دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم چهل و هفت 

یکشنبه، 09 خرداد 1400
علیرضا عطاا... تبریزی و احمد طراقچی دو کارگردان فیلم اولی هستند که اثر سینمایی اجتماعی خود را با نام «چهل و هفت» به هر نحوی که شده وارد جشنواره جهانی فجر كرده‌اند.

خلاصه داستان چهل و هفت

داستان از فرار یک زن از دست کتک های شوهرش است که با ورود دخترش به منزل شروع می شود. دختر به محض ورود به خانه متوجه دعوای مادر و پدرش شده و بعد از بگو مگو با پدرش (با بازی حمیدرضا آذرنگ) به همراه اول به سطح شهر رفته تا مادر گریخته را بیابند. در همین حین متوجه می شویم که مادر (با بازی شقایق فراهانی) با زنی پرستار و پولدار با نام کتی(با بازی لادن مستوفی) تصادف کرده و با او همسفر خیابان های شهر تهران در شب یلدا می شود. از آنسو مادر دیگری (با بازی ریما رامین فر) را داریم که به دستفروشی مشغول است و شوهر معتاد دخترش به زندان افتاده. او و دخترش بد از اینکه پی به حاملگی دختر می برند، تصمیم می گیرند بچه را بیندازند و …

نکاتی درباره فیلم چهل و هفت

فیلم چهل و هفت از سه اپیزود مجزا تشکیل شده که در پیچش های داستانی به هم ربط پیدا می کنند. این نوع فیلمنامه که چند سالیست در ایران باب شده، به خودی خود می تواند دستمایه ساخت آثار جذابی باشد و با وجود کمی نخ نما شدن، هنوز در سینمای دنیا از آن استفاده می شود و گه گاه با خلاقیت های سناریست، شاهد یک اثر درخور توجه خواهیم بود. اما دو نفری که برای چهل و هفت فیلمنامه را نوشتند (و خودشان هم آن را کارگردانی کرده اند) نتوانستند این ربط داستانی را خوب از آب در بیاورند و اشتباهات فاحشی در روایت خود داشته اند که فیلم را غیرقابل هضم می کند.

فارغ از ایرادات فنی فیلم چهل و هفت مثل طراحی صحنه و طراحی لباس مضحک بازیگران فیلم و دیگر مواردی که برای شرح دادن آن نیاز به یک طومار است، مشکل اصلی و فاجعه بار فیلم همانا فیلمنامه نوشته شده توسط علیرضا عطاالله تبریزی و احمد طراقچی است که ادعا کرده اند مشکلات اجتماعی از جمله خشونت زنان را به روی کاغذ آورده اند. البته تبریزی به رسم چسباندن آثار سینمایی به آثاری همچون فرهادی در مصاحبه مطبوعاتی خود اصرار داشت که « این فیلم درباره تصمیم گیری و انتخاب است اما انتخابی که از سر اجبار است» گرچه تنها چیزی که در فیلم مشاهده می شود انتخاب هایی از روی جهالت است و نه اجبار. جهل بودن فیلمنامه از دیالوگ ها گرفته (جایی که کتی از روی علم غیب به مادر فراری می گوید که خانواده ات همین نزدیک هستند، برویم ببینم منزل هستند یا نه) تا خط روایی کلی آن (مادری که دخترش به خاطر عمل جراحی یک پزشک مرده و بی خیال است!) و یا در ظهور شخصیت های اضافی و بی ربط (همانند سرایدار مجتمع ‍پزشکی) وجود دارد و این موارد باعث می شود که تماشاگر بپندارد به شعور او توهین شده است. به تمام این اشکالات، شروع سرد و حوصله سربر فیلم را اضافه کنید که نزدیک به بیست دقیقه هم طول می کشد و تماشاگر را دلزده می کند.

از آنسو به جز ریما رامین فر، بقیه بازیگران فیلم با اینکه چهره های نسبتا مطرحی در سینما هستند، بازی بدی از خود ارائه می دهند. حمیدرضا آذرنگ در این بین مصنوعی ترین بازی خود را از یک پدر عصبانی نشان می دهد و شقایق فراهانی هم با اینکه نسبتا در نقش خود فرو رفته، اما گریم بد و از آن بدتر، همان فیلمنامه ضعیف در پرداخت کاراکتر او باعث شده تا بازی اش بد به چشم بیاید.

فیلمنامه « چهل و هفت » پر از ایرادهای اساسی در شخصیت پردازی است. ارتباط زن پرستار و مادری که از خانه فرار کرده به واسطه دنده عقب گرفتن رخ می دهد و در عرض چند دقیقه تبدیل به بزرگترین دغدغه زن پرستار می شود!

در طول فیلم شخصیت های داستان همواره غیر منطقی ترین تصمیم را می گیرند. هیچ دلیل منطقی برای اینکه چرا زن پرستار که همسر دکتر ثروتمندی هم است، خود را در شرایط سختی قرار می دهد تا مخفیانه زن را نیمه شب در مطب جای می دهد وجود ندارد!

در فیلمهای سینمایی که به صورت اپیزودیک روایت می شوند، اغلب ارتباط منطقی میان داستانها برقرار است که به یکپارچگی اثر منجر می شود. اما در اینجا اپیزود سوم و دوم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و فیلمنامه به زور آنها را به داستان وصل کرده!

در « چهل و هفت » شخصیتی تحت عنوان سرایدار هم حضور دارد که گفته می شود فضول است! اما نه فضولی اش مهم است و نه منجر به کنش می شود. شخصیتی بی خاصیت که بی جهت در فیلم گنجانده شده.

طراحی صحنه و لباس در « چهل و هفت » ایرادات فراوان دارد. اپیزود دوم در منزل پزشک،سرشار از ایرادات و کلیشه های طراحی لباس است که سالهاست منسوخ شده!

نام فیلم هیچ ربط مشخصی به قصه ندارد.

بازیگران فیلم چهل و هفت

لادن مستوفی مهدی احمدی شیدا خلیق مهرنوش ستاری رابعه مدنی فرشته آلوسی محمدرضا غفاری حمیدرضا آذرنگ شقایق فراهانی ریما رامین فر

دیگر عوامل چهل و هفت

ناهید دل آگاه ایمان قدسیان هاشم مرادی فرامرز هوتهم ستار اورکی امیر شاهوردی غزل آلوسی سودابه خسروی

مشخصات فیلم چهل و هفت

ژانر : اجتماعی

زبان : فارسی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی