معرفی آداب و سنت مردم کشور رومانی

  شنبه، 12 آذر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی آداب و سنت مردم کشور رومانی
مردم رومانی، آداب و رسوم خاصی دارند که تقریباً با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است. همراه ساعد نیوز با این فرهنگ آشنا می شویم.

کشور رومانی، فرهنگی منحصر به فرد دارد که از موقعیت جغرافیایی و تاریخ غنی آن نشأت می گیرد. مدت ها به پایتخت این کشور، یعنی شهر بخارستلقب «پاریسکوچک» یا همان «پاریس شرقی» داده شده بود که بیشتر به خاطر معماریبی نظیر و موزه هایش معروف می باشد و امروزه شکل مدرن تری به خود گرفته است. حدود 88% جمعیت این کشور را رومانی ها تشکیل می دهند و منطقه ی «ترانسیلوانیا» (Transylvania)، به عنوان مرکز چند فرهنگی کشور رومانی شناخته می شود و اقلیت های مجارستانی، آلمانی و کولی ها بیشتر در این ناحیه زندگی می کنند. با دقت در نام این کشور می توان تأثیر گسترده ای که امپراتوری روم باستان بر فرهنگ و زبان کشور رومانی داشته را مشاهده کرد.

زبان مردم رومانی

زبان مردم رومانی ، زبان رومانیایی می باشد که در ریشه خود یک زبان رومی است که 25 تا 30 میلیون نفر گویشور دارد که در اصل از رومانی و مولداوی هستند که بر این اساس می توان گفت زبان رومانی و بریتانیا شباهت هایی با هم دارند ، ضمن اینکه زبان رومانیایی در برخی از کشورهای دیگر دنیا که دارای انجمن هایی رومانیایی هستند مانند صربستان ، مجارستان ، اوکراین و بلغارستان نیز آموزش داده می شود.

جالب است بدانید که زبان رومانیایی زبان رسمی یا اداری برخی از انجمن ها در جهان نیزمی باشد که مهم ترین آن ها اتحادیه لاتین و اتحادیه اروپا هستند که زبان رسمی آن ها زبان رومانیایی است ، دلیل این موضوع این است که زبان رومانیایی با کوچ مردم رومانی به سایر کشور ها نیز انتقال پیدا کرده است به طوری که در کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، آمریکا ، فرانسه و آلمان نیز وجود دارد.

فرهنگ دینی مردم رومانی

بیشتر مردم این کشور مسیحی هستند. در واقع بیش از 85% مردم این کشور مسیحی و از مذهب ارتدکس پیروی می کنند. البته ادیان و مذهب های مختلفی در این کشور وجود دارد. همچنین بعد از دین مسیحیت، اسلام و یهودیت دین های دیگر مردم رومانی هستند. هر چند اختلافات دینی در این کشور تاثیری روی برخورد و رفتار انسان ها با یک دیگر ندارد. رومانی از لحاظ دینی میتوان گفت انسان های هستند که حد اعتدال را در ان حفظ می کنند. فرهنگ مردم رومانی برای دین خود چه دین مسیحیت، اسلام، یهودیت و … جز فرهنگ های غنی در دنیا می باشد. همچنین رفتار یک مسیحی با یک مسلمان یا یهودی مشابه با رفتار یک مسیحی با مسیحی است و فرقی بی این دو حذب نیست.

مردم کشور رومانی جز مردم بسیار با فرهنگی هستند که در آن مردم حس منفی نسبت به یک دیگر ندارند. اعتدال و انسانیت در این کشور در بین تمامی ادیان موج میزند و این هم بخشی از اصول مردم این کشور است. فرهنگ های دینی در این کشور به علت حفظ اعتدال بسیار مطلوب است. به شکلی که اگر یک کلیسا در کنار یک مسجد باشد و مردم در هر دوی آن ها مشغول به عبادت باشند، مشکلی برای هم ایجاد نمی کنند و به اعتقادات یک دیگر احترام می گذارند.

آداب و رسوم در رومانی

رومانیایی ها مذهبی هستند و به مراسم و اعیاد دینی اهمیت میدهند. آنها در سلام و احوال پرسی اولیه کاملاً رسمی هستند. با دست دادن و تماس مستقیم چشمی با فرد مقابل احوال پرسی می کنند. برخی از مردان مسن به نشانه احترام در هنگام ملاقات با یک زن دست او را می بوسند. در روابط با دوستان رومانیایی خود باید اجازه دهید تا تعیین کنند که رابطه شما به چه میزان از صمیمت با آنها رسیده است. آنها با رفتارشان باعث می شوند حس غربت سراغ شما نیاید و حس خوبی به شما منتقل می کنند. مردم رومانی نام خانوادگی افراد را با عنوان افتخاری Domnul برای آقا و Doamna برای خانم خطاب می کنند. فقط دوستان نزدیک و اعضای خانواده از نام کوچک بدون عنوان های افتخاری برای خطاب یکدیگر استفاده می کنند.

فرهنگ خانواده در رومانی

خانواده در رومانی برخلاف بسیاری از تصورات ما از زندگی اروپایی، جایگاه بسیار والای را دارد. فرهنگ خانواده ها در کشور رومانی یک فرهنگ بسیار غنی و محبت آمیز است. فرزندان به خوبی در آغوش خانواده مورد تعلیم و تربیت قرار میگیرند و آماده برای زندگی و ساخت آینده جامعه میشوند. فرهنگ مردم رومانی نسبت به خانواده اگر بیشتر از ایرانی ها نباشد، کمتر هم نیست. فرزندان یک خانواده تا سن 18 سالگی مورد تربیت در خانواده قرار میگیرند و پس از آن روانه جامعه میشوند. همچنین پس از 18 سالگی میتوانند در کنار خانواده زندگی کنند و یا حتی تنها باشند. اما هر کدام از این دو که اتفاق بیافتد، این فرزندان هستند که همیشه اعصای دست پدر مادر هستند و پدران و مادران همیشه تکیه گاهی امن برای فرزندان خواهند بود.

خانواده رومانیایی

لباس سنتی

امروزه مردم رومانی نیز به سبک غربی لباس می پوشند. اما هنوز هم از لباس های سنتی آن ها در بعضی مناطق روستایی یا در مناسبت های خاص استفاده می شود که در هر بخش، متفاوت است. درمجموع می توان گفت که لباس سنتی آقایان از شلوار و پیراهن سفید رنگ تشکیل می شود که جلیقه ی مشکی بلندی را بر روی آن می پوشند و کلاه مشکی رنگی را نیز بر سر می گذارند. خانم ها پیراهنی سفید رنگ به تن می کنند که به زیبایی گلدوزی شده و جلیقه ی مشکی شان، حاشیه های قرمز رنگ و دامن آن ها هم طرح قرمز و مشکی راه راه دارد. آن ها معمولاً موهایشان را زیر روسری برده و آن را با گل تزئین می کنند.

لباس سنتی مردم رومانی

غذاهای رومانی

سوپ سیرابی یکی از معروف ترین غذاهای رومانی محسوب می شود. این غذا کمی عجیب است اما شهرت زیادی در بین مردم این کشور دارد. این سوپ به طور کلی در وعده صبحانه و عصرانه نیز استفاده می شود و در آن از فلفل دلمه ای و جعفری استفاده شده است. در این غذا چند حبه سیر نیز استفاده شده است.

بالموش یکی از مشهورترین غذاهای رومانی محسوب می شود که در واقع غذای چوپانان این کشور بوده است. در این غذا از خامه ترش استفاده شده است و کمی پنیر سنتی نیز در آن برای تزیین وجود دارد. در این غذا از طعم دل انگیزی استفاده شده است.

میتی تی یکی از محبوب ترین کباب های گریل شده در رومانی محسوب می شود این غذا به سبک باربیکیو طبخ می شود و بافت نرمی دارد. در این غذا از رول های کبابی استفاده می شود و همینطور در فست فودها و اغذیه فروشی ها نیز از این غذا استفاده می شود.

رولت گوشت بره یکی از معروف ترین غذاهای رومانی است که در آن از شیر و سبزیجات نیز استفاده می شود. این غذا با یک عدد تخم مرغ آبپز شده نیز استفاده می شود. رولت گوشت بره با سس خردل نیز سرو می شود.

خوراک توچیتورا غذای اصلی و سنتی محسوب می شود که در آن از پنیر سرخ شده و همینطور سوسیس های سنتی و ترشی استفاده شده است این غذا طعم دل انگیزی دارند و بسیار ترد است.

مردم کشور رومانی بسیار علاقه به سالاد گوشت دارند، سالاد گوشت در رومانی بیشتر شبیه به کیک پوش است ودر آن از غذاهای مجلسی و رسمی نیز استفاده می شود این غذا با سبزیجات مختلف و رنگارنگ نیز سرو می شود. این غذا مشابه با سالاد الویه اما با گوشت فراوان است. در این غذا از سبزیجات خرد شده و سس مایونز زیادی استفاده شده است.

هدیه دادن به یک رومانیایی

اگر به خانه یک رومانیایی دعوت شدید گل، شکلات یا مشروبات الکلی هدیه مناسبی می تواند باشد. یادتان باشد اگر گل هدیه میدهید حتماً تعداد آنها فرد باشد زیرا رومانیایی ها اعداد زوج را برای مراسم تشییع جنازه استفاده می کنند. گل رز و میخک همیشه با استقبال خیلی خوبی روبرو می شود. هدیه برای بچه ها نیز همیشه جذاب است و همه هدیه ها هنگام دریافت باز می شوند.

هدیه دادن در فرهنگ کشور رومانی

آداب معاشرت و ارزش ها

رومانی ها اغلب رفتاری رسمی دارند و فروتنی، تواضع و حریم شخصی برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. فقط دوستان نزدیک و اعضای خانواده، یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند و آشنایان دورتر و سایر افراد از لفظ آقا یا خانم استفاده می کنند. به طور کل می توان گفت که آن ها مردمی خجالتی و آرام هستند و اگر با آن ها صمیمی تر شوید، کم کم رفتارشان تغییر می کند و راحت تر برخورد خواهند کرد. اما در حالت عادی، معمولاً به آسانی به غریبه ها اعتماد نمی کنند. مردم رومانی به سالمندان احترام زیادی می گذارند و اعتقاد دارند تجربه ی زندگی آن ها برای تصمیم گیری در موقعیت های گوناگون، به کمکشان می آید. خانواده در این کشور، در رأس ساختار اجتماعی است و پدر، سرپرست اصلی آن به شمار می رود.

مخالف نژاد پرستی و طرفدار صلح و دوستی

رومانیایی ها از گذشته کشور خود به دلیل سختی های زیادی که به آنها وارد شد راضی نیستند. آنها از سیاست مدارانی که فساد داشته باشند به شدت ناراضی هستند. آن ها به حرف های دیگران در مورد خود بیش از حد اهمیت می دهند و در این مورد نگران هستند. مردم رومانی به هیچ وجه نژاد پرست نیستند و فرقی بین مردم با نژادهای مختلف قائل نمی شوند. رفتارهای فاشیستی با وجود خبرهای متفاوت از کشورهای غربی در رومانی دیده نمی شود. بطور کلی رومانیایی ها بسیار مثبت، گرم، اجتماعی، سخت کوش، همدل و آماده کمک به شما هستند. مردم رومانی دوستدار خانواده، دوستان، افراد صادق و سخت کوش هستند و از آنها قدردانی می کنند.

مردم مقرراتی و کاری

مردم این کشور بسیار به قوانین موجود احترام می گذارند و فرهنگ بالای در این زمینه دارند. همچنین مردم این کشور بسیار اهل کار و تلاش هستند. نرخ بیکاری در رومانی طی سال های گذشته زیر 4 درصد بوده است. کار در رومانی به خوبی برای همه افراد وجود دارد. این مردم طبق ساعات کاری خود واقعا کار می کنند و در زمان استراحت استراحت می کنند. هر چیزی سر جای خودش قرار دارد و زندگی ها به درستی جریان دارد. زندگی در رومانی می توان گفت حس یک زندگی در آسایش و ایده ال را برای افراد دارد. مردم رومانی ضمن حفظ اعتقادات خود، می توانند بسیار به یک دیگر کمک کنند. این مردم در زمان کار مشغول به کار هستند و در زمان تعطیلات نیز مشغول تفریح و گذراندن وقت خود در کنار خانواده می شوند.

روابط کاری مردم رومانی

رومانیایی ها دوست ندارد در مورد موفقیت ها یا دستاوردهای مالی و کاری خود رجزخوانی کنند. آنها همواره به استفاده از آداب و رسوم خود افتخار می کنند و همین موارد را از طرف مقابل انتظار دارند. سعی کنید تا زمانی که طرف مقابل سطح شخصی تر را در نظر نگرفته رفتار خود را رسمی پیش ببرید. سرعت شخصی شدن روابط مشخص نیست اما نباید انتظار داشته باشید سریع اتفاق بیفتد.

سخن آخر

در این محتوا سعی کردیم شما را با فرهنگ و آداب و رسوم رایج در کشور رومانی آشنا کنیم. اگر قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشید قبلا حتما اطلاعاتی در مورد آداب و رسوم رومانی کسب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان