مسجد شاکرین استانبول کجاست؟

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مسجد شاکرین استانبول کجاست؟
مسجد شاکرین در استانبول را برای شما عزیزان و کاربران محترم ساعد نیوز قرار داده ایم , با ساعد نیوز همراه باشید.

مسجد شاکرین (که در زبان ترکی Şakirin Camii نام دارد) مسجدی است که در بخش آسیایی شهر استانبول قرار دارد. این مسجد در طول ۵ سال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ احداث شده است و به عنوان یکی از مساجد مدرن ترکیه و جهان اسلام از آن نام برده می شود.این مسجد به دلیل آنکه یکی از معماران آن یک بانوی مسلمان است مشهور شده است اما معماری آن بر اساس پلان و نقشه خسرو تایلا صورت گرفته است و خانم زینب فادیللی اوغلو که یک مهندس معمار ترک است طراحی داخلی و تصحیح معماری آنرا برعهده داشته است.سفارش ساخت مسجد توسط بازماندگان خانم سمیحه شاکرین از خیرین ترکیه داده شده است و با موافقت شهرداری استانبول روی زمینی به مساحت ۱۰.۰۰۰ متر مربع و با زیربنای ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.مسجد دارای دو مناره به ارتفاع ۳۵ متر است و چیزی که این مسجد را از سایر مساجد معاصر متمایز می کند طراحی داخلی غیرمعمول و مدرن آنست.

مسجد شاکرین استانبول (Sakirin Mosque Istanbul) یک مسجد به سبک معماری مدرن در بخش آسیایی استانبول است که در طی سال های 2005 تا 2009 بنا شده است. معمار مسجد یک بانوی مسلمان بوده و به سفارش خانم سمیحه شاکرین، یکی از خیرین ترکیه، بنا شده است. این مساجد جزو جاذبه های گردشگری استانبول است و هرساله میهمانان تور استانبول از آن بازدید می کنند.

مسجد شاکرین

معماری مسجد شاکرین استانبول

مسجد شاکرین استانبول از نظر هندسی جزو مدرن ترین مساجد ترکیه طبقه بندی می شود. مساحت این مسجد ۱۰۰۰۰ متر مربع است و گنجایش ۵۰۰ نمازگزار را دارد. برای خلق این اثر هنری زیبا، هنرمندان مختلفی با یکدیگر همکاری داشته اند. اگر از علاقه مندان به معماری هستید، حتی جزئیات معماری این مسجد نیز برایتان جذاب خواهد بود. نمای بیرونی مسجد در ابتدا پذیرای شماست. از ورودی گورستان که به سمت مسجد بروید، کل این مجموعه زیبا را با تک گنبدی برجسته و دو مناره بلند خواهید دید؛ مناره هایی بلند به ارتفاع ۳۵ متر که به راحتی از دوردست ها دیده می شوند. مسجد از بیرون کاملاً ساده به نظر می رسد.

گنبد مسجد شاکرین را به سبک گنبد صدفی ساخته و با صفحات کامپوزیت آلومینیومی پوشانده اند. این گنبد با جلوه های نوری فوق مدرن چشم هایتان را در تاریکی شب به خود خیره می کند. گنبد مسجد شاکرین را هنرمند انگلیسی «آرنولد جان» طراحی کرده است.

در قسمت ورودی مسجد، استخر کوچک و زیبایی قرار دارد. در مرکز این استخر گنبدی فلزی با نمادی از کیهان به چشم می خورد. به این گنبد فلزی نگاه کنید. درست متوجه شده اید. از هر زاویه ای که به این کره کوچک می نگرید، تصویر مسجد و مناره ها را می بینید. این اثر هنری را ویلیام پای - مجسمه ساز مشهور اهل لندن - طراحی و پیاده سازی کرده است.

عبادتگاه اختصاصی خانم ها

زینبت فادیلی اوغلو، در طراحی مسجد شاکرین استانبول به محل عبادت زنان توجه ویژه ای داشته است. عبادتگاه خانم ها در بالکن زیبای این مسجد قرار دارد. این بالکن را می توان یکی از زیباترین قسمت های مسجد شاکرین دانست. در عبادتگاه زنان، نقوش سلجوقی را بیشتر می بینید. موانع تور مانند در این بالکن، با ایجاد فضایی مرموز، نور و سایه را به بازی گرفته اند. از لحاظ اندازه و هنر معماری، جایگاه عبادت بانوان هم سطح جایگاه عبادت آقایان است.

محراب مسجد شاکرین

هنگامی که به مسجد قدم می گذارید، محراب با ترکیب رنگی بی نظیر فیروزه ای و زرد روشن از شما استقبال می کند. این محراب زیبا را به خوبی تماشا کنید. محراب مسجد شاکرین تصویر یک حرز را در ذهنتان تداعی می کند. میخک و برگ های زینتی زیبایی روی منبر محراب نقش بسته اند.

تایفون اردوغموش - رئیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه مرمره - این برگ های زیبا را برای نمایش کیهان روی منبر طراحی کرده است. محراب آن قدر مسحورکننده است که به سختی متوجه فرش دستبافتِ از موی شتر که روی زمین پهن شده، خواهید شد. جالب است بدانید که محل اقامت نماز با خطوط شرابی روی فرش مشخص شده اند.

لوستر مسجد شاکرین استانبول

.لوستری که در مسجد شاکرین نصب کرده اند هم ظرافت بسیار زیادی دارد و حاصل هنر سه استاد زبردست است. یک لوستر چشمگیر با حلقه های درهم تنیده، شامل خط هایی از قرآن و کریستال هایی به شکل قطره های آب.

اورهان کوچان - استاد ویترای - پلکسی و فلزات این لوستر را ساخته است. کریستال های لوستر را ناهیده بویوکایماکچی ساخته و دعای زیبای روی آن را خوشنویس معروف به نام حسین کوتلو انجام داده است.

۹ عدد از اسامی خداوند را با خطی خوش می توانید روی این لوستر باشکوه ببینید. قطعات کریستالی لوستر گویی قطره های آب را، آرام به سمت پایین جریان می دهند. این قسمت از لوستر تصویر باران رحمت الهی را در ذهنتان تداعی می کند.

مسجد شاکرین استانبول

حکاکی های مسجد شاکرین استانبول

حکاک معروف - سمیح ایرتش - قبل از شروع پروژه تلاش کرد تا نظر و ایده ای خاص را در مسجد شاکرین پیاده سازی کند. رشته نویسی در گنبدهای مسجد شاکرین به شکل حلقه های به هم متصل و شبیه به یک چرخ هستند. چرخ دنده های حکاکی شده روی گنبد، به شکلی زیبا چرخش جهان و سیارات را نشان می دهند. تمام خطوط مسجد از ورق طلا ساخته شده اند. این هنرهای ظریف و ماهرانه در کنار هم تصویری خیره کننده را به وجود آورده اند.

وضوخانه اختصاصی

در طراحی مسجد شاکرین، به کوچک ترین نکات نیز توجه شده است. طراحی هوشمندانه وضوخانه مسجد، مراسم تطهیر را در فضایی مناسب فراهم می کند. فضای وضو را می توانید در طبقه زیرزمین و زیر محوطه اصلی پیدا کنید.

امکانات مسجد شاکرین استانبول

توالت مجزای مردانه و زنانه از استانداردهایی است که در مسجد شاکرین دیده می شود. در این مسجد بهترین امکانات نظافتی توسط یک شرکت خصوصی انجام می شود. نگهبان ها نیز به خوبی از مسجد محافظت می کنند. آنتن دهی مناسب اینترنت و موبایل، نمایشگر آموزشی، سیستم تهویه مطبوع و گرمایش، پروژکتور و سیستم صوتی مناسب از دیگر امکانات مسجد شاکرین استانبول است.

فرصت گشت وگذار در جاهای دیدنی استانبول پایانی ندارد. محله اسکودار در سمت آسیایی استانبول را می توان یکی از پرجاذبه ترین محله های استانبول به شمار آورد. مسجد شاکرین استانبول، یکی از مساجد دیدنی در محله اسکودار استانبول است. در سراسر جهان برخی از آثار هنری به خاطر معمارشان به یاد می مانند و برخی نیز با صاحبانشان شناسایی می شوند یا به دلیل موقعیت مکانی و معماری منحصربه فردشان قابل توجه هستند.

 مسجد شاکرین استانبول

راهنمای سفر: این مسجد در مقابل بیمارستان زینب کَمیل واقع شده است. از خیابان ایسکله و اَلایت سوار اتوبوس شده و در ایستگاه زینب کَمیل پیاده شوید.

نام مرکز دیدنی استانبول: مسجد شاکیرین استانبول | Sakirin Mosque


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان