معرفی بهترین طوطی های سخنگو و قدرت تقلید آنها

  پنجشنبه، 24 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی بهترین طوطی های سخنگو و قدرت تقلید آنها
در این مطلب میخواهیم به معرفی طوطی سانان و پرندگان سخنگو در دنیا و همچنین قدرت آنها در تقلید انواع صدا بپردازیم.

یکی از دلایل تاثیرگذار در انتخاب طوطی و پرندگان به عنوان حیوان خانگی توانایی سخنگو بودن آنها است. احتمالا تا به حال متوجه شده اید که قدرت حرف زدن پرندگان در مقایسه با زیبایی های ظاهری و رنگ پرنده‌ها بیشتر مورد توجه انسان قرار گرفته است. به همین دلیل سخنگو بودن پرندگان و طوطی سانان باعث شده تا به عنوان یک حیوان خانگی همدم در کنار انسان زندگی کند. در این مطلب میخواهیم به معرفی طوطی سانان و پرندگان سخنگو در دنیا و همچنین قدرت آنها در تقلید انواع صدا بپردازیم.

طوطی‌های سخنگو

مرغ عشق یا باجریگار

برای خیلی ها تعجب آور است که مرغ عشق یا باجریگار میتواند به خوبی صحبت کند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم با سایر طوطی سانان بزرگ جثه‌تر، مرغ عشق توانایی منحصر به فردی در تقلید صدا دارد.

گفته می‌شود که مرغ عشق‌ها توانایی تکلم و تقلید بیش از 100 کلمه را دارند و همین موضوع باعث شده در لیست بهترین طوطی های سخنگو همیشه حاضر باشد. البته صدای خشن این پرنده تشخیص کلمات را کمی سخت می‌کند اما این موضوع شاید خیلی مورد توجه قرار نگیرد.

این پرنده خوش صدا یکی از پرحرف‌ترین و پرندگان خانگی محسوب می‌شود و به همین دلیل اگر قصد نگهداری از این پرنده را دارید باید بدانید که قرار است سروصدای زیادی را بشنوید.

مشخصات ظاهری باجریگار:

طول پرنده: 18 سانتی‌متر

وزن پرنده: 30 گرم

مشخصات فیزیکی: بدن سبز روشن با رگه‌های مشکی روی بال و سر زرد رنگ

سایر رنگ‌های مرغ عشق: آبی، خاکستری، سبز، سفید، بنفش و زرد-آبی

طوطی آمازون

یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی‌سانان که به داشتن توانایی گفتاری استثنایی معروف است، طوطی آمازون است. صدای زیبا و فریبنده این پرنده و همچنین توانایی به خاطر سپردن و تکرار کلمات بلند و پیچیده در طوطی‌های آمازون باعث شهرت آنها به عنوان یکی از بهترین طوطی‌های سخنگوی دنیا شده است.

علاوه بر این‌، طوطی آمازون نسبت به سایر پرندگان سخنگو صدای رسا، صاف و شفاف‌تری دارد. طوطی‌های آمازون علاوه بر صحبت کردن، در یادگیری ترفندها نیز عالی هستند و آنها را به پرنده‌ای بسیار سرگرم‌کننده برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند یک حیوان خانگی داشته باشند که کل خانواده بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

مشخصات ظاهری طوطی آمازون:

طول پرنده: 33 تا 35 سانتی‌متر

وزن پرنده: 200 تا 650 گرم

رنگ اصلی: پرهای سبز رنگ. (البته بیش از 15 زیرگونه از طوطی آمازون با رنگ های مختلف در قسمت سر وجود دارد)

طوطی آمازون

عروس هلندی

مانند بیشتر طوطی‌ها، عروس هلندی‌ها‌ نیز قادر به صحبت کردن هستند. البته دایره لغات عروس هلندی به طور کلی به اندازه طوطی‌های دیگر مانند طوطی‌های خاکستری آفریقایی و طوطی‌های آمازون گسترده نیست. اما می‌توان به برخی از آنها یاد داد که چند کلمه یا عبارت مانند «سلام»، «دوستت دارم»، «حالت چطوره» را بیان کنند.

یک مورد جالب در عروس هلندی این است که تمایل به صحبت کردن در نرها بیشتر از ماده هاست. نکته کلیدی برای صحبت کردن عروس هلندی این است که یک کلمه یا عبارت خاص را تکرار کنید و پس از تسلط کامل، کلمه جدید را یاد بدهید.

عروس هلندی یا کوکاتیل گونه‌ای است که تنوع زیادی در رنگ و نژاد دارد و علاوه بر قدرت تکلم این پرنده، از نظر ظاهری هم بسیار مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

مشخصات ظاهری عروس هلندی:

طول پرنده: 30 تا 33 سانتی‌متر

وزن پرنده: 55 تا 115 گرم

طوطی کواکر یا راهب

طوطی‌های کواکر که با نام طوطی راهب نیز شناخته می‌شود، مدت‌هاست که در لیست بهترین طوطی‌های سخنگوی دنیا جا خشک کرده است. طوطی‌های کواکر هم مانند طوطی آمازون توانایی تقلید کلمات بزرگ و پیچیده را دارند. حتی بعضی از صاحبان این پرنده مدعی هستند که طوطی آنها توانایی تقلید پاراگراف را نیز دارند. این طوطی شخصیت جالب و منحصر به فردی دارد و برای افرادی که به دنبال نگهداری طوطی‌سان بزرگ هستند گزینه مناسبی است.

مشخصات ظاهری طوطی کواکر:

طول پرنده: 28 سانتی‌متر

وزن پرنده: 115 تا 140 گرم

مشخصات فیزیکی: بدن سبز روشن، سفید یا آبی. پرهای قسمت سینه‌، گونه‌ها و گلو خاکستری، منقار نارنجی

طوطی راهب

طوطی ملنگو

ملنگو یا Indian Ringneck Parakeets که اصالتا متعلق به هند و آسیا است، قرن‌هاست که به عنوان یک پرنده خانگی نگهداری می‌شود. در ابتدا این پرنده زیبا توسط خانواده‌های سلطنتی نگهداری می‌شد. داستان نگهداری و خانگی شدن این پرنده سخنگو بسیار جالب است.

قرن‌ها پیش، راهبان این پرندگان را در باغ‌های معبد هنگام دعا مشاهده کردند و متوجه شدند که پرندگان وحشی دعاهایی را که می شنوند تکرار می کنند. این منجر به این باور شد که طوطی ملنگو، پرنده‌ای مقدس یا الهی است. بعدها این پرنده دستی شد و به عنوان یک پرنده خانگی از آنها نگهداری شد.

قدرت سخنگویی این طوطی بسیار زیاد است و میتواند تا 250 کلمه را یاد بگیرد.

مشخصات ظاهری طوطی ملنگو:

طول پرنده: 40 سانتی‌متر

وزن پرنده: 140 تا 170 گرم

مشخصات فیزیکی: بدن سبز روشن. حلقه گردن قرمز و مشکی در نر، بدون حلقه یا سایه کم رنگ در ماده

طوطی ملنگو

طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی های خاکستری آفریقایی به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، که به دلیل هوش فوق العاده این پرنده است. هوش بالای طوطی خاکستری آفریقایی باعث شده تا دایره لغاتش نسبت به سایر طوطی‌های سخنگو بیشتر باشد. طوطی خاکستری آفریقایی معمولا کلمات را راحت یاد گرفته و با صدای صاف و شفافی تقلید می‌کند.

حرف زدن طوطی‌های خاکستری آفریقایی به قدری صاف و شفاف است که اگر شروع به حرف زدن کند ممکن است فکر کنید این کلمات را از زبان یک انسان می‌شنوید. این طوطی زیبا نیازهای مراقبتی ویژه ای دارد، معمولا روزانه به 5 ساعت معاشرت نیاز دارد در غیر این صورت افسرده و گوشه گیر می‌شود.

مشخصات ظاهری طوطی خاکستری آفریقایی:

طول پرنده: 33 سانتی‌متر

وزن پرنده: 425 تا 500 گرم

ویژگی های فیزیکی: سایه های مختلف خاکستری روی بدن با پرهای دم قرمز

کاکادو

کاکادو هم مانند عروس هلندی یکی از طوطی‌سانان بومی استرالیا است. این پرنده یکی دیگر از گونه‌های طوطی‌های بزرگ است که توانایی گفتاری را در اسارت از خودش نشان داده است.

معمولا گفته می‌شود که آموزش کاکادو برای صحبت کردن سخت است اما صدای نرم و شیرین این پرنده نسبت به سایر طوطی سانان می تواند سختی‌های این کار را کم کند. مربیان و صاحبان کاکادو باید مهارت های گوش دادن دقیق و درک کلمات را در پرنده خود تقویت کنند تا بتوانند تقلید کردن را به آنها بیاموزند.

کاکادوها همچنین نیاز به توجه و معاشرت روزانه دارد، در غیر این صورت دچار اضطراب جدایی می‌شوند.

مشخصات ظاهری طوطی کاکادو:

طول پرنده: 45 سانتی‌متر

وزن پرنده: 400 تا 800 گرم

خصوصیات فیزیکی: رنگ سفید در پرها، چند پر زرد در زیر بالها؛ چشمان مایل به قرمز در ماده ها و قهوه‌ای تا سیاه در نرها

طوطی اکلکتوس

شاید فکر کنید که جالب‌ترین چیز در مورد طوطی‌های اکلکتوس، رنگ‌آمیزی زیبا و تفاوت‌های فاحش بین پرهای نر و ماده آنها است. اما با این حال طوطی های Eclectus دارای قابلیت های گفتاری قوی هستند و می‌توانند به راحتی از صاحبان خود تقلید کنند. این طوطی معمولا حدود 30 سال عمر می‌کند.

مشخصات ظاهری طوطی اکلکتوس:

طول پرنده: 35 سانتی‌متر

وزن پرنده: 340 تا 540 گرم

مشخصات فیزیکی:

پرهای سبز با رگه‌هایی از رنگ آبی و قرمز در زیر بال‌ها در نرها

پرهای قزمر با رنگی بنفش و آبی در زیر بال ها در ماده ها

طوطی اکلکتوس

ماکائوی پیشانی بلوطی

ماکائوی پیشانی بلوطی بزرگترین ماکائو مینی با شخصیت منحصر به فرد است. این ماکائوهای کوچک به اندازه طوطی های دیگر پرحرف نیستند، اما توانایی تقلید گفتار را دارند. مانند همه ماکائوها، آنها در یادگیری عبارات کوتاه و خواندن تکه هایی از آهنگ ها بسیار ماهر هستند، حتی اگر گفتار آنها همیشه واضح نباشد. ماکائوهای پیشانی بلوطی نسبت به اندازه اش پرنده ای پرسروصدا محسوب می‌شود. اما در صورتی که به خوبی اجتماعی شود و آموزش ببینید میتواند از صدای خود برای تقلید کلمات استفاده کند.

مشخصات ظاهری ماکائوی پیشانی بلوطی:

طول پرنده: 38 تا 50 سانتی‌متر

وزن پرنده: 450 گرم

مشخصات فیزیکی: بدن سبز براق. لکه های شاه بلوطی روی پیشانی و زیر منقار؛ یک قسمت رنگ آبی رنگین کمانی روی تاج سر؛ تکه های قرمز در لبه بال ها؛ پرهای دم آبی و قرمز
تا اینجا با 9 گونه طوطی سخنگو آشنا شدیم، البته که پرندگان دیگری هم وجود دارند که قدرت تقلید صدا و صحبت کردن را دارند، به عنوان مثال طوطی برزیلی و مرغ مینا. اما این پرندگان به خاطر قدرت تکلم کمتر نسبت به این 9 طوطی در لیست آورده نشده است. در صورتی که میخواهید با این پرندگان نیز آشنا شوید، مطلب معرفی بهترین طوطی‌ های سخنگو پت پرس را مطالعه کنید.

سخن پایانی

اما نکته مهمی که باید به عنوان سرپرست پرنده بدانید این است که: صحبت کردن یا تقلید صدا در پرندگان 100 درصد نیست و ممکن است بعضی از این پرندگان نتوانند صحبت کنند. تقلید صدا و سخنگو بودن طوطی یا پرنده به فاکتورهای متفاوتی )گرایش‌های ژنتیکی،‌ شرایط نگهداری، وضعیت روحی و ...) بستگی دارد. پس اگر فقط به خاطر داشتن پرنده‌ای سخنگو اقدام به خرید این حیوانات می‌کنید قبل از هر چیز باید این احتمال را بدهید که ممکن است طوطی شما حرف نزند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...