مراحل گرفتن خسارت افت قیمت خودرو در تصادف

  یکشنبه، 23 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
مراحل گرفتن خسارت افت قیمت خودرو در تصادف
با توجه به این که خودرو یکی از اصلی ترین سرمایه های یک شخص می باشد و مطمئنا باید هزینه های زیادی برای به دست آوردن آن پرادخت کرد، افت قیمت خودرو که در نتیجه تصادف و آسیب دیدن به سراغ تان خواهد آمد، موجب می شود تا بخشی از سرمایه شما از بین برود در این مطلب شما را با روند گرفتن خسارت افت قیمت خودرو در تصادف آشنا میکنیم.

با توجه به این که خودرو یکی از اصلی ترین سرمایه های یک شخص می باشد و مطمئنا باید هزینه های زیادی برای به دست آوردن آن پرادخت کرد، افت قیمت خودرو که در نتیجه تصادف و آسیب دیدن به سراغ تان خواهد آمد، موجب می شود تا بخشی از سرمایه شما از بین برود.

افت قیمت خودرو چیست؟

افت قیمت خودرو به قیمت کاسته شده از ارزش اصلی خودرو می گویند؛ این افت قیمت ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف و یا گذر زمان به وجود بیاید که میزان و مقدار این افت قیمت در تصادفات با توجه به نوع و شدت تصادف متغیر خواهد بود.

بدون شک افت قیمت خودرو یکی از عواملی است که هر شخص دارای خودرو باید از آن آگاهی داشته باشد و قطعا باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سرمایه شما خواهد شد؛ برای مثال خودرویی که تصادف شدیدی از ناحیه کاپوت دارد، امکان آسیب دیدگی موتور آن بالا است و آسیب دیدگی موتور موجب کاهش ارزش قیمت خودرو خواهد شد.

افت قیمت ماشین در تصادف

هرگونه تصادف و ضربه دیدگی در خودرو موجب کاسته شدن از ارزش ماشین می گردد. گاه این کاهش ارزش می تواند مبلغ بسیارکمی باشد اما گاهی شدت تصادف به گونه ای است که خودرو آسیب قابل توجهی دیده و حتی در صورت تعمیر، آسیب های ناشی از آن تصادف موجب کاهش کیفیت خودرو می گردد. در نتیجه این گونه تصادفات از ارزش خودرو به شدت کاسته خواهد شد.

تصادف

در هنگام تصادف بخش های زیر اغلب در معرض آسیب دیدگی بیشتری هستند:

  • درب ها
  • کاپوت
  • صندوق عقب
  • سپرها

در صورتی که آسیب دیدگی بخش های ذکر شده در حد اندک باشد، افت قیمت خودرو کمتری را شاهد خواهیم بود اما در صورتی که شدت ضربه موجب تخریب بخش های ذکر شده به صورت گسترده یا آسیب به شاسی ها و ستون خودرو گردد افت قیمت خودرو بسیار بیشتر خواهد بود.

همچنین در صورتی که ضربه دیدگی موارد فوق منجر به آسیب به بخش های داخلی خودرو گردد به گونه ای که نیاز به تعمیرات یا تعویض قطعات داشته باشد میزان افت قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

محاسبه افت قیمت خودرو

برای محاسبه افت قیمت خودرو ابتدا باید قیمت روز خودرو را محاسبه کرده و سپس اقدام به ارزیابی میزان افت قیمت خودرو نماییم.

  • محاسبه افت قیمت خودرو با چند ملاک قابل انجام است:
  • میزان خسارت وارد به بدنه خودرو : در صورتی که آسیب وارده فقط در حد رنگ شدگی سطحی باشد ، رنگ شدگی در بخش گلگیرو در ها تا ۴ درصد از ارزش خودرو کاسته می شود. آسیب دیدگی به کاپوت و صندوق عقب می تواند ۵ تا ۷ درصد از ارزش خودرو را کاهش دهد.
  • میزان آسیب به شاسی ها ، ستون های خودرو و سقف خودرو : آسیب دیدن هر کدام از این بخش ها نشان از تصادف شدید داشته که موجب کاسته شدن از استحکام خودرو می گردد. بسته به میزان آسیب دیدگی در این بخش حداقل ۱۰ درصد از ارزش خودرو کاسته خواهد شد.
  • آیا قطعات آسیب دیده قابل تعمیر هستند یا باید جایگزین شوند؟
  • میزان کاهش کیفیت رانندگی خودرو

    تصادف

برای دریافت خسارت چه طور اقدام کنیم؟

به خودتان زحمت ندهید! شرکت های بیمه، هرگز برای این موضوع پاسخی برای شما نخواهند داشت. این یک تقاضای شخصی در سرفصل حقوق مدنی است. پس گام اول، این است که باید به یکی از دفاتر شورای حل اختلاف مراجعه و دادخواست خود را تکمیل کنید. شورای حل اختلاف بعد از بررسی درخواست شما، یک کارشناس دادگستری برای رسیدگی به میزان خسارت در نظر می گیرد. یادتان باشد تا این جای کار، هزینه دادخواست و هزینه کارشناسی به پای شما نوشته می شود.

کارشناس رسمی، اظهارات شما را با میزان خسارت وارده به خودرو تطبیق می دهد و میزان افت قیمت را تخمین می زند. اگر این عدد تا سقف 20 میلیون تومان باشد، قضیه در چهارچوب شورای حل اختلاف به اتمام می رسد و فرد خاطی باید نسبت به پرداخت آن برحسب دستور قضایی اقدام کند؛ اما اگر میزان خسارت برآوردشده از سوی کارشناس بیش از این مبلغ باشد،در این صورت، پرونده به دادگاه ارسال می شود.

چالش های ارسال پرونده به دادگاه

یکی از اسناد مهمی که در دادگاه باید آن را ارائه کنید، کروکی پلیس است. دلیل اهمیت این موضوع، آن است که اگر راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده باشد یا برحسب شرایط پرتنش زمان تصادف، کروکی کشیده نشده باشد، به مشکل می خورید.

مورد دیگر، خود یکی از محل های اصلی اختلاف بین مالکان خودرو و قوانین بیمه ای است. موضوع صحبت، درخصوص قانون خودروی متعارف و خودروی نامتعارف است. بر اساس قانون بیمه، خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص کارشناسان رسمی، معادل 50 درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال اعلام می شود، باشد.

درمقابل، خودروی نامتعارف نیز خودرویی است که قیمت روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص کارشناسان رسمی، بیشتر از 50 درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هرسال اعلام می شود، باشد. فرض کنید تعمیر، صافکاری و نقاشی گلگیر یک پراید به عنوان یک خودروی متعارف، 3 میلیون تومان باشد. طبیعی است که همین خسارت برای خودرویی مانند پورشه ماکان به عنوان خودروی نامتعارف، به طرزی فاحش بالاتر است.

پس در صورت تصادف یک پراید و یک پورشه ماکان، راننده پراید باید تقریباً کل ارزش خودروی خود را به مالک پورشه آسیب دیده پرداخت کند. از دید قانون، چنین چیزی ممکن نیست. میزان پرداخت بیمه برای خودروهای نامتعارف نیز سقف مشخصی دارد که تابعی از یک فرمول پیچیده است؛ بنابراین، اگر مالک یک پورشه هستید، باید خوش شانس باشید که با خودروی ارزان قیمتی تصادف نکنید.

این نکات را فراموش نکنید

اگر قصد دریافت خسارت افت قیمت خودرو را دارید، باید در نظر داشته باشید که دادگاه بدوی تشکیل پرونده، باید دادگاه محل اقامت شما باشد. از سوی دیگر، این موضوع برای دادگاه بسیار اهمیت دارد که خودروی حادثه دیده تا صدور رأی نهایی نباید هیچ گونه تغییری داشته باشد. با این حال، اگر میزان آسیب به قدری است که حرکت خودرو با مشکل روبه رو شده است، یادتان باشد که پیش از هر تغییری، حتماً تصاویر فراوانی از خودروی حادثه دیده تهیه کنید تا کارشناس را قانع کند.

اگر دادگاه برای آخرین مرحله نسبت به خسارت خودروی شما توجیه نشود، عملاً تمام وقت و هزینه ای که صرف کرده اید، بی ارزش خواهد شد. طبق قانون، اگر دادگاه رأی نهایی را به نفع شما صادر کرده باشد، در این صورت شما می توانید هزینه های دادرسی، هزینه خودروبر، هزینه تأمین و حتی هزینه اعزام کارشناس را نیز درخواست کنید. دست آخر، فراموش نکنید که تمام پروسه دریافت خسارت افت قیمت خودرو، مربوط به محصولاتی با عمر کمتر از 5 سال است.

یک توصیه ساده ولی طلایی

تا این جای کار، متوجه شدید که مطرح کردن بحث دریافت خسارت افت قیمت خودرو در شرکت های بیمه ای، عملاً بی فایده است. از سوی دیگر، روال حقوقی رسیدگی به درخواست شما در مراجع قضایی نیز زمان بر و تا حدودی نیز هزینه بر است. اگر واقعاً دنبال دریافت این مبلغ هستید، باید با دردسرها و هزینه های آن کنار بیایید؛ اما یک پیشنهاد بسیار ساده، کاربردی و به مراتب ارزان تر نیز برای افرادی که نسبت به خودروی صفرکیلومتر خود حساس هستند، وجود دارد؛ این پیشنهاد، بیمه بدنه است. در صورتی که شما این نوع بیمه را نیز به پوشش بیمه ای خود الحاق کرده باشید، در آن صورت شرکت های بیمه ای پاسخگوی شما خواهند بود. در نظر داشته باشید مبلغ بیمه بدنه خودروهای صفرکیلومتر، بسیار پایین تر از خودروهایی با کارکرد بالاتر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (246 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (148 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس