ساعدنیوز
ساعدنیوز

مازندران به پرتقال هایش معروف است / با قطب های مرکبات ایران آشنا شوید

  یکشنبه، 29 مهر 1403 ID  کد خبر 413987
مازندران به پرتقال هایش معروف است / با قطب های مرکبات ایران آشنا شوید
ساعدنیوز: ماه مهر و آبان حاشیه جاده‌هایی مانند «بالاتجن» و «نظامی» شهرستان قائم‌شهر، حسابی شلوغ است. با عبور از این جاده‌ها، بسیاری از کارگرانی را می‌بینید که مشغول چیدن پرتقال و نارنگی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین؛ جعبه‌های مرکباتی که از این منطقه سرریز می‌شود، توسط خودروهای باربری به نقاط مختلف کشور و همچنین برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود. نه‌تنها بخش قابل توجهی از تولیدات مرکبات در مازندران یعنی حدود یک‌ششم کل تولید آن متعلق به قائمشهر است، بلکه این شهرستان در کشور هم قطب تولید مرکبات محسوب می‌شود.
چرا قائم‌شهر قطب است؟

چرا قائم شهر قطب مرکبات است؟

آمارها نشان می‌دهد سطح زیرکشت مرکبات دنیا 11 میلیون هکتار، سطح زیرکشت مرکبات ایران 300 هزار هکتار و سطح زیرکشت مرکبات مازندران 120 هزار هکتار است که سهم قائم‌شهر از این آمار، 15 هزار هکتار می‌شود. مازندران‌ با تولید بیش از 3 میلیون ‌و 500 هزار تن در سال بیش از 52 درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند و سهم قائم‌شهر از این تولید، سالانه بیشتر از 400 هزار تن مرکبات است.
از سطح زیرکشت شهرستان قائم‌شهر حدود 11هزار و500 هکتار پرتقال و 3500 هکتار نارنگی است. آمارها نشان می‌دهد متوسط عملکرد تولید پرتقال در باغات این شهرستان 23تن در هکتار و نارنگی 27تن است و این شهرستان در عرصه صادرات مرکبات به کشورهای دیگر، رتبه اول مازندران را هم در اختیار دارد؛ به‌طوری که سال گذشته بیش از 4 هزار تن از مرکبات این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.
بیش از 25 رقم مرکبات شامل انواع پرتقال تامسون، ناول، ناولینا، مورو، سانگین، بیروتی، پرتقال خونی کاراکارا، پرتقال خونی تاراکو، پرتقال خونی موزی، سلطان مرکبات یا گریپ فروت، لیموشیرین و لیموترش و ارقام نارنگی مانند کلمانتین (یافا)، نارنگی زودرس، محلی، انشو و نارنگی پیج، بالنگ، نارنج و ... در قائمشهر تولید می‌شوند و پیش‌بینی شده است که میزان تولیدات مرکبات قائمشهر در سال 1403 رکورد بزند.

پ
بیشتر از 52 درصد از تولید مرکبات کشور متعلق به استان مازندران است، اما چطور شد که مازندران به قطب مرکبات کشور تبدیل شد؟ به ‌گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، چند دهه است که در مازندران تولید مرکبات انجام می‌شود و طی دهه‌ها، توسعه پیدا کرده است.
آن‌طور که هادی باقری به همشهری توضیح می‌دهد، مراکز تحقیقاتی در این حوزه موجب شده است اقدامات بسیاری خوبی در زمینه تولید مرکبات به‌ویژه توسعه ارقام جدید، با بهره‌وری بیشتر انجام شود و کم‌کم ارقام مناسب با شرایط اقلیمی استان به باغداران معرفی و عوارض و آفت‌ها به حداقل برسد. او با بیان اینکه فصل برداشت مرکبات با نارنگی پیش‌رس آغاز می‌شود، می‌گوید: «اوایل آبان به استقبال برداشت انواع پرتقال و بعد از آن به استقبال رقم عمده مرکبات استان یعنی پرتقال تامسون می‌رویم.» معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه بعد از برنج، مرکبات مازندران دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد در استان محسوب می‌شود، می‌افزاید:‌ «ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا با توسعه سردخانه‌ها از 800 هزار تن به یک‌میلیون ‌و 500 هزار تن افزایش یافته است.» به ‌گفته باقری، گردش مالی مرکبات استان بیش از 50 هزار میلیارد تومان است و این خود نشان می‌دهد مسئولان باید توجه بیشتری به تولیدات گیاهی مازندران داشته باشند و بودجه مناسبی را به استان تخصیص دهند؛ هم در جهت توسعه گلخانه‌های عاری از ویروس و هم در زمینه مبارزه با آفات.

به‌ گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اوضاع مرکبات سال 1403 در مازندران بسیار خوب است. هادی باقری به همشهری می‌گوید که باغداران توانسته‌اند باغ‌های خود را توسعه دهند و امیدوارند امسال با یک قیمت منطقی که ضامن سود کشاورز و باغدار باشد و کرامت مصرف‌کننده هم حفظ شود، محصولات خود را عرضه کنند. او با بیان اینکه نرخ صادرات از مبدأ مازندران در سال 1403 افزایش 12 درصدی داشته است هم تأکید می‌کند که تا این لحظه، قیمت محصولات باغی و مرکبات به ‌اصطلاح سر درخت، قیمت مناسبی دارد. مازندران‌ با تولید بیش از 3 میلیون ‌و 500 هزار تن در سال بیش از 52 درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند و سهم قائم‌شهر از این تولید، سالانه بیشتر از 400 هزار تن مرکبات است.

روستای «آب‌توت» و مهاجرت معکوس

روستای «آب توت» در کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از قطب‌های مهم تولید مرکبات است. این روستا در شهرستان گچساران قرار دارد و هر سال در فصل پاییز و زمستان از بیش از 124هکتار از باغستان‌های این روستا محصول برداشت می‌شود. پرتقال و نارنگی دو محصول اصلی این روستا هستند و جالب اینکه، ایجاد باغ‌های مرکبات در روستای آب‌توت و درآمد خوب حاصل از آن، منجر به مهاجرت معکوس ساکنان قدیمی آن از ابتدای دهه 1390 شده است. در فصل برداشت میوه بیش از 120نفر از ساکنان روستاهای همجوار در روستای آب توت به ‌مدت 4‌ماه مشغول کار می‌شوند.

«قیر وکارزین»، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموترش

شهرستان «قیر و کارزین» در استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به‌فرد، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموشیرین و لیموترش کشور است؛ به‌طوری‌که باغداران این شهرستان سالانه 43 درصد لیموشیرین و 25 درصد لیموترش مصرفی کشور را تامین می‌کنند. محصول برداشت شده از این شهرستان برای مصرف داخلی به کشورهای دیگر نظیر روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. برداشت این محصول توانسته اشتغال‌زایی فصلی برای 20هزار نفر فراهم کند و باعث رونق اقتصادی و معیشت مردم در این شهرستان شود. در شهرستان قیر وکارزین از هر هکتار به‌طور متوسط 38تن لیمو برداشت می‌شود که با توجه به سطح کشت، این رقم در مجموع سالانه به 171هزار تن می‌رسد.

ن
روستای «صنم حاجی‌کلا»

اهالی روستای «صنم حاجی‌کلا» استان مازندران اغلب به باغداری مشغول هستند. در این روستا که قطب تولید مرکبات قائمشهر محسوب می‌شود و در 15کیلومتری جنوب غربی شهرستان قائمشهر واقع شده، کشاورزی (باغداری و شالیکاری) جایگاه ویژه‌ای دارد. البته باغداری از میان این دو مهم‌تر و به‌قولی باصرفه‌تر است. این روستا دارای باغداران نمونه در سطح شهرستان استان است. بیشتر محصول آنها مرکبات مانند تامسون، تامسون خونی، نارنگی، پرتقال و لیموترش است. البته برخی نیز از زمین‌های خود انواع کیوی، توت‌فرنگی، نخود و لوبیا، گوجه فرنگی و حتی گیلاس و آلبالو و سیتی نیز برداشت می‌کنند که در مقایسه با مرکبات بسیار اندک است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (303 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (143 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (140 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (136 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (130 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (113 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (106 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (106 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (103 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (98 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (92 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (87 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (83 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (85 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (80 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بی ادبی فجیع و شنیع یک دانش آموز به معلم مرزهای بی احترامی را جابجا کرد+عکس
فال شمع روزانه امروز شنبه 30 مهر 1403
6 تفریح لاکچری تهرانی‌ها که تا حالا نشنیدید! + تصاویر / از بالن سواری تا پرواز تفریحی با هواپیما کنار دست خلبان!
نگاهی به اسب میلیاردی سارا بهرامی با خال زیبای روی صورتش/ دارندگی و برازندگی😍+عکس
فال ابجد روزانه دوشنبه 30 مهر 1403
ورود خودرو «جی 4 »کرمان موتور به ناوگان تاکسیرانی شوشتر
معاون نیروی انسانی نزاجا: ارتقای توان رزم و بازدارندگی، ویژگی بارز یگان‌های واکنش سریع نزاجا است
ماجرای عکس پُرحاشیه فاطمه گودرزی / نمی‌دانم چه دلیلی دارد که ...
فال انبیاء روزانه دوشنبه 30 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 30 مهر ماه 1403
انواع سبزیجات برای لاغری
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 30 مهر 1403 + فیلم
خاطره‌ای شنیدنی از مهد کودک نوه‌های رهبر معظم انقلاب / دختر آقا با همه مادرها و مربی‌ها گرم می‌گیره و و از نظر حجاب هم چادری معمولیه
مازندران به پرتقال هایش معروف است / با قطب های مرکبات ایران آشنا شوید
واکنش شاعرانه علیرضا بیرانوند به جریمه 1 میلیاردی افشای شیتیل 5 میلیاردی هیئت مدیره پرسپولیس +عکس