مزایا و معایب پیشرانه هشت‌سیلندر v8

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایا و معایب پیشرانه هشت‌سیلندر v8
موتورهای v8 اکثراً در اتومبیل‌های قدرتمند وجود دارند که انواع متداول آن خودروهای اسپرت، وانت‌ها و شاسی‌بلندها هستند. اتومبیل‌های مسابقه‌ای دارای موتورهای خاص v8 هستند که متناسب با نیاز و سرعت آن‌ها طراحی شده‌اند و برای شتاب سریع‌تر، از طراحی سیستم میل‌لنگ تخت استفاده می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، به پیشرانه های ۸ سیلندری که بلوک سیلندر آن ها با شکل V نصب شده است، V8 گفته می شود. پیشرانه ی LS3 که ویدئوی آن قرار داده شده است، زاویه ی نصب بلوک سیندر ۹۰ درجه دارد اما نمونه های مختلف با زاویه های ۴۵، ۶۰ و ۷۲ درجه هم تولید می شود. علاوه بر این ممکن است، ترتیب شمارش سیلندرها هم در تولیدات برندهای مختلف، متفاوت باشد. پیشرانه های V8 از نوع احتراقی چهارزمانه هستند که به این ترتیب، تولید قدرت در چهار مرحله ی تنفس، تراکم، انفجار و تخلیه انجام می شود. با مکش هوا و پایین رفتن پیستون، مرحله ی تنفس و ترکیب شدن هوا و سوخت آغاز می شود؛ با برگشتن پیستون به بالا، مخلوط سوخت و هوا فشرده می شود. در مرحله ی بعد، با جرقه زنی شمع مخلوط هوا و سخت شعله ور و منفجر شده و پیستون دوباره به پایین رانده می شود. مرحله ی آخر خروج دود انفجار است که با بالا رفتن پیستون و قبل از تکرار این چرخه، انجام می شود.

پیشرانه هشت سیلندر v8 چگونه کار می کند؟

هر یک از سیلندرهای v8 به ترتیب دارای چهار مرحله شامل مکش، فشرده سازی، قدرت و اگزوز هستند.

موتورهای v8 با همان اصول اساسی هر موتور چهارزمانه بنزینی کار می کنند. ابتدا پیستون هنگام حرکت به سمت پایین، هوا و سوخت را به خود می کشد؛ سپس با حرکت پیستون به سمت بالا، هوا و سوخت را فشرده می کند. در مرحله بعد، شمع جرقه می زند و مخلوط هوا-سوخت را مشتعل می کند و پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد. سرانجام پیستون قبل از اینکه چرخه دوباره تکرار شود، گازهای خروجی را در مسیر بازگشت به بیرون هُل می دهد.

در یک موتور v8، این چرخه در هشت سیلندر مختلف و در زمان های گوناگون اتفاق می افتد. با هر 90 درجه چرخش میل لنگ یک سیلندر و پس از هر چرخش 180 درجه ای، دو سیلندر مشتعل می شود.

حال ببینم در این فرآیند سوپاپ چه عملکردی دارد. هوای ورودی از بالای موتور به طرفین سرسیلندر می آید، اگزوز به طرفین موتور می رود و از دریچه های خروجی از سرسیلندر خارج می شود. اگرچه دیدن موتورهایی با دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی معمول است، اما موتورهایی با یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی نیز وجود دارند. شیر بزرگ تر، شیر ورودی و شیر کوچک تر، شیر خروجی است.

در موتور v8، از مجموعه سوپاپ با میله های فشاری استفاده می شود. میله های فشاری به میل اسبک ها فشار وارد می کنند تا سوپاپ ها باز شوند. میل بادامک که در مرکز V قرار دارد، دارای برآمدگی هایی است که میله های فشاری را به سمت بالا هُل می دهد و سوپاپ های مناسب را باز می کند. به طورکلی، میل بادامک باعث باز وبسته شدن سوپاپ ها می شود.

روش های شماره گذاری سیلندرها در موتورهای v8

سه روش شماره گذاری سیلندر در موتورهای v-8 نشان داده شده است.

ترتیب احتراق با روش اول:

1 – 8 – 4 – 3 – 6 – 5 – 7 – 2

ترتیب های احتراق با روش دوم:

1 – 5 – 4 – 8 – 6 – 3 – 7 – 2

یا

1 – 5 – 4 – 2 – 6 – 3 – 7 – 8

و ترتیب احتراق با روش سوم به شکل زیر است:

1 – 2 – 7 – 8 – 4 – 5 – 6 – 3

در چیدمان نوع مستقیم، هشت سیلندر به صورت عمودی در یک خط قرار می گیرند و از میل لنگ با بازوهایی که در 90 درجه از یکدیگر تنظیم شده اند، استفاده می شود. چهار بازوی میل لنگ در صفحه افقی و چهار بازوی دیگر آن در صفحه عمودی قرار دارند و در نمای جانبی، یک صلیب را ایجاد می کنند.

مزایا و معایب پیشرانه هشت سیلندر v8

فواید موتور وی هشت به شرح زیر هستند:

  • موتور v8 دارای چندین قسمت جانبی است که باعث می شود آن را نسبت به سایر اشکال موتور مقدم تر سازد.
  • قسمت های مختلف موتور v8 آسان تر از موتورهای خطی سازگار می شوند.
  • لرزش های حداقلی و در نتیجه عملکرد روان تر در آن وجود دارد.
  • شتاب بهتری را نیز فراهم می کند.

معایب این موتور عبارتند از:

  • پیچیده تر از موتورهای شش خطی است و در نتیجه، تعمیر آن کمی دشوار است.
  • موتور v8 با سیلندرهای زاویه 90 درجه عموماً به دلیل ابعاد گسترده ای که دارند، محدود به خودروهای محورعقب (دیفرانسیل عقب) و کامیون ها هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان