معرفی انواع اسباب بازی برای گربه های خانگی

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
معرفی انواع اسباب بازی برای گربه های خانگی
گربه موجود پر جنب و جوشی است که مهم نیست چند ساله است و چه جنسیتی ولی مانند کودکان برای بازی و سرگرم شدن به اسباب بازی نیاز دارند، در ادامه این مقاله انواع اسباب بازی برای گربه ها را معرفی می کنیم.

بازی کردن با اسباب بازی و داشتن فعالیت جسمانی تاثیر بسیار زیادی بر روی خلاقیت و تقویت هوش گربه شما دارد. بازی کردن برای گربه ها نوعی تقلید از دفاع کردن و شکار کردن است که می تواند مخصوصا برای بچه گربه ها تمرین خوبی باشد.بازی کردن با گربه ها تاثیر مستقیم روی سلامتشان می گذارد که مهم ترین آن جلوگیری از اضافه وزنشان است و در ضمن شما می توانید با بازی های مختلف و همچنین انواع تشویقی گربه خود را تربیت کنید.

گربه ها به راحتی با هر وسیله ای که دم دستتان باشد سرگرم می شوند. امکان ندارد که شما تکه نخی را جلوی گربه تان به حرکت دربیاورید و او فورا به سمت نخ نیاید.صداهای مختلف توجه گربه ها را جلب می کند. بعد از چندین ماه زندگی کردن با گربه تان و مشاهده واکنش های او به انواع صداها متوجه می شوید که به چه صداهایی حساس است. برای مثال چندین بار که در مقابل او خوراکی بسته بندیی را باز کنید، متوجه خواهد شد که این صدا مخصوص چه چیزی است. گربه ها بسیار هوشیار و باهوش هستند.

درست مثل ظرف غذا و جای خواب، گربه ها به اسباب بازی و وسیله های سرگرمی هم احتیاج دارند. گربه ها موجودات بازیگوش و بامزه ای هستند که عاشق بازی کردن هستند و فراهم کردن چند نوع اسباب بازی جذاب برای این حیوانات دوست داشتنی از ضروریات نگهداری از آن ها در خانه محسوب می شود.انواع توپ های رنگی و عروسک های موش و اسباب بازی های نرم از مهم ترین وسیله ها محسوب می شوند که می تواند ساعت ها آن ها را سرگرم بازی کند.

مزایای اسباب بازی گربه

بیشتر اسباب بازی‏ ها در درجه اول برای سرگرمی طراحی شده ‏اند؛ اما بسیاری از آن ها مزایای دیگری برای بچه گربه شما دارند. به عنوان مثال، بعضی از اسباب بازی‏ ها دارای اسکرچر هستند که به گربه‏ ها کمک می ‏کنند تا پنجه خود را حفظ کنند (اسکرچر گربه). برخی دیگر از اسباب بازی‏ ها اجزای جویدنی دارند که سلامت دهان و دندان را تقویت می ‏کند. در هنگام خرید حتما این نوع از مزایا را در نظر بگیرید.

باید دقت داشت که اسباب بازی ها برای گربه ها فقط سرگرم کننده نیستند، آنها در واقع برای سلامتی گربه ها مفید هستند. دامپزشکان می گویند که بازی چندین مزیت واقعی برای گربه سانان دارد.

- اول اینکه اگر گربه ها به جای دراز کشیدن و بی حال گوشه خانه افتادن، به طور منظم در خانه در حال دویدن و بازی کردن با اسباب بازی خود باشند، از شر چاقی و اضافه وزن راحت می شوند. این به نوبه خود می تواند به آنها کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند و دچار بیماری هایی مانند حملات قلبی و یا دیابت نشوند.

- بازی همچنین آنها را از نظر ذهنی باهوش تر می کند. درست مثل افرادی که برای تمرین ذهن خود جدول کلمات متقاطع یا سودوکو حل می کنند، بازی ذهن گربه ها را درگیر خود می کند و بی حوصلگی آنها را از بین می برد، این امر باعث افزایش روحیه آنها نیز می شود.

چرا گربه ها باید بازی کنند؟

اسباب بازی ها و اختصاص دادن زمانی برای بازی بطور منظم بخشی مهم در ایجاد محیطی است که گربه ای شاد و سالم را تضمین کند. بازی به آنها این امکان را می دهد که انرژی خود را تخلیه کنند، محرک روانی و جسمی آنهاست و شرایط را برای ارضای غریزه شکار خود و پیوند با شما فراهم می کند. همچنین در مورد گربه هایی که اضافه وزن دارند بازی کردن بسیار می تواند در کاهش وزن آن ها و رسیدن به یک وزن مطلوب مؤثر باشد. بنابراین هر روز باید زمانی را به بازی گربه خود اختصاص دهید تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی گربه ای سالم داشته باشید.

بازی کردن گربه ها

گربه ها با چه وسایلی می توانند بازی کنند؟

گربه ها در سرگرم شدن مهارت خاصی دارند. چیزهای کوچکی می تواند گربه شما را برای دقایقی سرگرم کند. یک کاغذ مچاله شده، خودکاری بر روی میز، برگه های روزنامه که روی زمین پخش شده اند.تخیل گربه شما می تواند تقریباً هر چیزی را به یک اسباب بازی شگفت انگیز تبدیل کند. به طور معمول، گربه ها بیشتر از بازی با اشیای کوچک و سبک مانند چوب پنبه یا توپ پینگ پنگ لذت می برند که می توانند آن را بچرخانند و سپس آن را تعقیب کنند.گربه ها همچنین کیسه های کاغذی خالی را دوست دارند که بتوانند خود را در آن پنهان کنند. اگر کیسه بزرگ کاغذی در اختیار دارید حتماً دستگیره هایش را جدا کنید تا گربه شما در آن گیر نکند. کارتن های مقوایی خالی نیز مورد علاقه گربه ها هستند.

اسباب بازی های دست ساز تهیه کنید

نیازی نیست حتماً برای اسباب بازی گربه خود هزینه بسیاری کنید. در حقیقت، بسیاری از صاحبان گربه ها می گویند که گربه های آنها با حلقه پلاستیکی ظرف شیر، یک نوار کاغذ یا روبان بازی می کنند.در اینجا برخی از وسایلی که در خانه می توانید به عنوان اسباب بازی برای گربه خود استفاده کنید آورده شده است:

  • حلقه گرد پلاستیکی پرده ی دوش حمام که می توانید چند تا از آن ها را به هم متصل کنید و در جایی آویزان کنید.
  • توپ های پینگ پنگ. می توانید یکی را در وان حمام خشک قرار دهید، زیرا توپی که در فضای وان گرفتار شده باشد بسیار سرگرم کننده تر از آن است که مدام زیر مبل و سایر وسایل گم شود.
  • کیسه های کاغذی که دستگیره هایشان جدا شده باشد. کیسه های کاغذی برای پریدن، پنهان شدن و بازی تعاملی مناسب هستند. کیسه های پلاستیکی ایده خوبی نیستند. بسیاری از گربه ها دوست دارند پلاستیک را بجوند و ببلعند.
  • لوله های مقوایی دستمال توالت و حوله های کاغذی.
  • کارتن های مقوایی. تعدادی از آن ها را بهم ببندید و قسمت هایی را برای درها و پنجره ها برش دهید.
  • شما (یا بچه هایتان) حتی می توانید اسباب بازی هایی مانند کیسه های کوچک، یا موش های نمدی پر شده با کت نیپ نیز درست کنید.

انواع اسباب بازی برای گربه ها

تعداد زیادی اسباب بازی برای گربه ها در فروشگاه ها وجود دارد و احتمالاً شما هم برای خریدن آن ها وسوسه می شوید. گربه ها از اسباب بازی هایی مانند توپ های پلاستیکی با زنگ یا بدون آن، اسباب بازی های پوشیده شده با نخ کنفی که می توانند پنجه های خود را در آنها فرو کنند لذت می برند. اسباب بازی هایی که از یک میله بلند، یک طناب متصل به آن و چیزی بصورت طعمه در انتهای آن تشکیل شده برای گربه ها بسیار فریبنده است.اگر می خواهید اسباب بازی برای گربه خود بخرید، ممکن است لازم باشد آنها را ایمن کنید. مثلاً چشم ها یا سایر تزئینات کوچک را که گربه شما می تواند بجوید و ببلعد جدا کنید. همچنین، وقتی نمی توانید بر بازی او نظارت کنید، اسباب بازیهایی را که می تواند برای گربه خطرناک باشد، از دسترسش خارج کنید.

اسباب بازی ماهیگیری

اسباب بازی ماهیگیری از یک میله بلند، یک طناب متصل به آن و چیزی بصورت طعمه در انتهای آن تشکیل شده است. این نوع اسباب بازی ها از محبوب ترین اسباب بازی ها برای گربه ها هستند و معمولاً با پرها، روبان ها یا سایر وسایل اغوا کننده تشکیل شده اند. بیشتر گربه ها اگر شما طعمه اسباب بازی را به حرکت درآورید به هیجان می آیند، بنابراین آن را حرکت دهید و ببینید که چگونه برای شکار طعمه اش به هوا می پرد. این نوع بازی برای تقویت مهارت های طبیعی بچه گربه شما مانند کمین کردن، تعقیب یا پرش عالی هستند. همچنین اگر گربه شما معمولاً به دست و پای شما حمله می کند حتماً با خریدن این نوع اسباب بازی می توانید کم کم این عادت را در گربه کاهش دهید و توجه او را به چیزی جذاب تر معطوف کنید.

عروسک موشی و توپ

گربه ها و بچه گربه ها عاشق اسباب بازی های کوچک و خزدار هستند که شبیه موجودات دیگر هستند. این اسباب بازی ها مانند طعمه به نظر می رسند و غرایز درندخویی حیوان را تحریک می کنند. پس از اینکه گربه شما اسباب بازی اش را شکار کرد او را تشویق کنید. همیشه بر بازی گربه خود نظارت کنید تا مطمئن شوید که سعی نمی کند اسباب بازی هایش را ببلعد. خوردن این نوع اسباب بازی ها ممکن است بلافاصله مشکلی ایجاد کند و در صورت بلع قسمتی از اسباب بازی سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید.گلوله های پلاستیکی دارای زنگوله در داخل آن، توپ هایی که بتوانید در آن خوراکی و تشویقی قرار دهید یا حتی توپ های سبک، یک بازی جذاب را ایجاد می کنند و به فعال نگه داشتن، انعطاف پذیری و هماهنگی گربه شما کمک می کنند.

اسباب بازی های دارای کت نیپ (CatNip)

کت نیپ، یکی از گیاهان خانواده نعناع، حاوی ماده شیمیایی است که گربه ها را به خود جذب می کند. هنگامی که خشک و له می شود، رایحه ای از خود منتشر می کند که تأثیر زیادی روی برخی از گربه ها (البته نه همه آنها) می گذارد. واکنش ها به کت نیپ ممکن است متفاوت باشد: گربه شما ممکن است آن را بخورد، بو بکشد ، بدنش را به آن بمالد، یکباره انرژى بگیرد یا فقط آرام شود و چرت بزند. هنگام خرید اسباب بازی حاوی کت نیپ، به خاطر داشته باشید که ممکن است یک بچه گربه تا چهار تا شش ماهگی به کت نیپ حساسیت نداشته باشد و فقط 50 درصد کل گربه ها به کت نیپ واکنش نشان می دهند.کت نیپ برای گربه ها امن است و گربه شما به آن معتاد نخواهد شد و قابل خوردن نیز است. یک ظرف پلاستیکی می توانید برای کت نیپ اختصاص دهید، در غیر این صورت حتی می توانید مقداری از آن را خودتان بکارید.

کت نیپ را می توانید بصورت خشک شده روی فرش، یا روی حوله ای که روی زمین قرار داده می شود، بپاشید. روغن کت نیپ نیز وجود دارد که اثر آن تا مدت ها باقی می ماند و گرچه برای ما قابل تشخیص نیست، اما گربه شما همچنان قادر به بوییدن آن خواهد بود. اسپری های کت نیپ بندرت قدرت کافی برای جذب گربه ها را دارند.بعضی از گربه ها ممکن است نسبت به کت نیپ بیش از حد تحریک شوند و حالت تهاجمی پیدا کنند، در حالی که برای دیگر گربه ها فقط باعث آرامش می شود. ژنتیک تعیین می کند که یاآیاگربه شما تحت تأثیر قرار می گیرد یا خیر. آنهایی که واکنش نشان می دهند معمولاً در سن شش ماهگی نسبت به آن حساسیت پیدا می کنند و تا قبل از آن نسبت به آن بی تفاوت خواهند بود.

اسکرچرها

خراشیدن یک رفتار طبیعی و معمول گربه هاست. خراشیدن به گربه ها کمک می کند تا لایه های خارجی پنجه های خود را بردارد. این رفتار مانند مانیکور عمل می کند و به گربه شما کمک می کند تا قلمرو خود را مشخص کند.اسکرچرها نه تنها راهی برای تخلیه غریزه طبیعی گربه شما هستند بلکه می توانند فرش و مبلمان شما را از فرسودگی نجات دهند. انواع اسکرچرهای گربه متفاوت است: مسطح، درختی، کانکسی، سطح شیب دار، برج ها و طاقچه ها در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها دارای توپ، پر یا اسباب بازی برای جلب توجه گربه شما هستند، در حالی که برخی دیگر یک مکان برای خوابیدن فراهم کرده اند.

اسباب بازی های تعاملی

گربه ها دوست دارند بازی کنند و عاشقان گربه برای بازی و شاد کردن گربه های خود زمان زیادی می گذارند.اسباب بازی های پازلی تعاملی با درگیر کردن ذهنی گربه برای زمانی که شما در خانه نیستید بسیار مناسب اند. بسیاری از آنها شامل توپ و سایر مواردی اند که گربه شما را برای تعقیب، ضربه زدن و کشف موارد پنهان تحریک می کنند. هنگامی که در خانه هستید، یک اسباب بازی لیزری می تواند ساعت ها سرگرمی و ورزش تعاملی را برای گربه شما فراهم کند، زیرا او سعی می کند پرتو لیزر را بگیرد.

چه اسباب بازی هایی را نباید در دسترس گربه ها قرار داد؟

گربه ها به قدری باهوش هستند که هر چیزی را قورت ندهند یا بازی نکنند اما باید دقت کرد که هر وسیله ای را نباید در اختیار گربه قرار دهید. به عنوان مثال دکمه های کوچک، مروارید و وسایل این چنینی را به هیچ وجه در دسترس گربه قرار ندهید. وسایل تیز و شیشه ای، وسایلی که از مواد غیر خوراکی ساخته شدند یا خوردنشان ضرر دارد و همینطور وسایلی که قابل ترکیدن هستند.به هیچ عنوان بادکنک باد شده را در دسترس گربه ها قرار ندهید. از گذاشتن فندک های فانتزی و رنگی جلوی گربه خودداری کنید. به هیچوجه وسایل پلاستیکی یا شیشه ای شکسته در دسترس گربه قرار ندهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (460 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (322 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (305 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (246 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (212 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (111 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (80 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو