معرفی فیلم شکاف

  پنجشنبه، 06 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی فیلم شکاف
شکاف فیلمی به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، نویسندگی کیارش اسدی‌زاده و شاهرخ کافی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکمت ساخته سال ۱۳۹۳ است.این فیلم در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شد.

خلاصه داستان شکاف

زوجی ( با بازی بابک حمیدیان و هانیه توسلی ) قصد بچه دار شدن دارند اما پس از مشاهده زندگی دوست خانوادگی شان ( با بازی پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی ) که اختلافات بی پایانی دارند، دچار تردید می شوند. اما زمانی که اتفاقی برای کودک خردسال آنها رخ می دهد، وضعیت به مراتب برای این چهار نفر پیچیده تر از قبل می شود و...

نکاتی درباره فیلم شکاف

اولین فیلم کیارش اسدی زاده به نام « گس » با اینکه اکران محدودی به خود دید، اما به عنوان اولین کار فیلمساز اثر نسبتا قابل اعتنایی بود. همین موفقیت نصفه و نیمه سبب شد تا کلید ساخت دومین فیلم اسدی زاده زده شود و اینبار با تهیه کننده ای قدرتمند تر و چند ستاره مشهور سینما، پروژه جدیدش را آغاز نماید؛ پروژه ای که به هیچوجه نمی تواند یک روند رو به جلو برای کارگردانش محسوب شود.

« شکاف » فیلمنامه آشفته ای دارد که قادر نیست حداقل چالش هایی که خلق می کند را مدیریت نماید. فیلم داستان 2 زوج را روایت می کند که بر اثر سهل انگاری ، فاجعه ای را رقم زده اند. این داستان در ادامه مضامین مختلفی از جمله دروغ، غرور و لجبازی و... را مطرح می کند اما در اجرا و به کارگیری آنها در داستان موفق نیست.

فیلمنامه کیارش اسدی زاده و شاهرخ کافی بیشتر از اینکه موقعیت خلق کرده و با پرداخت آن چالش های پیش روی را به بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب ایجاد نماید، متوسل به موقعیت های کلیشه ای می شود که مطابق سنت آثار اجتماعی چند سال اخیر سینمای ایران، فریادهای بی وقفه و دیالوگ های شبه فلسفی از جمله ویژگی های بارز آن به شمار می رود. دیالوگ هایی بی ارتباط به جریان اصلی داستان که به غیر زیبنده ترین شکل ممکن به سوی مخاطب شلیک می شود تا در ذهنش نقش ببندد. آیا نباید برای بکار بردن این نوع جملات موقعیت ساخت؟ موقعیت هایی که با پرداخت صحیح آنها در قالب قصه می توان هر نوع پیام اخلاقی در آن گنجاند و به مخاطب ارائه کرد؛ ویژگی که در « شکاف » وجود ندارد و علنا خبری از پرداخت صحیح صحنه وجود ندارد.

شباهت زیاد و گاهاً عجیب « شکاف » به « جدایی نادر از سیمین » به کارگردانی اصغر فرهادی، از دیگر نکاتی است که مخاطب به راحتی متوجه آن خواهد شد. در چند سال اخیر فیلمسازان بسیاری تلاش کرده اند تا از ویژگی های فیلمسازی فرهادی تقلید کرده و فیلمهای اجتماعی بسازند. « شکاف » حتی در نوع گریم شخصیت پدرِ کودک به پیمان معادی در فیلم اصغر فرهادی نزدیک شده است و تا جایی که امکان داشته سعی کرده از آن فضا برای روایت داستان الهام بگیرد. اما تفاوت در اینجاست که شخصیت های فیلم « شکاف » به تیپ نزدیک هستند و به ندرت پرتره یک شخصیت را به خود می گیرند. مخاطب هرگز نمی تواند شخصیت پدرِ کودک را باور کند و از دغدغه های ذهنی اش مطلع شود چراکه فیلمساز ترجیح داده تماشاگرش به کلیات شخصیت ها برسد تا عمق.

خرده داستانها و منطق روایی آنها نیز از جمله معضلات فیلم به شمار می رود. خرده داستانهایی که دلیلی برای پررنگ شدن برخی از آنها ارائه نمی شود اما بطور شگفت انگیزی در فیلم وجود دارند. به عنوان مثال در فیلم گفتگوهایی میان وکیل و مربی استخر وجود دارد که فیلمساز دقایقی را به تاکید بر آن اختصاص داده اما در نهایت بی آنکه بدانیم این گفتگو اصلا دلیل دیدن شدن این گفتگو چه بوده، به حال خود رها شده است. از این دست اتفاقات در « شکاف » کم تعداد نیستند.

بازیگران مطرح فیلم نیز بازی های معمولی از خود به نمایش گذاشته اند که بخش زیادی از آن به کلوزآپ های بی کلام یا فریاد های متعدد گذشته است. شاید در این میان تنها بتوان وضعیت سحر دولتشاهی را در دقایق پایانی فیلم بهتر از دیگران عنوان کرد. بازیگری که رفته رفته با انتخاب نقشهایش در حال تبدیل شدن به یک کلیشه آشناست.

« شکاف » اثر قابل قبولی نیست. انتظار می رفت که کیارش اسدی زاده که پیش از این « گس » را کارگردانی کرده بتواند در دومین تجربه فیلمسازی اش که بسیار بزرگتر و پر هزینه تر از فیلم اولش بوده، اثر اجتماعی به مراتب بهتری را ارائه نماید اما « شکاف » تنها تکرار کلیشه های چند سال گذشته سینمای ایران می باشد. ریتم کند، فیلمنامه پر ایراد و نماهای بی کلام زائدی که هیچ کارکردی هم به جز پر کردن دقایق فیلم نداشته اند، از « شکاف » فیلمی ساخته که کمتر کسی پس از مشاهده، آن را به خاطر خواهد سپرد.

بازیگران فیلم شکاف

هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا حسینی، طوفان مهردادیان، هستی گودرزی، علی حصاری، مریم همتیان

دیگر عوامل شکاف

کارگردان، تدوین: کیارش اسدی زاده/نویسنده: کیارش اسدی زاده، شاهرخ کافی/تهیه کننده:علی سرتیپی، منیژه حکمت/ برنامه ريز و دستيار كارگردان: سميرا برادری/ مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان/ صدابردار: بابک اردلان/ صداگذاری و ترکیب صدا: سیدمحمد کشفی/ طراحی صحنه و لباس: ملودی اسماعیلی/ طراح چهره پردازی: عباس عباسی/ مجری طرح: سروش سرتیپی/ منشی صحنه: نائله شریفی/ بازيگردان كودكان:نوال شريفي/ مدیر تولید: جعفر عروجی/ موسیقی: فردین خلعتبری/ مشاور رسانه ای، مدیر روابط عمومی: نگین موسوی/ عکاس: مریم تخت کشیان/ فیلمبردار پشت صحنه: امین آزمندیان

مشخصات فیلم شکاف

ژانر : درام

زبان : فارسی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان