ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فستیوال های کشور پرتغال

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
معرفی فستیوال های کشور پرتغال
ساعد نیوز: فستیوال‌های رنگارنگ پرتغال هرساله هزاران گردشگر از سراسر دنیا را به این کشور می‌کشانند. این فستیوال‌ها ریشه‌های تاریخی و مذهبی داشته و با جشن و آواز و مراسم سنتی همراه هستند.

جشن های سالیانه کشور پرتغال شامل طیف متنوعی از جشن ها، بزرگداشت های ملی و مذهبی می شود که آگاهی از تاریخ های مشخص خالی از لطف نخواهد بود. در پرتغال جشن و مراسمات بسیاری برای هر سلیقه ای برگزار می شود. پرتغالی ها عاشق مهمانی ها هستند. فراتر از رویدادهای بزرگ، هر شهر یک جشن مقدس یا جشنواره برداشت دارد، که می تواند یک جشن چند روزه غذا و سرگرمی باشد. بسیاری از توریست ها در این زمان ها به پرتغال سفر می کنند. بیشتر روستاها و شهرهای پرتغال جشنواره سنتی زیارت روماریا را دارند. این جشنواره های سنتی تاریخ، دین و فرهنگ پرتغال را جشن می گیرند. همچنین برخی از رویدادهای معاصر عالی در طول سال وجود دارد، از جمله جشنواره های موسیقی، مجسمه های شنی. بازدید از کشور پرتغال در یکی از این جشنواره های برتر راهی عالی برای تجربه فرهنگ غنی پرتغال و بازدید از این کشور است.

جشن کارناوال

کارناوال در پرتغال که یکی از صادرات مشهور این کشور به بزرگ ترین مستعمره ی سابق خود، برزیل، است. شاید به اندازه ی همتایان برزیلی یا کارائیبی خود شهرت نداشته باشد، با این وجود در زمره ی فراموش نشدنی ترین جشن های جهان جای می گیرد. هر منطقه به شیوه ی خود این رسم را برگزار می کند، اما هیچ کدام از این مراسم به بزرگی کارناوال برگزارشده در پارک ناسویس (Parque Nações) یا پارک ملت ها در لیسبون نیستند. خیابان های لیسبون در خلال این رسم به محلی برای رژه و برگزاری اجراهای نمایشی تبدیل می شوند و مردم در جشن های این رویداد برای چند هفته لباس های سنتی پوشیده و ماسک های مختلف به صورت می زنند. شهر الگاروه نیز هرساله اقدام به برگزاری این مراسم از طریق راهی کردن قایق های تزئین شده و سنتی در سواحل پرتغال می کند. ریشه این کارناوال به عید صیام برمی گردد که در اثنای آن خوردن گوشت ممنوع بود.

جشن سمانتا سانتا

در طول فستیوال سمانا سانتا (Semana Santa) یا هفته مقدس، جشن هایی در سراسر پرتغال برگزار می شوند. مجلل ترین این فستیوال ها در براگا (Braga) است که مردم محلی مرکز شهر را با گل ها و چراغ ها تزئین می کنند. یکی از بزرگترین فستیوال های منظم در پرتغال، Festa da Mãe Soberana در Loule الگارو است. در سراسر شهر تومار (Thomar) نیز صلیب های عظیم پوشیده از گل حمل می شوند و در پایان مراسم نیز این صلیب ها خراب می شوند. پس از برگزاری رژه هایی با حضور گروه های مختلف و رسیدن به کلیسای هر منطقه، کشیش وارد طبقه ای می شود که با گل های یکشنبه ی عید پاک تزئین شده است. خیابان های این شهر با نقش و نگارها و موضوعات مذهبی تزئین شده و قربانگاه ها نیز غرق در گل و نور می شوند. رقص فولکلور و مراسم آتش بازی از دیگر بخش های این رویداد مذهبی موقرانه هستند.

جشن زیارت فاطیما

در سیزدهم ماه مه 1917، سه کودک تصویری اعجاب انگیز از مریم مقدس در لیریا مشاهده کردند. سپس در همان سال، نشان های بیشتری در جای دیگر دیده شد. این مکان از سوی افراد زیادی مورد بازدید قرار گرفت. این مراسم مذهبی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. شما می توانید با شرکت در این مراسم ها جنبه های مختلفی از هنر را مشاهده کنید. از هنر خاص داستان گویی که برای شرح این نوع مراسم ها به کار می رود تا هنر مجسمه سازی که برای طراحی و ساخت تمثیل های هنری کاربرد دارد. هیچ کدام از زیارت های ماهانه از مقبره ی فاطیما در پرتغال به اندازه ی زیارت برگزارشده در سالروز ظهور مریم مقدس در این مکان مقدس بزرگ نیستند. این مراسم در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر لیسبون برگزار می شود. هرساله بین روزهای یازدهم تا سیزدهم ماه مه هزاران نفر از زبان های مختلف همراه با صلیب و شمع در دست در این مراسم حاضر می شوند و به هنگام خداحافظی با مادر مسیح دستمال های سفیدی را در دست تکان می دهند.

جشن سنت جان

هرساله در روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم ژوئن، یاد سنت جان تعمیددهنده (باپتیست) در شهرهای مختلف سراسر پرتغال که یک سنت 600 ساله در پورتو است، گرامی داشته می شود. مردم شهر پورتو در این روز با چکش های پلاستیکی به سر یکدیگر می زنند در کنار این مورد پسران جوان نیز به جای چکش برای دختران گل پرتاب می کنند.، در حالی که جشن های شهر براگا پر از نمایش های فولکلور، شعبده بازی، آوازخوانی و شعر نویسی برای عزیزان است. این مراسم در شهرهای مختلف پرتغال برگزار می شود. این جشنواره فرصتی برای نمایش ها،آواز خوانی و شعبده بازی است.

فستیوالی سرشار از شادی و سرور که از ظهر شروع شده و تا شب ادامه داشته و حتی تا طلوع آفتاب روز بعد نیز ادامه می یابد. شرکت کنندگان فانوس به دست بالون هایی به هوا می فرستند و در کنار آن از آتش بازی لذت می برند. یکی از مهمترین جنبه های این جشن غذاهای متنوعی هست که در کنار جشن تهیه می شود.

جشن سینترا

منطقه ی سینترا (Sintra) که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در طول یک فستیوال فرهنگی به همین نام در بین ماه های ژوئن و جولای، میزبان برخی از برترین رقصندگان باله، پیانیست ها و نوازندگان است. ارکستر فیلارمونیک پاریس و ارکستر گولبنکیان (Gulbenkian) لیسبون از مهم ترین گروه هایی هستند که تابه حال در این منطقه اجرا داشته اند. کاخ های قدیمی، کلیساها، پارک ها و عمارت های سراسر کشور میزبان این فستیوال سالانه هستند.

جشن مجسمه شنی

FIESA یا فستیوال بین المللی مجسمه های ماسه ای از سال ۲۰۰۳ تاکنون در حال برگزاری در روستای پرا (Pera) در شهر الگاروه است. هنرمندان با استفاده از ۴۰,۰۰۰ تن ماسه در زمینی به مساحت ۱۵,۰۰۰ مترمربع اقدام به ساخت مجسمه های ماسه ای خود می کنند. آن ها در آثار خود افراد، مکان ها و چیزهای دیگر را با جزئیات کامل به تصویر می کشند. ارتفاع برخی از این مجسمه ها به ۱۲ متر می رسد. مجسمه ها در طول شب چراغانی می شوند. بازدیدکنندگان نیز می توانند در طول روز در کارگاه های آموزشی و مسابقات این جشنواره شرکت کنند. هفته ای که در طول آن این جشن برگزار می شود را در پرتغال هفته مقدس می نامند.

جشن صلیب ها

Festa das Cruzes یا فستیوال صلیب ها بزرگ ترین رویداد سالانه در شهر بارسلوس (Barcelos) در استان مینیو (Minho) است. ریشه های این فستیوال به قرن شانزدهم میلادی و زمانی بازمی گردد که یک پینه دوز شکل یک صلیب را بر روی زمین مشاهده می کند و آن را نشانه ای از سوی خدا می یابد. این فستیوال تا قرن نوزدهم یک رویداد کاملاً مذهبی بود و زائرانی از سراسر پرتغال را به اینجا می کشاند. امروزه این فستیوال بیشتر حال و هوای تفریحی دارد و در آن رژه هایی از مردم محلی با لباس های سنتی، نمایش سیرک ها، مسابقات اسب سواری و آتش بازی دیده می شود.

جشن راک

این رویداد یکی از بزرگ ترین فستیوال های راک در پرتغال محسوب می شود و اساس آن بر پایه ی فستیوال راک در شهر ریو در برزیل است. اما نکته جالب این است که این رویداد سالیانه نیست بلکه فقط در سال های زوج برگزار می شود. این فستیوال پنج روزه در پارک بِلا ویستا (Bela Vista) در لیسبون برگزار شده و نوازندگان مطرح بین المللی، دی جی ها و استعدادهای نوظهور از سراسر دنیا را به پایتخت پرتغال می کشاند. فستیوال راک در روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۹ و ۳۰ ژوئن برگزار می شود.

جشن روز سنت آنتونی

در جشن روز سنت آنتونی در دوازدهم ژوئن، محله آلفاما در لیسبون با چراغ ها و ریسه ها تزئین شده و هوای اطراف بوی ماهی های کبابی ساردین در خانه ها و رستوران ها را به خود می گیرد. مردم در این روز داستان خارج شدن یک ماهی از آب دریا و گوش دادن به حرف این قدیس قرن سیزدهمی را جشن می گیرند. شگفتی ماجرا این است که این ماهی برخلاف مردم محلی آن دوران به سخنان سنت آنتونی گوش فرا می دهد. سنت آنتونی همچنین به قدیس جوش دهنده ی ازدواج میان افراد شهرت دارد. زنان در این روز دهان خود را پر از آب می کنند و آب را تا زمان شنیدن نام یک مرد در دهان نگاه می دارند. مردان نیز در این روز به زنان گیاه ریحان داده و برای آن ها اشعار عاشقانه می سرایند.

جشن چترهای رنگی آگوئدا

جشنواره چتر پرتغالی که در تابستان برگزار می شود یکی از زیباترین جشن های این کشور است. از ماه جولای تا سپتامبر آسمان شهر آگوئدا را چترهای رنگارنگ می پوشانند تا در گرمای آفتاب تموز سایبانی باشند برای رهگذران. علاوه بر این زیبایی شهر یک ماه دوچندان می شود و آسمان آبی برای مدتی انگار همیشه رنگین کمانی زیبا در دل خود دارد. این فستیوال از سال 2012 شروع شده و هر ساله سرتاسر خیابان های شهر را زیباتر و رنگین می کند.

چترهای رنگی آگوئدا

جشن طبق ها (تومار)

در اوایل ماه جولای، دختران پرتغالی با سبد هایی پر از تکه های نان در خیابان های شهر راه می روند. این بخشی از فستیوال قدیمی و سنتی Festa dos Tabuleiros است که یادآور سنت ها و گذشته ی تومار است. در این جشن که پسران در کنار دختران به صورت جفت در آن شرکت می کنند.

دختران روی سر خود تابولیروس (tabuleiros) دارند، یک طبق آرایش شده روی سر که به صورت ردیفی از نان ساخته شده و با گل تزئین شده و در بالای آن تاج و کبوتر یا کره آسمانی است. این جشن هر چهار سال یک بار اجرا می شود.

جشن طبق ها

جشن جلیقه قرمز

فستیوال جلیقه ی قرمزرنگ پاسخ پرتغال به فستیوال گاوبازی شهر پامپلونا (Pamplona) در اسپانیا است. فستیوال جلیقه قرمزِ پرتغالی ها چیزی شبیه همان رسم گاوبازی است که در آن شرکت کننده جلیقه های قرمز رنگ با طرح های محلی می پوشند و در ماه جولای و در گرمای تابستان سه روز را به همراه گاوها در میدان شهر و خیابان ها می گذرانند.این فستیوال هرساله با یک رژه به منظور گرامی داشت کامپینو (campino) یا همان گاوچران در میدان ها و خیابان های شهر ویلا فرانکا د شیرا (Vila Franca de Xira) برگزار می شود. جایی که گاوها را در آن رها می کنند و مردم هم باید حواسشان باشد تا از سر راه آنها دور شوند که البته گاهی این گاوهای رها شده حوادثی را هم به بار می آورند.
در این گاوبازی مردان شجاع تلاش می کنند تا از سر راه گاوها فرار کنند؛ این مردان شجاع به نوعی نقش گاوچران ها را بازی می کنند.

جشن جلیقه قرمزها

جشن سائو ماتئوس

در نزدیکی مرز اسپانیا، شهر تپه ای ویزئو (Viseu) و بلندترین نقطه از شهر ویسئو (Viseu) میزبان یکی از سالم ترین استحکامات نظامی در سراسر اروپا و همچنین طولانی ترین فستیوال در جنوب پرتغال است. . در ویزئو همچنین طولانی ترین راهپیمایی جنوب پرتغال برگزار می شود. Feira de São Mateus مجموعه ای از مراسم هایی است که برای بزرگداشت سنت متیو (Saint Matthew) برگزار می شود.

جشن ملی اسب

شهر کوچک گولِگا (Golegã) پایتخت اسب در پرتغال محسوب می شود و از زمان حکمرانی دومین پادشاه پرتغال، سانچوی اول (Sancho I) که در قرن دوازدهم میلادی یک مزرعه ی پرورش اسب در این منطقه داشت، در این حرفه فعال است. مردم به طور سنتی هرساله، یازدهم نوامبر (روز سنت مارتین) این فستیوال را برگزار می کردند. امروزه هزاران بازدیدکننده راهی جشنواره ی دوهفته ای اسب می شوند و نژاد اسب اصیل لوزیتانو (Lusitano) در پرتغال را گرامی می دارند. این جشنواره از اول تا یازدهم نوامبر میزبان مسابقات مختلف بوده و در آن غذاهای اصیل سرو می شود.

جشن ملی اسب

جشن روز سنت مارتین

یکی دیگر از شباهت های پرتغالی ها و ایرانیان خوش خوراک بودنشان است. پرتغالی ها عاشق غذا هستند و غذا را بهانه ای می دانند برای گردهم آمدن و جشن و شادی.
یک ماجرای جالب و خنده دار، پرتغالی ها با قابلمه غول پیکر سه متری خود رکورد جهانی گینس را هم شکسته اند. نکته جالب دیگر اینکه در قست های مختلف کشور پرتغال موزه هایی وجود دارد که صرفا به غذا اختصاص داده شده و با انبوهی از پنیر، نان، روغن زیتون، گیلاس، آبجو، شراب و غیره. پرتغال در واقع بهشتی برای عاشقان غذاست.
غذاهای پرتغالی، تحت تأثیر فرهنگ غذایی مدیترانه ای و به شدت وابسته به غذاهای دریایی است. از هشت پای خرد شده در روغن زیتون، ساردین های ترد و کریسپی گرفته تا ماهی کاد نمک سود شد. پس پیشنهاد می شود غذاهای دریایی فوق العاده پرتغالی ها را حتما امتحان کنید.

بازی های ساحلی در پرایا گرنده

پرایا گرنده (Praia Grande) به طور غیررسمی مرکز ورزش های آبی پرتغال محسوب می شود و هرساله در فصل تابستان میزبان رویدادی طولانی مدت برای علاقه مندان به آب و ساحل از هر سن و با هر توانایی است. هرساله بین ماه های ژوئن و اوت، برخی از بهترین موج سواران به نبرد با موج های بلند اقیانوس اطلس می آیند. بازدیدکنندگان نیز می توانند در بازی هایی نظیر والیبال ساحلی شرکت کرده یا اینکه صرفاً در زیر سایه ی کافه های اطراف به استراحت بپردازند.

جشنواره ملی کشاورزی

استان ریباتجو (Ribatejo) قلب صنعت کشاورزی پرتغال محسوب می شود و مرکز آن سانتارِم (Santarém)، هرساله اقدام به جشن گرفتن میراث پرافتخار خود و همچنین مراسم گاوبازی در طول این رویداد ده روزه می کند. کشاورزان در ماه ژوئن از سراسر اروپا برای نمایش ماشین آلات کشاورزی و دام های خود راهی این جشنواره می شوند. رقص فولکلور و مراسم آوازخوانی از دیگر برنامه های این فستیوال هستند.

فستیوال دریا در کاسکایس

انجمن ماهیگیران شهر کاسکایس (Cascais) هرساله در پایان ماه اوت، به مدت ده روز، میزبان فستیوال ساحلی سائو ژائو دو استوریل (São João do Estoril) است. یکی از عجیب ترین مسابقات این فستیوال، سرشاخ شدن ماهیگیران جوان با گاوهای وحشی است. این ماهیگیران تلاش دارند تا علاوه بر جلب توجه تماشاگران زن، جایزه ی ماهی دودیِ کاد را نیز برنده شوند. بازدیدکنندگان با رویدادهای فراوان دریایی دیگری نیز در این ایام آشنا می شوند و می توانند در طول شب مراسم شگفت انگیز آتش بازی را هم تماشا کنند.

بازار قرون وسطی در اوبیدوس

اوبیدوس (Óbidos) به عنوان یکی از روستاهای برجای مانده از دوران قرون وسطی که با دیواری هزارساله احاطه شده است، در نوع خود یکی از مقاصد مهم گردشگری در پرتغال محسوب می شود. با این حال، می توان این روستای کوچک را در خلال بازار قرون وسطی از نگاهی متفاوت تجربه کرد.

این دهکده در طول هفته هایی از ماه جولای و اوت به گذشته بازمی گردد. هزاران بازیگر و سیاهی لشکر لباس های نوازندگان، نجیب زادگان و شعبده بازان قرون وسطایی را به تن کرده و شروع به قدم زدن در خیابان های سنگ فرش اوبیدوس می کنند. در این ایام غذاها و مسابقات حال و هوای قرون وسطی را داشته و بازدیدکنندگان می توانند از این بازار بزرگ هر چیزی را، از غذا و لباس گرفته تا صنایع دستی، خریداری کنند.

اگر می خواهید با فرهنگ پرتغال آشنا شوید بهترین زمان مسافرت به این کشور زمان برگزاری اینگونه فستیوال هاست.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (81 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (64 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (35 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (17 نظر) درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در تقسیم باد کولر گازی بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ مغز نیست که یه تیکه جواهره فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت احساسی روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...