معرفی فیلم ماهان

  چهارشنبه، 22 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی فیلم ماهان
در ادامه مطلب توضیحات کاملی در مورد فیلم ماهان ارائه خواهد شد.

خلاصه فیلم ماهان

«ماهان» روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت ها می تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی قرار می دهد.

نقد فیلم ماهان

بازیگران فیلم ماهان شامل تعدادی بازیگران تازه نفش البته در سینما می شوند که نام وحید رحیمیان در بین تیم بازیگری چشمک می زند. وحید رحیمیان را شاید از خنداننده شو خنداونه به یاد داشته باشید. بازی او به عنوان یک نقش مکمل، بازی قابل قبول و مفرحی است اما اصلا انتظار یک بازی درخور پرده نقره ای سینما نداشته باشید.بازی بازیگران بدون استثنا همگی به مخاطب حال و هوای تئاتر را القا می کنند. فریاد های بدون ریتم و یکنواخت بازیگران دو نقش اصلی یعنی امیررضا نظری و نگار جوکار، در بعضی سکانس ها باعث شد تا لحظاتی حس کنم مقابل صحنه تئاتر قرار دارم.نه تنها لحن صحبت و بلندی صدا، بلکه نوع دیالوگ نویسی اغراق آمیز هم محیط تئاتر را به یاد مخاطب می آورد.جالب این است که امیررضا نظری، بازیگر نقش ماهان چندین سال سابقه کار در تئاتر را داشته و فیلم ماهان اولین تجربه سینمایی او است. انگار مستقیم او را از صحنه تئاتر، مقابل دوربین فیلمبرداری بردند و نتوانسته تفاوت بین بازی در تئاتر و بازی در سینما را درک کند. البته این وظیفه کارگردان است تا فیلمنامه را از تم تئاتری خارج کند و بازیگران را توجیه کند.نگار جوکار بازیگر نقشِ آفرین، نیز کارش را از تئاتر شروع کرده و مدل بازی او نیز نشان دهنده مهارت بازیگری او در تئاتر است. البته او سابقه بازی در فیلم سینمایی و مجموعه های تلویزیونی را داشته.

ساختار فیلم و پیوند بین سکانس ها تا اواسط آن بی منطق است. گویا کارگردان عجله داشته تا خیلی سریع روند فیلم را جلو ببرد و احتمالا با خود فکر کرده مخاطب نیاز دارد تا سریع به یکسری سکانس های مفرح برسد.از طرفی خود روایت و داستان هم به این بی منطقی در ساختار اضافه می کند. شخصیت اصلی یعنی ماهان، سرطان بدی دارد ولی در طول فیلم تنها دوبار از حال می رود و هیچ علائم دیگری نشان نمی دهد. طوری که در اواخر فیلم مخاطب یادش می رود شخصیت اصلی سرطان دارد.البته شاید این بی منطقی به خاطر درونمایه امید بخشش است. شاید فیلم خواسته مخاطب بداند که اگر شخصیت امید را انتخاب کند، حتی سرطانش هم یادش می رود.ساختار فیلم از یک مرحله به بعد تازه جان می گیرد و مخاطب را با وجود تمام نقص های فیلم، پای سکانس هایی با محیط زیبا و درونمایه امیدبخش می نشاند. کارگردان پرده اول فیلم را به صورت سرسری رد کرد تا به نقطه عطف اول فیلم برسد و حرفش را سریع بزند و برود.

تصویرفیلم ماهان

وقتی وارد پرده دوم فیلم می شوید، گویا همه چیز دست به دست هم می دهد تا روزنه های فیلم با کاردک بَتونه پر شود و مخاطب خودش را از اینکه به دیدن این فیلم آمده تحسین کند.نمایش برخی از محیط های جذاب و مقدس و نما هایی از طبیعت های بکر ایران، از عناصری بود که نقص های بازیگری و ساختار را قابل تحمل می کرد. نشان دادن محیط هایی از کلیسا، معبد زرتشتی و مسجد در فیلم، زیبا و هنری بود اما ساختار قرار گیری این سکانس ها کنار هم به درونمایه ضربه می زند و حرف فیلم به درستی منتقل نمی شود.کشمکش ها و جر و بحث های زن و شوهری در طول فیلم در جاهایی واقعا کارساز عمل می کند اما در بعضی جاها باز به صحنه تئاتر بدل می شود و بازی های اغراق آمیزی را شاهد می شویم. اما به طور کلی، پرداختن به رابطه این زن و شوهر، از عواملی بود که فیلم را سرپا نگه می داشت و از فرو ریختنش جلوگیری می کرد.پایان بندی فیلم به جای آنکه از تصویر سازی و بازیگری برای انتقال گره گشایی استفاده کند، با تنبلی عجیبی با نریشن نقش ماهان سرهم بندی می شود. هر چند این نریشن کیفیت خوبی داشت و درونمایه را منتقل می کرد؛ اما بازهم این نوع پایان بندی مناسب تئاتر است نه سینما.

درونمایه فیلم، ستون اصلی ساختمان فیلم است و با سختی نمی گذارد ساختار فیلم فرو ریخته شود. ارزش روایی درونمایه بسیار زیاد است؛ اما در مقابل، زیاد هم گفته شده و چیز جدیدی نیست.اگر قرار باشد روزی فیلمسازی به این درونمایه که بار ها در طول تاریخ سینما بیان شده بپردازد، باید کار متفاوتی بکند و از کلیشه فاصله بگیرد.اما مشکل درونمایه کلیشه بودن آن نیست؛ درونمایه به خودی خود ارزشمند است و مستقیم و بدون دردسر به مخاطب گفته می شود، اما متاسفانه ساختار فیلم به این درونمایه ارزشمند صدمه می زند.امید، عنصر اصلی درونمایه فیلم ماهان است. فیلم خیلی محتاجانه و با حالت التماس گونه از مخاطب می خواهد امید داشته باشد و در سخت ترین لحظات هم بیخیال زندگی نشود. نگاه نزدیک فیلم به کودکان سرطانی هم چیز جذابی بود که هم شیرین بود و هم تلخ. این درگیری احساسات نکته مثبت فیلم بود که بازهم ساختار و تیم بازیگری نگذاشت تا به درستی این تغییر و تحول احساسی در مخاطب رخ دهد.راحت گرفتن نحوه انتقال درونمایه در فیلم، ماهان را تبدیل به یک اثر مینیمالیسم نسبتا ضعیف می کند. در پرده اول و آخر فیلم، درونمایه با دیالوگ و به وضوح گفته می شود: امید، جهت گلوله شلیک شده به سمتت رو تغییر می ده.

تصویرفیلم ماهان

کارگردان فیلم ماهان

  • حمید شاه حاتمی :حمید شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. از مهم ترین آثار حمید شاه حاتمی می توان به کارگردانی فیلم رویای سینما اشاره کرد.حمید شاه حاتمی در سال 1390 دوره ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم حمید شاه حاتمی در این سال، فعالیت در فیلم رویای سینما به عنوان کارگردان محسوب می شود.
    تصویرحمید شاه‌حاتمی

    بازیگران فیلم ماهان

  • میررضا نظری
  • نگار جوکار
  • وحید رحیمیان
  • همایون ارشادی
  • رامین ناصرنصیر
تصویربازیگران فیلم ماهان

سایر عوامل فیلم ماهان

  • مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی
  • مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان
  • موسیقی:فردین خلعتبری
  • بازیگردان: هامون قاپچی
  • مدیر تولید: مهدی مهابادی

تیزر فیلم ماهان

مشخصات فیلم ماهان


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (539 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (205 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (103 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (89 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (55 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (51 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (41 نظر) خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته پشت کامیون حماسه ساز شد/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (32 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (29 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (27 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (24 نظر) چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی امین حیایی به زیبا بروفه در مراسم تشییع همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (22 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تاکید رئیس جمهور بر به کارگیری همه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور برای تولید و تامین پایدار برق
پزشکیان: ترور شهید هنیه بدون پاسخ نخواهد ماند
جزئیات دیدار وزیر امور خارجه اردن با علی باقری
اطلاعیۀ ثبت‌نام و برگزاری سیزدهمین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی سامفا
همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با دانشگاه امیرکبیر در راستای توانمند‌سازی مهارتی دانشجویان برای اشتغال
تأکید سعید جلیلی بر ادامه حرکتی که در ایام انتخابات آغاز شد
تست ضریب هوشی/ فقط 20 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا می‌توانند ارتفاع یک میز را با توجه به "گربه و لاک‌پشت" در 11 ثانیه محاسبه کنند
ویدیو/ پروژۀ "جنگل" طرحی حیرت‌انگیز برای رفع بحران آب با اقتباس از "سوسک سیاه نامیب"/ تبدیل مناطق بیابانی به جنگل‌هایی سرسبز و حاصلخیز
عقد آریایی کم بود، عقد مافیایی هم آمد! + فیلم/ دکتر بازی آیا وکیلم؟
ویدئو / پرده‌برداری از مهر و امضای پادشاهان ایران باستان/ نمایش شکوه و اقتدار ایرانی در نقوش مهرهای تاریخی
ویدیو/ تا "شکلک" فارسی هست چرا "ایموجی" غربی؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند نام حیوانی را که در تصویر استتار کرده است، حدس بزنند!
عکس/ تصویر جالب شبیه‌سازی شده از جوانی آیزاک نیوتن/ هوش مصنوعی یه چیزایی میسازه انگار آلبوم خانوادگی همه دستشه
چند سیاست زنانه که در زندگی‌تان معجزه می‌کند!
ویدیو/ داستان انگلیسی «کشاورز خوش‌شانس و غاز تخم طلا» با زیرنویس فارسی چسبیده
منتخب روز   
احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو