دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ایوان 

یکشنبه، 30 تیر 1398
جاذبه های متنوع و متعدد گردشگری، آب و هوای بکر و موقعیت خاص جغرافیایی شهرستان ایوان موجب شده که هر سال تعداد زیادی از گردشگران و مهمانان نوروزی به این شهرستان سفر کنند.

آبشارپلیه ایوان

یکی از این جاذبه های طبیعی ایوان، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می پردازند. آبشارهای هفتگانه پلیه با ۲۵ متر عرض و هفت تا ۹ شیار ریزشگاه آب که تنها جلوه ای کوچک از زیبایی خاص این دیار است منطقه ای بکر و کمتر شناخته شده است که حتی بیشتر مردم استان ایلام هم از وجود این شاهکار طبیعی بی خبر و نا آگاه هستند. این آبشارهای هفت قلو که از جاذبه طبیعی شهرستان ایوان محسوب می شود با احداث زیرساخت های مورد نیاز گردشگران و مسافران از سوی مسوولان ذیربط یا بخش خصوصی قطعا در آینده به یکی از قطب های گردشگری این شهرستان تبدیل می شوند. آبشار هفت قلوی پلیه که به واقع جلوه ای از طنازی طبیعت منطقه ایوان است از رودخانه گنگیر سرچشمه می گیرد و آب آن از این رودخانه تامین می شود.

روستای ساتیان

ساتیان یکی از روستاهای استان ایلام است که در دهستان نبوت بخش مرکزی شهرستان ایوان واقع شده است. روستای ساتیان در۷ کیلومتری شهرستان ایوان واقع گردیده واین روستا بافتی بسیار زیبا دارد واز نظر طرح هادی روستایی تا حد ۵۰در صد پیش رفته واز نظر خیابان بندی وکوچه بندی در حد بسیار عالی ومنظم چینش شده وبخش مرکزی شهرستان ایوان این روستا دارای بیشتر از صد خانوار اعم از کشاورزو دامدار می باشد که همگی در کنار هم ودر صلح وصفا زندگی میکنند، و در کنار کشاورزی و دامداری به بافتن فرشهای دستی میپردازند که این روستا میتوان گفت یکی از مهمترین مراکز صانیع دستی در استان ایلام در بافتن فرشهای تمام ابریشمی است .

آتشکده سیاهگل

آتشکده سیاهگل در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان در بخش زرنه در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر شهرستان ایوان قرار دارد. این آتشکده که بر روی چهار پایه بنا شده، مربوط به دوره ساسانیان است و یکی از سالم ترین آتشکده های دوران قبل از اسلام در این استان می باشد. این آتشکده که تا زمان صفوی روشن بوده، در چهار طرف دارای دالان برای طواف زرتشتیان به دور آتش مقدس بوده است.

در مجاورت این بنا معدن زغال سنگی وجود داشته که سبب سیاه رنگ شدن خاک این منطقه بوده است و به همین دلیل این منطقه سیاهگل نامیده می شده است.

طاق شیرین وفرهاد

طاق شیرین و فرهاد برای دوستداران تاریخ، یادآور افسانه های ایران باستان و نماد فداکاری و آرامش خواهی فرهاد برای شیرین لقب گرفته است. طبق روایات شفاهی مردم محلی، بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه بنا شده و نقل است که فرهاد در کمتر از یک نیم روز برای استراحت شیرین این بنا را برپا کرد و به همین دلیل اکثر مردم محل این بنا را با نام طاق شیرین می خوانند. اما به نظر می رسد از پادگان هایی است که در مسیر راه ها می ساختند. بنا به نظر برخی از باستان شناسان، این بنا نیایشگاهی است که در زمان اشکانیان برای پرستش مهر میترا ساخته شده است. بیشتر باستان شناسان نیز معتقدند این بنا برای نگهبانی از مویرگ های جهان راه ابریشم بوده است.

بقعه حاجی حاضر

بنای بقعه حاجی بختیار در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر ایوان و در قسمت شمالی روستایی به همین نام واقع شده است.این بقعه تنها زیارتگاه موجود در استان ایلام میباشد که ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد. بقعه حاج حاضر علیه الرحمه در كنار جاده اصلی ایلام- كرمانشاه و در ۵۵ كیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه متبركه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد كه این خود زینت بخش بقعه و منطقه گردیده است. بقعه دارای امكاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می باشد.

چشمه سفید

این منطقه یکی از مناطق ییلاقی مردم روستای سراب میباشد که در قسمت شرق دشت ایوان و در دامنه کوه مانشت قرار دارد .این محل با داشتن دو چشمة آب سرد وطبیعت زیبا ، یکی از مراکز تفریــحی در فصل تابستان می باشد . پوشیدگی منطقه از جنگل ( درخــتان بلوط) و کوهستانی بودن آن زیبایی منطقه را افزایش داده است .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم