و هم فروشنده حضور داشته باشند. اگر به هر دلیلی یکی از طرفین حضور نداشته باشد انتقال مالکیت تنها در صورت حضور وکیل رسمی صورت می گیرد. برای انتقال مالکیت باید تمامی مدارک مربوط به خودرو را همراه خود داشته باشید. یادتان باشد که هنگام فروش خودرو عوارض شهرداری، خلافی خودرو و مالیات آن باید پرداخت شده باشد و برگه تسویه آن را باید با خود داشته باشید. کارت سوخت و بیمه شخص ثالث هم باید همراه فروشنده باشد و در پایان به همراه داشتن مدارک شناسایی طرفین معامله نیز الزامی است.

انتقال سند خودرو صفر کیلومتر

برای انتقال سند خودرو صفر ابتدا این پرسش مطرح می شود که شما خودرو را به صورت اقساطی خریداری کرده اید یا به صورت نقدی؛ چراکه سند زدن هرکدام با یکدیگر متفاوت است. در صورتیکه خودرو را به صورت اقساطی خریداری کرده اید، سند خودرو در رهن شرکت مورد نظر باقی می ماند و تا تسویه حساب کامل این مسئله روی سند خودرو ثبت می شود، بنابراین شما پس از خرید خودرو و طی مراحل مربوط به آن مالک خودرو می شوید اما تا زمانی که بدهی شما به شرکت فروشنده به پایان نرسد، سند خودرو به صورت رهن در کمپانی می ماند و پس از پرداخت کامل خودرو، سند به خریدار تحویل داده می شود.

اگر خودرو صفر را نقدی خریداری کرده اید، سند خودرو پس از پرداخت کل مبلغ به نام شما می شود.

انتقال سند خودروهای کارکرده

در خرید و فروش خودرو های دست دوم و کارکرده باید نهایت دقت را به خرج بدهید چراکه ممکن است نداستن برخی از مسائل برای شما (فروشنده یا خریدار) مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر خودرو دست دوم را به صورت نقدی خریداری می کند و تمام هزینه آن را به صورت یکجا پیداخت می کنید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، انتقال سند خودرو انجام می شود (حضور خریدار و فروشنده الزامی است).

درصورتی که خرید خودرو به صورت اقساطی باشد پس از نوشتن قولنامه در دفاتر اسناد رسمی، فروشنده به خریدار وکالت می دهد تا بتواند تعویض پلاک خودرو را انجام دهد و برگه سبز دریافت کند؛ سند خودرو تا تسویه کامل در اختیار دفتر اسناد رسمی می ماند و تا زمانی که کل اقساط پرداخت نشود سند همچنان به نام فروشنده است.

چند نکته که باید در انتقال سند خودروهای دست دوم به یاد داشته باشید!

سند قطعی یا همان برگ سبز خودرو حتما باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود در غیر این صورت سند خودرو همچنان به نام فروشنده است.

  • درصورتی که انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی انجام نشود، انجام هر تخلفی (دزدی، حمل مواد مخدر، آدم کشی و…) به عهده فروشنده (که مالک خودرو شناخته می شود) است.
  • دقت کنید که هنگام خرید خودرو، سند قطعی به نام فروشنده باشد و خودرو بدون سند قطعی به فروش نرسیده باشد خریدار هنگام سند زدن آن به مشکل می خورد چرا که دسترسی به مالکان قبلی مشکل است.
  • هنگام تنظیم قولنامه باید تمام اطلاعات مربوط به خودرو در آن ثبت شود همچنین هرآنچه که مربوط به تعویض پلاک، مبلغ دریافتی، زمان تحویل خودرو و… است در آن ثبت شود.
  • اگر کل مبلغ معامله را پرداخت کردید و فروشنده در دفتر اسناد رسمی حضور پیدا نکرد می توانید با در دست داشتن مدارکی مانند فیش واریز پول و قولنامه می توانید از طریق مراجع قانونی مسئله را پیگیری کنید.
  • اگر در هنگام فروش به خریدار وکالت تعویض پلاک می دهید باید تاریخ دقیق در آن ثبت کنید.
  • در صورتی که وکالت نامه تعویض پلاک به خریدار می دهید نیاز به حضور شما (فروشنده) در مراکزتعویض پلاک نیست.
  • پول حتما باید به حساب فروشنده و به نام او واریز شود و از پرداخت پول به نام هر شخصی به غیر از فروشنده اجتناب کنید.

انتقال سند خودروهای وارداتی

برای سند زدن خودروهای وارداتی باید حتما پته گمرکی (بارنامه خروج کالا از گمرک) در دست داشته باشید و تهیه آن از طریق انبار گمرک امکانپذیر است. هنگام ترخیص خودرو به پته گمرکی (تمامی اطلاعات مربوط به خودرو شامل برگ سبز، فاکتور خرید و… در آن ثبت شده) نیاز است و با در دست داشتن آن می توان برای دریافت پلاک و برگ سبز خودرو، اقدام کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان