مزایا و معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مزایا و معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک
با استفاده از دنده اتوماتیک، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد. شما دیگر نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نخواهید داشت و این موضوع کمک می کند تا حواس خود را به مسیر معطوف سازید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اغلب خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند دارای گیربکس های دستی هستند. در گیربکس های دستی یا همان جعبه دنده های دستی، تعویض دنده ماشین به کمک دست و با استفاده از سیستم کلاچ خودرو و دسته دنده انجام می شود. در حقیقت اتفاقی که رخ می دهد این است که شما با گرفتن کلاچ، محور اصلی جعبه دنده را آزاد می کنید. سپس با حرکت دادن دسته دنده تعویض چرخ دنده ها در داخل جعبه دنده صورت می گیرد. پس می توان این طور نتیجه گرفت که برای یک تعویض دنده لااقل دو عضو بدن، یعنی دست راست و پای چپ راننده را باید درگیر کرد. موضوعی که شاید ساده به نظر برسد ولی گاهی ممکن است راننده برای انجام آن مشکل داشته باشد. ضمن اینکه تعویض دنده می تواند تمرکز راننده را به هم بزند. به همین خاطر است که اغلب خودروسازان خارجی امروزه استفاده از جعبه دنده های اتومات را به جعبه دنده های دستی ترجیح می دهند.

مراحل تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

لازم به ذکر است که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در هر خودرو مختص به همان مدل و برند می باشد. برای این کار لازم است که کل سیستم دنده ها و وابسته های به آن تعویض شوند؛ زیرا عملکرد گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است.

اما فرمول کلی شامل تعویض گیربکس، سیم کشی، سیستم کنترل برق ECU، پولوس ها، دسته سیم، اهرم دنده، رادیاتور، بوستر ترمز، فلای ویل و میل لنگ می شود. در بعضی خودروها به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم برق خودرو، ایربگ ها نیز باید تعویض شوند.

همین طور ممکن است نیاز به جایگزینی قطعاتی مانند پمپ، مبدل گشتاور و چندین قطعه دیگر برای مکان جای دادن و علکرد صحیح جعبه دنده اتومات داشته باشید.

مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

از مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رانندگی راحت تر و آسوده تر به خصوص در ترافیک های سنگین

بدیهی ست که با استفاده از گیربکس اتوماتیک، نیازی به تعویض دنده مداوم نداشته و با آسودگی بیشتری رانندگی می کنید. کافی ست دنده را در حالت D قرار داده و به پیش برانید.

  • عملکرد عالی در سراشیبی ها و سربالایی ها

خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی ها و سراشیبی ها عملکردی عالی دارند. اما دقت داشته باشید که اگر تعویض دنده دستی به اتوماتیک غیرحرفه ای و با تجهیزات غیرفابریک انجام شود، ممکن است این موضوع کاملا برعکس اتفاق بیفتد. یعنی خودرو در سراشیبی ها و سربالایی ها واکنشی نامطلوب از خود نشان دهد.

  • فشار کمتر به سیستم فیزیکی راننده و کاهش حرکات

اگر ناچار به فشار دادن پی در پی پدال کلاچ نباشید، ماهیچه ها و عضلات پا، کمر و همین طور زانوی شما بیشتر در سلامت خواهند ماند و احساس خستگی کمتری می کنید.

  • بالا بردن تمرکز راننده حین رانندگی

با استفاده از دنده اتوماتیک، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد. شما دیگر نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نخواهید داشت و این موضوع کمک می کند تا حواس خود را به مسیر معطوف سازید.

  • آمار کمتر از حضور در تصادفات

آمار تصادفات جهانی حاکی از آن است که خودروهای دارای دنده اتوماتیک کمتر از خودروهای دارای دنده دستی در تصادفات حضور دارند. البته نمی توان به قطع این موضوع را به سیستم دنده مرتبط دانست، بلکه شاید از حضور حواس و دقت راننده نشأت گرفته باشد!

معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

  • هزینه تعویض نسبتا بالا خواهد بود

هزینه اولیه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک بالاست. البته این نرخ برای خودروهای گوناگون، متفاوت خواهد بود. بستگی به این دارد که تجهیزات و وسایل مورد نیاز در بازار به وفور یافت شود، یا لازم باشد به دنبال قطعه ای کمیاب بگردید. به علاوه دستمزد مکانیکی که این کار را برایتان انجام می دهد هم جای خود دارد!

  • هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبت به گیربکس دستی گران تر است

به طور کلی خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک هزینه بیشتری برای مالک خود به همراه دارند. این موضوع در اتومبیل هایی که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک در آن ها انجام پذیرفته است، شدت می یابد. هر چه قدر هم این کار با مهارت صورت گرفته باشد، تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک مانند عمل قلب باز و تعویض یک رگ گرفته با رگی سالم از ران بیمار می باشد! پس نگهداری و نیاز به تعمیر و رسیدگی همیشه سایه به سایه تان خواهد بود.

  • بالا بردن مصرف سوخت

هر میزان مصرف سوختی که خودروی شما در حال حاضر دارد، با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، انتظار افزایش آن را داشته باشید.

  • افزایش میزان استهلاک

با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به ویژه در خودروهایی که مدل اتوماتیک آن ها رایج نیست، استهلاک بیشتری را در اتومبیل خود خواهید داشت. البته این به سبک رانندگی، تجهیزات به کار رفته (فابریک بودن یا نبودن)، مهارت مکانیک و میزان کارکرد شما نیز بستگی دارد.

اگر این تعویض روی خودروهایی چون پراید، سمند و یا دیگر اتومبیل های هم رده صورت پذیرد، احتمالا صدای زیادی از موتور داخل کابین شنیده خواهد شد. به علاوه قدرت حرکت و شتاب ماشین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

یا موردی دیگر: برای تبدیل دنده دستی به اتوماتیک، لازم است که رادیاتور آهنی جایگزین شود و این موضوع در خودروهایی که برای چنین سیستمی طراحی نشده اند، موجب گرم شدن موتور شده و مشکلاتی وابسته به آن در پی خواهد داشت.

راه حل جایگزین

اگر به راستی از گیربکس دستی خودروی خود به ستوه آمده و به هر ترتیب شده می خواهید از شر آن خلاص شوید، به جای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می توانید از کلاچ های برقی استفاده کنید.

کلاچ برقی تقریبا برای بیشتر اتومبیل ها قابل نصب است. خرید و نصب این کلاچ در قیاس با تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک، به چیزی نزدیک به یک ششم می رسد.

کلاچ برقی دستگاهی ست که روی خودرو اضافه شده و راننده به جای فشار دادن پدال کلاچ از آن استفاده می کند. به این شکل شما فشار دادن کلاچ را حذف کرده اید و به جای آن کلاچ برقی و دکمه آن (که روی دسته دنده قرار می گیرد) را در اختیار خواهید داشت.
البته لازم به ذکر است که در استفاده از کلاچ برقی تنها پدال پایی کلاچ حذف می شود و همچنان مسئولیت تعویض و انتخاب دنده با راننده خواهد بود. اما با این وجود شرایط بارها راحت تری حین رانندگی خواهید داشت و از فشردن پی در پی کلاچ راحت می شوید!

اگر به شناختن کلاچ برقی علاقه مند گشته و برای استفاده از آن وسوسه شده اید، در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (518 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان