معرفی و بررسی خودروی کیا K5 مدل 2023

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی کیا K5 مدل 2023
نسل جدید کیا اپتیما که حالا با نام کیا K5 شناخته می‌شود، پس از چند سال غیبت به بازار کشورمان بازگشته است تا دوباره موفقیت‌های خود را تکرار کند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با مشخصات این خودروی جدید آشنا می شویم.

کیا اپتیما از همان روز اول تولدش، در بازار کره جنوبی با نام کیا K5 فروخته می‌شد اما پس از آمدن نسل پنجم اپتیما (اتاق DL3) در سال 2019، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و در همه کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K5 معرفی کرد. کیا K5 با اینکه در سال 2019 معرفی شده اما ورودش به بازار جهانی از مدل 2021 شروع شده است. البته نسخه وارداتی به ایران، که در سال 1402 توسط کوشا خودرو به کشورمان می‌آید، احتمالا از مدل 2023 خواهد بود.

مشخصات فنی کیا K5 مدل 2023

آن‌طور که کیا اعلام کرده، K5 با دو پیشرانه به بازار خودروی آمریکای شمالی وارد خواهد شد. اولی پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر که در نسل فعلی نیز نصب شده و 178 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه که با جعبه‌‌دنده 8 سرعته اتوماتیک جفت شده را می‌توان در تمام تریم‌های کیا K5 (به جز GT) سفارش داد.

اما گزینه جدید را باید پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری توربوشارژر دانست که همراه با تریم GT عرضه می شود و 290 اسب‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل بنابر اعلام کیا نزدیک به 6 ثانیه است. جعبه‌دنده این مدل از نوع هشت سرعته دوکلاچه و یا هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور خواهد بود.

به غیر از پیشرانه‌های فوق، دو پیشرانه 2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی که هر دو چهار سیلندر بوده و به ترتیب 150 و 195 اسب‌بخار قدرت و 192 و 246 نیوتن‌متر گشتاور تولید می کنند نیز بسته به بازار هدف در نسل جدید کیا K5 عرضه خواهند شد. پیشرانه‌های مذکور را می‌توان به همراه جعبه‌دنده‌های شش یا هشت سرعته اتوماتیک سفارش داد. ضمناً نسخه هیبرید K5 نیز به زودی معرفی خواهد شد اما کیا فعلاً از اعلام مشخصات فنی این مدل خودداری کرده است.

K5 اولین سدان دیفرانسیل جلوی ساخت کیا بوده که اکنون به صورت آپشن در تریم‌های LXS و GT-Line با سیستم چهار چرخ متحرک نیز عرضه می‌شود. کیا هنوز اعلام نکرده که آیا این سامانه روی تریم GT نیز نصب می‌شود یا خیر.

 کیا K5 مدل 2023

مشخصات کلی کیا K5 مدل 2023

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

2 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4 / 16

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

150 اسب بخار

گشتاور

196 نیوتن.متر

گیربکس

6 سرعته خودکار

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

10.6 ثانیه

سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

6.3 لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌های کیا K5 مدل 2023

طول

4905 میلیمتر

عرض

1865 میلیمتر

ارتفاع

1445 میلیمتر

فاصله محورها

2850 میلیمتر

وزن خالص

—–

تعداد سرنشین

5 نفر

ظرفیت صندوق عقب

453 لیتر

حجم مخزن سوخت

60 لیتر

قطر رینگ

17 اینچ

آپشن ها و امکانات کیا K5 مدل 2023

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین 360 درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

استارت بدون کلید

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری کیا K5 مدل 2023

پس از آنکه هیوندای از سدان میان سایز و پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از قافله عقب نمانده و نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد.

جلوپنجره خودرو ارتباط عمیق‌تری با چراغ‌های جلو پیدا کرده و نمای جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را به نمایش می‌گذارد. ورودی‌های سپر جلو نیز در هماهنگی با فرم جدید کاپوت و چراغ‌های دی‌لایت که طرحی شبیه ضربان قلب دارد، چهره‌ای خشن به کیا K5 بخشیده است. البته طرح چراغ‌های جلو تاحدی یادآور میتسوبیشی گالانت 1999 بوده که البته نقطه ظعف محسوب نمی‌شود.

هرچند شیب سقف کیا K5 حتی نسبت به نمونه قبلی کمی بیشتر شده اما این خودرو همچنان یک سدان بوده و به رده خودروهای لیفت‌بک وارد نشده است. کیا اعلام کرده که این خودرو از پنجره‌های بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده روی نمای جانبی بهره‌مند شده که البته این قطعات در حاشیه شیشه عقب نیز به چشم می‌خورند.

طرح عقب با چراغ‌های به هم پیوسته و خروجی مصنوعی اگزوز را نمی‌توان به زیبایی نمای جلو دانست هرچند که به واسطه نوار کرومی و طرح شیشه عقب، این بخش نیز در مجموع طرح زیبایی دارد.

نسخه پایه کیا K5 در کره جنوبی با رینگ‌های 16 اینچی عرضه خواهد شد اما خریداران می‌توانند رینگ‌های 17، 18 و حتی 19 اینچی هم برای تریم‌های گران‌تر این خودرو سفارش دهند. این رینگ‌ها با رنگ‌های متنوعی شامل خاکستری روشن یا تیره و مشکی براق قابل عرضه خواهد بود.

 کیا K5 مدل 2023

طراحی داخلی کیا K5 مدل 2023

کابین کیا K5 2023 نسبت به نمای بیرونی خودرو ساده‌تر طراحی شده است و در آن اثری از ترندهای روز طراحی کابین مثل دسته دنده الکترونیکی یا پشت آمپر دیجیتال نیست. البته طرح کلی داشبورد نسبتاً جذاب است و نمی‌توانیم از آن ایراد خاصی بگیریم اما به نظر می‌رسد طراحان کیا بیش‌تر از زیبایی، به دنبال خلق یک کابین ارگونومیک بوده‌اند که در زمانی کوتاه با راننده ارتباط برقرار کند.

در مجموع برای بررسی کیا K5 2023 از نظر طراحی بایستی بگوییم که این خودرو ظاهر بسیار خوب و جذابی را ارائه می‌کند که می‌تواند تا مدت‌ها در خیابان‌های کشورمان جلب توجه کند.

کیا K5 مدل 2023

سخن نهایی

در پایان و به عنوان جمع بندی بررسی کیا K5 2023 می‌توانیم بگوییم که این خودرو از بسیاری جهات با سلایق خریداران ایرانی هماهنگ است و با ورود به بازار می‌تواند آمار فروش خوبی را ثبت و خاطره خوب نسل‌های قبلی کیا اپتیما را زنده کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (290 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (178 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (123 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (53 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (23 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (20 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز