ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم ابلق

  پنجشنبه، 23 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی فیلم ابلق
فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار فیلمی است که فیلمی بسیار تماشایی است که بیننده را با خود همراه و او را با داستانش درگیر می کند و باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن می شود.در ادامه مطلب با این فیلم بیشتر آشنا شوید.

فیلم ابلق سرگذشت زنی را در حاشیه شهر روایت می کند که با همسر و فرزندش زندگی می کند اما ماجرایی زندگی آن ها را دستخوش تغییر و تحول می کند و موضوع تعرض مطرح می شود.

نقد فیلم ابلق

نرگس آبیار با فیلم ابلق نگاهی به صدای اعتراض زنان در برابر متجاوزین داشته است؛ موضوعی که می توان ریشه های آن را در جنبش metoo از آنسوی مرزها یافت و در سالهای اخیر در کشورمان نیز مطرح شده است. زنانی که زیر هجمه نگاه های هیز و مرد سالارانه گیر کرده اند و نمی دانند که باید چطور نسبت به این نگاه ها و اعمال شنیع اعتراض کنند. قهرمان فیلم ابلق زنی است که در همین وانفسا گیر کرده و راهی به ذهنش نمی رسد جز اینکه خودش را به کوچه علی چپ بزند، اما این کوچه تا کجا می تواند پیش برود؟ ابلق برخلاف تریلرهایش که سرنخ یک فیلم ترسناک یا اکشن و هیجانی را به مخاطب می دهد، یک درام پر فراز و نشیب است، فیلمی که با زوج بازیگر قدرتمندی که دارد (هوتن شکیبا و الناز شاکردوست که پیش از این در شبی که ماه کامل شد نیز خوش درخشیدند و در جشنواره امسال نیز جدا از ابلق، در تی تی نیز کولاک به پا کردند) داستانی سیاه و غم انگیز را در یکی از مناطق حاشیه ای به تصویر می کشد.

ابلق در معنای دو رو در فیلم به تصویر کشیده شده است، انسان های دورویی که فیلمساز آنها را به خوبی نشان می دهد. افرادی که در ملا عام انسان هایی درست کار به نظر می آیند و بهرام رادان این نقش را برعهده گرفته است. او مردی به نام جلال است که پس از ازدواج با شهلا، وارد خانواده آنها شده است. او در محله ای فقیر نشین در کنار شهلا و خانواده اش زندگی می کند و سعی کرده برای همه اهل محل کارآفرینی کند. یکی برایش ترشی می اندازد و دیگری گلاب گیری می کند. همه اهل محل او را دوست دارند و فیلم هم به ما نشان می دهد که حساب کتاب او با تک تک افراد این منطقه، بسیار درست است.جلال اما نگاه هیزی به زن برادر زنش دارد، راحله، همسر علی که زنی زیبا رو است و یک بچه هم دارد. راحله این نگاه ها را می فهمد اما به روی خودش نمی آورد و تنها کاری که می تواند بکند اینست که از شوهرش بخواهد از آن محله بروند. شوهرش اما مخالف این درخواست غیرمعقولانه است و با او دائما دعوا دارد. راحله نمی داند باید چه کند و سکوتش هم موجب می شود که علی فکر کند او مشکلی با این قضیه ندارد و ماجرا بدتر می شود…

تصویرفیلم ابلق

فیلمی که آبیار ساخته در سینمای ایران تقریبا تک است، او سراغ سوژه ای دقیقا لب خط قرمز رفته که در سینمای ما کمتر می توان به آن پرداخت. او با استفاده درست از زاویه دوربین و گرفتن بازی خوب از بازیگران، صحنه هایی خلق کرده که بتواند در محدودیت ها، اوج رذالت جنسی یک مرد را نشان دهد. نقشی که جلال برعهده دارد، از یک شخصیت سفید به یک شخصیت سیاه می رسد و او را مانند موشی بین آدم های این محل به تصویر می کشد. جلال مردی است که نگاه ناپاکش به همه زنان محله است و در این بین سعی می کند تا با راحله ارتباط برقرار کند. او با اینکه انسانیت سرش می شود و هوای تمام افراد این محل را دارد اما از آنسو به خودش اجازه می دهد که به زنان آنها نگاه کند. سکوت و ترس زنان برای برملا کردن این موضوع، او را جری تر می کند تا کارش را پیش ببرد.فیلم ابلق در نکوهش این سکوت است، در جای جای فیلم آبیار در کنار سکوت اشتباه بازیگرش داد می زند که این آزار و اذیت ها را زودتر فریاد کنید. دیر باز کردن دهان و دیر اعتراض کردن کاری می کند که حتی نزدیک ترین افراد پشت آدمی را خالی کنند و کاری کنند که او گناهکار به نظر برسد. تقریبا تمام افراد درون دایره می دانند که حق با کیست و اعتراض به حقی ادا شده یا ناحق اما عرف جامعه نمی خواهد صدای اعتراض یک زن را بپذیرد.تلخی که در ابلق وجود دارد، در تک تک تار و پودهای این اثر دیده می شود. راحله زنی است سخت کوش که نمی داند باید از دست سایه شومی که روی زندگی اش افتاده چکار کند. مرد او اصلا حواسش به این مشکلات نیست و شب جمعه دائما از او می خواهد که زودتر کارش را تمام کند تا بروند بخوابند. راحله در این سکانس غم انگیز مشغول تنیدن فرشی است و صدای گریه های آهنگین او تداعی کننده زنی است که زیر فشار نگاه ناپاک جامعه، مورد تجاوز قرار گرفته است.بهرام رادان در نقش جلال بی محابا رفتار می کند. او پرده نگاه راحله را می درد و بدون ترس کار کثیفش را ادامه می دهد. رادان با اینکه در برخی سکانس ها نقش آفرینی اش به مشکل می خورد و کمی اغراق آمیز رفتار می کند، اما می تواند نقش منفی از خود بسازد که درخور فیلم ابلق باشد. بهتر از رادان اما هوتن شکیبا را داریم که نقشی خاکستری را ایفا می کند. مردی لات و عصبی که دست بزن هم دارد ولی عاشقانه راحله را دوست دارد و به او اعتماد دارد. ترکیب زوج شکیبا و شاکردوست همانطور که در ابتدای متن گفته شد یک شیمی جادویی را در فیلم به وجود آورده که نجات دهنده فیلم در لحظاتی است که به نفس نفس می افتد.

تصویرفیلم ابلق

دیگر بازیگران فرعی نظیر گلاره عباسی و گیتی معینی نیز کاملا روی نقش های خود نشسته اند. آبیار توانسته یک اتمسفر واحد را در فیلم خود خلق کند و با کمک بازی روان و یکدست بازیگران، کاری کند که لوکیشن فیلم و ناحیه ای که در آن داستانش را روایت می کند، باورپذیرتر از همیشه باشد. مهران احمدی شخصیت متفاوت کاراکترهای فیلم است که شاید در نگاه اول شبیه یک برچسب زائد به نظر برسد ولی به تدریج جای خود را در بین کاراکترها باز می کند.ابلق مشکل بزرگی از زندگی همه زنان در سراسر دنیا را هدف گرفته است و برای تعریف آن از جامعه ای فقیر استفاده کرده که ضرورت این کار مشخص نیست شاید صرفا به سیاه بودن موضوع کمک بیشتری کرده است. این فیلم با اینکه در برخی مواقع کمی شعارآمیز به نظر می رسد ولی فیلمی است که برای جامعه ایران لازم است. پایان بندی فیلم کمی سرسری به نظر می رسد و فیلمنامه ای که خودش را به مرور و به خوبی شکل داده، در لحظات پایانی حالتی آشفته پیدا می کند. به نظر می رسد که فیلمنامه نویس بعد از اتفاقاتی که در دقایق پایان رخ می دهد، دیگر نمی داند باید چطور قصه قهرمانانش را تمام کند و این کار را با ظاهری آشفته انجام داده است. با این وجود باید گفت فیلم ابلق فارغ از هر مشکل فنی و غیرفنی که داشته باشد، فیلمی قابل احترام است. باید بدانیم مشکلی که آبیار در فیلم مطرح کرده و جرات به تصویر کشیدن آن را داشته، شاید کاری کند که جرات یک تماشاگر هم در برابر متجاوز بیشتر شود. ابلق اگر بتواند همین کار را برای یک شخص هم انجام دهد، رسالت خودش را به درستی پیش برده است.

کارگردان فیلم ابلق

نرگس آبیار :نرگس آبیار متولد 6 اصفند 1350 در تهران، کارگردان است.فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور می باشد، علاوه بر کارگردانی، نویسنده و فیلمنامه نویس می باشد، پدر و مادرش اهل یزد و ساکن این شهر هستند.
تصویرنرگس آبیار

بازیگران فیلم ابلق

تصویربازیگران فیلم ابلق

سایر عوامل فیلم ابلق

  • تهیه کننده: محمدحسین قاسمی ، نویسندگان: نرگس آبیار – پریسا کرزیان ، مدیرفیلمبرداری: سامان لطفیان ، طراح صحنه و لباس: محمد رضا شجاعی ، طراح چهره پردازی : ایمان امیدواری ، طراح اجرایی و گریم سه بعدی : محمد کلاهدوز ، صدابردار: طاهر پیشوایی ، طراحی و ترکیب صدا: سید علیرضا علویان ، موسیقی: مسعود سخاوت دوست ، تدوین : حمید نجفی راد ، طراح جلوه های بصری: فرید ناظرفصیحی ، پست پروداکشن: ناصر سوقیان ، اصلاح رنگ و نور: حمید رضا فطوره چیان – برنا جمشیدی ، عکاس: طاها آبیار ، مدیر تولید: مسعود زمانی ، مدیر تدارکات: حمید رضا سرپیران ، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر ، برنامه ریزی: روزبه سجادی حسینی ، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی ، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی ، منشی صحنه: فاطمه رزاقی ، دستیار طراح لباس: نیاز حمیدی ، طراح جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک ، طراح بدلکاری: امیر بدری

تیزرفیلم ابلق

مشخصات فیلم ابلق

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (385 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (382 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (241 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (229 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (196 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (190 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (153 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (131 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (126 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا!
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر