ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی 10 مکان دیدنی در شهر زیبای هشتپر

  شنبه، 08 مهر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی 10 مکان دیدنی در شهر زیبای هشتپر
هشتپر یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان در 100 کیومتری رشت است که طبیعتی زیبا و شگفت‌انگیز دارد. برای آشنایی بیشتر با این منطقه دیدنی با ما همراه باشید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه که به‌ شکل «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک در استان گیلان است. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی نیز می‌گویند و به‌ دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می‌پردازند و از منابع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود. آب این آبگیر از چشمه‌های زیرزمینی متعددی تأمین می‌شود که در بستر دریاچه قرار دارند و این آب چنان زلال و شفاف است که قابی دیدنی را از انعکاس مناظر اطراف، درختان و تپه‌ها ایجاد کرده است.

دریاچه سراگاه

آبشار ورزان

آبشار ورزان که با نام آبشار ورازان نیز شناخته می‌شود، در استان گیلان قرار دارد و از مناطق دیدنی تالش به شمار می‌رود. محل دقیق قرارگیری این آبشار در روستای ورزان، در ضلع شمال غربی سوباتان است و از منطقه ییلاقی سوباتان حدود چهار کیلومتر فاصله دارد. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار محسوب می‌شود و از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه می‌گیرد. با ارتفاع بیش از 100 متر، آب آبشار ورزان از صخره‌هایی عظیم به پایین می‌ریزد و صحنه‌ای دیدنی را خلق می‌کند.

آبشار ورزان

ییلاق سوباتان

سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است که در 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور 21 کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود 19 کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق پوشیده از چمن، گل‌ها و چشمه‌های گوارا می‌باشد. کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌ منظره بی‌نظیری به وجود آورده‌اند. سوباتان در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ به همین دلیل، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان‌ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز برف به چشم می‌خورد. این روستا به دشت‌های شقایق خود شهرت دارد.

ییلاق سوباتان

آبشار زمرد

گیلان یکی از استان‌های بسیار زیبا و تماشایی ایران است که طبیعت خیره‌کننده و مملو از جنگل آن، بسیار دلنشین و جذاب به نظر می‌رسد. مجاورت گیلان با دریای خزر و رشته کوه‌های البرز نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است. آبشار زمرد که به آبشار دوقلو نیز شهرت دارد، در دل جنگل حویق و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. آبشار زمرد از دو آبشار در کنار هم تشکیل شده است؛ آبشار سمت چپ کوچک و پلکانی است؛ دو پله به ارتفاع‌های چهار و هشت متر دارد و جریان آب کمتری از آن عبور می‌کند. آب‌های این آبشار پس از طی مسافتی چندمتری به درون حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ در پایین می‌ریزند. آبشار دوم در کناره سمت راست قرار دارد و ارتفاع آن به حدود 15 متر می‌رسد و نسبت به آبشار دیگر خروشان‌تر و پرآب‌تر است.

آبشار زمرد

ییلاق شکردشت

شکردشت، از ییلاق‌های زیبای شمال ایران و از مناطق دیدنی تالش به حساب می‌آید که جنگل‌های زیبای راش و افرا، پوشش گیاهی فوق‌العاده جذاب، دشت‌ گل‌ها و مناظر چشم‌نواز آن را تشکیل داده‌اند. به‌ دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از سطح دریا، ابرهایی در ارتفاعات سرسبز آن شکل می‌گیرد. دشت گل‌های شقایق‌ تالش نیز از زیباترین اتفاقات این منطقه به شمار می‌رود که با خلق منظره‌ای زیبا، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. ییلاق شکردشت در 29 کیلومتری شهر تالش، 130 کیلومتری شهر رشت و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است و در نزدیکی ییلاق‌ معروف سوباتان قرار دارد. از این منطقه در گذشته به‌ عنوان ییلاق پادشاهان استفاده می‌شد و با توجه به حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مطبوع، برای پرورش محصولات مناسب بوده است و به همین دلیل به آن شکردشت می‌گویند. این منطقه در زمان‌های دور زیر سطح دریا قرار داشت و به مرور که دریا عقب‌نشینی می‌کند، کوهستان و جلگه سرسبز تالش به وجود می‌آید.

ییلاق شکردشت

قلعه صلصال

قلعه صلصال قلعه‌ای بر فراز کوه در روستای قلعه بین در 1 کیلومتری لیسار است. بنای اولیه قلعه در دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده‌ است ولی دوران اوج استفاده از این کهن‌دژ در دوره ظهور اسماعلیه بوده‌ است آخرین بازسازی قلعه مربوط به اوایل دوران صفوی است. قلعه صلصال را بر روی صخره‌ای در ابعاد 40 در 50 متر مربع ساخته‌اند و داری دو قسمت خارجی و داخلی است، قسمت خارجی قلعه محوطه‌ای نسبتاً وسیع بوده که از سنگ‌های رودخانه‌ای برای ساخت آن استفاده شده است.

قلعه صلصال

رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگان رود که از دیدنی‌های تالش به شمار می‌رود، دارای سه سرشاخه اصلی با نام‌های آق اولر، وزنه‌سر و رزه‌چای است. شاخه‌های اصلی و میانی رود از ارتفاع 3000 متری کوه‌های تالش، در امتداد البرز غربی سرچشمه می‌گیرند و در ارتفاع 350 متری، به شاخه شمالی می‌پیوندند. شاخه اصلی رودخانه 42.5 کیلومتر طول دارد. این رود پس از عبور از میان شهر تالش در 6 کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه کرگان رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.

رودخانه کرگان رود

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار از جاذبه‌های گردشگری تالش در شمال شهرستان است و سیمایی متشکل از ساحل، اراضی جلگه‌ای و کوهستانی دارد. از گونه‌های شاخص گیاهی منطقه می‌توان به شیردار، راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و … درختچه‌های انار وحشی، گوجه جنگلی و تمشک، لیلکی و گونه‌های علفی همیشک، شبدر، گزنه، نی، لویی و… اشاره کرد. جنگل‌های منطقه از نوع جنگل‌های پهن برگ هیرکانی هستند. منطقه طیف وسیعی از جانوران شامل پستاندارنی چون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و پرندگانی چون کبک، کبک دری، انواع شکاریان و … را در خود جای می‌دهند.

منطقه لیسار

مناطق باستانی تول

تپه تول اول مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و از مناطق دیدنی تالش در روستای تول محسوب می‌شود. این اثر در تاریخ 11 شهریور 1382 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تپه تول دوم نیز مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ 16 شهریور 1383 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه تول

غار سوباتان

غار سوباتان که با نام غار گنج‌خانه نیز شناخته می‌شود، در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده است. مسیر دسترسی چشم‌اندازی سرسبز با گل‌هایی زیبا دارد. غار گنج‌‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع 5 تا 15 متر پنهان است. دهانه غار باریک است و برای طبیعت‌گردی مناسب نیست. مردم محلی گنج‌خانه را می‌شناسند و به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های سوباتان به مسافران معرفی می‌کنند.

غار سوباتان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (384 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (37 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (34 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (23 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (21 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (13 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (12 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (11 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (7 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (6 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (6 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (6 نظر) (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... (5 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روتین پوستی مخصوص بلاگر اینستاگرامی در زندان سوژه شد/ ماجرای زندگی لاکچری«دیلان پولات» و «انگین پولات» با پولشویی اسلحه+عکس (عکس) تغییر بهت آور «کبری سریال خواب و بیدار» بعد 22 سال در 45 سالگی حرف دل جانسوز هانده ارچل بازیگر فیلم مست عشق بر سر خانه ابدی مادرش/ اشک آدمو درمیاره 😭 نگاهی به کیک عروسی لاکچری و 2 متری ملکه انگلیس و همسرش+عکس (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا قطعه زمینی که محمود احمدی نژاد 30 سال پیش به علی دایی هدیه داد+عکس خاطره جالب و متفاوت رهبر انقلاب از اولین روز رفتن به مدرسه+ویدیو سیس مدلینگی مریم مومن با لباس خیره کننده پوست ماری +عکس (فیلم)خوانندگی زیبای آناهیتا دختر زیبای مریم میرزاخانی برای مادرش/ به یاد مغزی که از جنس طلا بود استرس کارگردان معروف هنگام اکران فیلمش برای رهبر انقلاب و اعضای خانواده‌شان / اولین کسی که این فیلم را دید آقا بود ... حضور جالب و متفاوت احمدی نژاد در یک مدرسه دخترانه و تدریس با گچ+عکس سورپرایز شدن سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری به مناسبت روز جهانی مادر توسط دخترانش+ویدئو/ چه میزی براش چیدن😍 مدل مانتو خاص و مزونی شهرزاد کمال زاده بازیگر سریال گاندو با سنگ دوزی های خوشگل+عکس رونمایی از همسر سابقِ خوشتیپ و اماراتی کمند امیرسلیمانی در قابی سه نفره با پسر دورگه شان+عکس/ زندگی مشترکشون دوام چندانی نداشت محیا دهقانی دوباره در لباس ماه منیر سریال مستوران! +عکس تالار عروسی لاکچری حسین سلیمانی بازیگر سریال عشق کوفی با حضور هنرمندان مشهور ایرانی+عکس واکنش "سلنا گومز" به پدر شدن عشق دوران جوانی‌اش! دغدغه شاه و فرح برای تامین سوخت مدارس زابل! (ویدئو) غوغای خوانندگی شرکت کننده صداتو با آهنگ جان مریم/ این صدا از بهشت اومده! خلاقیت زیبا و منحصربفرد مادر ایرانی برای درست کردن کاپ کیک های متنوع با الهام از گل و گیاه فاتحه خوانی سیدجواد هاشمی بر مزار خواهرش در بهشت زهرا به مناسبت سالگردش+عکس/ روحش شاد سوتی خنده دار و برگ ریزون اُوستا جوشکار بعد از جوشکاری نرده های پنجره/ همراه با نگاه های عاقل اندر سفیه به شاگردش!! +عکس ایده عجیب سهراب پاکزاد برای ورود به صحنه در کنسرت/ سوار ابر شده!😳+ویدئو سکانس خنده دار شب آهنگی: وقتی حامد آهنگی از مهمون برنامه میپرسه کجاها میزنی زیر آواز و اونم میگه تو دسشویی حتی یکی از ملودیامو اونجا ساختم+ویدئو/وای خدا مردیم از خنده... ناگفته های کمند امیرسلیمانی درباره بیماری برادر تازه دامادش، سپند+ویدئو ست لباس قاجاری بازیگران زن از فریبا نادری تا فاطمه گودرزی +ویدئو تنها دختر ناصرالدین شاه قاجار که تا دهه شصت زنده بود و انقلاب اسلامی را دید! + تصاویر / ثبت جالب نام پدر در سامانه بهشت زهرا! شیطنت برخی افراد در انتشار ویدیویی از نوشته نصب شده در پایین ماکت برج ایفل و نسبت دادن آن به برج ایفل اصلی در فرانسه+ویدئو/ از این خودزنی ها چی گیرتون میاد؟ (عکس) بریده‌ای از روزنامه قدیمی مربوط به سال 74 که دوباره پربازدید شد: پلیس آنتن‌های ماهواره‌ای را جمع می‌کند دورهمی و دیدار دوستانه امیرمحمد متقیان با 2 ستاره فوتبال/ چهره های خندان طارمی و رحمتی در کنار امیرمحمد+ عکس دردسر غذای خوشمزه بلژیکی، چیزی بین دلمه و سوشی، برای سپیده بزمی پور+عکس /در به در دنبال اسم این خوراکیه (عکس) شوخی عجیب علیرضا خمسه با زنان / پنجعلی پایتخت یا به قول ارسطو پیر مرد پرحاشیه، وارد حاشیه شد! (عکس) شادی بی حد و اندازه آرزو افشار، بازیگر نقش همسر شکیب در سریال آوای باران در کنار دختر خوانده اش / تنها زن ایرانی که قبل از ازدواج مادر شد! جشن تولد اعیانی بارانا خانوم دختر علیرضا بیرو و اکرم بانو /کاخ و مجسمه برای تولد/مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر همیار پلیس با آهنگ بهنام بانی +فیلم/ عاشق و دربدرم تویی قرص قمرم... (عکس) مجسمه عجیبی که در کرمانشاه دیده شد ؛ پاندای کونگفوکار ، ورژن ایرانی، مدل 1403 / همیشه یه چیز عجیب‌تری برای غافلگیر شدنت هست! خلاقیت خنده دار چوپان با پرچم آمریکا حماسه آفرید+عکس /اولین مرکز تبلیغ هویت با پشم گوسفند!😂 ماجرای فحش 18+ شاه به روزنامه‌ها به خاطر رضا پهلوی چه بود؟ (عکس) رونمایی المیرا دهقانی، یاسمن سریال لحظه گرگ و میش از همسر واقعی قد بلند و چهارشانه‌اش / مرد باس قدبلند باشه!
تیتر امروز   
ادعای عجیب نوه پهلوی درباره اتفاقی که برایش در سوئیس رخ داده+عکس
شرط عجیب پیرزن 107 ساله مجرد برای شوهر کردن +عکس
روتین پوستی مخصوص بلاگر اینستاگرامی در زندان سوژه شد/ ماجرای زندگی لاکچری«دیلان پولات» و «انگین پولات» با پولشویی اسلحه+عکس
قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا
استرس کارگردان معروف هنگام اکران فیلمش برای رهبر انقلاب و اعضای خانواده‌شان / اولین کسی که این فیلم را دید آقا بود ...
واکنش "سلنا گومز" به پدر شدن عشق دوران جوانی‌اش!
دغدغه شاه و فرح برای تامین سوخت مدارس زابل!
تنها دختر ناصرالدین شاه قاجار که تا دهه شصت زنده بود و انقلاب اسلامی را دید! + تصاویر / ثبت جالب نام پدر در سامانه بهشت زهرا!
ماجرای فحش 18+ شاه به روزنامه‌ها به خاطر رضا پهلوی چه بود؟
مادرانی از جنس حسرت؛ چرا برخی سزارین را ترجیح می‌دهند
اولین صحبت‌های عامل گروگانگیری مجتمع تجاری پالادیوم تهران / انتقام انگیزه اصلی من بود!
بیوگرافی سپند امیرسلیمانی، علت طلاق و ازدواج با مونا کرمی + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
دلایل خودکشی پزشکان از زبان سخنگوی سازمان نظام پزشکی
دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها!
میل و اشتیاق زیاد زنان روس برای ازدواج با مردان چینی / برای شوهر چینی ظرف میشوییم، آشپزی میکنیم و ...