دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی 10 مکان دیدنی در شهر زیبای ماسال 

شنبه، 08 مهر 1402
شهر ماسال منطقه‌ای زیبا در استان گیلان است. این شهر طبیعتی جذاب و آب و هوایی دلنشین دارد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری در ماسال با ما همراه شوید.

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه نام روستایی ییلاقی در ماسال است که در میان ارتفاعات کو‌ه‌های تالش جای گرفته است. این ییلاق در ارتفاع 1,489 متری از سطح دریا قرار دارد. ییلاق اولسبلنگاه مناظر چشم‌اندازی تماشایی دارد. روستای اُلَسَبِلَنگاه یکی از ییلاقات سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال کشور است که در 50 کیلومتری غرب رشت و 25 کیلومتری جنوب ماسال است. ییلاق اولسبلنگاه تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و امکان ساخت‌وساز در این منطقه با مصالحی به‌ جز چوب ممنوع است. اولسبلنگاه که به‌ صورت اولاسبلانکا و اولسبلانگاه نیز نوشته می‌شود؛ واژه‌ای تالشی است که از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده است. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است، بنابراین اولسبلنگاه را به معنی محل رویش درخت ممرز معنی می‌دانند.

غار آویشو

غار آبیشو نیز یکی از است که در شهرستان ماسال و در منطقه‌ای کوهستانی در میان جنگل‌های «شاندرمن» قرار دارد. غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ماسال است که در 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. در ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها آویشو نام دارد که در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا و بین مناطق «تائی بنه»، «انده چو» و «خماسون» در بستر دره‌های کم آب جای گرفته است. آبیشوی، آویشو، آویشوی از نام‌های مختلف این غار است که به زبان تالشی است و به معنی محل فرورفتن آب است. گفته می‌شود این غار نام خود را از چشمه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد گرفته است. آویشو غاری آهکی و آبی است که در آن هفت چشمه و جریان آب رودخانه‌ای وجود دارد. به‌ گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای غار جریان آب دیده می‌شود و دارای 9 حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی است. قندیل‌ها از جمله دیدنی‌های این غار هستند که به‌ صورت ستون‌هایی یا از سقف آویزان‌اند یا در کف قرار دارند.

آبشار تولی نسا

آبشار تولی نسا از جاذبه‌های دیدنی در استان گیلان به شمار می‌رود. این آبشار از ارتفاع 10 متری و دیواره‌ای صاف فرومی‌ریزد. دسترسی به آبشار با استفاده از ماشین‌های آفرود میسر است. البته جاده مال‌رویی نیز وجود دارد که در عرض دو ساعت، از طریق آن می‌توان به آبشار تولی نسا رسید.

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از مناطق جذاب و دیدنی ماسال است. این آبشار در دل جنگل و با ارتفاع 629 متر از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع این آبشار به 10 متر می‌رسد و از آبشارهای پرآب محسوب می‌شود.

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال در فاصله یک کیلومتری از شهر ماسال قرار دارد. این منطقه کوهستانی یکی از مقاصد گردشگری برتر در استان گیلان محسوب می‌شود. از این نقطه می‌توان علاوه بر جلگه شهر ماسال، بخش‌هایی از صومعه‌سرا و بندرانزلی را مشاهده کرد.

دشت آلنزه

دشت النزه یکی از زیباترین مناطق ییلاقی و بکر گیلان در شهرستان ماسال است که در بین کوه‌های بلند شاندرمن قرار دارد. آب و هوای دلپذیر، درختان افرای 200 ساله و درختان میوه، کوه‌های بلند اطراف دشت، صدای آب چشمه‌های جاری، صدای پرندگان، گوسفندان و عبور گله اسب‌های وحشی از جمله دلایلی هستند که گردشگران را به‌ سمت این دشت می‌کشانند. بخشی از مسیر دسترسی به دشت النزه، جاده آسفالت و بخشی دیگر، جاده خاکی است؛ به همین علت باید این مسیر را با ماشین‌های مخصوص کوهستان طی کنید.

ییلاق شالما

ییلاق شالما از جاذبه‌های دیدنی ماسال در فاصله 12 کیلومتری غرب ماسال است و توسط کوه‌‌های البرز احاطه می‌شود. مردم منطقه شالما را سرچشمه آب‌ها می‌دانند؛ چرا که پنج چشمه در دل این روستا از زمین می‌جوشد و دو رود شالما و چسلی در آن به یک‌دیگر می‌پیوندند. علاوه بر طبیعت بکر و سرسبز، شالما میزبان بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی است که از بقاع متبرکه شناخته‌شده در منطقه محسوب می‌شود. دسترسی به شالما از مسیر ییلاق اولسبلنگاه میسر است.

ییلاق سوچاله

ییلاق سوچاله یا سوئه چاله، به خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای خود مشهور است. این ییلاق در 25 کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله 1,800 متری از سطح دریا قرار دارد. سوچاله با غروب‌های رویایی و بی‌نظیر، مناظر بکر و جادویی و فضای مه‌آلود، مکان مناسبی برای پیاده‌روی عصرگاهی و عکاسی است. سوچاله در زبان محلی به‌ معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

ییلاق واشیار

ییلاق واشیار در کوه‌های سرسبز ماسال و در بخش شاندرمن قرار دارد. از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی این ییلاق می‌توان به آبشار واشیار اشاره کرد؛ آبشاری که مکانی مناسب برای گذراندن یک روز گرم تابستانی و آبتنی است.

شاندرمن

شاندرمن منطقه‌ای بکر و زیبا است که در گذشته، محل عبور کاروان‌‎ها به‌سمت تالش شمالی و خلخال بود و به‌ عنوان قدیمی‌ترین منطقه شاه‌نشین ماسال شناخته می‌شود. برای دسترسی به شاندرمن از رشت باید از شهرهای تولم‌شهر، صومعه‌سرا، طاهرگوراب و ماسال عبور کنید یا از طریق پیربازار به طرف ضیابر بروید تا به شهر زیبای شاندرمن برسید. شاندرمن با حدود 400 کیلومترمربع وسعت، از شمال به شهرستان رضوانشهر، از غرب به شهرستان خلخال، از شرق به شهرستان صومعه‌سرا و از طرف جنوب به بخش مرکزی ماسال محدود می‌شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم