خطای دید چالش برانگیز!

  دوشنبه، 10 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
خطای دید چالش برانگیز!
همه ما از دیدن یک خطای دید خوب لذت می‌بریم. آن‌ها به طرز سرگرم کننده‌ای به ما یادآوری می‌کنند که چشم‌ها و مغزمان چطور می‌توانند ما را فریب دهند.

خطای دید چیست؟

مطمئنا شما هم گاهی اوقات دچار خطای دید شده اید یا در مورد آن شنیده اید. خطای دید که بانام های دیگری مانند خطای باصره، خطای بصری، خطای چشم نیز شناخته می شود، به احساس دیدن تصاویری گفته می شود که فریبنده یا گمراه کننده هستند و مغز را به چالش می کشند. یکی از این موارد عکس های خطای دید هستند.

در این حالت اطلاعاتی که به وسیلهٔ چشم جمع آوری شده و توسط مغز پردازش می گردد منجر به درک تصویری می شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد.

1. خطای دید توهم تعقیب

به علامت مثبت وسط این تصویر خیره شوید. در چند ثانیه می بینید که یک دایره ی سبز به دور این تصویر حرکت می کند و سرانجام تمامی این نقاط صورتی ناپدید می شوند و تنها یک دایره ی سبز در تصویر می چرخد. در حقیقت هیچ دایره ی سبزی در این تصویر وجود ندارد و نقاط صورتی رنگ هم به کلی ناپدید نمی شوند.

این پدیده به عنوان توهم تعقیب کننده ی یاس رنگ یا Lilac Chaser شناخته می شود؛ ترکیبی از چند پدیده ی فیزیولوژیکی با نام های phi penomenon و Troxler’s fading است که هرکدام از این مباحث شرح مفصلی دارند که در این جا نمی توانیم به آن ها بپردازیم. کافیست بدانید که این پدیده به دلیل تداخل در چند بخش چشم صورت می گیرد و یک تضاد بین آن ها به وجود می آید.

تصویر

2. خطای دید نقطه های سیاه

تصویر

جواب این است که بر خلاف چیزی که مغز شما به شما نشان می دهد هیچ نقطه ی سیاهی در این تصویر وجود ندارد. در واقع شما نقاطی سفید را می بینید که در دید شما به سرعت تیره می شوند و تا می خواهید روی آن ها تمرکز کنید بقیه ی نقاط تیره می شوند. نظریه های زیادی درباره ی این اتفاق وجود دارند ولی تاکنون دلیل قانع کننده ای درباره ی این پدیده ارائه نشده است جز اینکه مغز انسان گیج می شود!

3. خطوط موازی

علی رغم چیزی که تصور می کنید این خطوط موازی هستند. این پدیده توهم دیوار کافه یا Cafe Wall نامیده می شود که در آن دو آجر کنار هم در تضاد هستند.

تصویر

مغز ما هنگام تفسیر این تصاویر تمایل به پخش مناطق تیره در مناطق روشن دارد. این پدیده پرتوافکنی یا Irradiation نام دارد و دلیل اصلی منحنی تصور کردن این خطوط نیز همین امر است.

4. خطای دید ابینگهاوس

کدام یک از دایره های نارنجی بزرگتر است؟

تصویر

دوباره مغز شما به چالش کشیده شد. دو دایره ی نارنجی همسان و هم اندازه هستند. این پدیده با نام توهم Ebbinghaus شناخته می شود. دلیل اصلی این پدیده فاصله و اندازه ی حلقه های دور دو دایره ی نارنجی است.

در ویدیو زیر می توانید این پدیده را به خوبی درک کنید.

5. توهم مکعبی غیر ممکن

این تصویر توسط فردی به نام چارلز کاکران در سال ۱۹۶۶ میلادی پدید آمد. اتصال های نادرست مکعب در گوشه ها، باعث شده که خطای دیدی عجیب و توهم زا شکل بگیرد. برای یافتن راز این تصویر تلاش نکنید، زیرا نتیجه ای نخواهید گرفت.

تصویر

6. مثلث کانیتسا

نخستین بار روانشناسی ایتالیایی به نام گایتانو کانیتسا این مثلث را ارائه داد. وی قصد داشت با این کار نشان دهد که مشاهدات عینی دیگران، نشان دهنده واقعیت نیست و تصاویر بر اساس الگوهای ذهنی مشخص دیده می شوند. جالب است بدانید مثلثی که در تصویر می بینید، وجود ندارد و تنها خطای دید است.

تصویر

7. بلیوِت

بلیوت که با نام سه شاخه غیر ممکن نیز شناخته می شود، یک توهم بصری هندسی است. هیچ راهی برای درک این تصویر وجود ندارد، زیرا غیر واقعی است.

تصویر

8. چرخش گمراه کننده

بر روی نقطه سیاه رنگ تمرکز کنید. سپس اندکی سر خود را به عقب و جلو حرکت دهید. خواهید دید که دایره ها شروع به چرخش می کنند.

تصویر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (288 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (48 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 27 تیر 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 27 تیر 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 27تیر 1403
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟