دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

معرفی تسمه نقاله و کاربرد آن در صنعت 

سه شنبه، 08 اسفند 1402
تسمه نقاله جزو سیستم‌های کانوایر امروزی محسوب می‌شود. سیستم‌های نقاله برای انجام عملکرد، نیاز به تسمه یا همان نوار نقاله دارند.

سیستم‌های نقاله برای جا‌به‌جایی یا حمل مواد مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتوجه‌به سرعت، وزن و توان عملیاتی مورد نیاز، نوار نقاله مورد استفاده در یک سیستم، ویژگی‌های متفاوتی دارد. در ادامه قصد داریم راجع‌به تسمه یا نوار نقاله صحبت کرده و کاربرد آن در صنعت را بررسی کنیم.

آشنایی با تسمه یا نوار نقاله

سیستم نوار نقاله از چند قرقره تشکیل شده که در یک حلقه به‌یک‌دیگر متصل هستند. در این سیستم، نوار نقاله در اطراف قرقره‌ها می‌چرخد و یک اثر کششی روی کالاهایی ایجاد می‌کند که روی تسمه نقاله وجود دارند. برای حرکت کردن قرقره‌ها از نیروی الکتریکی استفاده می‌شود. نیروی الکتریکی کمک می‌کند تا قدرت حمل سیستم افزایش یافته و درنتیجه تسمه حرکت کند؛ بدین ترتیب، کالاها در یک مسیر مشخص روبه‌جلو حرکت کرده و جا‌به‌جا می‌شوند.

ساختار

به‌طورکلی تسمه‌ها شامل یک یا چند لایه مختلف هستند. در اکثر موارد کمربند‌ها سه لایه دارند؛ یک لایه در سطح فوقانی، یک لایه مرکزی و یک لایه زیری. بااین‌وجود در برخی موارد ممکن است تسمه‌ها لایه‌های بیشتری هم داشته باشند. تعداد لایه‌ها در تسمه به نوع کالایی که روی آن‌ها حمل می‌شود، متفاوت است.

لایه مرکزی

برای شکل‌دهی و افزایش قدرت در سیستم نقاله، لایه مرکزی در تسمه نقاله ایجاد می‌شود. این لایه گاهی از جنس فلز و گاهی از جنس پارچه ساخته می‌شود. لایه مرکزی دارای تاروپودهایی است که باعث استحکام هرچه بیشتر آن می‌شوند. طناب‌های طولی تحت‌عنوان تار شناخته می‌شوند و میزان کشش، مقاومت و سایر ویژگی‌های رونده تسمه را تعیین می‌کنند. طناب‌های عرضی هم با نام پود شناخته می‌شوند و نوار نقاله را در برابر ضربه و بریدگی مقاوم می‌کنند؛ البته طناب‌های عرضی یا همان پود، بسیار انعطاف‌پذیر هستند تا حرکت تسمه را تسهیل کرده و عملکرد سیستم را بهبود بخشند.

در اکثر موارد از پلی استر، فولاد، آرامید، پنبه و نایلون برای ساخت لایه مرکزی استفاده می‌شود. برای ساخت لایه‌های زیری و فوقانی تسمه نقاله هم اغلب از مواد پلاستیکی یا لاستیکی استفاده می‌شود.

گاهی نیاز است تا سیستم نقاله، کالاهای سنگین را حمل و جا‌به‌جا کند. در این گونه موارد نیاز است تا نوار نقاله از جنس فولاد باشد تا توان حمل آن بالاتر رود. اگر به ساختار نوار نقاله فولادی دقت کنید، خواهید دید که از تارهای استیل تشکیل شده‌است. این در حالیست که در نوار نقاله‌هایی که از جنس نایلون، پنبه یا پلی استر هستند، چنین چیزی وجود ندارد.

تاریخچه استفاده از نوار نقاله

اولین بار در قرن 19 از نوار نقاله استفاده شد. توماس رابینز در سال 1982 اختراعاتی را به ثبت رساند که در پی آن نوار نقاله برای حمل سنگ معدن، زغال سنگ و... استفاده شد. هنری فورد در کارخانه فورد موتور، خطوط مونتاژ نوار نقاله را معرفی کرد.

مروری بر کاربرد تسمه نقاله

کاربرد نوار نقاله در صنایع بسیار گسترده است. در اکثر مواقع نوار نقاله در بخش انبار و توزیع کالا، همچنین در بخش تولید و ساخت استفاده می‌شود. ویژگی بسیار خوب سیستم‌های نوار نقاله، سازگاری آن‌ها با شرایط مختلف است؛ بدین ترتیب می‌توان آن‌ها را در اکثر صنایع مورد استفاده قرار داد. نوار نقاله می‌تواند باتوجه‌به ساختاری که دارد، وسایل مختلفی را با طول و وزن متفاوت حمل کند.

سیستم نوار نقاله صرفا برای حمل و جابه‌جایی مواد بزرگ و سنگین نیست. اگر هنگام عبور از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تجهیزات دقت کنید، متوجه خواهید شد که تسمه نقاله در اکثر فروشگاه‌ها وجود دارد. نوار نقاله مورد استفاده در فروشگاه‌ها اغلب از جنس مواد لاستیکی بوده و نواحی سطحی کوچکی دارند. علاوه‌بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شما می‌توانید سیستم‌های نوار نقاله را در پله‌برقی، قسمت دریافت بار فرودگاه، حمل اسکی‌بازان و ... هم مشاهده کنید. جالب است بدانید که فرودگاه بین‌المللی دبی یکی از طولانی‌ترین سیستم‌های نوار نقاله در دنیا را دارد. این سیستم برای حمل بار مسافران استفاده می‌شود. طول تقریبی سیستم نوار نقاله در فرودگاه دبی تقریبا حدود 39 مایل است که برای ساخت آن، از تسمه‌های نقاله متفاوت استفاده شده است.

چند نوع تسمه نقاله داریم؟

نوار نقاله امروزه باویژگی‌های مختلف و در انواع متفاوتی طراحی و تولید شده‌است. نوارهای نقاله امروزه شامل انواع زیر هستند.

  • نوار نقاله لاستیکی: این تسمه مقاومت و انعطاف بالایی در برابر سایش از خود نشان می‌دهد. از جنس لاستیک ساخته‌شده و بیشتر در صنایع معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نوار نقاله پارچه یا نمد: برای ساخت این مدل تسمه از نمد یا پارچه‌های خاص استفاده می‌شود. وزن این مدل نوار نقاله بسیار کم بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این مدل تسمه را بیشتر در صنایع غذایی استفاده می‌کنند.

  • نوار نقاله pvc: برای ساخت این تسمه از PVC استفاده شده است. این مدل تسمه مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد. تسمه PVC ضد آب است و به‌دلیل مجموع ویژگی‌هایی که دارد، بیشتر در صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می‌شود.

  • تسمه نقاله مدولار یا نوار نقاله پلاستیکی: نوار نقاله مدولار یک تکنولوژی مدرن برای حمل‌ونقل به‌شمار می‌آید که در اکثر صنایع استفاده می‌شود. این مدل نوار نقاله در فضاهای متفاوتی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای‌مثال می‌توانید از آن برای انتقال محصولات بین تجهیزات یا بسته‌بندی آن‌ها استفاده کنید. این مدل تسمه‌ها دارای طراحی مدولار بوده و به‌همین‌دلیل به‌آسانی طول‌وعرض آن‌ها قابل‌تنظیم است.

  • نوار نقاله برزنتی: تسمه برزنتی هم برای انتقال بار و جا‌به‌جایی مواد استفاده می‌شود. مزیت بزرگ این نوع تسمه این است که نسبت‌به سایرین، مقاومت و ضخامت بالایی دارد؛ به‌همین‌دلیل بیشتر برای جابه‌جایی محموله‌های سنگین از آن استفاده می‌شود. روی تسمه‌های برزنتی از روکش ضدسایش استفاده می‌شود تا طول عمر آن بالاتر رود.

نکاتی که باید قبل از خرید تسمه نقاله بدانید

برای خرید نوار نقاله باید به کیفیت آن توجه ویژه داشته باشید. اگر قصد دارید نوار نقاله‌هایی با کیفیت بالا، اما قیمت مقرون‌به‌صرفه بخرید، می‌توانید به وب‌سایت تسمه برتر به آدرس tasmebartar.com مراجعه کنید. مجموعه تسمه برتر واردکننده انواع تسمه تایم صنعتی ، دنده زنجیر ، کوپلینگ و ... است. در این مجموعه می‌توانید انواع تسمه برزنتی، تسمه تایم صنعتی ، تسمه انتقال نیرو و نوار نقاله لاستیکی را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

بهتر است قبل از خرید نوار نقاله، به‌ ویژگی‌های محصول موردنظر و کاربردی که از آن انتظار دارید، توجه کنید. بااین‌کار می‌توانید محصولی مطابق با نیاز خود خریداری کنید. برای حمل محصولات باکمک نوار نقاله باید به وزن و ابعاد محصول، همچنین طول جا‌به‌جایی توجه کنید؛ علاوه‌براین لازم است تا محیط تولید خود را هم ارزیابی کرده و شرایط مختلف را بسنجید تا بتوانید از سیستم نوار نقاله بهترین نتیجه را بگیرید.

کلام آخر

امروزه از تسمه نقاله در صنایع مختلف استفاده می‌شود. نوارهای نقاله باتوجه‌به جنس و ویژگی‌های مختلفی که دارند، برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب راجع‌به ویژگی و کاربرد نوار نقاله صحبت کردیم. اگر قصد دارید نوار نقاله‌ای با بالاترین کیفیت خریداری کنید، می‌توانید به مجموعه تسمه برتر مراجعه کنید. در این مجموعه انواع تسمه تایم ، دنده زنجیر، کوپلینگ و ... از بهترین برندها وجود دارد. مجموعه تسمه برتر یکی از بهترین واردکنندگان محصولات و تجهیزات موردنیاز برای صنایع است ، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت تسمه برتر tasmebartar.com مراجعه کنید ، این مجموعه با سابقه چندین سال فعالیت درخشان توانسته برای صنایع مختلف بسیار مفید ظاهر شود و سرعت تولید را در بخش‌های مختلف بیشتر کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 31 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
ایده ناب و خلاقانه الهه منصوریان قهرمان ووشو کشورمان در بستن روسری/ خانوما یاد بگیرن! +عکس
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
خوشگذرانی مایه‌داریِ زهرا گونش و همسر ثروتمندش در قایق تفریحی وسط دریا+ عکس/ تعطیلات آخر هفته خانوم والیبالیست
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌