دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

مبادا ایران را فراموش کنیم! 

شنبه، 16 دی 1402
کد خبر: 369867
در روزهایی که وطن سیاه پوش و داغدار لاله های پرپر شده بر مزار سردار دلها است، تکرار نام ایران زیباترین کارها است. ایران خنجری است بر قلب ناکسان. محمد مالی روزنامه نگار در یادداشتی درباره ایران و حوالت تاریخی و تمدنی آن میگوید.

ایران بر چهارراه جهان تکیه دارد. شاهراه اقتصاد بین‌الملل که در زمستان گرمابخش دنیاست و در تابستان به حرکت آورنده سرما، از زیرپا و بالاسر ایران می‌گذرد. به صراحت و با دقتِ در عمق دیروز و امروز می‌توان گفت کرد که هیچ حادثه‌ای در تاریخ نبوده است که یا از ایران آغازیده و یا به ایران ختم شده باشد. و به حتم فردا هم چنین است و خواهد بود.

ایران از این روست که گهواره تمدن و زایشگاه بشر لقب گرفته است. هفت هزار سال زیست روستایی و 4 هزار سال زیست شهری، مدنی و البته چندین هزار سال سابقه حکومت‌داری. بیراه نیست اگر بگوییم در این دامنه، غولی خفته است که دیگران از بیداری او در خوف و هراس‌اند. سروی که گر قد علم کند، سایه‌ساری خواهد بود برای فرودستان و ضرب شستی خواهد نواخت بر مستکبران.

ایرانی که همیشۀ تاریخ، توحیدی بوده است. ایرانی که هیچ‌گاه چشم طمع نداشته است. ایرانی که هماره بر گستره اخلاق و انسانیت، رانده است. این ایران برای پلشت‌ها، برای شیفتگان قدرت و کاسبان ثروت، کابوسی بوده است که فرجامِ تلخی برای انجام‌شان رقم زده است.

به سادگی، ایرانِ قوی خواست قلبی ددان و معاندان و دشمنان نیست. همۀ تلاش و کوشش اینان در ضعیف و شرحه‌شرحه شدن و پارگی ایران‌جان است. و کیست نداند، مُراد ما از ایران؛ تنها و فقط ، خاک و دریا و کوه و جلگه و رود نیست! آن‌چه ایران را برای هژمون‌ها هراسناک ساخته، این است که ایران در جانِ انسان ایرانی است.

ایران فرهنگی فراتر از این مرزهای خودساخته و کوچک‌شده در چند قرن گذشته است. ایرانِ فرهنگی تا عمق غرب و شرق گسترانیده و وقتی که برخیزد... وه از این برخاستن. چه شود. چه چشم شهلایی، چه قد رعنایی و چه دست بلندی که سرنوشت را دیگرباره خواهد نوشت.

همۀ ترس دشمن از برخاستن ایران است. از به‌هم پیوستن اجزای ایران فرهنگی. از یکی شدن ایرانیان در قاب و قالبی واحد. از تصویری که شام آخر بی‌صفتان است. از آن لحظه که خورشید از مشرق ایران می‌تابد و برف‌های جهالت ذوب می‌شوند. از آن دم و آن که ایران برخیزد و بر قله بایستد. دشمن این همه را نمی‌خواهد و همه این خیل، در این خواست متحدند که ایران برنخیزد. ایرانِ زمین‌گیر آرزوی نوقدرت‌های ظهوریافته در عصر جدیدند.

دشمن در کرمان و پیش‌تر سیستان و بلوچستان و خوزستان در پیِ رسوخ و رسوب و نفوذ در صفوف متحد ماست. مبادا لوله تفنگ را به‌جای دشمن به‌سوی هموطن گیریم. مبادا بخل و حسد و کینه شغل دوم ما شود. مبادا ایران را فراموش کنیم. مبادا...


پسندیدم 5 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 28 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
7 ماه پیش

عالی بود .حس غرور و بالندگی را باید ازنو در وجودمون زنده کنیم ودست در دست همدیگه میهن خود را کنیم آباد
پاسخ
هانیه جباری
7 ماه پیش

چه نوشته پر محتوایی بود !!! برای ایران جان 🥰🥰❤❤❤❤❤
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) رونمایی از استایل متفاوت رئیس دفتر سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات با تی شرت و شلوار کتان و کفش اسپرت / این ورژن آقای ابطحی هم دیدنیه ...
(ویدئو) سنگ بن‌بن؛ گنجینه‌ای آسمانی در دل اهرام مصر / آیا این شهاب‌سنگ، کلید رمزگشایی از تمدن‌های باستانی است؟
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
مهران غفوریان : امکاناتش رو داشتیم بچه مون رو خارج به دنیا بیاریم ولی هم من هم مامانش خواستیم ایران به دنیا بیاد +فیلم
مراحل سابمیت مقاله
خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "کراتین کار" ها حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت