دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی بازار مطرح مسقط در عمان و جاذبه های آن! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
بازار مطرح مسقط یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری مسقط عمان است. این بازار که معروف ترین بازار شهر مسقط و قدیمی ترین بازار سنتی عربی است. قدیمی ترین سازه کشور عمان هم به حساب می آید.

بازار مطرح مسقط یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان عرب و کشور عمان است. بازار مطرح یکی از مکان‌های معروف و قدیمی در شهر مسقط است، که در نزدیکی بندرگاه این شهر واقع شده است، به همین دلیل کالاهای بسیار متنوع با قیمت مناسب را می‌توانید در این بازار بیابید و در آن‌جا می‌توانید هر آنچه که نیاز دارید را پیدا کنید.

در دهه های 1960 که زندگی مردم ساده تر از زمان حال بود، بازار مطرح می توانست نیازهای روزمره زندگی مردم را مرتفع سازد، برای ساخت این بازار در گذشته تنها از خشت و گل استفاده شده دلیلش هم شرایط آب و هوایی است که در این منطقه حاکم می باشد.

بازار مطرح…

شکل دهنده نما و ظاهر این بازار سنتی بوده اند. بازار سنتی مطرح مسقط عمان در سال های اخیر توسط دولت عمان بازسازی شده و امکانات و تجهیزاتی به آن افزوده گردید. و این تغییرات در راستای سیاست های کلی پادشاهی عمان برای بهبود شرایط عمومی شهر در جذب گردشگر بود. که استقبال گسترده گردشگران از این بازار نشان از موفق بودن این اقدام کشور عمان بوده است.

در بازار عمان همانند کلیه بازارهای سنتی خاورمیانه چانه زنی برای گرفتن تخفیف بسیار داغ و مرسوم است. به همین خاطر از این اشتراک فرهنگی برای خرید مناسب تر بهره لازم را ببرید ! مغازه های صنایع دستی و فروش کفش های عمانی و خنجر های عمانی و صنایع دستی هندی و مغازه های سنتی جواهرات و منسوجات عمومیت این بازار را تشکیل می دهند.

معماری بازار مطرح

در دهه 1960 مردم زندگی ساده تری نسبت به زمان امروز داشتند و بازار مطرح به خوبی از پس برآورده کردن نیازهای مردم برمی آمد. معماری بازار مطرح به گونه ای است که مغازه ها مانند قوطی کبریت در مجاورت یکدیگر چیده شده اند و زیر یک سقف چوبی از جنس خرما و در کوچه های باریک گرد هم آمده اند. در گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی بازار مطرح را از خشت و گل ساخته اند. اما امروزه، با پیشرفت معماری و مدرن شدن شهر، شهرداری مسقط تغییراتی را در بازار مطرح ایجاد کرده و آن را به شکل بازارهای امروزی درآورده است. جذابیت تزئینات بناهای بازارها در جذب گردشگر بسیار موثر هستند. گردشگران دوست دارند بیشتر به مراکز خرید لوکس و مدرن بروند تا بازارهای قدیمی و کهنه. همچنین، بیشتر افراد نه تنها برای خرید، بلکه برای گردش و دید زدن مغازه ها به بازارهای شیک مراجعه می کنند.

اجناس بازار مطرح

در بازار مطرح مسقط مغازه های زیادی اجناسی از قبیل کفش، صنایع دستی هندی، اشیاء عتیقه، جواهرات، منسوجات و ... به فروش می رسانند. چانه زنی، یک از رسم و رسوم های بازار مطرح است و برای گرفتن تخفیف هرچند اندک، باید با فروشنده چانه بزنید. در تمامی مغازه های بازار مطرح می توانید از کارت بانکی استفاده کنید، اما برای اطمینان و تجربه خرید بهتر حتما مقداری پول نقد هم همراهتان داشته باشید. در بازدید از بازار مطرح مشاهده خواهید کرد که بیشتر مغازه داران اجناسشان را از سقف آویزان کرده اند و این هم یکی از ویژگی های جالب بازار است. پوشاک بانوان و هنرهای دستی به وفور در بازار مطرح وجود دارند و به راحتی می توانید جنس مورد نظرتان را پیدا کرده و بخرید. اگر می خواهید از عمان سوغاتی بخرید، بهتر است بدانید که سوغات معروف عمان خنجر قلاف شده است و در انواع و قیمت های مختلف به فروش می رسد. در همه مغازه های بازار مطرح حداقل چند مدل خنجر وجود دارند که عموما به سفارش عمان در هند یا پاکستان ساخته شده اند.

گشت و گذار در بازار مطرح

اگر برای اولین بار به بازار مطرح بروید، در ابتدا شاید به نظرتان بسیار پیچیده و تودرتو بیاید. اما پس از یک بار گردش در آن محل تمام مغازه ها را به خاطر خواهید سپرد. در بازار مطرح علاوه بر مغازه هایی که پش تر ذکر شد، مغازه هایی هم هستند که اجناس توریستی و نسبتا گران می فروشند. در امتداد مسیر سمت راست بازار به بازار طلای مطرح می رسید که در چند صد متری غرب ورودی اصلی بازار و مقابل منطقه کورنیش قرار گرفته است. در این بازار چشمانتان از درخشش طلا و جواهرات برق خواهد زد. انواع طلا، جواهرات و نقره در این بازار به فروش می رسند. در جهات مختلف بازار نیز کوچه هایی هستند که چندین مغازه معمولی را در خود جای داده اند و با عبور از آن ها به سمت کورنیش یا کوچه و خیابان های باریک پت بازار هدایت می شوید.

خلاصه

مطرح، یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بازارهای کشور عمان است که در شهر مسقط قرار دارد. افراد زیادی فقط به قصد دیدن منطقه کورنیش به بازار مسقط می روند، این بازار در قدیم بسیاری از نیازهای مردم کشور عمان را رفع می کرده است. بازار مطرح در کشور عمان به دلیل این که در نزدیکی یک بندر قرار گرفته شامل کالاهای متنوع زیادی می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
ویراستاری تخصصی مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
ترجمه تخصصی متن
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی