معرفی فستیوال های جذاب اسلوونی

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی فستیوال های جذاب اسلوونی
سفر به اسلوونی، سفر به کشوری کوچک در اروپاست که فراز و نشیب های تاریخی آن بر معماری، فرهنگ و آداب این کشور تاثیر گذاشته است. همراه ساعد نیوز باشید تا با فستیوال های اسلوونی آشنا شویم.

اسلوونی با نام رسمی جمهوری اسلوونی کشوری است در جنوب اروپای مرکزی. پایتخت و بزرگ ترین شهر آن لیوبلیانا است. همچنین اسلوونی در سال ۲۰۰۴ به عضویت پیمان ناتو درآمد. اسلوونی از سوی غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش، از جنوب و جنوب شرقی با کرواسی و از سمت شمال شرق با مجارستان هم مرز است. اسلوونی یک جمهوری پارلمانی است و از اقتصاد و وضعیت اجتماعی پیشرفته ای برخوردار است. ۶۱ درصد از مردم اسلوونی مسیحی و بقیه بی دین یا پیرو دیگر ادیان هستند. این کشور تا سال ۱۹۹۱ جزئی از کشور یوگسلاوی بود و پس از آن تاریخ مستقل گردید. اسلوونی شمالی ترین بخش جمهوری فدراتیو یوگسلاوی سابق بوده است و در سال ۱۹۹۱ و پس از یک درگیری مختصر نظامی (جنگ ده روزه) با صربستان، استقلال خود را اعلام کرد. این جمهوری، همواره پل ارتباطی شبه جزیرهٔ بالکان با مرکز و غرب اروپا بوده است. بخش زیادی از این کشور، کوهستانی است و اکثر جمعیتش، در شهر لیوبلیانا و حومهٔ آن زندگی می کنند.

فستیوال اژدها

در اسلونی روزهای مذهبی به نام Shrovetide وجود دارد. جشنواره اژدها در شهر لیوبلیانا و در مرکز قدیمی شهر، میدان Prešeren برگزار می شود. جشنواره پرطرفدار در میان مردم محلی اسلووی بسیار شاد و پر شور است که با رژه ی خیابانی و عروسک گردانی همراه است. از بخش های جذاب این فستیوال، حضور افراد با پوشش شخصیت های اسطوره ای و مذهبی است. بخش ویژه و خاص این فستیوال، اژدهایی سبز رنگ است که سمبل این شهر به شمار می رود. این اژدها را که هر سال ظاهر متفاوتی دارد توسط مدارس محلی ساخته شده و در میان مردم در خیابان ها گردانده می شود.

فستیوال اژدها

فستیوال ملادی لوی

لیوبلیانا از سال 1998 در پایان هر تابستان، جشنواره ملادی لوی Mladi levi را میزبانی می کند. ملادی لوی یک جشنواره بین المللی رقص و تئاتر معاصر است که همراه با نمایش های فردی در چند محل، از جمله در فضای سبز حیاط خانه ها، خیابان ها و ساختمان های قدیمی شهر برگزار می شود. برپایی جشنواره بیش از ده روز، از 24 آگوست تا یک سپتامبر طول می کشد. بخش های برجسته اجرای هنرمندان اسلوونیایی همراه با نمایش های بین المللی اجرا می شود، به همین دلیل است که هنرمندان محلی و بین المللی در این جشنواره اسلوونی 2019 حضور خواهد داشت و بسیاری از علاقمندان در سفر به اسلوونی در این جشنواره شرکت می کنند.

فستیوال شرووتید

در فصل زمستان و در روزهای قبل از شروع کارناوال شرووتیدِ (Shrovetide) کشور اسلوونی، چهره ای نقاب دار و قدرتمند با پوششی از پشم گوسفندان در دهکده های شمالی این کشور زیبا خانه ها را یک به یک سر میزند. این موجود پشمالو برای اهالی اسلوونی وفور و فراوانی را در آینده نزدیک خبر می دهد و در واقع اعتقاد دارند بدی های زمستان را دفع می کند. منطقه شمال شرقی اسلوونی بسیار حاصلخیز است، در میان مزارع و تاکستان های پرثمر این بخش، شخصیتی پر مو بصورت افسانه وجود دارد که بسیار مورد علاقه مردم محلی است. درواقع این مردم محلی هستند که قبل از کارناوال شرووتید با پوشیدن لباس مخصوص و ماسک، مراسم محلی و رژه خیابانی و جشن را برگزار می کنند. طبق اعتقادات باستانی آن ها چهره پر مویی به نام کورنت پیام آور خوشبختی، فراوانی محصول و برداشت پرثمر و آینده ای روشن است. خاستگاه کورنت بسیار پر رمز و راز است. فرضیه ای او را به ایلیری ها (Illyria) که بین سال های 1000 تا 300 قبل از میلاد زندگی می کرده اند، نسبت می دهد. نظریه دیگری نیز بیان می کند این شخصیت همراه با اسکاک ها که در قرن 15 و 16 به این منطقه مهاجرت کرده اند، وارد فرهنگ مردم منطقه شده است. درهرصورت این اسطوره محلی هر منشائی که داشته باشد، آن قدر برای مردم شمال شرقی اسلوونی بااهمیت است که در دسامبر سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کورنت ها کت هایی بلند و ساخته شده از پوست گوسفند می پوشند. همچنین آویزه ای قرمز یا سبزرنگ نیز از گردن آن ها آویزان است و چکمه ای سیاه نیز بر پا دارند. سلاحی نمادین از پوست جوجه تیغی واقعی را نیز استفاده می کنند. در قسمت صورت نیز ماسکی چرمی بر چهره دارند. البته هر کورنت از نمادهایی از حیوانات مختلف نیز استفاده می کند که این نمادها درواقع تفکیک کننده کورنت متعلق به هر منطقه هستند. کورنت های اصلی از پوست گوسفند ساخته نمی شدند و درواقع از هر نوع پوستی که در اختیارشان بود این موجود اسطوره ای را به وجود می آوردند. برخی از کشاورزان که زمستان بیکار بوده اند، پوشیدن لباس کورنت به عنوان حرفه شان محسوب می شده است ولی بعد از دهه 60 میلادی به دلیل افزایش مهاجرت ها به شهر، دیگر کمتر کسی این کار را انجام می داد و در حال حاضر به عنوان یک نماد فرهنگی توسط افراد داوطلب پوشیده می شود.

فستیوال شرووتید

فستیوال Kurentovanje

جشنواره بهاری و باروری، Kurentovanje جشن معروف Mardi Gras در کشور است. این جشنواره در سال 1961 آغاز شده و اسلوونی هر ساله از زمان آغاز به کار آن میزبان این جشنواره است. موضوع یا تمرکز اصلی این جشنواره، شخصیت فرهنگی Kurent است. در اوایل ماه فوریه، شرکت کنندگان کت های پشمی مثل گوسفند می پوشند و ماسک می زنند. به این ترتیب، کرنت اعلام می کند که زمستان در حال خداحافظی کردن و بهار در حال آمدن است. این جشنواره از 25 فوریه تا 5 مارس در شهر قدیمی Ptuj برگزار می گردد.

سخن آخر

حضور در جشنواره های بزرگ در کشورهای مختلف یکی از جذاب ترین تفریحات ممکن است. جشنواره هایی که تاریخچه فرهنگی یا مذهبی دارند و در فصول مختلف سال برگزار می شوند. اروپا نیز میزان تعدادی از این فستیوال های بزرگ و پر هیجان است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (554 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان