مسکن برای مستاجران کابوس شده/قوه قضائیه با افزایش دهندگان بی رویه اجاره بها برخورد کند

  جمعه، 30 اردیبهشت 1401 ID  کد خبر 206152
مسکن برای مستاجران کابوس شده/قوه قضائیه با افزایش دهندگان بی رویه اجاره بها برخورد کند
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: مسئله مسکن برای مردم حیاتی است و این وضعیت که یا مبلغ مورد نظر را بپرداز یا خانه را خالی کن رنج دهنده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امام جمعه موقت تهران گفت: مسئله مسکن برای مردم حیاتی است و در شرایط فعلی، به خصوص در تابستان و برای کسانی که مستاجر هستند مسکن یک کابوس است؛ این وضعیت که یا مبلغ مورد نظر را بپرداز یا خانه را خالی کن رنج دهنده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبر همچنین گفت: ما شنیدیم دو فوریتی را مجلس در این زمینه تصویب کرده است و فوری تر از این حرفاست معلوم است که قوانین قبلی کارامد نبوده است؛ منطقی سازی اجاره بها مهم است البته مالکان خانه هم حقی دارند اما باید منطقی باشد. هم توقع داریم به لحاظ قانونی تقویت شود و هم از دولت توقع داریم تدابیر ویژه ای داشته باشد و تعزیرات هم کنترل بازار اجاره را در دستور کار قرار داد و تسهیل افزایش وام ودیعه هم انجام شود.

دیروز بود که ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها را تعیین کرد.

بر این اساس سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ ، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.

بر پایه این مصوبه ، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد نماید.همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: امسال نظارت براساس نرخ اجاره سال قبل است. در صورتی که مستاجری در آن خانه بود برای تمدید در تهران ۲۵ درصد باید اجاره افزایش یابد و مستاجر جدید هم ۲۵ درصد بیشتر از مستاجر قبلی پرداخت کند.

هم اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن در سراسر کشور در نظر گرفته شده که طبق اعلام بانک مرکزی برای کلان شهر تهران ۶۰ میلیون برای سایر شهرها ۴۵ و برای شهرهای کوچک هم ۳۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ساله و نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا طبق مصوبه ستاد کرونا نرخ اجاره ۲۵ درصد تعیین شد که در سال ابتدای نظارت بر اجرای این طرح توسط بازرسان و شورای حل اختلاف بسیار دقیق بود که همین امر زمینه ساز افزایش نیافتن بیش از ۲۵ درصد نرخ اجاره ها شد.

این در حالیست که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به محتواهای منتشر شده در خصوص اجاره بهای مسکن، آورده است: محدودیت افزایش سقف اجاره بها در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ براساس گزارش های واصله تاثیر قابل ملاحظه ای در جلوگیری از افزایش بی رویه رقم افزایش تمدید قراردادهای اجاره داشته شده است که بر این اساس برنامه تعیین سقف افزایش اجاره بها برای قراردادهای تمدیدی سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد اولیه آن به دولت ارائه شده است.

از سوی دیگر نیز دو روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت بررسی «طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی» موافقت کردند.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس در دفاع از این طرح گفت: اجاره بها به صورت نابرابر، بدون استدلال و نامتعارف افزایش یافته است، بنگاه های معاملات ملکی هم از شرایط رها شده در این بخش سو استفاده می کنند. از طرفی اگر شرایط مستاجران ساماندهی نشود در تابستان ۱۴۰۱ بخشی از مستاجران کشور قادر به تمدید قرارداد خود نبوده و مجبور خواهند بود به حاشیه شهرها کوچ کنند و این کوچ مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی بر کشور تحمیل خواهد کرد.امام جمعه موقت تهران در ادامه از قوه قضائیه خواست تا با کسانی که باعث افزایش بی رویه اجاره بها می شوند با قاطعیت برخورد کند.

دولت کنونی جسارت ورود به اصلاح نظام اقتصادی را دارد

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به سیاست تغییر نحوه تخصیص ارز ترجیحی و عادلانه سازی نظام توزیع یارانه ها که از سوی دولت اجرایی شده است، گفت: جریان ارز ترجیحی کشور را به بهشت قاچاقچیان کالاهای اساسی و مواد غذایی تبدیل کرده و میدان را برای تُرک تازی رانت خواران فاسد و دلالان هوس باز به شدت باز کرد اما اخیراً دولت با عمل به قانونی که در مجلس تصویب شده، اصلاح این روند را آغاز کرده و مسأله مردمی سازی یارانه ها در بخشی از کالاهای اساسی که مورد اجماع اقتصاددانان است حرکتی بسیار ارزشمند است و همه قانع شده اند که این اصلاح باید صورت گیرد.

چندی پیش رئیس جمهور در گفتگویی تلویزیونی از اصلاح نظام اقتصادی خبر داد و گفت که به ازای هر نفر، برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.پس از صحبت های حجت الاسلام رئیسی، بانک مرکزی اعلام کرد که یارانه کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار ۲۳ میلیون ایرانی معادل ۷۲ میلیون نفر واریز خواهد شد.

در پی این اقدام و مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، کالاها هم اکنون با نرخ و قدیم عرضه می شوند.

مقامات دولتی و نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: شرایط اقتصادی دنیا، مسأله امنیت غذایی، تحولات اوکراین و پدیده خشکسالی باعث شد که این اقدام سرعت بگیرد و خوشبختانه دوستان به این قضیه سرعت دادند. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا که صادر کننده کالاهای اساسی بودند، امروز به وارد کننده تبدیل شده اند و حتی در برخی از کشورها برای کالاهای اساسی سهمیه بندی در دستور قرار گرفته است.

روسیه و اوکراین درمجموع نیمی از صادرات گندم دنیا را به خود اختصاص داده اند. کشور اوکراین صادرکننده ۵۰ درصد از روغن گل آفتابگردان در دنیاست و هر دو این محصولات کشاورزی در تهیه محصولات غذایی مختلفی در دنیا نقش دارند اما در پی جنگ اوکراین و درگیری این دو کشور، قیمت محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی افزایش قابل ملاحظه ای در جهان داشته است.

مثلا هم اکنون در آمریکا اقلام موردنیاز مردم در خواربارفروشی در حال رشد قیمت هستند.

قیمت مواد غذایی در این کشور تنها از مارس تا آوریل ۱.۵ درصد افزایش یافته و قیمت مواد غذایی افزایش زیادی کرده و آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار داده است.

دبیرکل سازمان ملل نیز دیروز در اجلاس غذای سازمان ملل هشدار داد که جنگ در اوکراین خطر کمبود مواد غذایی و گرسنگی در سطح گسترده در جهان را در ماه های آینده افزایش داده است.

آنتونیو گوترش گفت که جنگ ناامنی غذایی در کشورهای فقیرتر را به دلیل افزایش بها بدتر کرده و اگر صادرات غذایی از اوکراین در حد دوران قبل از جنگ از سر گرفته نشود، جهان ممکن است با قحطی بزرگی که چند سال ادامه خواهد داشت روبرو شود.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این باره با بیان اینکه هیچ مشکلی در ذخایر کالاهای اساسی کشور وجود ندارد گفته بود که با تلاش های جدی دولت، دغدغه ای برای تأمین نیازهای مردم کشور وجود ندارد و با وجود اینکه امروز شاهد کمبود کالاهای اساسی و گرانی در برخی کشورها هستیم، مردم ایران دغدغه ای در خصوص فراوانی کالا ندارند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه گفته که دولت کنونی جسارت ورود به اصلاح نظام اقتصادی را دارد، اما نکته مهم روش اجرای آن است که طبقه ضعیف تر جامعه بیش از گذشته آسیب نبینند و طعم شیرین اصلاح نظام اقتصادی را بچشند.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در این باره گفته بود: زمانی که در زمینه ارز ترجیحی تصمیم گیری شد خیلی از دلسوزان و متخصصان اقتصاد به اشتباه بودن آن تاکید کرده و خواستار حذف آن بودند اما دولت وقت هیچ توجهی به آن نداشت اما این دولت برای اصلاح رویه غلط که منشاء رانت و فساد شده، مصمم است و بی تردید با روحیه خودباوری و ما می توانیم غلبه بر سختی ها امکان پذیر و شدنی است.

به گفته امام جمعه موقت تهران، گفتگوی منظم با مردم، پرداخت مرتب یارانه ها، وسعت توزیع کالاهای اساسی، منطقی سازی قیمت ها و نظارت دقیق توقع مردم در این شرایط از دولت است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403