معرفی 10 مکان دیدنی در شهر زیبای هشتپر

  شنبه، 08 مهر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی 10 مکان دیدنی در شهر زیبای هشتپر
هشتپر یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان در 100 کیومتری رشت است که طبیعتی زیبا و شگفت‌انگیز دارد. برای آشنایی بیشتر با این منطقه دیدنی با ما همراه باشید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه که به‌ شکل «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک در استان گیلان است. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی نیز می‌گویند و به‌ دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می‌پردازند و از منابع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود. آب این آبگیر از چشمه‌های زیرزمینی متعددی تأمین می‌شود که در بستر دریاچه قرار دارند و این آب چنان زلال و شفاف است که قابی دیدنی را از انعکاس مناظر اطراف، درختان و تپه‌ها ایجاد کرده است.

دریاچه سراگاه

آبشار ورزان

آبشار ورزان که با نام آبشار ورازان نیز شناخته می‌شود، در استان گیلان قرار دارد و از مناطق دیدنی تالش به شمار می‌رود. محل دقیق قرارگیری این آبشار در روستای ورزان، در ضلع شمال غربی سوباتان است و از منطقه ییلاقی سوباتان حدود چهار کیلومتر فاصله دارد. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار محسوب می‌شود و از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه می‌گیرد. با ارتفاع بیش از 100 متر، آب آبشار ورزان از صخره‌هایی عظیم به پایین می‌ریزد و صحنه‌ای دیدنی را خلق می‌کند.

آبشار ورزان

ییلاق سوباتان

سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است که در 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور 21 کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود 19 کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق پوشیده از چمن، گل‌ها و چشمه‌های گوارا می‌باشد. کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌ منظره بی‌نظیری به وجود آورده‌اند. سوباتان در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ به همین دلیل، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان‌ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز برف به چشم می‌خورد. این روستا به دشت‌های شقایق خود شهرت دارد.

ییلاق سوباتان

آبشار زمرد

گیلان یکی از استان‌های بسیار زیبا و تماشایی ایران است که طبیعت خیره‌کننده و مملو از جنگل آن، بسیار دلنشین و جذاب به نظر می‌رسد. مجاورت گیلان با دریای خزر و رشته کوه‌های البرز نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است. آبشار زمرد که به آبشار دوقلو نیز شهرت دارد، در دل جنگل حویق و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. آبشار زمرد از دو آبشار در کنار هم تشکیل شده است؛ آبشار سمت چپ کوچک و پلکانی است؛ دو پله به ارتفاع‌های چهار و هشت متر دارد و جریان آب کمتری از آن عبور می‌کند. آب‌های این آبشار پس از طی مسافتی چندمتری به درون حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ در پایین می‌ریزند. آبشار دوم در کناره سمت راست قرار دارد و ارتفاع آن به حدود 15 متر می‌رسد و نسبت به آبشار دیگر خروشان‌تر و پرآب‌تر است.

آبشار زمرد

ییلاق شکردشت

شکردشت، از ییلاق‌های زیبای شمال ایران و از مناطق دیدنی تالش به حساب می‌آید که جنگل‌های زیبای راش و افرا، پوشش گیاهی فوق‌العاده جذاب، دشت‌ گل‌ها و مناظر چشم‌نواز آن را تشکیل داده‌اند. به‌ دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از سطح دریا، ابرهایی در ارتفاعات سرسبز آن شکل می‌گیرد. دشت گل‌های شقایق‌ تالش نیز از زیباترین اتفاقات این منطقه به شمار می‌رود که با خلق منظره‌ای زیبا، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. ییلاق شکردشت در 29 کیلومتری شهر تالش، 130 کیلومتری شهر رشت و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است و در نزدیکی ییلاق‌ معروف سوباتان قرار دارد. از این منطقه در گذشته به‌ عنوان ییلاق پادشاهان استفاده می‌شد و با توجه به حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مطبوع، برای پرورش محصولات مناسب بوده است و به همین دلیل به آن شکردشت می‌گویند. این منطقه در زمان‌های دور زیر سطح دریا قرار داشت و به مرور که دریا عقب‌نشینی می‌کند، کوهستان و جلگه سرسبز تالش به وجود می‌آید.

ییلاق شکردشت

قلعه صلصال

قلعه صلصال قلعه‌ای بر فراز کوه در روستای قلعه بین در 1 کیلومتری لیسار است. بنای اولیه قلعه در دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌ است ولی دوران اوج استفاده از این کهن‌دژ در دوره ظهور اسماعلیه بوده‌ است آخرین بازسازی قلعه مربوط به اوایل دوران صفوی است. قلعه صلصال را بر روی صخره‌ای در ابعاد 40 در 50 متر مربع ساخته‌اند و داری دو قسمت خارجی و داخلی است، قسمت خارجی قلعه محوطه‌ای نسبتاً وسیع بوده که از سنگ‌های رودخانه‌ای برای ساخت آن استفاده شده است.

قلعه صلصال

رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگان رود که از دیدنی‌های تالش به شمار می‌رود، دارای سه سرشاخه اصلی با نام‌های آق اولر، وزنه‌سر و رزه‌چای است. شاخه‌های اصلی و میانی رود از ارتفاع 3000 متری کوه‌های تالش، در امتداد البرز غربی سرچشمه می‌گیرند و در ارتفاع 350 متری، به شاخه شمالی می‌پیوندند. شاخه اصلی رودخانه 42.5 کیلومتر طول دارد. این رود پس از عبور از میان شهر تالش در 6 کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه کرگان رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

رودخانه کرگان رود

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار از جاذبه‌های گردشگری تالش در شمال شهرستان است و سیمایی متشکل از ساحل، اراضی جلگه‌ای و کوهستانی دارد. از گونه‌های شاخص گیاهی منطقه می‌توان به شیردار، راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و … درختچه‌های انار وحشی، گوجه جنگلی و تمشک، لیلکی و گونه‌های علفی همیشک، شبدر، گزنه، نی، لویی و… اشاره کرد. جنگل‌های منطقه از نوع جنگل‌های پهن برگ هیرکانی هستند. منطقه طیف وسیعی از جانوران شامل پستاندارنی چون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و پرندگانی چون کبک، کبک دری، انواع شکاریان و … را در خود جای می‌دهند.

منطقه لیسار

مناطق باستانی تول

تپه تول اول مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و از مناطق دیدنی تالش در روستای تول محسوب می‌شود. این اثر در تاریخ 11 شهریور 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تپه تول دوم نیز مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ 16 شهریور 1383 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه تول

غار سوباتان

غار سوباتان که با نام غار گنج‌خانه نیز شناخته می‌شود، در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است. مسیر دسترسی چشم‌اندازی سرسبز با گل‌هایی زیبا دارد. غار گنج‌‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع 5 تا 15 متر پنهان است. دهانه غار باریک است و برای طبیعت‌گردی مناسب نیست. مردم محلی گنج‌خانه را می‌شناسند و به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های سوباتان به مسافران معرفی می‌کنند.

غار سوباتان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (689 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان