ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم تومان

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم تومان
در این مقاله به معرفی و بررسی فیلم تومان خواهیم پرداخت. باما همراه باشید.

خلاصه فیلم تومان

داستان این فیلم دربارهٔ فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد وقصه ای نامتعارف دارد.

داوود در یک گاوداری کار می کند. او می خواهد یک شبه ره صد ساله برود و ناگهان پولدار شود. در این میان دوستش به نام عزیز کمکش می کند تا در فوتبال شرط بندی کند. این گونه است که داوود پولدار می شود اما خلق و خو و رفتارش به کلی تغییر می کند. اطرافیانش و حتی عشقش را از خودش می راند. داوود در این مسیر پیش می رود تا این که حادثه ای برای برادر کوچک عزیز رخ می دهد و ….

نقد فیلم تومان

فیلم سینمایی تومان به کارگردانی و نویسندگی مرتضی فرشباف و تهیه کنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۷ است. مرتضی فرشباف سابق بر این کارگردانی دو فیلم سینمایی سوگ و بهمن را نیز بر عهده داشته است.در فیلم سینمایی تومان بازیگرانی چون میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاد، ایمان صیاد برهانی و پردیس احمدیه به ایفای نقش پرداخته اند. بازیگرانی که به یکی اصلی ترین نقاط قوت فیلم تبدیل شده اند. به ویژه میرسعید مولویان که با بازی خیره کننده اش نوید تولد بازیگری کاربلد را به سینمای ایران می دهد.شاید اصلی ترین هدف فیلمساز ساختن فیلمی متفاوت بوده. هدفی که قبلا شهرام مکری نیز بارها به آن دست یافته است و به نظرم فرشباف هم به خوبی از پس آن برآمده است. تومان به جد یکی از آثار متفاوت سینمای ایران است و این تمایز را به شدت مدیون دوربین مرتضی نجفی است. اما سوال اینجاست که تومان از بهترین فیلم های سینمای ایران نیز هست؟ که در جواب باید گفت خیر! و این تاوان فیلمنامه ی الکن و آشفته اش است. روایتی که گویی همه کار می کند جز اینکه خود را موظف بداند، مخاطب را نیز در جریان اتفاقاتی که پی در پی در حال وقوع است قرار دهد.من این فیلم را در سینما تماشا نکرده ام و امکان این را داشتم که در جاهای مختلفی ویدیو را به عقب برگردانم و دیالوگی را دوباره بشنوم یا اکتی را مجددا ببینم. در تمام این لحظات از خود می پرسیدم چطور می شود این فیلم را در سینما دید و کلافه نشد از این حجم از ابهام؟بله ابهام! مبهم بهترین واژه برای توصیف فیلمنامه ی تومان است. ابهامی که شما را وادار می کند برای بار دوم به تماشای فیلم بنشینید تا بلکه به داستان مسلط شوید.البته اشتباه نشود. من فیلم را دوست داشتم. به جرأت می توان گفت تومان صحنه های منحصربفرد و جسورانه ی جادویی ای دارد که شما را تا انتهای فیلم خواهد کشاند. صحنه هایی که حاصل یک دوربین بازیگوش، بازی های باورپذیر، طراحی صحنه ی درگیر کننده و یک کارگردانی مسلط بوده و در نتیجه به راحتی می توان گفت تومان فیلمِ میزانسن است.

تصویر فیلم تومان

فیلمساز تلاش کرده بخش زیادی از روایت را از طریق میزانسن منتقل کند. بسیاری از رویدادهای روایت یک هشدار قبلی در ابتدای فیلم دارند. مانند صحنه ی هم پوشانی سایه ی داوود و آیلین بر روی موج های پیش رونده ی ساحل که کنایه ای است به واقعیت رابطه ی آنها. رابطه ای که تنها سایه ای از آن باقی مانده و از هم پاشیده شدنش به موجی( پول حاصل از قمار) بسته است. یا شنای شبانه ی یونس در استخر و ارتباطش با سرنوشت نهایی او. اما مشکل اینجاست هنگام تماشای فیلم برای بار اول، بیان گنگ روایت چنان حواس شما را پرت سوالاتی که در ذهنتان ایجاد شده می کند و شما چنان در پیدا کردن سرنخ این کلاف سردرگمید و نمی توانید ارتباط این میزانسن را با روایت به درستی دریابید.ریتم تند و سر به فلک کشیده روایت که چون اسب افسارگسیخته ای می تازد و زمانی برای نفس کشیدن باقی نمی گذارد اجازه ی اندیشیدن به مخاطب نمی دهد. به همین دلیل است می گویم تماشای این فیلم برای بار دوم بسیار لذت بخش تر از بار اول خواهد بود.تومان داستان زیاده خواهی های فردی به نام داوود است. جوانی ترکمن که تمام حواسش را متمرکز به برنده شدن در شرطبندی و به دست آوردن پول هنگفتی کرده است. زمان زیادی از فیلم نمی گذرد که داوود به این خواسته اش می رسد، اما همین پول تبدیل به نقطه عطف زندگی اش می شود. داوود ناگهان دگرگون می شود و این دگرگونی تمام جهان اطرافش را تحت تأثیر قرار می دهد. سیل ویرانگر پول، هرچه در زندگی داوود بر سر راهش می بیند را می شوید و با خود می برد. عشقش را، رفیقش را، انسانیتش را!هر تغییر ناگهانی بدون مقدمه، می تواند یک موقعیت چالش برانگیز برای انسان باشد. تغییراتی که می توانند به راحتی نقاب هایی را یک عمر بر صورت خود زده ایم را پس بزنند و آن خود واقعی مان را که تا کنون مجال بروز نداشته اند نمایان کند. به دست آوردن ثروتی ناگهانی و در نتیجه ی آن تغییر طبقه ی اجتماعی فرد (صرفاً از نظر مالی) پیامد های قابل پیش بینی بسیاری دارد. درست مانند کسی که شنا کردن بلد نیست و بی هوا در قسمت عمیق استخر شیرجه می زند!ما افراد موفق بسیاری را سراغ داریم که طی سال های متمادی با تلاش بی وقفه شان، با شکست ها و پیروزی های فراوان، آجر به آجر بنای آرزهایشان را ساخته اند و باقی عمر را با اقتدار در آن سکنی گزیده اند. نکته اینجاست که آنها در واقع با هر سختی ای که کشیده اند، با هر شکستی و با هر پیروزی جزئی ای از پروسه ی رشد شخصیتی شان را طی کرده اند. هر چالشی که دامنشان را گرفته درسی به آنها داده و در نهایت جهان بینی آنها نیز به اندازه ثروتشان گسترش یافته.
این پروسه ی رشد شخصیتی، همان حلقه ی گم شده ی زندگی داوود است. پروسه ای که قمار، شرطبندی، رانت خواری واختلاس هیچ آشنایی ای با آن ندارند. این حساب های ناگهان پر شده، از صاحبانشان هیولاهای چندسری می سازد که نه عشق جلودار ویرانگری شان است نه رفاقت نه نوع دوستی و نه هیچ عامل انسانی دیگری و این تراژدی حاصل پیمودن راه صد ساله ی ثروت در یک شب است.

کارگردان فیلم تومان

  • مرتضی فرشباف:مرتضی فرشباف کارگردان و بازیگر ایرانی متولد سال ۱۳۶۴ در ترکمن صحرا است و علاوه بر تحصیل در رشته کارگردانی در دانشکده سینما و تئاتر، از سال ۱۳۸۵ در کارگاه های عباس کیارستمی در موسسه کارنامه شرکت کرده است. سوگ، اولین فیلم بلند او، حاصل گسترش ایده باد هر کجا بخواهد می وزد است؛ فیلمی کوتاه که توسط فرشباف و آناهیتا قزوینی زاده برای کارگاه عباس کیارستمی ساخته شد و موفق به دریافت جوایزی از جشن منتقدان و جشن خانه سینما شد.

بازیگران فیلم تومان

  • میرسعید مولویان در نقش داوود
  • مجتبی پیرزاده در نقش عزیز، برادر یونس
  • پردیس احمدیه در نقش آیلین، نامزد داوود
  • ایمان صیاد برهانی در نقش یونس، برادر عزیز
  • حامد نجابت در نقش علی، همخانهٔ داوود، یونس، محمد و عزیز
  • سجاد بابایی در نقش محمد، همخانهٔ داوود، یونس، عزیز و علی
تصویربازیگران فیلم تومان

دیگر عوامل فیلم تومان

  • کارگردان: مرتضی فرشباف،
  • تهیه کننده: سعید سعدی،
  • نویسنده: مرتضی فرشباف،
  • موسیقی: محمدرضا حیدری،
  • فیلمبرداری: مرتضی نجفی،
  • تدوین: مهدی سعدی

تیزر فیلم تومان

مشخصات فیلم تومان

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (392 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (324 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (242 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (136 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (126 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر