معماری و دکوراسیون خانه های سنتی ایرانی چگونه است؟

  دوشنبه، 19 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
معماری و دکوراسیون خانه های سنتی ایرانی چگونه است؟
از نامش پیداست که آثار ایده های خاص و کاملا متفاوت با طراحی دکوراسیون داخلی امروزی یا همان مدرن در خود دارد که به عقیده ی اکثر صاحب نظران جزو بی نقص ترین طراحی ها بوده است چرا که بدون هیچ ابزار پیشرفته ای با این همه ریز بینی خانه هایی ساخته می شد که طراحان آینده هم از آن الهام خواهند گرفت

از نامش پیداست که آثار ایده های خاص و کاملا متفاوت با طراحی دکوراسیون داخلی امروزی یا همان مدرن در خود دارد که به عقیده ی اکثر صاحب نظران جزو بی نقص ترین طراحی ها بوده است چرا که بدون هیچ ابزار پیشرفته ای با این همه ریز بینی خانه هایی ساخته می شد که طراحان آینده هم از آن الهام خواهند گرفت. معمارهای سنتی تمام هم و غمشان معطوف به داخل خانه بود و نمای خانه چندان اهمیتی برایشان نداشت. متنوع ترین و پرکارترین قسمت خانه اندرونی بود تا ساکنان خانه احساس خستگی و تکرار نکنند. حیاط اندرون هیچ راهی به جز راهروی ورودی نداشت که آن هم پیچ و تاب می خورد تا ساکنان خانه از چشم نامحرم دور نگه داشته شوند. همه اینها باعث شده کهمعماری خانه های سنتی ایران را یک معماری درونگرا بنامند.
اتاق ها در یک خانه سنتی براساس اهمیت و کاربردشان دور تا دور حیاط چیده می شدند. اتاق های تابستانی معمولا روی ضلع جنوبی قرار می گرفتند تا در طول روزهای تابستان، کمتر در معرض آفتاب باشند و اتاق های زمستان نشین، روبه روی اتاق های تابستانی و دقیقا روی ضلعی می نشستند که در طول روز، بیشترین آفتاب به آنها بتابد. باقی فضاها هم مثل انبار، آشپزخانه و اصطبل در ردیف دوم و پشت اتاق ها جا می گرفتند.
از در یک خانه ایرانی که بروی تو، می افتی وسط یک فضای سرپوشیده که به اش می گفتند هشتی. بعد با یک زاویه 90 درجه، جلویت یک راهرو که گاهی اوقات می توانست شیب کمی هم داشته باشد قرار می گرفت. به انتهای راهرو که می رسیدی، اگر غریبه بودی به بیرونی راهنمایی می شدی و اگر آشنا بودی و محرم ساکنان خانه، می توانستی مستقیم پا به اندرونی بگذاری.خانه ها و حیاط های بزرگ خانه های قدیمی، همیشه طوری ساخته می شدند تا از بهترین جهت تابش نور خورشید استفاده کنند، از بادهای نامناسب و توفان های منطقه ای در امان باشند و رو به سمت بادهای مطبوع داشته باشند.حیاط خانه های مناطق کویری، حداقل نیم متری پایین تر از سطح کوچه بود. در بعضی خانه ها حتی وسط حیاط اصلی هم می توانید یک حیاط عمیق تر به نام «گودال باغچه» ببینید. تمام این تمهید ها برای عمیق کردن حیاط و سایه گیر بودن و خنک شدن خانه است.

معماری سنتی چیست؟

معماری سنتی مهم می باشد، زیرا ارتباط ما را با گذشته حفظ می کند. این ارتباط با گذشته هست که منجر به بکارگیری ساخت و سازها و سبک های سنتی در دیگر طراحی ها می شود. بکارگیری سبک ها و عناصر معماری سنتی، سبب می شوند ساکنین ساختمان ها، احساس آرامش و ثبات را بدون انحراف از سنت ها و میراث گذشته، تجربه کنند.

مولفه اصلی سبک معماری سنتی ، شیوه ای است که سبک های ساخت و ساز گذشته و کنونی در هم ادغام شوند. معماری سنتی، توجه زیادی به مصالح استفاده شده در ساختمان و چگونگی کارکردن آنها با هم دارد. سبک معماری سنتی یک راه قدیمی برای ساخت ساختمان ها و خانه هایی است که با حفظ ارتباطشان با گذشته، رو به جلو در حرکت هستند.

معماری و دکوراسیون خانه های سنتی ایرانی

خانه ها سنتی ایرانی با ویژگی های خاص خود از قسمت هایی همچون سکو، ورودی، هشتی، دالان، ایوان، حیاط و اتاقهای اطراف آن، آشپزخانه ، سرویس ها و… تشکیل شده اند. تالار یا سالن که از اتاق های معمولی بزرگتر است، از دیگر فضاهای معماری سنتی ایرانی است. این تالارها اغلب با جزئیات هنری ایرانی، مانند آینه کاری، مقرنس و با رنگ آمیزی ها و… تزئین می شده اند.

خانه تاریخی هوانس

یکی از تاریخی ترین و زیباترین خانه ای ایرانی مربوط به خانه هوانس است که زمان ساخت آن به دوره ی قاجار برمی گردد. یکی از ویژگی های خاص این خانه ی تاریخی مربوط دکوراسیون و چیدمان آن است که فضای جذاب و صمیمی را ساخته و هر کسی را شیفته ی خود می کند.

لوازم مورد نیاز برای دیزاین خانه های ایرانی به سبک سنتی و قدیمی:

  • پارچ و لیوان های سنتی
  • بشقاب های فیروزه ای
  • کتیبه های دیوارکوب
  • سماورهای قدیمی
  • بخاری نفتی عتیقه
  • آب نماهای مسی
  • پارتیشن های چوبی آینه کاری شده
  • تغار
  • میزهای سنتی
  • جاکلیدی سنتی کار شده
  • جا شمعی با طراحی سنتی
  • تخت سنتی
  • رو تختی چهل تیکه
تصویر

ایده دوم برای داشتن دکوراسیون ایرانی

استفاده از فرش ایرانی در خانه های امروزی کار زیاد سختی نیست و با کمی دقت و خلاقیت می توان آن را با یکپارچگی و هماهنگی با سایر عناصر دکوراسیون مدرن امروزی به کار برد. از دکوراسیون های گرم و صمیمی خانه های ییلاقی گرفته، تا دکوراسیون ساده و سرد خانه های مینیمال شهری و مدرن، همه و همه ظرفیت پذیرش قالی و گلیم ایرانی را در خود دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (110 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز