معرفی فستیوال های جذاب کشور آذربایجان

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
معرفی فستیوال های جذاب کشور آذربایجان
فستیوال هایی که در کشور آذربایجان برگزار می شود، تعدادشان کم نیست و می خواهیم با آنها آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

آذربایجان کشوری با مردمانی بسیار شاد است که به واسطه همین ویژگی از هر موقعیت و زمانی برای برگزاری جشن های مختلف استفاده می کنند و همچنین گردشگران در این کشور زیبا می توانند شاهد برگزاری جشن ها و فستیوال های باشند که بخش اصلی و ویژگی متمایز کننده آن موسیقی سنتی آذری است و در واقع باید گفت آداب و رسوم مردم آذربایجان سبب شده تا این کشور در بیشتر ایام سال غرق در شادی و جشن باشد که از مهم ترین این جشن ها می توان به جشن های ملی آذربایجان از قبیل روز استقلال اشاره نمود و البته لازم به ذکر است که جشن استقلال آذربایجان تنها جشن این کشور زیبا و رنگارنگ نیست بلکه جشن های مثل جشن عید قربان و یا عید فطر، جشن نوروز، فستیوال های مختلف موسیقی، فستیوال انار و فستیوال غذا نیز در آذربایجان از جمله موقعیت هایی است که مردمان این سرزمین از آن برای برگزاری جشن های دسته جمعی و اتفاقات لذت بخش استفاده می کنند.

جشن نوروز در آذربایجان

یکی از بی نظیرترین جشنواره های این کشور ” جشن نوروز ” است که در اصل جشنواره ای بهاری است که از 20 تا 22 مارس در کشور آذربایجان به صورت چشمگیری برگزار می شود و به نوعی مردم تولد دوباره طبیعت را در کنار هم به زیبایی جشن می گیرند و نیز این جشنواره در کشورهای آسیای مرکزی هر ساله برپا شده و با اینکه هدف اصلی آن یکسان است و این بوده که برگزاری آغاز سال نو به عنوان نشانه ای برای یک شروع جدید است، اما آداب و سنت های اصلی آن در هر کشوری به کشوری دیگر کاملا متفاوت می باشد و جالب است بدانید که مثلا مردم گرجستان اعتقاد دارند که باید به مناسبت سال نو، اشتباهات گذشته بخشیده شده و کینه توزی ها کنار گذاشته بشود و اصلا هیچ دشمنی بین همسایه ها و دوستان وجود نداشته باشد؛ در آذربایجان جشن نوروز بهانه ای به عموم مردم برای مرتب و تمیز کردن خانه هایشان می دهد و به قول ما ایرانی ها، خانه تکانی می کنند و با خرید لباس های نو در اصل به استقبال سال جدید می روند، همچنین خیلی از جشن های عروسی شان هم در همین ایام برگزار می کنند و نیز مهم ترین بخش این جشنواره همانند اکثر جشن های مردم آذربایجان، به غذا و خوراکی های خوشمزه شان معروف است. اما این همه ماجرا نیست و یکی از هیجان انگیزترین قسمت های نوروز برای کودکان و بزرگسالان، پریدن از روی آتش می باشد که در اصل قدمت این سنت به دوران زرتشتیان یعنی چیزی حدود بیش از 2500 سال پیش بر می گردد و در واقع این همان چهارشنبه سوری خودمان بوده که در آخرین سه شنبه قبل از سال نو برگزار می شود و مردم دور آتش پایکوبی کرده و 7 بار از روی آتش می پرند و مهم اینجاست که عقیده شان بر آن بوده که با این پریدن، از آتش انرژی گرفته و بیماری و مرگ را از خودشان دور می کنند و در ادامه این جشنواره که به مدت ۵ روز در آذربایجان تعطیل عمومی می باشد، اهمیت زیادی برای مردم آذری دارد و یونسکو آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی این کشور به رسمیت شناخته است و جذابیت خاصی دارد.

جشن نوروز

فستیوال موسیقی

  • فستیوال بین المللی موسیقی جاز: هر ساله به دلیل پیوند موسیقی آذربایجان با موسیقی آمریکا یک جشن بسیار بزرگ و زیبا که نوازندگان معروف ساکسیفون آن را سازماندهی و مدیریت می کنند در آذربایجان به اسم فستیوال جاز برگزار می شود. جالب است بدانید که این پیوند موسیقی آذری با موسیقی جاز سبب به وجود آمدن سبک جدیدی از موسیقی جاز شد که همگان این نوع سبک موسیقی را مختص کشور آذربایجان می دانند، این فستیوال هیجان انگیز که از مهم ترین فستیوال های آذربایجان است. در اکتبر هر سال در باکو برگزار می شود و همچنین این موسیقی که از سال های ممنوعیت دولت شوروی برای جاز در سال های 1950 تا 1960 توانسته جای خود را در بین مردم آذربایجان و فرهنگ آنان باز کند، سبب شده تا این کشور در روزهای ماه اکتبر غرق در موسیقی و اجراهای زنده موزیسین های مطرح از 12 کشور نظیر کشور روسیه، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، کانادا، پرتغال، اسرائیل، گرجستان و بسیاری دیگر از کشورها شود.
  • فستیوال بین المللی موسیقی راه ابریشم: این فستیوال از سال 2010 تا به الان 8 بار در شهر شکی با حضور نوازندگان معروف آذری و همچنین نوازندگان مشهور 9 کشور دیگر از قبیل کره جنوبی، نروژ، ایران، ترکیه، لهستان، هند، گرجستان و اکراین برگزار می شود و همچنین لازم به ذکر است که این فستیوال که توسط اتحادیه نوازندگان آذربایجان و هئیت اجرایی شهر شکی صورت می گیرد با پشتیبانی سازمان وزارت فرهنگ و گردشگری در ژوئن هر سال برگزار می شود.
  • فستیوال بین المللی موسیقی مقام: این فستیوال که با هدف آشنا ساختن کشورها با موسیقی معاصر آذربایجان و همچنین معرفی جایگاه واقعی این موسیقی به مردم دنیا می باشد برای اولین بار در 20 مارچ 2009 میلادی در شهر زیبا باکو توسط بنیاد حیدر علی اف برگزار شد و از آن زمان به بعد مردم آذربایجان شاهد برگزاری هر ساله این فستیوال هستند.
  • فستیوال موسیقی قابالا: یکی دیگر از فستیوال های معروف موسیقی در آذربایجان، فستیوال موسیقیِ گابالا (Gabala Music Festival) نام دارد. گابالا فستیوال موسیقی کلاسیک است. هر سال هنرمندان زیادی در این کنسرتِ فضای باز به اجرا می پردازند. شرکت کنندگانی هم از سراسر دنیا مانند آمریکا، اروپا و دیگر کشورها در این فستیوال شرکت می کنند.

فستیوال ملی استقلال

هر ساله در روز ۲۸ می، مردم آذربایجان بزرگترین جشن ملی این کشور را با شکوه و زیبایی هرچه تمام تر برگزار می کنند. این جشن، بزرگداشت استقلال این سرزمین از امپراتوری روسیه به ریاست محمت امین رسول زاده است. در این روز، استقلال آذربایجان تحت عنوان جمهوری دموکراتیک خلق آذربایجان به رسمیت شناخته شد. پس از اینکه آذربایجان در سال ۱۹۹۱ استقلال خود از شوروی را بازپس گرفت؛ از آن تاریخ تا به امروز هر ساله ۲۸ می جشن ملی استقلال آذربایجان برگزار می شود. این عید رسمی و ملی، روز پایکوبی و رقص گروهی مردم در خیابان ها است. لباس های ملی و زیبای آذری و مردان و زنانی که با شور و نشاط در کنار یکدیگر در خیابان ها رژه می روند و آوازهای ملی و حماسی می خوانند؛ صحنه های بسیار زیبا و تحسین برانگیزی بوجود می آورد. یکی از بهترین اوقات سال برای سفر به آذربایجان و لذت بردن از فضای شاد و دلنشین این کشور، ماه می است.

فستیوال ملی استقلال

فستیوال انار گوی چای

در اولین شنبه نوامبر، جشنواره انار در شهر گوچی آذربایجان برگزار می شود و یکی از جشنواره های پرطرفدار و دوست داشتنی کشور به حساب می آید. این جشن دو روزه با حرکت دسته جمعی گروه های رقصنده و موسیقی آغاز می شود. در طول این روز، شرکت کنندگان می توانند از نمایشگاه تولیدات انار دیدن کرده و در مراسم افتتاحیه انار شرکت کنند. علاوه بر نمایش آثار دست ساز مختلف از انار، کنسرتی هم با حضور هنرمندان محلی برگزار می شود و به لطف فعالیت های مختلف نظیر اجرای گروه های هنری و رقابت های جذاب، تجربه ای فوق العاده را برای بازدیدکنندگان رقم می زنند. برگزاری این مراسم در گوچی به این دلیل است که بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی این منطقه به زیر کشت انار می رود و تا ۵۰ هزار تن محصول انار هر سال از این منطقه برداشت می شود.

فستیوال سیب گوبا

فستیوال سیب گوبا، جشنواره ای می باشد که هرساله به هنگام درو سیب در ماه اکتبر در شهر گوبای جمهوری آذربایجان برگزار می شود. این فستیوال خاص، اولین بار در سال 2012 برپا شد. در این جشنواره به جز سیب از میوه ها و محصولات دیگر نیز استفاده می شود، ولیکن به دلیل خاص بودن محصول سیب و اهمیت آن بین مردم محلی، نام جشنواره را سیب نهادند. فستیوال سیب در منطقه شمالی شهر گوبا برگزار می شود. در روزهای تعطیل، پارک فرهنگی و تفریحی به نام "حیدر علی اف" در شهر گوبا، نمایشگاهی پهناور می شود که کشاورزان انواع مختلف سیب و محصولات متنوع دیگر خود را در آنجا به نمایش می گذارند. این جشنواره با شکوه و خوش رنگ و بو، با حضور مقامات، نمایندگان مجلس و نیز نمایندگان خارجی برگزار می گردد.

فستیوال رنگ ها

در جشنواره تابستانی رنگ ها در آذربایجان، صدها نفر از مردم با پاشیدن رنگ به یکدیگر این مراسم را در منطقه فوق العاده زیبای گوبا (Guba) جشن می گیرند. این جشنواره مشهور ریشه در جشن هندی هولی دارد که هر سال در اولین روز از بهار برگزار می شود. همه اقشار مردم به خیابان ها می آیند و آب رنگی و پودر نقاشی به هم پرت می کنند. مردم زیادی از اقصی نقاط کشور خود را به این مراسم می رسانند و حتی گردشگران نیز برای حضور در این جشنواره مهیج لحظه شماری می کنند. ماهیت این جشن مبتنی بر پیروزی خوبی بر بدی است، جشن عشق و بدرود با زمستان نیز به حساب می آید.

فستیوال رنگ ها

فستیوال بین المللی گردشگری فیلم باکو

گزینه بعدی از جشنواره هایی که سالانه باعث سفر هزاران مسافر به شهر باکو می شود، ” جشنواره بین المللی گردشگری فیلم “ می باشد که در واقع این جشنواره در ماه می یعنی حدود 10 اردیبهشت تا 11 خرداد ماه در باکو برگزار می شود و مهم است بدانید که این فستیوال علاوه بر نمایش فیلم های تبلیغاتی در زمینه های گوناگون گردشگری، قصد دارد تا از برترین و موفق ترین فیلم ها در زمینه گردشگری داخلی و بین المللی و همچنین نویسندگان این هنر جذاب، حمایت به عمل آورده و هر ساله در تلاشند که خیلی بزرگتر و با شکوه تر برگزار کنند و در ضمن اولین اجرای این جشنواره در سال 2013 میلادی در مرکز سینمای نظامی انجام می گیرد و برخلاف سایر جشنواره های آذربایجانی که فقط به زبان ترکی اجرا می شود، هر دو زبان ترکی و انگلیسی برگزار می گردد.

فستیوال غذا

یکی دیگر از جشن های باشکوه و جذاب کشور آذربایجان جشنواره غذا است ، این جشن که در شهر زیبا باکو در کنار زیبا ترین جاذبه گردشگری این شهر یعنی برج دختر آذربایجان برگزار می شود هر سال در 23 نوامبر شروع و تا 26 همان ماه ادامه دارد و نکته جالب توجه در این جشن آن است که افراد در هر 100 متر می توانند شاهد 30 ظرف غذای محلی آذری باشند و همچنین علاوه بر این که می توانند به طور رایگان از تجربه طعم غذاهای محلی و سنتی آذربایجان لذت ببرند می توانند از برنامه های سرگرم کننده این جشن مانند اجرای زنده خوانندگان معروف نیز بسیار لذت ببرند ضمنا این جشنواره در هر 4 روز از 11 صبح آغاز می شود.

فستیوال قوربان بایرامی

گوربان بایرام (Gurban Bayram) یا عید قربان (Festival of Sacrifice) در سنت های اسلامی روز مهمی به شمار می رود. این جشن نشان دهنده ی پایان زیارت زوار و آمادگیِ حضرت ابراهیم برای قربانی کردن پسرش در راه خدا است. در این فستیوال در آذربایجان، طبق روایت حضرت ابراهیم (ع) یک بز یا شتر را در راه خداوند قربانی می کنند. بر اساس آنچه در قرآن آمده است، خداوند پس از تسلیم شدن حضرت ابراهیم (ع) در برابر خواسته اش، به او دستور داد گوسفندی را به جای پسرش در راه اوخداوند قربانی کند.

فستیوال رمضان بایرامی

با پایان ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر جهان آخرین روز این ماه را با عنوان عید فطر جشن می گیرند. در آذربایجان، این روز با نام رمضان بایرام (Ramazan Bayram) شناخته می شود. افرادی که با قلبی خالص ماه رمضان را به روزه داری گذرانده اند پس از دیدنِ ماه کامل روزه ی خود را باز می کنند. در این روز خانواده ها و دوستان دور یکدیگر جمع می شوند و با دادنِ کادو، شیرینی و اهدای پول به خیریه به پیشواز این روز می روند. نماز اغلب در مساجد برگزار می شود و مردم به یکدیگر عید را تبریک می گویند.

سخن آخر

در سرزمین آذربایجان هر فرصت و هر رویدادی، بهانه ای می شود برای برپایی یک جشن شاد و بیاد ماندنی. مردمان خونگرم و مهمان نواز این کشور، رسوم خاص و جالب توجهی در پذیرایی از مهمانان دارند که این مهمان نوازی ستودنی لحظات شیرین و خوشایندی را برای گردشگران این کشور رقم می زند. به همین دلیل است که در موعد برگزاری فستیوال های آذربایجان، شهرهای این کشور میزبان مسافران بسیاری از نقاط مختلف جهان است. اشتراکات فرهنگی و پیوند دیرینه ی سرزمین آذربایجان با کشور ما باعث شده تا جشن های زیبای این کشور برای ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و درصد قابل توجهی از میهمانان این جشن ها، ایرانیان باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (551 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان