معرفی انواع نورپردازی ها در طراحی داخلی

  چهارشنبه، 04 اسفند 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی انواع نورپردازی ها در طراحی داخلی
لوکوربوزیه، معمار بزرگ می‌گوید: "معماری بازی هنری هنرمندانه، دقیق و خیره‌کننده مجموعه‌ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است. " با خواندن این جمله بیش از پیش به اهمیت نور پی می‌بریم. با ساعد نیوز همراه شوید تا بیشتر با نورپردازی ها در طراحی داخلی آشنا شوید.

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

دیدن اشیاء موجود در اطراف ما تنها با وجود نور امکان پذیر است. سازماندهی نورپردازی در یک پروژه یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ضروری برای زندگی و لمس فضاست و از گذشته تا امروز همواره مورد توجه قرار گرفته است. نور یکی از عناصر مهم دکوراسیون داخلی است که اغلب نادیده گرفته می شود. نورپردازی برای ایجاد حال و هوای خوب و تزئینات زیبای محیط ضروری است؛ پس به کارگیری صحیح آن از ابتدای تزئینات داخلی را باید امری حیاتی دانست. وسایل روشنایی به کار رفته در اتاق، علاوه بر اینکه استایل و سبک خاصی به آنجا می دهند، حس امنیت و راحتی را نیز بالا می برند. بهره گیری از نور صحیح در جای مناسب باعث می شود خانه یا محل کار مانند یک الماس بدرخشد. نورپردازی محل زندگی، درست مانند انتخاب رنگ، اندازه ی اتاق، انتخاب جنس و طرح اثاثیه مهم است و همه ی اینها در کنار هم یک طراحی داخلی کامل را تشکیل می دهند. هیچ چیز به اندازه ی نورپردازی غلط و نامناسب نمی تواند سبکی ناجور و قدیمی و حس ناراحتی به اتاق بدهد. شما همیشه می توانید مدل و جو اتاق را با یک نورپردازی مناسب به هر شکل و حالتی که دوست دارید دربیاورید. حتی اگر تمام وسایلی که در محیط استفاده کرده اید لوکس و گران قیمت باشند، اگر نورپردازی مناسبی صورت نگرفته باشد، هیچ یک به چشم نخواهند آمد. در واقع، استفاده ی خلاقانه از نورپردازی های مختلف، خانه ی شما را به یک ویترین زیبا تبدیل می کند. این کار باعث می شود تا میان سبک و استایل، راحتی و کاربرد یک توازن خارق العاده ایجاد نمایید. نه تنها با نور مصنوعی، بلکه با استفاده ی بهینه از نور طبیعی می توان زیبایی بی انتهایی به خانه بخشید. هنگام طراحی دکوراسیون داخلی باید هر دو نور طبیعی و مصنوعی را در نظر داشت.

دکوراسیون و نور طبیعی

انواع نورپردازی

نحوه اجرای نورپردازی طبیعی یا مصنوعی یک هنر است و اجازه می دهد کیفیت های متفاوتی از نور در قسمت های مختلف ساختمان دیده شوند. واقعیت این است که در دنیای مدرن امروز بدون نور و سایه روشن های آن، درک پروژه های معماری تقریباً غیر ممکن است. در حال حاضر نور به منظور افزایش کیفیت فضاهای مختلف و زیباسازی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد و فاکتوری بسیار مهم در طراحی نمای ساختمان، محوطه سازی و دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

نورپردازی طبیعی

کیفیت نور طبیعی در برابر نور مصنوعی بسیار بالاست، اما با توجه به ساعات مختلف روز متغیر می باشد. نوری که از پنجره ها وارد فضای ساختمان می شود با استفاده از انواع مدل پرده تعدیل می شود و به میزان مورد نیاز فضا را روشن می کند. ساخت بناهای مختلف باید به نحوی صورت گیرد که نور طبیعی از طریق پنجره و یا نورگیر وارد فضای داخلی شود. تا حد ممکن بهتر است در ساختمان پنجره های زیاد تعبیه شود اما اگر انجام این کار امکان پذیر نیست می توان نورگیرهای سقفی تعبیه کرد. نورگیرهایی که در سقف ساختمان های چند طبقه قرار دارند به میزان مورد نیاز نور کافی را برای محیط داخلی فراهم می کنند، حتی در روزهای ابری نیز می توان از وجود نور بهره برد. در بحث ساخت و ساز بیشتر تمرکز ساخت باید بر روی اندازه جهات شمالی و جنوبی باشد تا حداکثر استفاده از نور برده شود. فضاهای جنوبی به میزان قابل توجه از تابش مستقیم نور خورشید و گرمای آن بهره می برند، هر چند در طول روز کیفیت نور در ساعات مختلف متفاوت است اما در مقایسه با فضاهای شمالی همواره روشن تر و گرم تر هستند.

تاثیر نور طبیعی بر محیط

نورپردازی مصنوعی

در شب به علت نبود نور طبیعی باید از المان های روشنایی برای انجام فعالیت های مختلف استفاده نمود. در واقع نورپردازی مصنوعی به استفاده از نوری غیر از نور طبیعی خورشید اشاره می کند. نورپردازی مصنوعی به سه روش متمرکز، عمومی و موضعی صورت می گیرد که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

نورپردازی متمرکز

این المان که نورپردازی نقطه ای نیز نامیده می شود تنها نقطه ای از فضا را روشن می کند. نورپردازی متمرکز در طراحی داخلی یا نمای خارجی ساختمان برای برجسته نشان دادن برخی المان ها مانند مجسمه تاریخی و یا یک اثر هنری کاربرد دارد. با استفاده از این نور یک فضای بیهوده و فاقد اهمیت به فضایی جذاب و زیبا تبدیل خواهد شد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می کند و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های مختلف را فراهم می نماید. نورپردازی های قوی با استفاده از لوستر های بزرگ باعث میشود فضای کلی خانه را نورانی و روشن کند.

نورپردازی موضعی

برخلاف نور عمومی، نور موضعی برای روشن کردن یک فضای مشخص مانند میز نهارخوری و یا میز مطالعه اجرا می گردد. در واقع این نور یک فضای مشخص را از سایر قسمت های ساختمان مجزا می کند. به وسیله چراغ مطالعه و یا ریسه نور میتوانیم به صورت موضعی فضای کوچکی را نورانی کنیم.

نورپردازی هوشمند

در دنیای مدرن امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی نورپردازی ساختمان به صورت هوشمند اجرا می شود. سیستم روشنایی هوشمند این امکان را برای ساکنین فراهم می کند تا با استفاده از نرم افزار نصب شده بر روی گوشی موبایل یا لب تاپ بتوانند روشنایی ساختمان را کنترل کنند. این نرم افزارها شدت نور لامپ و یا حتی رنگ آن را تغییر می دهند و حتی از راه دور و خارج از ساختمان می توانند کنترل نورپردازی را به عهده بگیرند. نورپردازی هوشمند به میزان قابل توجه منجر به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان می شود و از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و هزینه های قبوض برق را کاهش می دهند. با اجرای این روش نورپردازی از روشن بودن لامپ های اضافی پرهیز می شود و میزان نور طبق نیاز تنظیم می گردد. در سیستم هوشمند به منظور کنترل نور لامپ های مختلف از جمله لامپ هالوژن، لامپ ال ای دی، لامپ فلورسنت و لامپ رشته ای از دیمر استفاده می شود. اگر بخواهیم مزایای نورپردازی هوشمند را شرح دهیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • اجرای نورپردازی به روش هوشمند آسان است.

  • با استفاده از تلفن همراه زمانی که خارج از منزل هستید می توانید شدت و زمان روشنایی را از راه دور تنظیم کنید.

  • این نوع نورپردازی به دلیل امکان تغییر رنگ نور می تواند کمک شایانی به زیباسازی فضا کند.

  • هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات روشنایی با اجرای این روش نورپردازی به میزان قابل توجه کاهش می یابد، زیرا نورپردازی ساختمان به طور دائم مانیتورینگ می شود و در صورت بروز مشکل می توان به سرعت در جهت رفع آن اقدام نمود.

  • با استفاده از این سیستم می توان از کلیدهای تاچ یا لمسی به جای کلیدهای دستی استفاده نمود.

  • نصب سیستم نورپردازی هوشمند، هزینه های مصرف برق را به میزان قابل توجه کاهش می دهد.

  • نورپردازی هوشمند با تکیه بر آخرین تکنولوژی روز دنیا اجرا می شود و تلفیقی از هنر و فناوری است. از این رو ساختمانی که به این نوع سیستم نورپردازی مجهز شده جزء مدرن ترین ساختمان ها محسوب می شود.

نور در حیاط خلوت

تفاوت نور طبیعی با نور مصنوعی

نور طبیعی خورشید را نمی توان در شب تکرار کرد و شدت این نور به موقعیت جغرافیایی محل سکونت شما بستگی دارد. در مکان هایی که دمای هوا بالاست، مسلماً نور خورشید با شدت بیشتری می تابد. اما در مقابل، نور مصنوعی دارای طیف ها و شدت های متفاوتی بوده و پیشرفت سریع فن آوری در حوزه نورپردازی، تلاش برای تکرار نور طبیعی را آسان تر کرده است. نور مصنوعی ویژگی های مختلفی دارد و نقش های گوناگونی در محیط مورد نظر ایفا می کند. نیاز به بهره وری انرژی محیط ساخته شده، ما را به سمت بهره برداری از نور طبیعی، برای مثال استفاده از شیشه در ساختمان سازی هدایت می کند.

مهم ترین فاکتور الگوی روشنایی برای دکوراسیون چیست؟

هرچه جزئیات بیشتری را قبل از شروح طراحی و اجرای نورپردازی تایید کنید، نورپردازی بهتر خواهد بود. نورپردازی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی کمی هزینه بردارتر از استفاده از لامپ های فشرده و استاندارد فلورسنت خواهد بود. به منظور کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی بهتر است از لامپ های ال ای دی در صورت لزوم استفاده شود، زیرا با استفاده از بودجه ناچیز نمی توان پروژه نورپردازی با این گونه لامپ ها را انجام داد. هر چه یک طراح داخلی ایده های بیشتری در خصوص الگوی چیدمان مبلمان، تزئینات دکوراسیون داخلی و نمای کلی فضا داشته باشد، بهتر می تواند نورپردازی را برای برجسته نشان دادن این المان ها مورد استفاده قرار دهد.

کنترل میزان نور در منزل چقدر حائز اهمیت است؟

در تمام الگوهای نورپردازی، کنترل میزان نور بسیار حائز اهمیت است. تنظیم میزان نور و استفاده از دیمرها نوعی انعطاف به الگوهای ساده نورپردازی می بخشد. سیستم های هوشمندی که برای کنترل نور در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند به ساکنین این اجازه را می دهند که نه تنها از نظر اقتصادی در هزینه ها صرفه جویی کنند، بلکه یک زندگی باکیفیت داشته باشند.

نورپردازی اتاق غذاخوری

در نورپردازی اتاق غذاخوری تمرکز اصلی بر روی میز نهارخوری است. شما می توانید در این اتاق، نورپردازی عمومی انجام دهید و برای بهبود نور و افزایش زیبایی میز غذاخوری از نورپردازی متمرکز استفاده کنید. نور عمومی برای تامین نور لازم برای کل اتاق و نورپردازی متمرکز برای تاکید بر میز غذاخوری اجرا می شود.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه مکانی است که در آن فعالیت های مختلف صورت می گیرد، از این رو باید دارای نور کافی باشد. نورپردازی آشپزخانه نقش مهمی در زیبایی و کارآمد بودن فضا ایفا می کند. در گذشته تنها از یک لامپ در سقف آشپزخانه استفاده می شد، اما امروزه در بحث نورپردازی، قسمت های مختلف آشپزخانه مانند کابینت ها، فضای اجاق گاز، سینک ظرفشویی و کانتر نیز باید از نور لازم برخوردار باشند. کابینت آشپزخانه های مدرن اصولاً دارای شیشه هستند و از نورپردازی نقطه ای برای زیباتر نشان دادن اشیاء درون آن ها استفاده می شود. هود نیز که این روزها از جمله ملزومات آشپزخانه است خود مجهز به لامپ های LED می باشد و روشنایی مورد نیاز برای پخت و پز بر روی اجاق گاز را فراهم می کند. همچنین لامپ هایی که زیر کابینت نصب می شوند، فضای کانتر آشپزخانه را روشن کرده و به راحتی می توان کارهای مربوط به آماده سازی غذا را روی آن ها انجام داد.

دکور آشپزخانه

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی اصولاً برای زیباتر نشان دادن کانتر و آینه هایی که در این مکان ها قرار گرفته اند از لامپ های تزئینی استفاده می شود. نورپردازی در اطراف آینه باعث می شود افراد تصویر خود را به وضوح در آن ببینند، همچنین آینه با انعکاس نور، فضای حمام و سرویس بهداشتی را زیباتر نشان خواهد داد.

نورپردازی تخیلی

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن از جمله مکان هایی است که در آن کارهای مختلف صورت می گیرد، بنابراین باید از روشنایی لازم برخوردار باشد. این مکان برای دورهمی های دوستانه، مطالعه کتاب، صرف غذا و تماشای تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد، به همین منظور نورپردازی اتاق نشیمن علاوه بر زیباتر کردن فضا، باید کاربردی باشد. در اتاق نشیمن علاوه بر کاربرد نور عمومی، از نورپردازی متمرکز و یا نقطه ای نیز استفاده می شود. برای مثال برای تامین روشنایی و برجسته نمودن فضای نشیمن از نورپردازی متمرکز و برای دکوراتیو نمودن آثار هنری بر روی دیوار و برجسته نشان دادن آن ها از نورپردازی نقطه ای استفاده می شود.

نور در اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب نه تنها مکانی برای استراحت و رفع دغدغه های روزانه است، بلکه در آن کارهای دیگر نظیر عوض نمودن لباس ها، مطالعه کتاب و کار با لب تاپ نیز انجام می شود. از این رو علاوه بر نورپردازی عمومی باید از نورپردازی متمرکز نیز در این مکان استفاده شود. برای مثال چراغ مطالعه که در کنار تخت خواب قرار داده می شوند نور لازم برای مطالعه را فراهم می نمایند. اگر در اتاق خواب المان های دکوراتیو مانند آینه، مجسمه و تابلو نقاشی وجود دارد، می توانید از نورپردازی نقطه ای برای زیباتر نشان دادن آن ها استفاده کنید. نورپردازی اتاق خواب کمک شایانی به زیباتر شدن دکوراسیون آن خواهد کرد.

دکوراسیون اتاق خواب

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (266 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (178 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (167 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (134 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (86 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (71 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (66 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (26 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (17 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (14 نظر) هدیه عاشقانه همسر دست و دلباز و جنتلمن بهنوش بختیاری برای تولدش/ خاص، شیک و باب سلیقه خانم های ایرانی+عکس (14 نظر) زیباترین و آخرین شعرخوانی عاشقانه استاد شهریار پیش از مرگ که از اول تا انتها با گریه بود/ بگذار که در مرگ هم افسانه بمیرم+ویدیو (14 نظر) رونمایی بهنوش طباطبایی همسر اول مهدی پاکدل از مراسم افتتاحیه مطب پزشکی‌اش در تهران بدون تزئینات آنچنانی و ریخت و پاش+عکس/ مبارکه خانوم دکتر (13 نظر) پیام احساسی آیتک سلامت رقیب تبریزی زهرا گونش به هوادارش با انتشار یک موزیک ویدئوی جذاب / والیبالیست چشم رنگی تیم ملی در صدر اخبار (12 نظر) (فیلم) ادعای جالب روانشناس معروف: بچه‌های الان چون می‌فهمند درس نمی‌خونن، ما چون نمی‌فهمیدیم همش درس می‌خوندیم! (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روانشناسی؛ والدین موفق این مدلی از بچه شون تعریف میکنن +عکس
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 16 مرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 15 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 16 مرداد 1403
دختر عصبانی با شیشه قلیان دوستش را کشت
خانه‌داری؛ چطور لواشک صورتی با طعم هندوانه درست کنیم؟
قاتل سریالی معروف که بعد از آزار و اذیت 90 زن ، همه آن ها را کشت
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 16 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 16 مرداد 1403 + فیلم
داریوش ارجمند: در کلاس دکتر علی شریعتی دخترخانمی رو دیدم، گفتم هرکس ما رو با هم دید اسمش رو بگو تا من براش کارت دعوت عروسی بفرستم و اینطور من ازشون خواستگاری کردم
استاد فلسفه‌ی دانشگاه: فرزند رهبر معظم انقلاب دانشگاه می‌آمد اما تا مدتی هیچ‌کس نمی‌دانست که ایشان پسر آقا است؛ از بس که عادی می‌آمد و عادی می‌رفت و زندگی‌شان هم عادی بود
اخراج یک شناگر زن بلوند با چشم های آبی از دهکده المپیک پاریس به خاطر خیانت! +عکس
خانه‌داری؛ 4 روش طلایی و آسان برای فریز کردن گیلاس و مصرف در زمستان
ایران باستان ؛ کشف کوزه‌ای مملو از سکه‌های طلای ایران باستان
حرف‌های جالب شیطان درباره انواع آدم‌ها
منتخب روز   
(فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس