معرفی کشور بوتان و جاذبه های توریستی زیبای آن

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی کشور بوتان و جاذبه های توریستی زیبای آن
در این بخش از سایت ساعد نیوز مطالبی در مورد کشور بوتان را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

بوتان

بوتان کشوری است پر از افسانه ها و اسطوره ها، با مناظری شگفت انگیز و کوهستان هایی باشکوه، که با بودای مهایانه شناخته می شود. این کشور، امپراتوری کوچکی است که بین دو کشور بزرگ، هند و چین، در سایه های رشته کوه هیمالیا قرار گرفته است. کشوری با آیین بودایی، افسانه ها و اسطوره هایی که تحت حکومت پادشاهی دودمان وانگچوک اداره می شود. مناظر طبیعی بسیار شگفت انگیزی دارد و کوهستان های باشکوهی به همراه دره های عظیم و آبشارهای زیبا در آنجا وجود دارد. مردم محلی بوتان هنوز لباس های سنتی و ملی خود را به عنوان پوشش روزانه با افتخار به تن می کنند و موفقیت در این کشور از طریق شاخص ناخالص ملی شادی اندازه گیری می شود چرا که در آنجا رفاه و سعادت مردم مهم تر از هر چیز دیگری است. کشور بوتان یکی از زیباترین کشورها در قاره آسیا می باشد این کشور دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی می باشد جنگل های زیبا در کوهستانهای بسیار مرتفع که زیبایی خاصی به منطقه از کشور بوتان داده است . بوتان هیچگاه در صنعت توریسم موفق نبوده و پیشرفت کندی در این زمینه داشته است. اینترنت تنها در سال 1999 وارد این کشور شد و زیرساخت های آن هنوز راه زیادی برای بهبود دارد.

جاذبه های گردشگری بوتان

تیمفو

تصویر

بدون شک مهم ترین مکانی که شما می توانید سفر خود را از آنجا شروع کنید، پایتخت بوتان یعنی تیمفو می باشد. در پایتخت این کشور هیچ گونه آسمان خراشی ندارد و شما به راحتی از هر قسمتی می توانید قصر پادشاه را مشاهده کنید. مردم این کشور هنوز به صورت سنتی زندگی می کنند و به همین دلیل است که خیابان ها، خانه ها و حتی لباس پوشیدن افراد این شهر درست مانند فیلم های تاریخی می ماند. یکی از مهم ترین قسمت های شهر میدان مرکزی است که در در آن مجسمه های الهه های شهر واقع شده اند.

پوناخا

تصویر

قبل از تیمفو از پوناخا به عنوان پایتخت این کشور یاد می شده است. پوناخا در قلب این کشور و در میان کوهستان قرار دارد و به همین دلیل است که بیشتر خانه های این منطقه با معماری منحصر به فرد ساخته شده اند. قصر قدیمی پادشاه یکی دیگر از دیدنی های این شهر است که با نام تزونگ شناخته می شود. این کاخ زیبا در سال 1635 توسط نگاوانگ نامگیال ساخته شده است. به دلیل این که در طراحی این قصر از رنگ های مختلف استفاده شده است، به آن لقب کاخ شادی را داده اند. یکی دیگر از بخش های دیدنی این شهر، ، معبد باروری چیمی لاخانگ می باشد که در بالای یک تپه قرار دارد.

آشیانه ببر

تصویر

آشیانه ببر از نظر بسیاری از مجله ها و سایت های گردشگری به عنوان مهم ترین جاذبه توریستی این کشور شناخته می شود. تاکتسانگ لاخانگ یک معبد بودایی بسیار معروف است که در ارتفاعات کوهستان ساخته شده است. آمار ها نشان می دهد که در طول سال بیش از 200 هزار نفر از این معبد دیدن می کنند و به همین دلیل آشیانه ببر به عنوان پربازدید ترین مکان گردشگری بوتان شناخته می شود. این مکان مقدس برای اولین بار در سال 1543 ساخته شد اما با مرور زمان بخش های مختلفی به آن اضافه شدند.

دره فوبیجخا

تصویر

همان طور که اشاره کردیم این کشور برای قرن ها در انزوا بوده است و به همین دلیل بیشتر جاذبه های طبیعی این کشور به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند. یکی از زیباترین مکان های طبیعی این کشور دره فوبیجخا است که در شرق بوتان واقع شده است. این دره به صورت یک دست با درختان افرا پوشیده شده و چندین رودخانه نیز از میان آن می گذرد. بدون تردید اگر شما از فاصله ای دور با منظره این دره مواجه شوید، تصور می کنید که با یک تابلوی گردشگری رو به رو شده اید. از این دره به عنوان آخرین زیستگاه درنای گردن سیاه یاد می شود.

بومتانگ

تصویر

بومتانگ به عنوان مرکز مذهب این کشور شناخته می شود در این منطقه بیش از 170 معبد مختلف وجود دارد که قدمت بعضی از آنها به 800 سال پیش بر می گردد. به صورت سنتی تمام افرادی که قصد دارند راهب شوند باید دوران آموزش خود را در میان یکی از این معابد بگذرانند.

قله گنگکهار

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوتان ، بلند ترین قله ی بوتان است که هنوز کوهنوردان برای فتح آن وقت نگذاشتند . این قله، گنگکهار پونزوم نام دارد وو با ارتفاع ۷۵۷۰ متر می توان به آن لقب بلندترین قله صعود نشده جهان را نسبت داد .
مناطق بکر و طبیعت زیبای کوهپایه گنگکهار هم در نوع خود صحنه های طبیعی بی نظیری را به وجود آورده است که ارزش وقت گذاشتن و تماشا کردن دارد .

بودا دوردنمای عظیم

تصویر

این سازه ی برنزی، که با روکش طلا تزئین شده، ۵۴ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. صد هزار مجسمه ی کوچک بودا درون بودای عظیم، که از تمام نقاط تیمفو قابل دیدن است، خانه کرده اند. اما عظمت آن را تنها زمانی می توان درک کرد که به بالای کوه بروید و از نزدیک آن را ببینید. بودای عظیم دوردنما (Great Buddha Dordenma) به افتخار شصتمین سالگرد درگذشت پدر شاه فعلی (چهارمین شاه بوتان) در چهار طبقه ساخته شد. از بین تمام دیدنی هایی که بین تیمفو و پوناخا وجود دارد، دیدار از این سازه شگفت انگیزترین است. ده ها هزار مجسمه ی بودا پیرامون این بنای چندطبقه را پوشانده اند. آنها سخت کوشانه و در سکوت در حال مراقبه هستند.

قلعه و صومعه بودائی تاشیچونوزانگ

تصویر

یکی دیگر از زیباترین و گردشگر پذیرترین جاذبه های گردگری بوتان صومعه معروف بودائیان با نام صومعه تاشیچونوزانگ است که به آشیانه ببر نیز شهرت دارد . برای دسترسی به این قلعه فوق العاده زیبا باید مسیر کوهستانی پر پیچ و خمی را طی کرده و در نهایت در بالای پرتگاهی در دامنه کوه در ارتفاع ۹۰۰ متری تا زمین شاهد شاهکار مهندسی و معماری قرن با نام صومعه بودایی ها باشید .
جالب است بدانید که استحکام این قلعه تا اندازه ای است که چندین بار به طرز وحشتناکی دچار آتش سوزی شده و هر بار جان سالم به در برده است .

موزه ملی بوتان در شهر پارو

موزه فرهنگی در شهر Paro در غرب بوتان است. این موزه سال 1968 تاسیس شده است. در کتابخانه ملی تیمفو، متون کهن و تاریخی نگهداری می شود که به خوبی تاریخ بوتان را نشان می دهد. هزاران نسخه خطی و متون کهن در این کتابخانه وجود دارد که برای بازدید کنندگان می تواند جذاب باشد. کتابخانه ملی مجهز به بخش مدرن علمی هم هست و نسخه های کتیبه ای از سنت های بودایی در آن نگهداری می شود. در این کتابخانه بیش از 3000 آثار هنری بوتان قرار گرفته است.

فستیوال ها و رویدادها و جشن ها در بوتان

  • جشنواره تش­چو

هر ساله در ماه فوریه فستیوال Tshechu در پاناکا Punakha برگزار می­شود که یک جشن هفتگی مربوط به تأسیس بنیان بوتان در دهه 1600 است. در سفر به بوتان خواهید دانست که در کلمه "Tschchu" ، Tshe به معنی تاریخ و Chu به معنای دهم یک جشنواره مذهبی سالانه است که همه ساله در سراسر کشور مصادف با روز دهم تقویم بوتانی­ها برگزار می­ شود. در این جشنواره یادبود تولد گورو ریمپوچه است که از گل نیلوفر آبی متولد شده، و در حدود قرن هشتم به بوتان آمد و بودیسم را به این کشور آورد. تش­چو، بزرگترین جشنواره در کشور است که بوتانی ها بهترین لباس هایشان را می ­پوشند و جشن را با صرف ناهار خانگی در پیک نیک، برگزار می ­کنند.

در سفر به بوتان، شاهد رقص های مختلف با ماسک ­های متنوع خواهید بود که برای پاکسازی زمین، پیروزی بر ارواح شیطانی، هدایت کارمای شخص و 8 شکل تجلی گورو برای غلبه بر خدایان مختلف و تبلیغ بودیسم صورت می­گیرد.

  • جشنواره سالانه پلیکان­های سیاه و سفید

بوتان هر ساله در 11 نوامبر همزمان با سالگرد تولد پادشاه چهارم جیگمه سینگ وانگچوک، میزبان این جشنواره خواهد بود. در سفر به بوتان خواهید دید که جشنواره در حیاط صومعه گانتی Gantey، در فوبیکا برگزار می­ شود. این جشنواره عمدتا به حفاظت از پلیکان ­های گردن سیاه اختصاص یافته است.

این جشنواره، نماد تلاش مشترک جامعه برای ایجاد آگاهی و درک از اهمیت حفاظت از اینگونه پلیکان­های در معرض خطر است. این جشنواره که در سال 1998 ایجاد شده است به منظور فراهم کردن زمینه ای برای جامعه محلی جهت حفاظت از این پلیکان­ها و به نمایش گذاشتن میراث فرهنگی و مهارت­هایشان برگزار می­گردد.

وسایل ضروری برای سفر به بوتان

کلاه، شورت، دامن کوتاه، دمپایی انگشتی و تی شرت در داخل شهرهای بوتان پوشیده نمی­شود. از مسافران انتظار نمی­رود لباس سنتی gho یا kira بپوشند، اما در سفر به بوتان باید بازوها و پاهای خود را با لباس های آستین بلند و شلوار بپوشانید. آداب و رسوم پوشش در بوتان به این صورت است که بوتانی ها معمولاً به طور روزانه لباس سنتی ("khor" برای مردان و "Kira" برای زنان) استفاده می­ کنند.

لباس سنتی از دامن های بلند تا مچ پا، آستین های بلند و گردنبند های بلند تشکیل شده است. در گشت­های روزانه، بطری آب با خود ببرید و از نوشیدن آب شیر محلی خودداری کنید، مگر اینکه در جایی باشید که فیلترهای آب یا تصفیه کننده­ نصب شده باشد. در سفر به بوتان، برای رفتن به ارتفاعات تجهیزات کافی با خود ببرید. با افزایش ارتفاع، بدن انسان برای مقابله با کاهش اکسیژن به مکانیسم های فیزیولوژیکی نیاز دارد.

بنابراین تغییراتی در الگوهای تنفس، ضربان قلب و فشار خون پدید می­آید. این سازوکارهای جبرانی معمولاً حدود یک یا سه روز طول می­کشد تا در ارتفاعی خاص بدن به آن خو کند. اگر صعود خیلی زیاد و خیلی سریع باشد، ممکن است این واکنش های جبرانی به اندازه کافی سریع وارد چرخه بدن نشوند.

فصول مناسب سفر به بوتان

بهترین زمان سال برای رفتن به بوتان از ماه اکتبر تا دسامبر می­باشد. در این ماه­ها هوا تمیز و تازه و آسمان آفتابی است و بنابراین زمان ایده آل برای بازدید از بوتان است. ماه­ های ژانویه و فوریه سردتر هستند، اما از آن زمان تا آوریل آب و هوا خشک و دلپذیر باقی می­ماند و در اواخر بهار رودخانه های معروف آن، به طرز چشمگیری اوج می­گیرند و دره ها را از آب پر می­ کنند.

فصل بالا یا شلوغ در ماه­های مارس، می، سپتامبر و نوامبر است زیرا هوا در بهار و پاییز ایده آل است. رزرو پرواز و هتل را از قبل انجام دهید، زیرا مکان های اقامت می­تواند پر باشد. مناظر هیمالیا در ماه اکتبر بهترین است، در حالی که شکوفه های رودودندرون در ماه مارس و آوریل به اوج خود می رسند.

فصل شانه یا متوسط در ماه­ های دسامبرتا فوریه است که تعرفه­ های بوتان دارای تخفیفات فصلی است، بنابراین با سفر به بوتان در خارج از فصل بالا می ­توانید شلوغی کمتری از گردشگران را ببینید و با کم کردن هزینه سفر به بوتان، پس انداز خوبی داشته باشید. در این فصل هوا هنوز هم دلپذیر است، هرچند که در ماه دسامبر و ژانویه می ­تواند سرد باشد.

فصل پایین یا کم مسافر از ماه ژوئن تا آگوست است که فصل بارش باران های موسمی است و سفر به بوتان را برای گردشگران مشکل می­کند، اگرچه گلها در ارتفاعات در اوج زیبایی خود قرار دارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (358 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (344 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (298 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (257 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (225 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (195 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (189 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (105 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (79 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (70 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ناگفته های جالب خانم بالا زن 95 ساله و صیغه‌ای شاه قاجار؛ از مراسم عقد و عروسی تا اضافه شدن به حرمسرای ناصرالدین شاه+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور