ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی سبک موسیقی کلاسیک (Classic)

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی سبک موسیقی کلاسیک (Classic)
موسیقی کلاسیک اصطلاحی عام است که به موسیقی هنریِ اروپا گفته می‌شود. آغازِ این موسیقی را از سده‌های میانه در حدود سال 500 میلادی می‌دانند. موسیقی کلاسیک و دورهٔ کلاسیک دو مقولهٔ جداگانه هستند، اولی به سبک و دومی به دورهٔ تاریخی اشاره دارد. در این بخش از ساعد نیوز به معرفی سبک موسیقی کلاسیک می پردازیم.

تاریخ موسیقی را می‌توان به دوره‌های زمانی مجزایی تفکیک کرد که هرکدام از آن‌ها با سبک خاص خود مشخص می‌شوند. البته سبک موسیقی یک شبه تغییر نمی‌کند و این تغییر به تدریج رخ می‌دهد. غالبا سبک‌های گوناگون با یکدیگر تداخل و هم پوشانی دارند و سرانجام سبکی جدید از بطن سبک قدیمی ظهور می‌کند. شش دوره اصلی در تاریخ موسیقی وجود دارد که عبارتند از:

  • موسیقی قرون وسطا تا حدود سال 1450

  • موسیقی رنسانس 1450 – 1600

  • موسیقی باروک 1600 – 1750

  • موسیقی کلاسیک 1750 – 1810

  • رمانتسیم قرن نوزدهم 1810 – 1910

  • موسیقی قرن بیستم از 1900 به بعد

موسیقی کلاسیک یکی از معروف‌ترین سبک‌های موسیقی به حساب می‌آید.

کلاسیک چیست؟ و چه تأثیری در شکل گیری موسیقی کلاسیک داشته است؟

«کلاسیک» (Classic) به‌طورکلی به مطالعه و پژوهش در مورد زبان‌ها، آثار ادبی (ادبیات)، فرهنگ مادی (آثار فرهنگی) و تاریخ جوامع جهان باستان اشاره دارد. همچنین این پژوهش شامل تأثیر آن‌ در دوره‌ها و فرهنگ‌های مختلف از زمان پیدایش تا به امروز نیز می‌شود. در واقع کلاسیک یکی از متنوع‌ترین موضوعات میان رشته‌ای در بین تمام رشته‌ها است که می‌تواند شامل موارد مختلف از ادبیات گرفته تا تاریخ، فلسفه، هنر، باستان‌شناسی و… باشد.

  • در برنامه‌های درسی مدارس انگلستان از کلمه «کلاسیک» بیشتر به عنوان اصطلاح «چتر» استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به هر یک از چهار موضوع مورد بررسی در زیر اشاره داشته باشد:

  • لاتین (Latin) مطالعه در مورد زبان رومیان باستان است. دانش‌آموزان در سطح GCSE (دومین سال تحصیلی در پایه متوسطه General Certificate of Secondary Education) می‌توانند ادبیات اصلی لاتین را که توسط نویسندگان این سبک مانند ورجیل (Virgil)، سزار (Caesar) یا کاتولوس (Catullus) نوشته شده است، مطالعه کنند. اگرچه این دوره در درجه اول بر آموزش زبان و ادبیات تمرکز دارد اما در زمینه‌های اجتماعی و تاریخی که در این ادبیات به کار رفته است، نیز مطالعه و پژوهش انجام می‌شود.

  • کلاسیک یونانی (Classical Greek) مطالعه در زمینه‌ی زبان یونان باستان است. در این دوره نیز دانش‌آموزان سطح GCSE فرصت مطالعه ادبیات یونانی اصیل که توسط نویسندگانی مانند هومر (Homer)، توسیدید (Thucydides) یا اوریپید (Euripides) نوشته شده است را دارند. کلاسیک یونانی نیز مانند لاتین در درجه اول تمرکز بر زبان دارد. با این‌حال دانش‌آموزان می‌توانند پژوهشی در زمینه‌ی فرهنگ و تاریخ آن دوران داشته باشند. همچنین اگرچه مطالعه یونان باستان ممکن است به دانش‌آموزان در یادگیری یونانی مدرن در آینده کمک کند اما تفاوت‌های اساسی بین این دو شکل از زبان (باستانی و مدرن) وجود دارد.

  • تمدن کلاسیک (Classical Civilisation) شامل مطالعه ادبیات، فرهنگ بصری/مادی و اندیشه جهان کلاسیک است. در این دوره هیچ الزامی برای یادگیری زبان‌های باستانی وجود ندارد و دانش‌آموزان سطح GCSE یا A Level می‌توانند در زمینه‌ی موضوعات متنوعی مانند «زندگی در عصر میسنی (Mycenaean)»، «اسطوره و مذهب»، «دنیای قهرمان» و «اختراع بربرها (Barbarian)» مطالعه و پژوهش داشته باشند.

  • تاریخ باستان (Ancient History) شامل مطالعه‌‌ی دنیای باستان و تأثیر میراث آن بر جامعه امروزی است. دانش‌آموزان در این دوره هیچ الزامی برای یادگیری زبان باستانی و… ندارند. همچنین موضوعات این دوره شامل تمدن کلاسیک و تاریخ باستان است که در تاریخ باستان بیشتر به تاریخ نظامی، سیاسی و اجتماعی تمرکز دارد تا ادبیات و هنر.

هر چهار موضوع در زمینه‌ی «کلاسیک» برای تحصیل در سطح ابتدایی و متوسطه مناسب است و همچنین به دانش‌آموزان این دوره‌ها مدرک GCSE و A Level در انگلستان ارائه می‌شوند.

ریشه کلمه کلاسیک

همان‌طور که در بالا اشاره شد معمولاً کلمه کلاسیک شامل مطالعه فرهنگ، ادبیات و زبان یونان و روم باستان است. با این‌حال کلاسیک و کلمات انگلیسی مرتبط به آن از واژه لاتین classis گرفته شده که به طبقه‌ای شهروندان ثروتمند رومی اشاره دارد. با این‌حال صفت لاتین کلاسیک در تمام واژه به چیزی اشاره دارد که در بالاترین طبقه قرار می‌گیرد، به‌عنوان مثال در زمینه موسیقی کلاسیک یا راک کلاسیک به آثاری اشاره دارد که برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و از ارزش بالایی برخوردار هستند. در نتیجه آثاری که به‌عنوان کلاسیک شناخته می‌شود معمولاً به‌عنوان نمونه‌های برای دنبال کردن یا به‌عنوان منبع برای الهام گرفتن در مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین ژانر در میان ژانرهای موسیقی است که هرگز از مد نمی‌افتد و هرگز مردم (به‌ویژه علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک) از گوش دادن به معروف‌ترین قطعات آهنگسازان این سبک مانند موتزارت، بتهوون یا شوپن دست نخواهند کشید. این موسیقی بخشی از فرهنگ و تاریخ است که باعث ایجاد افسانه‌ها و نقاط عطف در موسیقی شده است.

موسیقی‌شناسان و طرفداران موسیقی اصطلاح کلی «موسیقی کلاسیک» برای توصیف آثار آهنگسازان مختلف مانند باخ، ایگور استراوینسکی، فیلیپ گلس و… استفاده می‌کنند. با این‌حال دوره کلاسیک یک دوره‌ی خاص در تاریخ موسیقی است که بیشتر از قرن هجدهم و نوزدهم را در بر می‌گیرد.

خاستگاه اولیه موسیقی کلاسیک با هر ترکیبی که در طول دوران کلاسیک ظهور کرده است، شامل سال‌های 1750 تا 1820 میلادی می‌شود. در واقع این سبک موسیقی به‌عنوان شکلی از شکاف در برابر قوانین سخت‌گیرانه موسیقی باروک متولد شد که مشخصه‌ی اصلی آن همراهی همزمان چندین ملودی با همدیگر بود.

قرن‌های 18 و 19 دوره شکل‌گیری موسیقی کلاسیک بودند. در این دوران مردم شاهد ظهور اپرا، اراتوریو (oratorio) (موسیقی همراه با آواز و گفتار)، سونات، کنسرت و سمفونی بودند. ایتالیایی‌ها اولین کسانی بودند که این ژانرها را توسعه دادند و سپس آلمانی‌ها، اتریشی‌ها و انگلیسی‌ها این تنوع موسیقی کلاسیک را ادامه دادند. موسیقی کلاسیک با استفاده از عناصر دیگر سنت‌های موسیقی غربی، اعم از مذهبی و سکولار، مانند موسیقی یونان باستان یا روم باستان، پدیدار شد و با سنت‌های موسیقی سرزمین‌های جدید ترکیب شد. با این حال کلاسیک‌گرایی موسیقی، از سه نوع ترکیب تشکیل می‌شود:

  • سونات: موسیقی نوشته شده برای سازهای مختلف،

  • سمفونی: موسیقی که باید توسط ارکستر اجرا شود،

  • کنسرت: آهنگسازی برای ارکستر که توسط سازهای مختلف اجرا می‌شود.

امروزه موسیقی کلاسیک در شکل‌گیری بسیاری از سبک‌های مدرن مانند راک و پاپ بسیار تأثیرگذار بوده است و حتی توانسته از صداهای معمولی سازهای کلاسیک برای ترکیب و ساخت آهنگ‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

نگاهی بر شرایط جوامع در عصر کلاسیک

در هر دوره از تاریخ، موسیقی و به‌طورکلی هنر همگام با تغییرات جوامع، دچار دگرگونی‌های جزِئی و عمده می‌شدند. در عصر کلاسیک، که آن را می‌توان یکی از پویا‌ترین دوران‌های تاریخ نامید، شاهد شیوه‌های نوینی در تفکر بودیم که منجر به جنبشی سراسری به نام «جنبش روشنگری» شد. در این دوران روشنگرانی چون ولتر (1694-1778)، دنی دیدرو (1713-1784) و ژان ژاک روسو ( 1712-1778) به‌عنوان رهبران این جنبش در این تفکر و دگرگونی‌ها تأثیرگذار بودند.

این افراد بر این باور بودند که خرد بهترین راهنمای انسان است و برای حل مسائل در هر زمینه‌‌ی می‌توانند خرد را راهنمای خود قرار دهند. آن‌ها همچنین علوم و حکمت طبیعی را به مصنوعات ترجیح می‌دادند، ایمان فردی و اخلاق عملی را ارج می‌نهادند و برابری و مساوات را تبلیغ می‌کردند. همچنین اعتراضات آن‌ها در زمینه‌ی نابرابری‌های فاجعه باری بود که باعث جدایی مردم عادی از اشراف و روحانیون می‌شد.

این تفکرات و همراهی طبقه‌ی متوسط با این نگرش‌ها به ویژه برابری خواهی، در این دوره در نهایت منجر به انقلاب آمریکا (1775-1783) و نیز انقلاب فرانسه (1789-1794) شد. با نگاه بر زندگی سه تن از آهنگسازان مطرح این دوره در می‌یابیم که این دگرگونی‌ها به طور تدریجی بر نحوه‌ی زندگی هنرمندان نیز تاثیر گذاشته است.

نخستین این آهنگسازان یوزف هایدن (Joseph Haydn) (1809-1732) بود که بیشتر عمر خود را در خدمت خاندانی اشرافی گذرانده و با او چون مستخدم این خاندان رفتار می‌شد، اما ولفگانگ آمادئوس موتزارت (Wolfgang Amadeus Mozart) (1791-1756) تاب این را نداشت که در خدمت دربار باشد و به وین رهسپار شد تا به فعالیت آزادانه‌ی خویش بپردازد. با این‌حال سختی‌های این شیوه‌ی زندگی برای یک آهنگساز در آن دوره باعث شد زندگی او با فقر همراه باشد.

اما سرانجام لودویگ ون بتهوون (Ludwig van Beethoven)(1827-1770) توانست به‎‌عنوان موسیقیدانی مستقل در وین به جایگاه و کامیابی خود را به‌دست آورد و همچنین اشراف نیز با او مانند انسانی برابر رفتار می‌کردند.

موسیقی کلاسیک

تعریف موسیقی کلاسیک

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که تعریف درست موسیقی کلاسیک چیست؟ برای پاسخ به این سوال پاسخ یکسانی وجود ندارد!

  • برخی موسیقی کلاسیک را یک موسیقی جدی تعریف می‌کنند. اما آیا موسیقی گروه راکی مثل پینک فلوید شوخی است؟! آیا موسیقی جنگ قبایل بدوی در هنگام نبرد یا قبل از نبرد خیلی جدی‌تر از سمفونی‌های موتزارت نیستند؟!

  • بعضی معتقدند موسیقی کلاسیک نوعی موسیقی سطح بالا است که فقط افراد تحصیل کرده و آگاه به موسیقی آن را درک می‌کنند. این نیز ادعای غلطی است. برای مثال در سمفونی‌های چایکوفسکی بیش از 100 ساز هم‌نوازی می‌کنند، حال فردی که تحصیلات موسیقی ندارد و گوش تربیت شده‌ای ندارد چطور می‌تواند تمام صد ساز که حداقل 5 خط ملودیک و ریتمیک را به طور هم زمان اجرا می‌کنند، بشنود و متوجه شود که روند هارمونیکی که در این موسیقی هست بسیار پیچیده‌تر از موسیقی‌های دیگر است!

  • برخی دیگر از افراد موسیقی کلاسیک را موسیقی هنری می‌نامند. اما منظور از موسیقی هنری چیست؟ اگر منظور موسیقی برتر است که برای پاسخ به آن دوباره پاراگراف قبل را بخوانید و اگر منظور موسیقی خلاقانه است، خوب مگر در موسیقی گروه بیتل‌ها خلاقیت وجود ندارد؟!

  • دسته‌ی دیگری هم موسیقی کلاسیک را موسیقی ارکستری می‌دانند. در حالی که نوکتورن‌های شوپن فقط با یک پیانو اجرا می‌شوند و در عین حال کلاسیک هم هستند؛ و برعکس آیا متالیکا یا پینک فلوید با ارکستر اجرا نمی‌شوند؟ آیا هیچوقت ندیده‌اید که یک قطعه پاپ ایرانی به صورت کاملا ارکسترال اجرا شود؟

  • لئونارد برنشتاین در تعریف موسیقی کلاسیک گفته است: «به آن موسیقی، کلاسیک می‌گوییم که دقیق باشد».

و اما موسیقی دقیق!

وقتی خواننده یک قطعه‌ای را می‌خواند، شعری را در یک گام موسیقی با یک سازبندی خاصی خوانده است. حال ممکن است در کنسرتی که برگزار می‌کند برای راحتی کار خواننده یا نوازنده‌ها یا … گامی که خواننده در موسیقی استودیویی اجرا کرده است را تغییر دهند و موسیقی در گام متفاوتی اجرا شود، یا اینکه با سازبندی متفاوتی قطعه را اجرا کنند. با وجود تمام این تغییرات ما باز همان قطعه قبلی را خواهیم شنید.

اما این اتفاق نمی‌تواند در مورد موسیقی کلاسیک رخ دهد، چون موسیقی کلاسیک دقیق است. آهنگساز تمامی ساز بندی، سرعت اجرای قطعه، گام و تمامی جزییات دیگر قطعه را مشخص می‌کند و نوازنده‌ها و رهبر ارکستر در تمامی نقاط دنیا و در تمامی زمان‌ها باید دقیقا همان چیزی را اجرا کنند که آهنگساز خواسته است. برای مثال قطعه‌ی «برای الیس» از بتهوون باید فقط توسط یک پیانو اجرا شود. اگر یک گروه راک با گیتار الکتریک و درامز این قطعه را اجرا یا رهبر ارکستری آن را به صورت کاملا ارکسترال تنظیم و اجرا کند، هیچکدام اجرایی از خود اثر نبوده و تنها قطعاتی برگرفته از «برای الیس» اثر بتهون هستند.

ژانر موسیقی کلاسیک

سازهای مهم ژانر موسیقی کلاسیک

برخی از سازهای مهم مورد استفاده در این سبک موسیقی عبارتند از:

  1. پیانو و سازهای زهی شامل ویولن، ویولا، ویولن سل، چلو (cello)، کنتر باس (contrabass)؛

  2. سازهای بادی چوبی همانند فلوت، ابوا (oboe)، کلارینت، باسون (bassoon)، ساکسیفون، پیکولو؛

  3. سازهای بادی برنجی (brass) شامل ترومپت، هورن (horn)، ترومبون (trombone)، توبا (tuba)؛

  4. سازهای همانند تیمپانی (timpani)، طبل بزرگ و غیره.

خلاصه

موسیقی کلاسیک اصطلاحی کلی است که به موسیقی هنری اروپا اطلاق می شود.آغاز موسیقی کلاسیک را از حدود سال 500 میلادی نسبت می دهند.البته این نکته را در نظر داشته باشید که موسیقی کلاسیک و دوره کلاسیک دو مفهوم متفاوت هستند که اولی به سبک موسیقی و دومی به دوره تاریخی موسیقی اشاره می کند.موسیقی کلاسیک در کل اشاره به مجموعه زیادی از فرم ها و سبک های مختلف دارد که با یکدیگر در ارتباط هستند وبه خودی خود نمایانگر موسیقی کلاسیک اروپایی است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (694 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (297 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (294 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (205 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (160 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (79 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (63 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (61 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (34 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (30 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (27 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (27 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن شرافت مثال زدنی شاطر ایرانی برای افراد بی بضاعت/ انسانم آرزوست +عکس میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس دستگرمی خلاقانه دانش آموزان ایرانی در ساخت موشک بالستیک قاره پیما با چندتا تیکه حلبی/ نتانیاهو از پسِ بچه های دهه نودی بر میای؟😎 وقتی نوشته روی چفیه یک کارگر بهانه انگشتر گرفتن از مقام معظم رهبری شد +ویدیو
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس