مسجد بایزید استانبول کجاست؟

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
مسجد بایزید استانبول کجاست؟
مسجد بایزید دوم یکی از قدیمی ترین مساجد استانبول به حساب می آید که در زمان امپراتوری عثمانی، به فرمان سلطان بایزید دوم و بین سال های 1501 تا 1506 میلادی ساخته شد. این مسجد از گرانیت و مرمر ساخته شده و در کنار گنبد آن دو مناره دیده می‌شود. در معماری مسجد بایزید دوم از مسجد ایاصوفیه الهام گرفته شده است.

مسجد بایزید از مساجد تاریخی شهر استانبول است که به دستور بایزید دوم سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی ساخته شد. بنای این مسجد از سال ۱۵۰۱ تا سال ۱۵۰۶ میلادی به طول انجامید. معمار این مسجد یعقوب شاه بود.

طاق های بالای مسجد توسط ستون های سنگی نگاه داشته شده است و گنبد روی ستون های سنگی قرار گرفته است. در اطراف سقف گنبد مسجد بایزید نیز به پیروی از شیوه ایاصوفیه؛ نام های الله، محمد ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین به خط ترکی عثمانی نگاشته شده است. در اطراف این مسجد مدرسه، حمام، کتابخانه و ساختمان های دیگر نیز احداث شده بود. در باغ پشت این مسجد مقبره بایزید دوم قرار دارد.

مسجد بایزید

نگاهی کلی به مسجد بایزید استانبول

بایزید مسجدی تاریخی در شهر استانبول به دستور سلطان بایزید 2 که در آن دوره خلیفه امپراتوری عثمانی نیز بود ساخته شده است. مسجد بایزید دوم پس از فتح استانبول در منطقه ای شناخته شده در دوران بیزانس به عنوان انجمن فدووشیو در ابتدای قرن 15 توسط معمار عثمانی یعقوب شاه در بزرگترین میدان شهر در دوران بیزانس ساخته شده که با هنر معماری و طراحی بینظیر ستون های سنگی را به طاق ها و گنبد مسجد پیوند داده است. زلزله در سال 1509 به مسجد آسیب رساند و بعدها توسط معمار سینان تعمیر و تقویت شد.معماری نوشتاری آن برگرفته از مسجد ایا صوفیه است که اسامی الله، محمد ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین به خط ترکی عثمانی بروی آن نوشته شده است. بایزید 2 در مقبره ای در پشت همین مسجد بخاک سپرده شده است.خانه های قدیمی و کاروانسرا ، کتابخانه و مدرسه موزه خوشنویسی حمامی به نام "Patrona Halil Hamam" در این مکان بازسازی و برای بازدید کنندگان محترم تور استانبول باز است.

مسجد بایزید استانبول

معماری مسجد بایزید استانبول

یکی از شیوه هایی که متعلق به معماری دوره اوایل سلطنت ترکان عثمانی است و در ساخت این مسجد از آن نیز استفاده شده در نظر گرفتن فضایی برای غذا دادن به نیازمندان است که البته به اصطلاح به آن تابخانه هم می گویند ، وقتی به این مسجد وارد می شوید شش اتاق که تنها چهار تا از آن ها گنبدی شکل هستند را مشاهده خواهید کرد که در هر کدام از آن ها یک بخاری دیواری و چندین طاقچه گچ بری شده وجود دارد و این شش اتاق در واقع همان تابخانه است و اگر به حیاط مسجد بروید دیوارهای را می بینید که دور تا دور مسجد را محاصره کرده اند که البته در همان زمان های اولیه یک اتاقک کوچک در ما بین آن ها وجود داشت که در آن زمان از آن به عنوان مطبخ یا همان آشپزخانه استفاده می شده است که متاسفانه امروزه اثری از آن در این مسجد نیست و ضمنا نا گفته نماند که این مسجد دارای دو محوطه اصلی بوده است که یکی از آن ها دارای گنبدی با قطر ۷۰ / ۸ متر و حوضخانه ای در وسط می باشد و دارای چهل چراغ است که البته به نظر می رسد این محوطه در واقع محوطه ای سرپوشیده بوده و بعدا به محوطه اصلی اضافه شده است و در ضمن جالب است بدانید که تابخانه ها به این محوطه راه داشته اند و درهای آن ها به روی این محوطه باز می شده است و بعد افراد و گردشگران استانبول می توانند در بین اتاق های تابخانه راه پله ای بسیار باریک اما از جنس سنگی را مشاهده کنند که به بالای مناره راه داشته است اما بعد از گذر از این اتاق ها به محراب بسیار زیبا و تماشایی مسجد بایزید می رسیم ، این محراب با یک گنبد بسیار کوچک تر از سایر گنبدهای مسجد پوشیده شده است اما تنها نکته ای که توانسته تا حدودی از زیبایی این محراب بکاهد استفاده از نقش ها و طراحی های بیش از اندازه در تزئین آن است که تا اندازه ای موجب درهم و آشفتگی این محراب شده است .

مسجد بایزید استانبول

تزئینات مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید بسیار زیبا است و به همین سبب نیز توانسته افراد بسیاری را هر ساله به سمت خود بکشاند ، در واقع افراد با ورود به این مسجد می توانند بنای را مشاهده کنند که با مصالح رنگی و سنگبری های بسیار خیره کننده ساخته شده است و البته جالب است بدانید که مسجد بایزید یک شبستان دارد که در امتداد آن رواقی بسیار زیبا با پنج طاق نوک تیز با فاصله از هم که از جنس سنگ مرمر و سنگ سرخ هستند وجود دارد و البته نا گفته نماند که این فاصله ها تمامی با گل های سرخ رنگ پوشانده شده اند و نمای بسیار زیبا به طاق ها داده اند و ضمنا خوب است بدانید که در روی بعضی از این طاق ها اسامی مقدس نیز به خط کوفی نوشته شده اند و اما در قسمت بیرونی رواق از شکل های هندسی برای تزئین استفاده شده است و ضمنا یکی از مواردی که سبب شده تا این مسجد نسبت به سایر مساجد موجود در شهر استانبول متمایز شود وجود دو حوضچه با فواره های بسیار زیبا است که در دو طرف سکوی شبستان قرار گرفته اند و نما و جلوه ای بسیار زیبا و خاص به این مسجد بخشیده اند .

مسجد بایزید استانبول


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (656 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان