مراحل تعویض لاستیک پنچر خودرو

  چهارشنبه، 19 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مراحل تعویض لاستیک پنچر خودرو
 عوض کردن لاستیک ماشین شاید در ظاهر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای باشد اما این چنین نیست. تعویض لاستیک یکی از کارهایی است که خودتان به راحتی می‌توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که به همراه داشتن ابزار نیز مهم است چون بدون ابزار‌های لازم تعویض لاستیک ممکن نیست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تعویض لاستیک در تمامی خودروهای سواری، امری بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. به همین دلیل است که لاستیک زاپاس یکی از قطعات پیش فرض موجود در خودرو بوده و همیشه به همراه خودرو یک عدد لاستیک زاپاس نیز وجود دارد. تعویض لاستیک خودرو، در عین سادگی می تواند برای کسی که تاکنون نحوه انجام آن را ندیده و یا تجربه ای در این زمینه نداشته باشد، کاری دشوار به نظر برسد. ما در این مطلب قصد داریم تا این دشواری را به حداقل رسانده و نحوه تعویض لاستیک را در انواع خودروهای مختلف به شما آموزش دهیم.

ماشین وسیله ای است که هر لحظه ممکن است دچار آسیب شود. یکی از آسیب هایی که هر لحظه ماشین شما را تهدید می کند پنچری یا ترکیدن لاستیک ماشین است. این اتفاق ممکن است در یک خیابان هموار یا در یک مسیر سخت و ناهموار پیش آید. اگر در شهر باشید می توانید از ماشین های امدادی کمک بگیرید و یا اگر لاستیک زاپاس به همراه دارید خودتان لاستیک را عوض کنید اما همیشه ماشین های امدادی در دسترس نیستند و ممکن است خودرو شما در یک جای دور افتاده پنجر شود که تنها راه دست به کار شدن خودتان باشد پس به این نکته توجه داشته باشید که به همراه داشتن لاستیک زاپاس بسیار ضروری است و باید همیشه در خودرو شما باشد.

عوض کردن لاستیک ماشین شاید در ظاهر کار بسیار سخت و پیچیده ای باشد اما این چنین نیست. تعویض لاستیک یکی از کارهایی است که خودتان به راحتی می توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که به همراه داشتن ابزار نیز مهم است چون بدون ابزار های لازم تعویض لاستیک ممکن نیست.

برای تعویض لاستیک باید آچارهای T و یا L شکل که متناسب با مدل ماشین شما است، جک و لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید.

مراحل تعویض لاستیک:

  • ابتدا باید لاستیک زاپاس را از محل خود خارج کنید. در بیشتر خودروها لاستیک زاپاس در صندوق عقب قرار دارد. در خودروهای کراس اوور محل قرارگیری لاستیک در پشت در عقب ماشین است در برخی دیگر از خودروها نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو قرار گرفته است. اگر لاستیک زاپاس شما در صندوق عقب است برای برداشتن آن باید کفی صندوق عقب را کنار بزنید.
  • اگر خودرو شما قالپاق دارد ابتدا قالپاق را باز کنید. دومین کاری که باید انجام دهید شل کردن پیچ های لاستیک آسیب دیده است. قبل از باز کردن پیچ ها ماشین را روی یک سطح هموار قرار دهید. فراموش نکنید که ماشین باید در حالت دنده باشد و ترمز دستی را نیز کشیده باشید. باز کردن پیچ های لاستیک با آچار های مخصوص کار سختی نیست و پیچ ها به راحتی باز می شوند. اگر پیچ ها محکم بسته شده باشند و قادر به باز کردن آن نیستید؛ آچار را روی مهره قرار دهید و با پا به آچار ضربه بزنید تا پیچ ها باز شوند.
  • بعد از اینکه پیچ های لاستیک را شل کردید نوبت به جک زدن می رسد. برای جک زدن باید جک را دقیقا در زیر شاسی خودرو قرار دهید. اگر جک در جای درستی قرار نگیرد باعث آسیب زدن به خودرو می شود. درباره جک ماشین این نکته را به خاطر داشته باشید که جک هر ماشین بسته به مدل و وزن خودرو ساخته می شود پس وقتی از جک های متفرقه استفاده می کنید مراقب باشید که تحمل وزن خودرو شما را داشته باشد. وقتی جک را در جای مناسب قرار دادید به اندازه ای که نیاز است قلاب جک را می چرخانید تا خودرو به میزان لزم بالا بیاید.
  • حال باید پیچ هایی که قبلا تا حدودی باز کرده بودید را کامل باز کنید تا لاستیک آسیب دیده از جای خود خارج شود سپس لاستیک زاپاس را جایگزین لاستیک معیوب کنید و پیچ ها را از جایی که باز کردید ببندید. بهتر است پیچ ها را همراه با هم سفت کنید و از سفت کردن یک دفعه یک پیچ خودداری کنید. به یاد داشته باشید که پیچ ها را درست و محکم ببندید.
  • در مرحله آخر نیز جک را پایین می آورید تا خودرو در جای خود قرار گیرد. پس از اینکه جک را پایین آوردید دوباره پیچ ها را محکم کنید. اگر لاستیک قالپاق داشت آن را در جای خود قرار دهید. اکنون تعویض لاستیک خودرو شما به پایان رسیده و می توانید به راحتی از خودرو استفاده کنید.

توجه کنید که در اولین فرصت لاستیک آسیب دیده را تعویض و یا تعمیر کنید. همانطور که گفته شد به همراه داشتن لاستیک زاپاس بسیار مهم است و لاستیک نباید معیوب و آسیب دیده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (406 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس