ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی دیدنی های زیبای استان دنیزلی در ترکیه

  چهارشنبه، 06 اسفند 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی دیدنی های زیبای استان دنیزلی در ترکیه
یکی از منطقه های زیبایی که می توانید در تور ترکیه به آنجا بروید استان دنیزلی و منطقه پاموکاله است. با ساعد نیوز همراه باشید تا برخی از جاذبه های استان دنیزلی را برایتان شرح دهیم.

شهر دنیزلی در بخش داخلی منطقه اژه ترکیه قرار دارد که زمانی به عنوان منطقه فریجین شناخته می شده است. این شهر با صنعت نساجی خود به خوبی شناخته شده است و با زیبایی ها و مکان های دیدنی بی شمار در مناطق اطراف، یک شهر توریستی جذاب محسوب می شود.

تاریخچه شهر دنیزلی

قدمت شهر دنیزلی به دوران کالکولتیک (عصر مس) برمی گردد که محل استقرار نخستین جوامع بود. این منطقه در گذشته به طور مداوم تغییر کرده و در دوره های زمانی مختلف تبدیل به مرکز تمدن های مختلف آناتولی شده است.

شهر باستانی لئودیکیا (Laodikeia) نیز اینجا واقع شده است که ویرانه های آن به عنوان مرکز کشیش ها مشهور بوده، این در حالی بود که مسیحیت نیز در سالهای ابتدایی گسترش خود بوده است. لئودیکیا یکی از هفت کلیسایی بود که در کتاب مکاشفه به آن اشاره شده است. این شهر هنوز در حال حفاری است و تاکنون یافته های بسیار خوبی از آن کشف شده است.

کولوسای (Colossae) یکی دیگر از مناطق باستانی است که در نزدیکی شهر دنیزلی واقع شده که یک مکان مذهبی بود زیرا سنت پائول از این شهر بازدید کرده و نامه ای به کلوسیان (Colossians) نوشت.

ساختار زیبای پاموکاله (Pamukkale) در هیراپلیس (Hierapolis) یک مکان بسیار محبوب و یک گنج تاریخی است که شگفتی واقعی از طبیعت را به نمایش می گذارد. این مکان با نام پاموکاله (به معنای قلعه پنبه ای به زبان ترکی) نامگذاری شده است و با تراورتن های سفید به طرز حیرت انگیزی زیبا و بی نظیر است.

جنگل های گسترده و مناطقی برای پیک نیک و کمپینگ های متعدد در اینجا به افزایش بازدید این غنای طبیعی و باستان شناسی کمک بسیاری کرده است. این مکان به خاطر موقعیت خوبش به عنوان یک توقفگاه بین استان های بزرگ مانند ازمیر، آنکارا و آنتالیا، باعث افزایش جذب گردشگری دنیزلی نیز شده است.

استراحتگاه های حرارتی با داشتن چشمه های آب گرم با اثرات درمانی خوب، بازدید کنندگان را به این استان جذب می کنند. Cezmeli ، Tekke و Kizildere علاوه بر مراکز حرارتی پاموکاله و کاراهیت، استراحتگاه اصلی آبگرم نیز هستند. بسیاری از هتل های حرارتی در این منطقه با بازدید کنندگان داخلی و خارجی در تمام طول سال مستقر هستند. خروس دنیزلی نیز نژادی است که امروزه به سمبل شهر تبدیل شده است.

معرفی شهر دنیزلی

طبق سرشماری سال 2000، جمعیت شهر دنیزلی حدود 275480 نفر می باشد. دنیزلی یک شهر صنعتی در حال رشد در جنوب غربی ترکیه و انتهای شرقی دره آبرفتی است که به واسطه رودخانه بزرگ میندر (Buyuk Menderes) شکل گرفته است که ارتفاع دشت این منطقه به حدود صد متر می رسد. در مناطق کشاورزی اطراف شهر دنیزلی، کشت پنبه، غلات، انجیر و تنباکو به همراه دامداری از فعالیت های اصلی مردم می باشد.

دره حاصلخیز اطراف و جنگل های گسترده به همراه ثروت باستانی آن، باعث جذابیت بسیار خوبی برای گردشگران این منطقه شده است. دنیزلی مدرن شهری با هتل ها، پارک ها و خیابان های گسترده است.

شهر دنیزلی به خوبی از طریق جاده به تمام مناطق ترکیه متصل است. از طریق راه آهن، به آنکارا، استانبول و ازمیر متصل می شود. مسیر ریلی به ازمیر به موازات بزرگراه 180 کیلومتری دنیزلی- آیدین- ازمیر امتداد دارد. فرودگاه مرکز شهرستان کاردیک حدود 70 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. شهر دنیزلی برای سفرهای بین استانی کشور ترکیه می تواند یک توقفگاه جذاب باشد. به طور کلی، این شهر همه چیز توریست پسند را دارد.

همانطور که اشاره شد، شهر دنیزلی، شهر نساجی است و شما می توانید سوغاتی نساجی این شهر را مانند روسری دستباف، فرش، تزئینات بافتنی و حوله خریداری کنید. همچنین باید در این شهر به دنبال چاقو مخصوص، کفش چرمی و گلدان های سفالی نیز باشید. شما می توانید بسیاری از فروشندگان محلی را پیدا کنید که سوغات معتبر شهر دنیزلی را در نزدیکی منطقه پاموکاله و اطراف خیابان Saltak در مرکز شهر به فروش می رسانند.

آب و هوای دنیزلی

دنیزلی در نزدیکی دریای اژه قرار دارد و اگر به نقشه کنید، از نظر توپوگرافی در منطقه ای با پستی و بلندی های شدید واقع شده است. اما از آنجا که امتداد قرارگیری رشته کوه ها با دریا به شکل عمودی است، زمانی که باد از سمت دریا وزیده می شود، بدون مانع شهر را در نوردیده و شرایط جالبی پدید می آورد. فرض کنید در ایران، رشته کوه البرز به جای قرارگیری در مقابل دریا مازندران و نگه داشتن باد، 90 درجه بچرخد و اجازه عبور جریانات هوایی را بدهد. به طور دقیق در پاییز و بهار، هوا ملایم است و نم باران لطافت مضاعفی ایجاد می کند و در زمستان شهر برفی و سرد می شود.

ویرانه های شهر هیراپولیس

اولین بار توسط شاه اومنس دوم ۱۹۰ قبل از میلاد تاسیس شد که در اصل یک کلنی نظامی تقویت شده بود. شهر اصلی توسط یک زمین لرزه در ۶۰ سالگی نابود شد و روزهای شکوهش پس از بازسازی آن آغاز شد. بیشترین رونق این شهر در قرن دوم و سوم بود که چشمه های طبیعی آن، مرکز مهمی به حساب می آمد. ویرانه هایی از یک خیابان بزرگ، به طور موازی با تراورتن ها بین نهرهای شمالی تا شمال و کلیسای بیزانس در انتهای جنوبی گسترش می یابد. اگر مسیر شرق کلیسا را بگیرید به بنای آپولو و پلوتونیم معروفش (غار زیر بنا که منبع گازهای سمی بود) می رسید.

تصویر

تئاتر هیراپولیس

در شیب بالای ویرانه های هیراپولیس ، تئاتر باشکوهی است که بیش از ۱۰۰ متر طول دارد و دو طبقه صندلی، هر کدام با ۲۶ ردیف در آن واقع شده است. تئاتر در طول حاکمیت امپراتورهای رومی هادیان و سپتیومیوس سوروس ساخته شده است که بسیار خوب حفظ شده است. بخش عمده ای از جزئیات اصلی آن مثل جایگاه امپریالیست (که مهمانان مهم سرگرمی ها تماشا می کردند) و برخی از قسمت های تزئینی در کنار صحنه هنوز باقی مانده اند. صندلی بالای بالا نیز دارای دید بسیار خوبی از صحنه هستند.

تصویر

استخر طبیعی پاموکاله

اگر می خواهید از بعضی استخرهای آب گرم استفاده کنید، به اینجا بروید. استخرپاموکاله (در کنار ساختمان آپولو) به شما این امکان را می دهد که عضلات خسته از سفرتان را در آب گرم با آب معدنی که ۳۶ درجه سانتیگراد ثابت است، آرام کنید. با ستون های نیمه غرق شده و تکه های سنگ مرمر فرو ریخته در آب که اطراف شما پراکنده اند، این احتمالا بهترین تجربه آب گرمی خواهد بود که تا به حال داشته اید.

تصویر

موزه هیراپولیس

این موزه کوچک اما عالی که به هیراپولیس اختصاص دارد در داخل خانه قدیمی از دوران روم باستان قرار دارد. دیدار شما از اینجا کمک خواهد کرد که زندگی را به شهر بازگرداند. نمایشگاه های در این جا بنا هستند که برخی از آثار زیبا و میراث فرهنگی این شهر مهم را به نمایش گذاشته اند، و انواع مختلفی از این آثار پیدا شده در اینجا از جمله سنگ نگاره های زیبا و پیچیده، مجسمه سازی قدیمی و … قابل مشاهده اند. موزه همچنین دارای مجموعه جالبی از مجسمه سازی های سایت باستانی آفرودیزیوس است.

تصویر

قلعه پاموکاله

پاموکاله (قلعه پنبه) در اصل تنها نام این قلعه از قرن ۱۱ یا ۱۲است. اکثر گردشگران تمایلی به پیمودن مسیر چشمه های پاموکاله به اینجا ندارند پس بنابراین این یک فرصت عالی است تا بتوانید از شلوغی جاذبه های توریسی و اتوبوس ها و مردم جدا شوید و اندک زمانی را در خلوتی و سکوت سپری کنید. بهترین زمان رفتن به این قلعه غروب خورشید از چرا که نور آفتاب باعث درخشیدن تراورتن های پاموکاله می شوند.

تصویر

لااودیکیا

لا اودیکیای زیبا زمانی خانه ی سیسرون خطیب معروف رومی است. این مرکز تجاری رومی یک شهر شلوغ صنعت، پزشکی و تجارتی بود. خرابه ها، هر چند مخروب شده اند اما هنوز هم بسیار فتوژنیک هستند زیرا ترکیب جالبی از بقایای عبادت گاه ها و تئاترهای روستای رومی باستان را ارائه می دهند.

تصویر

آفرودیسیاس

تحقیقات مدرن آفرودیسیاس را از جایی که بازدید کننده کمی داشت به یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی ترکیه تبدیل کرده است. یافته های عصرمس سنگی در این منطقه نشان می دهد که این منطقه در هزاره چهارم پیش از میلاد وجود داشته و همچنین گفته می شود که اینجا یک منطقه تجاری آشوری نیز بوده است. بنای آفرودیت حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است و هنوز دارای ۱۴ ستون ایستاده است. در قرن پنجم، بیزانس ها این بنا را به یک کلیسای سه گانه تبدیل کردند.

تصویر

کاروانسراهای پاموکاله

در استان دنیزلی ترکیه می توانید کاروانسراهایی ببنید که اقامت گاه هایی در یکی از مسیرهای بازرگانی اصلی ترکیه که به آناتولیا می رسید، بودند. در جاده ی دنیزلی به دینار، یک کاروانسرای سلجوقی به نام آخان وجود دارد که در سال ۱۲۵۳ توسط امیر کاراسونگور کشف شد. آخان نمای سنگ مرمری، حیاط فرعی و سالن زمستانی سه گانه دارد. در نزدیکی شهر کارداک، ۵۵ کیلومتری شرق دنیزلی، “کارداخانی” قرار دارد. این کاروانسرای سلجوقی دارای دو برج عظیم و کتیبه ای است که با دو شیر در بالای دروازه قرار دارد.

کوه هوناز

کوه هوناز یکی دیگر جاذبه های طبیعی در دنیزلی به شمار می رود این کوه با ارتفاع 2571 متر بالاترین ارتفاع در منطقه اژه ترکیه را دارد. این کوه در پارک ملی ای به همین نام قرار دارد که از سال 1995 به عنوان منطقه ای حفاظت شده به ثبت رسیده است. جنگل های پوشیده از دار و درخت در بخشی از آن و در بخشی دیگر مناطقی پوشیده از برف و یخ قرار دارد. مسافران و اهالی منطقه برای گذراندن روزهای تعطیل خود به همراه خانواده و دوستان به این منطقه می آیند چرا که مکان مناسبی برای برگزاری پیک نیک و ورزش های زمستانی است.

غار پلوتونیوم

این غار در نزدیکی معبد آپولو قرار گرفته و راهرویی باریک، به اندازه ورود یک نفر دارد. در زمان باستان، مردمی که داخل غار می شده اند به دلیل وجود گازهای سمی (کربن دی اکسید) و کمبود اکسیژن جان خود را از دست می داده اند. مردم اینگونه باور می کنند که خدا جان افراد گناهکار را می گیرد. کشیش ها به راز وجود گاز پی برده و با حبس نفس داخل می شوند. سالم بازگشتن آن ها در چشم مردم معجره جلوه می کند و قدرت آنها در منطقه افزایش می یابد.

تصویر

نکروپولیس

نکروپولیس قبرستانی است به طول دو کیلومتر که بیش از هزار قبر را از دوران یونان باستان و پس از آن در بازه های تاریخی رومی و مسیحی میزبانی می کند. در این قبرستان چهار نوع قبر وجود دارد. قبرهای ساده، دو نوع قبر برای ثروتمندان و قبرهای خانوادگی. در نتیجه، اگر دوست دارید بدانید مردم باستانی چگونه به زیارت اهل قبور میرفته اند، بد نیست نکروپولیس را در برنامه گردگشری خود بگنجانید.

تصویر

بهترین زمان برای سفر به دنیزلی

از خرداد تا مرداد: دنیزلی در ماه های میانی سال هوای مطلوبی دارد، اما تا حدودی گرم است. در این ماه ها دنیزلی کمترین میزان بارش خود را با 1 تا 3 روز بارش در ماه، تجربه می کند. مرداد ماه شلوغ ترین ماه گردشگری دنیزلی است، بنابراین ممکن است هزینه اقامت و تفریح بیشتر از حد معمول باشد.
از شهریور تا آبان: دنیزلی در این ماه ها اوج بارندگی خود را تجربه می کند و 2 الی 4 روز در ماه باران می بارد و البته کمی رطوبت نیز دارد. گردشگری در این ماه ها به دلیل آب و هوا کمترین میزان ممکن است و به همین دلیل قیمت ها بسیار مناسب هستند.
از آذر تا بهمن: هوای دنیزلی در این ماه ها بسیار سرد است. البته می تواند گزینه مناسبی برای کسانی که به هوای سرد علاقه دارند یا با هوای سرد مشکلی ندارند باشد. در این ماه ها دنیزلی به دلیل شرایط آب و هوایی کمترین میزان گردشگر را دارد و به طور متوسط در هر ماه 7 الی 8 بار باران یا برف می بارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (64 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (21 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... حضور آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت احساسی روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و...
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...