مزایا و معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مزایا و معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک
با استفاده از دنده اتوماتیک، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد. شما دیگر نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نخواهید داشت و این موضوع کمک می کند تا حواس خود را به مسیر معطوف سازید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اغلب خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند دارای گیربکس های دستی هستند. در گیربکس های دستی یا همان جعبه دنده های دستی، تعویض دنده ماشین به کمک دست و با استفاده از سیستم کلاچ خودرو و دسته دنده انجام می شود. در حقیقت اتفاقی که رخ می دهد این است که شما با گرفتن کلاچ، محور اصلی جعبه دنده را آزاد می کنید. سپس با حرکت دادن دسته دنده تعویض چرخ دنده ها در داخل جعبه دنده صورت می گیرد. پس می توان این طور نتیجه گرفت که برای یک تعویض دنده لااقل دو عضو بدن، یعنی دست راست و پای چپ راننده را باید درگیر کرد. موضوعی که شاید ساده به نظر برسد ولی گاهی ممکن است راننده برای انجام آن مشکل داشته باشد. ضمن اینکه تعویض دنده می تواند تمرکز راننده را به هم بزند. به همین خاطر است که اغلب خودروسازان خارجی امروزه استفاده از جعبه دنده های اتومات را به جعبه دنده های دستی ترجیح می دهند.

مراحل تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

لازم به ذکر است که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در هر خودرو مختص به همان مدل و برند می باشد. برای این کار لازم است که کل سیستم دنده ها و وابسته های به آن تعویض شوند؛ زیرا عملکرد گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است.

اما فرمول کلی شامل تعویض گیربکس، سیم کشی، سیستم کنترل برق ECU، پولوس ها، دسته سیم، اهرم دنده، رادیاتور، بوستر ترمز، فلای ویل و میل لنگ می شود. در بعضی خودروها به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم برق خودرو، ایربگ ها نیز باید تعویض شوند.

همین طور ممکن است نیاز به جایگزینی قطعاتی مانند پمپ، مبدل گشتاور و چندین قطعه دیگر برای مکان جای دادن و علکرد صحیح جعبه دنده اتومات داشته باشید.

مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

از مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رانندگی راحت تر و آسوده تر به خصوص در ترافیک های سنگین

بدیهی ست که با استفاده از گیربکس اتوماتیک، نیازی به تعویض دنده مداوم نداشته و با آسودگی بیشتری رانندگی می کنید. کافی ست دنده را در حالت D قرار داده و به پیش برانید.

  • عملکرد عالی در سراشیبی ها و سربالایی ها

خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی ها و سراشیبی ها عملکردی عالی دارند. اما دقت داشته باشید که اگر تعویض دنده دستی به اتوماتیک غیرحرفه ای و با تجهیزات غیرفابریک انجام شود، ممکن است این موضوع کاملا برعکس اتفاق بیفتد. یعنی خودرو در سراشیبی ها و سربالایی ها واکنشی نامطلوب از خود نشان دهد.

  • فشار کمتر به سیستم فیزیکی راننده و کاهش حرکات

اگر ناچار به فشار دادن پی در پی پدال کلاچ نباشید، ماهیچه ها و عضلات پا، کمر و همین طور زانوی شما بیشتر در سلامت خواهند ماند و احساس خستگی کمتری می کنید.

  • بالا بردن تمرکز راننده حین رانندگی

با استفاده از دنده اتوماتیک، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد. شما دیگر نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نخواهید داشت و این موضوع کمک می کند تا حواس خود را به مسیر معطوف سازید.

  • آمار کمتر از حضور در تصادفات

آمار تصادفات جهانی حاکی از آن است که خودروهای دارای دنده اتوماتیک کمتر از خودروهای دارای دنده دستی در تصادفات حضور دارند. البته نمی توان به قطع این موضوع را به سیستم دنده مرتبط دانست، بلکه شاید از حضور حواس و دقت راننده نشأت گرفته باشد!

معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

  • هزینه تعویض نسبتا بالا خواهد بود

هزینه اولیه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک بالاست. البته این نرخ برای خودروهای گوناگون، متفاوت خواهد بود. بستگی به این دارد که تجهیزات و وسایل مورد نیاز در بازار به وفور یافت شود، یا لازم باشد به دنبال قطعه ای کمیاب بگردید. به علاوه دستمزد مکانیکی که این کار را برایتان انجام می دهد هم جای خود دارد!

  • هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبت به گیربکس دستی گران تر است

به طور کلی خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک هزینه بیشتری برای مالک خود به همراه دارند. این موضوع در اتومبیل هایی که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک در آن ها انجام پذیرفته است، شدت می یابد. هر چه قدر هم این کار با مهارت صورت گرفته باشد، تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک مانند عمل قلب باز و تعویض یک رگ گرفته با رگی سالم از ران بیمار می باشد! پس نگهداری و نیاز به تعمیر و رسیدگی همیشه سایه به سایه تان خواهد بود.

  • بالا بردن مصرف سوخت

هر میزان مصرف سوختی که خودروی شما در حال حاضر دارد، با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، انتظار افزایش آن را داشته باشید.

  • افزایش میزان استهلاک

با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به ویژه در خودروهایی که مدل اتوماتیک آن ها رایج نیست، استهلاک بیشتری را در اتومبیل خود خواهید داشت. البته این به سبک رانندگی، تجهیزات به کار رفته (فابریک بودن یا نبودن)، مهارت مکانیک و میزان کارکرد شما نیز بستگی دارد.

اگر این تعویض روی خودروهایی چون پراید، سمند و یا دیگر اتومبیل های هم رده صورت پذیرد، احتمالا صدای زیادی از موتور داخل کابین شنیده خواهد شد. به علاوه قدرت حرکت و شتاب ماشین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

یا موردی دیگر: برای تبدیل دنده دستی به اتوماتیک، لازم است که رادیاتور آهنی جایگزین شود و این موضوع در خودروهایی که برای چنین سیستمی طراحی نشده اند، موجب گرم شدن موتور شده و مشکلاتی وابسته به آن در پی خواهد داشت.

راه حل جایگزین

اگر به راستی از گیربکس دستی خودروی خود به ستوه آمده و به هر ترتیب شده می خواهید از شر آن خلاص شوید، به جای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می توانید از کلاچ های برقی استفاده کنید.

کلاچ برقی تقریبا برای بیشتر اتومبیل ها قابل نصب است. خرید و نصب این کلاچ در قیاس با تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک، به چیزی نزدیک به یک ششم می رسد.

کلاچ برقی دستگاهی ست که روی خودرو اضافه شده و راننده به جای فشار دادن پدال کلاچ از آن استفاده می کند. به این شکل شما فشار دادن کلاچ را حذف کرده اید و به جای آن کلاچ برقی و دکمه آن (که روی دسته دنده قرار می گیرد) را در اختیار خواهید داشت.
البته لازم به ذکر است که در استفاده از کلاچ برقی تنها پدال پایی کلاچ حذف می شود و همچنان مسئولیت تعویض و انتخاب دنده با راننده خواهد بود. اما با این وجود شرایط بارها راحت تری حین رانندگی خواهید داشت و از فشردن پی در پی کلاچ راحت می شوید!

اگر به شناختن کلاچ برقی علاقه مند گشته و برای استفاده از آن وسوسه شده اید، در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی