معرفی فستیوال های جذاب و شگفت انگیز روسیه

  دوشنبه، 19 دی 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی فستیوال های جذاب و شگفت انگیز روسیه
فستیوال‌های روسیه بخشی از فرهنگ رنگارنگ این کشور بوده و سالانه میلیون‌ها گردشگر را به این کشور می‌کشانند. همراه ساعد باشید تا به بررسی این فستیوال ها بپردازیم.

روسیه کشوری پهناور با اقوام و سنت های گوناگون است که آشنایی با آنها می تواند برای هر گردشگری که به این کشور سفر می کند، جذاب باشد. سرزمین پهناور روسیه در تمام طول سال میزبان رویدادهای فرهنگی و مذهبی همراه با رقص و شادی است. از این رو شرکت در جشن ها و فستیوال های معروف روسیه که بر پایه رویدادهای مذهبی و دینی در این کشور هستند، سرشار از شادی و هیجان است و میتواند برای افراد خارجی متفاوت تر به نظر بیایند چرا که روس ها این جشن ها و فستیوال ها را به صورتی بسیار عظیم تر و هیجان انگیز برگزار می کنند.

سال نو

این فستیوال از مهمترین فستیوال ها در روسیه است که در سراسر کشور برگزار می شود و اگر قصد مسافرت به روسیه را دارید، باید در میدان سرخ برای آتش بازی های شگفت انگیز که در شب اتفاق می افتد حضور داشته باشید و همچنین می توانید از دیدن آتش بازی های با شکوه سنت پترزبورگ بر روی رودخانه نوا لذت ببرید و پاک ها و فضای باز به جشن و پایکوبی بپردازید و خوردنیها و نوشیدنیهای بسیار هیجان انگیزی که برای این مراسم تدارک دیده شده اند را امتحان کنید و نگران دمای هوای بسیار سرد این کشور نباشید چرا که این فستیوال در از روز 31 دسامبر تا 1 ژانویه در هر ساله برگزار می شود.

فستیوال سال نو

فستیوال کریسمس ارتدکس

در روسیه، برخلاف تمامی کشورها، پایان فستیوال ها با آمدن سال جدید میلادی همراه است. درواقع، این پایان نوعی شروع برای ورود به فستیوال های آتی کریسمس است. باید بدانید که در این کشور کریسمس در روز هفتم ژانویه آغاز می شود و گردشگران می توانند در این ایام شاهد زیبایی هرچه تمام تر شهرها باشند. تمامی پل ها، پارک ها و مکان های عمومی با نورپردازی های زیبا تزئین می شوند؛ بنابراین بهتر است برای بودن در روسیه در این ایام برنامه ریزی کنید. اگرچه مراسم کریسمس برای زنان در زمان دیگری برگزار می شود، اما در این ایام روسیه حال و هوایی متفاوت به خود می گیرد؛ بنابراین اگر قصد بازدید از روسیه در ماه ژانویه را دارید، می توانید کریسمس را برای بار دوم و پس از بیست و پنجم دسامبر جشن بگیرید. روس های معتقد، این ایام مذهبی را در روز تجلی مسیح با غوطه ور شدن در آب های سرد رودخانه ها و نهرها به پایان می رسانند. بنا بر باورهای مذهبی، این کار به آن ها قدرت جادویی داده و نمادی از غسل تعمید مسیح است.

کریسمس ارتدکس

فستیوال گوزن های شمالی

یکی از معروفترین فستیوال های زمستانی روسیه فستیوال گوزن های شمالی می باشد. اما اگر قصد دیدن این فستیوال زمستانی را دارید، در شهرهایی مانند مسکو و سن پترزبورگ امکان پذیر نمی باشد و باید به شهرها و مناطق دورافتاده کشور سفر کنید که هنوز هم ترجیح می دهند گله های گوزن شمالی را داشته باشند. در طول برگزاری این فستیوال شما می توانید نژادهای گوناگون گوزن شمالی را ببینید و یا تجربه اسکی کردن با گوزن های شمالی که یک تجربه خاص و منحصر به فرد است و بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می باشد و همچنین لذت خوردن تنقلات و غذاهای خوشمزه که از گوشت گوزن تهیه می شوند را داشته باشید. در این روزها مسابقات کشتی محلی، مسابقات سورتمه سواری و انواع بازیهای سنتی برگزار می شود. حضور مردم با لباسهای سنتی روسی زیبا و رنگارنگ لذت شرکت کردن در این جشن را دوچندان می کند.

فستیوال گوزن های شمالی

فستیوال ماسلنیتسا

این فستیوال به فستیوال پنکیک نیز معروف است؛ زیرا برای مدت یک هفته، در همه جا پنکیک به چشم می خورد. فستیوال ماسلنیتسا اساساً پایان فصل زمستان و آمدن بهار را جشن می گیرد. اگر در این ایام از روسیه دیدن کنید، با مراسم کارناوال گونه ای روبه رو می شوید که در طول هفته در همه جا برپا است. ماسلنیتسا نشانه ی آخرین روزهای مصرف شیر و تخم مرغ در فصل زمستان است. به همین خاطر است که در تمام طول این هفته کیک های مختلفی پخته می شود. اگر قصد سفر به روسیه در این ایام را دارید، می توانید پنکیک های فراوانی میل کنید و همچنین شاهد مراسم سوزاندن یک سازه ی پوشالی موسوم به «خانه ی بانو ماسلنیتسا» باشید.

فستیوال ماسلنیتسا 

فستیوال پاییز طلایی روسیه

از دیگر فستیوال های معروف روسیه، فستیوال پاییز طلایی روسیه است. این جشن آخرین فستیوالی است که در هوای گرم این کشور برگزار می شود و در این فستیوال همه کشاورزان از اقصی نقاط روسیه محصولات لبنی، کشاورزی غذاهای محلی و همه محصولات پرورشی و تولیدیشان را عرضه می کنند این فستیوال در همه شهرهای این کشور برگزار می شود، اما در مسکو دیدنی تر از هر شهر دیگه ای به نمایش درمی آید. شهر با تزئینات جالبی آراسته می شود و مسکو را خواستنی تر از هر زمان دیگری به نمایش می گذارد. مردم در این زمان فرصت شرکت در جشن های خیابانی و محلی را پیدا می کنند. ناگفته نماند فرصتی برای شکمو ها مهیا شده تا دلی از عزا درآورند و از غذاهای خوش مزه عرضه شده در این فستیوال نوشِ جان کنند.

فستیوال روز آزادی

این فستیوال شامل بسیاری از احساسات میهن پرستانه به خاطر پیروزی اتحاد جماهیر شوروی پس از مبارزه با قدرت نازی ها است و به طور گسترده ای توسط واحد نظامی روسیه جشن گرفته می شود به همین دلیل شما آتش بازی ها، رژه های نظامی و بسیاری دیگر از مراسم را در این مراسم مشاهده می کنید و واحد نظامی تمام تلاش خود را برای نشان دادن نظم خود انجام می دهد، بخش های دیگر شامل نمایش بسیاری از تانک های جنگی و موشک ها است. بنابراین، هنگام تماشای ارتش روسیه در خیابان میدان سرخ، احساسی از وطن دوستی را احساس خواهید کرد.

فستیوال ماسک طلایی مسکو

این فستیوال در مدت تقریباً دو ماه برگزار می شود و گردشگران می توانند بسیاری از برنامه های هنری در سراسر شهر را مشاهده کنند. فستیوال ماسک طلایی شبیه به یک مراسم پرستیدن هنر باستانی تئاتر به نظر می رسد. می توان در تمام طول این فستیوال در سراسر مسکو، شاهد اجراهای متعدد اپرا و آواز بود. اجراهای تئاتر و رقص نیز از دیگر برنامه های این فستیوال هستند. اگر زمان تعطیلات شما در روسیه مصادف با این ایام است، می توانید شاهد مراسم اهدای جوایز در پایان هر روز از این فستیوال باشید.

فستیوال ماسک طلایی روسیه

فستیوال روز پیروزی

جشن روز پیروزی در روسیه که در روز نهم می می باشد جشنواره ای است که نمایانگر احساسات ناب میهن پرستانه ملت روسیه است که به مناسبت بزرگداشت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از مبارزه عظیم با نیروهای قدرتمند نازی ها برگزار می شود. بزرگترین جشن در میدان سرخ روسیه با رژه نظامی که جانبازان جنگ مدال های خود را بر سینه می زنند و در این رژه شرکت می کنند. از سنت های دیگر در این مراسم دادن گل بخصوص گل قرمز است هم چنین انداختن حلقه گل به دور گردن جانبازان جنگ می باشد. خانواده ها در خانه هم دور میز جمع شده و این روز را به یاد جنگ جهانی دوم جشن می گیرند. از نشانه های این جشن:

  • روبان سنت جورج : مردم این نوار سیاه و زرد را به ادای احترام بر روی لباسهایشان می زنند و یا بر روی آنتن ماشین هایشان آویزان می کنند.
  • گل های قرمز : که نمایانگر قرمزی خون شهیدان جنگ است که در این جشن به کار می رود.
  • مدال ستاره سرخ : به عنوان نمادی نظامی برای شجاعت بر روی لباسهایشان زده می شود.

فستیوال روز پیروزی

فستیوال زمستانی روسیه

همانطور که می دانید زمستان های روسیه بسیار طولانی و خشن هستند، بنابراین روس ها تمام سعیشان را می کنند تا از این هوای منجمد کننده بهترین استفاده را کنند و بهترین راه، برگزاری فستیوالی یک ماهه و هیجان انگیز از اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه است. تمامی شهرهای روسیه فستیوال زمستانی دارند و به سبک خود، آن را جشن می گیرند. اما در میان این شهرها مسکو بهترین و بزرگترین فستیوال زمستانی را دارد. در مسکو فستیوال زمستانی یک رویداد سالانه است، شهر غرق در نور و روشنایی و میادین تبدیل به پیست اسکی می شود و فعالیت ها جالب و سرگرم کننده در جای جای شهر به راه انداخته می شود. مسیرتان را با سوار شدن بر سورتمه های سه اسبی به سمت پارک ایزمایلوا هدایت کنید. در پارک گورکی نمایشگاهی از مجسمه های یخی زیبا و فوق العاده را ببینید، و در میدان انقلاب در میان فروشگاه های صنایع دستی گردش کنید، پنکیک و نان شیرینی داغ با عسل بخورید، به موسیقی سنتی روسیه گوش دهید و از فشن شوی زمستانی لذت ببرید.

فستیوال باز و بسته کردن فواره های پترهوف

با اینکه گردش در مجموعه کاخ های باغ پترهوف همیشه از بهترین خاطرات گردشگران و مسافران روسیه بوده است، اما تماشای این باغ در زمان باز شدن فواره های زیبای آن لطف دیگری دارد. باز شدن این فواره ها که به معنی رسیدن فصل تابستان است، در کنار نمایشی از معماری سبک ورسای روسی چشم هر ببیننده ای را برای ساعت ها خیره می کند. این جشن و نمایش که با بازی فواره ها و موسیقی و نور همراه است، تا شب ادامه دارد. در کنار فضای تاریخی این مجموعه نورافشانی و آتشبازی و نمایش لیزر هم هیجان گردش در پترهوف را بیشتر می کند. نظیر همین برنامه را در نیمه های سپتامبر نیز می توانید تماشا کنید با این تفاوت که جشن دوم اختتامیه فصل گرم سال در مجموعه پترهوف است.

فستیوال ایوان کاپولا

ایوان کوپالا یکی از قدیمی ترین و مشهورترین جشن های تاریخی روسیه است که برای گرامیداشت حاصلخیزی خاک برگزار می شود. این جشن، ریشه در بت پرستی دارد اما در تقویم مسیحیت ارتدکس نیز دیده می شود. جشن ایوان کوپالا در شب های کوتاه ششم و هفتم جولای و در تابستان برگزار می شود و هر ساله میزبان مردم زیادی است. در این جشن، مردم به پایکوبی و رقص، آب بازی، پریدن از روی آتش و بازی های هیجان ان گیز می پردازند. یکی از سنت های مردم روسیه در این جشن، انداختن حلقه گل توسط دختران مجرد در آب است. روستاییان نیز در نیمه شب، راهی جنگل می شوند تا گل جادویی و مسحور کننده سرخس را پیدا کنند.

فستیوال ایوان کاپولا

فستیوال بین المللی گل مسکو

بسیاری از موسسات اعزام دانشجو به روسیه، زمانی که می خواهند زیبایی های مراسم و جشن های این کشور را نشان دهند، به فستیوال بین المللی گل مسکو اشاره می کنند. این فستیوال سالانه، جزو محبوب ترین جشن های روسیه است که برای عاشقان گل ها و طبیعت، خاطره ای به یادماندنی به جای می گذارد. فقط کافی است برای یکبار در این فستیوال شرکت کنید تا از عطر گل ها و رنگ های زیبایشان، هوش از سرتان برود! در فستیوال بین المللی گل مسکو، برترین طراحان گل و باغبانان حضور خواهند داشت و هنر زیبای خود را معرض عموم به نمایش در می آورند. این فستیوال، در شهر مسکو برگزار می شود و فرصتی عالی برای تفریح و خرید گل با قیمت پایین و به صورت عمده به شمار می رود.

فستیوال ترویتسا

ترویتسا (Troitsa) یا روز تثلیث مقدس، در کشورهای روسیه، اوکراین و بلاروس گرامی داشته می شود، هرچند تنها اوکراین این روز را در تقویم تعطیلات رسمی خود آورده است. ترویتسا در فصل تابستان و اولین یکشنبه پس از گذشت ۵۰ روز از مراسم عید پاک، برگزار می شود. مردم در این روز به قبرستان ها رفته و از عزیزان درگذشته ی خود یاد می کنند. با این حال این روز هیچ ارتباطی با مسیحیت ندارد و بر سر مزار اموات انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها سرو می شود. روس ها معتقدند که اگر در مراجعه ی بعدی به قبرستان هیچ اثری از غذا یا نوشیدنی های قرار گرفته بر سر مزار اموات دیده نشود، خوش یمنی به سراغ آن ها می آید.

فستیوال بین المللی فیلم مسکو

فستیوال بین المللی فیلم مسکو هرساله در ماه ژوئن برگزار شده و تا اوایل جولای نیز ادامه دارد. در طول دهه های اخیر، اهمیت و تاثیر جشنواره بین المللی فیلم مسکو بر جریان فیلم سازی جهانی رشد به سزایی داشته است. اولین جشنواره در سال 1935 برگزار شد که فیلم ساز معروف Sergei Eisentein در راس هیئت داوران آن حضور داشت و بعد از آن در سال 1959 این جشنواره تبدیل به یک رویداد فرهنگی معمول و هر ساله شد. در هر سال بیش از 200 فیلم از 50 کشور دنیا در این جشنواره به نمایش گذاشته می شوند و بهترین تصویر برنده ی جایزه ی Golden George می شود.

فستیوال بین المللی فیلم مسکو

فستیوال روز خنده

روز خنده در روسیه دقیقاً مترادف با روز دروغ آوریل در کشورهای غربی است. به علاوه، این روز نیز دقیقاً در همان روز اول آوریل برگزار می شود. روز خنده روزی سرشار از شادی است که مردم تلاش می کنند با بهترین لطیفه ها یکدیگر را بخندانند. همه ی دستگاه ها، حتی روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی، در این مراسم نقش ایفا می کنند، اما هیچ کجا برای خندیدن بهتر از پایتخت طنز اتحاد جماهیر شوروی سابق، یعنی شهر اودسا، نیست. این شهر میزان فستیوال کمدی یومورینا (Yumorina) است که در آن یک رژه همراه با نمایش های فراوان کمدی برگزار می شود. این فستیوال سالانه هزاران نفر را به اودسا می کشاند.

فستیوال روز مدافع سرزمین پدری

روز مدافع سرزمین پدری یا روز مرد، در بیست و سوم فوریه ی هرسال برگزار می شود. این روز در ابتدا به روز ارتش سرخ (روز تشکیل این ارتش در سال ۱۹۱۸) معروف بود، اما بعدها به روز ارتش شوروی تغییر نام داد و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روز مدافع سرزمین پدری نام گرفت. در این روز یاد تمامی مردان جوان و پیری که در گذشته، حال و آینده از سرزمین پدری دفاع می کنند، گرامی داشته می شود. روسیه همچنان این روز را به عنوان یک تعطیل رسمی در نظر می گیرد، در حالی که اوکراین و بلاروس به این روز به چشم یک تعطیل غیررسمی نگاه می کنند.

سخن آخر

اگر در حال برنامه ریزی سفر به روسیه هستید، حتما از قبل نگاهی به تقویم فستیوال های این کشور بیاندازید، مطمئن باشید با حضور در این فستیوال ها پشیمان نمی شوید. از زمان برگزاری فستیوال های روسیه مطلع شوید و با شرکت در آنها لذت ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان