مزایا و معایب سیستم تعلیق مک فرسون

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایا و معایب سیستم تعلیق مک فرسون
سیستم تعلیق مک فرسون هم‌چنان یک اختراع قابل‌توجه است که به‌طور مؤثر و بهینه، قدرت، پشتیبانی و ثبات را با هم ترکیب می‌کند. این سیستم از 1940 تاکنون در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار گرفته است و به ‌دلیل ساختار ساده، محبویت بالایی دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مک فرسون یک سیستم تعلیق مستقل است که تقریباً توسط همه سازندگان خودرو در تمام جهان برای چرخ های جلو استفاده می شود. این سیستم بر اساس یک طرح اولیه مثلثی طراحی شده است که دارای دو قسمت به نام های بازوی کنترل (طَبَق) و میله شعاع (بازوی گشتاور یا استرات یا همان کمک فنر) است.

اجزای اصلی سیستم تعلیق مک فرسون

تصویر
اجزای اصلی سیستم تعلیق مک فرسون

برای اینکه کارکرد سیستم مک فرسون را بهتر درک کنید، مهم است که اجزای تشکیل دهنده آن را به خوبی بشناسید. هر یک از این اجزا هدف خاصی را دنبال می کنند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شویم.

کمک فنر (Shock Absorber)

این همان مؤلفه ای است که به استرات مشهور است. بیشتر استرات ها از گاز تحت فشار برای جذب ضربه استفاده می کنند. در سیستم تعلیق مک فرسون، استرات محلی است که می توان از طریق آن زاویه کاستور و کامبر (زوایای چرخ) را تنظیم کرد. با کمک فنر قابل تنظیم، حتی می توان میزان ضریب میرایی (میزان جذب نوسانات) را نیز تنظیم کرد.

فنر لول (Coil Spring)

فنر لول ها به جذب نیروی وارده از دست اندازهای جاده کمک می کنند. این نوع فنر، زمانی که تحت فشار و تنش قرار گیرد، دچار تنش پیچشی می شود. ویژگی های یک فنر لول به مدول یانگ و مدول برشی وابسته است. این فنر نیروی عرضی را به وسیله طبق به شاسی منتقل می کند.

بازوهای کنترل یا طبق پایین (Lower Control Arms)

سیستم تعلیق مک فرسون فقط از بازوی کنترل در قسمت پایین استفاده می کند. درباره نحوه عملکرد و شکل ظاهری این بازو در بالا مطالبی بیان شد؛ به طور کلی، این مؤلفه به حفظ تعادل و پایداری خودرو و عدم حرکت چرخ ها در جهات مختلف کمک می کند.

میل فرمان (Steering Linkage)

میل فرمان جهت هدایت چرخ های جلو تعبیه شده است. یکی از مهم ترین مزایای سیستم مک فرسون، وجود دامنه وسیعی از زاویه های فرمان است که باعث می شود مک فرسون یک سیستم تعلیق مناسب برای دریفت و رانندگی در پیست های اتومبیل رانی باشد.

اجزای فرعی سیستم تعلیق مک فرسون

اگرچه سیستم مک فرسون دارای یک طراحی پایه است، اما برای رفع نیازهای مختلف برخی تغییرات در طی سال ها روی آن اعمال شده اند. این تغییرات باعث طراحی و ساخت اجزای فرعی به شرح زیر شده اند:

بازوهای کنترلی (Control Arms)

سیستم تعلیق مک فرسون همیشه دارای بازوی کنترل پایینی بود (بازوی کنترل بالایی باعث می شود سیستم تعلیق جناغی ایجاد شود)؛ اما شکل بازوی کنترلی ممکن است متفاوت باشد. بیشتر بازوهای کنترلی به شکل «A» و «L» هستند. سازندگان تمایل دارند یکی از دو شکل را بسته به سایر ویژگی های طراحی خودرو انتخاب کنند.

میله ضدپیچش (Sway Bars)

یکی از مهم ترین مزایای سیستم مک فرسون این است که به چرخ های جلو اجازه حرکت مستقل از یکدیگر را می دهد؛ اما داشتن اتصال محکم بین دو چرخ می تواند یک مزیت بالقوه باشد. یک میله ضدپیچش، دو طرف سیستم تعلیق جلو را به هم متصل می کند (چپ و راست). این میله به ایجاد ثبات و جلوگیری از چرخش بدنه خودرو کمک می کند. بسیاری از وسائل نقلیه که از سیستم مک فرسون استفاده می کنند، دارای میله ضدپیچش هستند.

استرات بار (Strut Tower Brace)

استرات بار اساساً کاری شبیه به میله ضدپیچش را انجام می دهد؛ با این تفاوت که در بالای استرات ها نصب می شود. (قسمت های بالایی دو کمک فنر را به یکدیگر متصل می کند) یکی از ویژگی های مهم در این استرات بار این است که می توان این قطعه را زیر کاپوت تعبیه کرد. برخی از خودروها مانند «موستانگ بولیت» دارای استرات بار هستند.

فواید و معایب سیستم تعلیق مک فرسون

سادگی طراحی سیستم مک فرسون مزیت اصلی آن است. با ازبین بردن نیاز به بازوی کنترل جداگانه، ساختار مک فرسون به قطعات کمتری برای تولید نیاز دارد. این ویژگی باعث می شود ساخت این سیستم تعلیق هزینه کمتری را برای شرکت سازنده در پی داشته و نسبت به اغلب سیستم های تعلیق دیگر، از وزن و ابعاد کوچکتری برخوردار باشد. کوچک بودن باعث می شود مک فرسون فضای کمتری را اشغال کند. این مورد به کاهش وزن کلی خودرو کمک می کند و اجازه می دهد تا اتوموبیل ضمن پایداری بیشتر و استهلاک کمتر، با سرعت بیشتری شتاب بگیرد.

علاوه براین، استرات های سیستم مک فرسون به صاف نگه داشتن وسیله نقلیه در مسیر مستقیم نیز کمک می کنند. هم چنین، سادگی در طراحی مک فرسون باعث شده است تا هزینه تعمیر و نگه داری این سیستم پایین باشد.

متأسفانه سادگی از یک طرف مزیت و از طرف دیگر، بزرگ ترین نقص سیستم تعلیق مک فرسون است. نحوه بسته شدن پیچ و مهره آن به بدنه جایی که محور مستقیم به پایین و به چرخ متصل می شود، به خوبی لرزش ها را کاهش نمی دهد. با این حال، این مورد می تواند توسط بوش ها و پشتیبانی از مکانیزم ها و اجزای دیگر نرم شود.

همین سادگی در ساخت باعث شده است تا زاویه کمبر همراه با موقعیت عمودی چرخ ها تغییر مکان دهد؛ یعنی سیستم مک فرسون باعث محدودشدن حرکت عمودی چرخ ها می شود. این موضوع می تواند هندلینگ خودرو را مختل کند و مک فرسون را نسبت به سیستم های تعلیق پیشرفته مانند سیستم تعلیق دو جناغی دوبل (Double Wishbone) در رتبه پایین تری قرار دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (488 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان