معرفی فیلم ابلق

  پنجشنبه، 23 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی فیلم ابلق
فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار فیلمی است که فیلمی بسیار تماشایی است که بیننده را با خود همراه و او را با داستانش درگیر می کند و باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن می شود.در ادامه مطلب با این فیلم بیشتر آشنا شوید.

فیلم ابلق سرگذشت زنی را در حاشیه شهر روایت می کند که با همسر و فرزندش زندگی می کند اما ماجرایی زندگی آن ها را دستخوش تغییر و تحول می کند و موضوع تعرض مطرح می شود.

نقد فیلم ابلق

نرگس آبیار با فیلم ابلق نگاهی به صدای اعتراض زنان در برابر متجاوزین داشته است؛ موضوعی که می توان ریشه های آن را در جنبش metoo از آنسوی مرزها یافت و در سالهای اخیر در کشورمان نیز مطرح شده است. زنانی که زیر هجمه نگاه های هیز و مرد سالارانه گیر کرده اند و نمی دانند که باید چطور نسبت به این نگاه ها و اعمال شنیع اعتراض کنند. قهرمان فیلم ابلق زنی است که در همین وانفسا گیر کرده و راهی به ذهنش نمی رسد جز اینکه خودش را به کوچه علی چپ بزند، اما این کوچه تا کجا می تواند پیش برود؟ ابلق برخلاف تریلرهایش که سرنخ یک فیلم ترسناک یا اکشن و هیجانی را به مخاطب می دهد، یک درام پر فراز و نشیب است، فیلمی که با زوج بازیگر قدرتمندی که دارد (هوتن شکیبا و الناز شاکردوست که پیش از این در شبی که ماه کامل شد نیز خوش درخشیدند و در جشنواره امسال نیز جدا از ابلق، در تی تی نیز کولاک به پا کردند) داستانی سیاه و غم انگیز را در یکی از مناطق حاشیه ای به تصویر می کشد.

ابلق در معنای دو رو در فیلم به تصویر کشیده شده است، انسان های دورویی که فیلمساز آنها را به خوبی نشان می دهد. افرادی که در ملا عام انسان هایی درست کار به نظر می آیند و بهرام رادان این نقش را برعهده گرفته است. او مردی به نام جلال است که پس از ازدواج با شهلا، وارد خانواده آنها شده است. او در محله ای فقیر نشین در کنار شهلا و خانواده اش زندگی می کند و سعی کرده برای همه اهل محل کارآفرینی کند. یکی برایش ترشی می اندازد و دیگری گلاب گیری می کند. همه اهل محل او را دوست دارند و فیلم هم به ما نشان می دهد که حساب کتاب او با تک تک افراد این منطقه، بسیار درست است.جلال اما نگاه هیزی به زن برادر زنش دارد، راحله، همسر علی که زنی زیبا رو است و یک بچه هم دارد. راحله این نگاه ها را می فهمد اما به روی خودش نمی آورد و تنها کاری که می تواند بکند اینست که از شوهرش بخواهد از آن محله بروند. شوهرش اما مخالف این درخواست غیرمعقولانه است و با او دائما دعوا دارد. راحله نمی داند باید چه کند و سکوتش هم موجب می شود که علی فکر کند او مشکلی با این قضیه ندارد و ماجرا بدتر می شود…

تصویرفیلم ابلق

فیلمی که آبیار ساخته در سینمای ایران تقریبا تک است، او سراغ سوژه ای دقیقا لب خط قرمز رفته که در سینمای ما کمتر می توان به آن پرداخت. او با استفاده درست از زاویه دوربین و گرفتن بازی خوب از بازیگران، صحنه هایی خلق کرده که بتواند در محدودیت ها، اوج رذالت جنسی یک مرد را نشان دهد. نقشی که جلال برعهده دارد، از یک شخصیت سفید به یک شخصیت سیاه می رسد و او را مانند موشی بین آدم های این محل به تصویر می کشد. جلال مردی است که نگاه ناپاکش به همه زنان محله است و در این بین سعی می کند تا با راحله ارتباط برقرار کند. او با اینکه انسانیت سرش می شود و هوای تمام افراد این محل را دارد اما از آنسو به خودش اجازه می دهد که به زنان آنها نگاه کند. سکوت و ترس زنان برای برملا کردن این موضوع، او را جری تر می کند تا کارش را پیش ببرد.فیلم ابلق در نکوهش این سکوت است، در جای جای فیلم آبیار در کنار سکوت اشتباه بازیگرش داد می زند که این آزار و اذیت ها را زودتر فریاد کنید. دیر باز کردن دهان و دیر اعتراض کردن کاری می کند که حتی نزدیک ترین افراد پشت آدمی را خالی کنند و کاری کنند که او گناهکار به نظر برسد. تقریبا تمام افراد درون دایره می دانند که حق با کیست و اعتراض به حقی ادا شده یا ناحق اما عرف جامعه نمی خواهد صدای اعتراض یک زن را بپذیرد.تلخی که در ابلق وجود دارد، در تک تک تار و پودهای این اثر دیده می شود. راحله زنی است سخت کوش که نمی داند باید از دست سایه شومی که روی زندگی اش افتاده چکار کند. مرد او اصلا حواسش به این مشکلات نیست و شب جمعه دائما از او می خواهد که زودتر کارش را تمام کند تا بروند بخوابند. راحله در این سکانس غم انگیز مشغول تنیدن فرشی است و صدای گریه های آهنگین او تداعی کننده زنی است که زیر فشار نگاه ناپاک جامعه، مورد تجاوز قرار گرفته است.بهرام رادان در نقش جلال بی محابا رفتار می کند. او پرده نگاه راحله را می درد و بدون ترس کار کثیفش را ادامه می دهد. رادان با اینکه در برخی سکانس ها نقش آفرینی اش به مشکل می خورد و کمی اغراق آمیز رفتار می کند، اما می تواند نقش منفی از خود بسازد که درخور فیلم ابلق باشد. بهتر از رادان اما هوتن شکیبا را داریم که نقشی خاکستری را ایفا می کند. مردی لات و عصبی که دست بزن هم دارد ولی عاشقانه راحله را دوست دارد و به او اعتماد دارد. ترکیب زوج شکیبا و شاکردوست همانطور که در ابتدای متن گفته شد یک شیمی جادویی را در فیلم به وجود آورده که نجات دهنده فیلم در لحظاتی است که به نفس نفس می افتد.

تصویرفیلم ابلق

دیگر بازیگران فرعی نظیر گلاره عباسی و گیتی معینی نیز کاملا روی نقش های خود نشسته اند. آبیار توانسته یک اتمسفر واحد را در فیلم خود خلق کند و با کمک بازی روان و یکدست بازیگران، کاری کند که لوکیشن فیلم و ناحیه ای که در آن داستانش را روایت می کند، باورپذیرتر از همیشه باشد. مهران احمدی شخصیت متفاوت کاراکترهای فیلم است که شاید در نگاه اول شبیه یک برچسب زائد به نظر برسد ولی به تدریج جای خود را در بین کاراکترها باز می کند.ابلق مشکل بزرگی از زندگی همه زنان در سراسر دنیا را هدف گرفته است و برای تعریف آن از جامعه ای فقیر استفاده کرده که ضرورت این کار مشخص نیست شاید صرفا به سیاه بودن موضوع کمک بیشتری کرده است. این فیلم با اینکه در برخی مواقع کمی شعارآمیز به نظر می رسد ولی فیلمی است که برای جامعه ایران لازم است. پایان بندی فیلم کمی سرسری به نظر می رسد و فیلمنامه ای که خودش را به مرور و به خوبی شکل داده، در لحظات پایانی حالتی آشفته پیدا می کند. به نظر می رسد که فیلمنامه نویس بعد از اتفاقاتی که در دقایق پایان رخ می دهد، دیگر نمی داند باید چطور قصه قهرمانانش را تمام کند و این کار را با ظاهری آشفته انجام داده است. با این وجود باید گفت فیلم ابلق فارغ از هر مشکل فنی و غیرفنی که داشته باشد، فیلمی قابل احترام است. باید بدانیم مشکلی که آبیار در فیلم مطرح کرده و جرات به تصویر کشیدن آن را داشته، شاید کاری کند که جرات یک تماشاگر هم در برابر متجاوز بیشتر شود. ابلق اگر بتواند همین کار را برای یک شخص هم انجام دهد، رسالت خودش را به درستی پیش برده است.

کارگردان فیلم ابلق

نرگس آبیار :نرگس آبیار متولد 6 اصفند 1350 در تهران، کارگردان است.فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور می باشد، علاوه بر کارگردانی، نویسنده و فیلمنامه نویس می باشد، پدر و مادرش اهل یزد و ساکن این شهر هستند.
تصویرنرگس آبیار

بازیگران فیلم ابلق

تصویربازیگران فیلم ابلق

سایر عوامل فیلم ابلق

  • تهیه کننده: محمدحسین قاسمی ، نویسندگان: نرگس آبیار – پریسا کرزیان ، مدیرفیلمبرداری: سامان لطفیان ، طراح صحنه و لباس: محمد رضا شجاعی ، طراح چهره پردازی : ایمان امیدواری ، طراح اجرایی و گریم سه بعدی : محمد کلاهدوز ، صدابردار: طاهر پیشوایی ، طراحی و ترکیب صدا: سید علیرضا علویان ، موسیقی: مسعود سخاوت دوست ، تدوین : حمید نجفی راد ، طراح جلوه های بصری: فرید ناظرفصیحی ، پست پروداکشن: ناصر سوقیان ، اصلاح رنگ و نور: حمید رضا فطوره چیان – برنا جمشیدی ، عکاس: طاها آبیار ، مدیر تولید: مسعود زمانی ، مدیر تدارکات: حمید رضا سرپیران ، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر ، برنامه ریزی: روزبه سجادی حسینی ، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی ، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی ، منشی صحنه: فاطمه رزاقی ، دستیار طراح لباس: نیاز حمیدی ، طراح جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک ، طراح بدلکاری: امیر بدری

تیزرفیلم ابلق

مشخصات فیلم ابلق


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (534 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (202 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (102 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (87 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (55 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (51 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (39 نظر) خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته پشت کامیون حماسه ساز شد/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (32 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (29 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (27 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (24 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر) چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی امین حیایی به زیبا بروفه در مراسم تشییع همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی