معرفی کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان اثر دنیل کانمن

  شنبه، 16 مهر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان اثر دنیل کانمن
تقریباً هیچ دو آدمی را نمی‌توانید پیدا کنید که از یک موقعیت مشترک، قضاوت و برداشت واحدی داشته باشند. علت آن چیست؟! کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان اثر خواندنی دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی دو خطای رایج شناختی را که در قضاوت‌های انسان موثر هستند،‌ به شما معرفی می‌کند. در ادامه ساعدنیوز ه معرفی کتاب فوق پرداخته است.

درباره دنیل کانمن

دنیل کانمن (به عبری: דניאל כהנמן؛ زادهٔ ۵ مارس ۱۹۳۴) روان شناس آمریکایی-اسرائیلی است که برای کار بر روی روان شناسی قضاوت و تصمیم گیری، و نیز اقتصاد رفتاری، که به خاطر آن جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۰۲ (به همراه ورنون اسمیت) را برد، مشهور است. یافته های تجربی او فرض رایج عقلانیت انسان در نظریهٔ اقتصاد مدرن را به چالش می کشد.

دنیل کانمن

درباره کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان

آیا تابه حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کاری باشید که نیازمند دقت و تمرکز باشد، مثلاً سر کلاس درس نشسته باشید یا مشغول مطالعه ی کتابی باشید، و گرسنگی عملکرد شما را مختل کند؟ این اتفاق ساده ممکن است بارها و بارها برای هر کدام از ما پیش آمده باشد. چه اشکالی دارد؟ کافی است یک ماده ی مغذی یا قندی به بدنتان برسانید تا سوخت موردنیازتان تأمین شود و به ادامه ی کارتان بپردازید. اما تصور کنید این حالت برای یک قاضی رخ دهد و گرسنگی در ساعات پیش از ظهر روی عملکرد او تأثیر بگذارد. این اتفاق به ظاهر ساده می تواند رأی و نظر و حکم قاضی را که ممکن است مرگ و زندگی عده ای به آن وابسته باشد، دستخوش تغییر کند. تغییراتی که شاید به قیمت جان و زندگی متهم یا مجرم تمام شود. می بینید که یک اتفاق ساده می تواند چه ابعاد فاجعه آمیزی را در پی داشته باشد. روانشناسان نام این فرایند را «نویز» یا «آشفتگی» گذاشته اند. به این معنا که این اتفاق اختلالی در عملکرد شناختی انسان است که در زیرمجموعه ی خطاهای شناختی قرار دارد. نویسندگان در کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان (Noise A Flaw in Human Judgment) معتقدند آشفتگی یا نویز در قضاوت های انسانی مشکلی بسیار رایج است که به دلایلی همچون سوگیری شناختی، خلق و خوی فرد قضاوت کننده و واکنش های عاطفی و احساسی به وجود می آید. برای نمونه در کتاب به تحقیقی اشاره شده است که بر اساس آن، قضات فرانسه در روز تولد متهمان رفتار ملایم تری با آن ها داشته اند. دنیل کانمن، کاس سانستین و الیور سیبونی در این کتاب همچنین به خطای شناختی دیگری تحت عنوان «سوگیری» نیز می پردازند. فرد در قضاوت جهت گیرانه -همان طور که از نامش پیداست- به هیچ وجه نگرشی خنثی ندارد. کسانی که دچار این خطا می شوند، بدون توجه به درستی یا نادرستی مفروضات، حکم نهایی را صادر می کنند. کتاب آشفتگی توانست در مدت کوتاهی به فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز راه پیدا کند و واکنش های مثبت بسیاری از منتقدان را برانگیزاند. اما برخی از مخاطبان و منتقدان معتقد بودند که حذف کامل آشفتگی از قضاوت های بشر، فرد را از وجهه ی انسانی اش تهی می سازد.

نکوداشت های کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان

  • آشفتگی را می توانم مهم ترین کتابی بدانم که در ده سال اخیر خوانده ام. این شاهکار، یک ایده ی جدید و بسیار مهم است که با خواندن آن بلافاصله عملی اش خواهید کرد. (آنجلا داکورث، نویسنده ی کتاب سرسختی)
  • کاری که کتاب آشفتگی می کند شبیه یک زلزله است؛ زیرا خطرات ناشی از قضاوت های انسانی را بررسی می کند. این کتاب روش هایی دست یافتنی را برای کاهش آسیب ها و خطرات تصمیم گیری ارائه می کند. (رابرت سیالدینی، نویسنده ی کتاب تأثیر)
  • انتخاب ها مهم هستند. متأسفانه بسیاری از انتخاب هایی که انسان ها انجام می دهند، اساساً به خاطر وجود آشفتگی دارای نقص محسوب می شوند. ما می توانیم در تجارت، سیاست و زندگی شخصی خود انتخاب های بهتری داشته باشیم. این کتاب به ما در این راستا کمک می کند. (ریتا مک گراث، نویسنده ی کتاب Seeing Around Corners)
  • کتابی کاملاً پژوهش شده، متقاعدکننده و کاربردی، که گروهی از نویسندگان درخشان آن را نوشته اند. هر سیاستگذار، رهبر و مشاوری باید این کتاب را بخواند. کسانی که قدرت و پشتکار لازم را برای کاهش آشفتگی دارند، تصمیمات انسانی تر و عادلانه تری می گیرند. آن ها جان انسان ها را نجات می دهند و از هدر رفتن زمان، پول و استعداد جلوگیری می کنند. (رابرت ساتون، واشنگتن پست)

با نویسندگان آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان بیشتر آشنا شویم

دنیل کانمن (Daniel Kahneman) روان شناس آمریکایی-اسرائیلی متولد 1934 است که در زمینه ی روان شناسی قضاوت و اقتصاد رفتاری پژوهش های بسیاری انجام داده است. او در سال 2002 موفق به کسب نوبل اقتصاد شد. کانمن در سال 2011 در فهرست برترین متفکران جهانی منتشرشده در مجله ی Foreign Policy قرار گرفت. در همان سال کتاب «تفکر سریع و کند» را نوشت که با اقبال بسیار گسترده ای روبه رو شد. همچنین در سال 2015، روزنامه ی Economist او را هفتمین اقتصاددان تأثیرگذار جهان معرفی کرد. کاس سانستین (Cass Sunstein) پژوهشگر و حقوقدان آمریکایی است که حوزه ی تخصصی فعالیت های حرفه ای او، حقوق محیط زیست، حقوق اداری و اقتصاد رفتاری را دربرمی گیرد. کتاب سقلمه نوشته ی سانستین، که به نام تلنگر هم در فارسی ترجمه شده است، در زمره ی پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز به شمار می رود. او به مدت سه سال در دولت اوباما و در سمت مدیر دفتر امور اطلاعات و مقررات کاخ سفید مشغول به کار بوده است. اولیویه سیبونی (Olivier Sibony) نویسنده، استاد دانشگاه و متخصص تفکر استراتژیک در فرانسه است. کتاب دیگری از او تحت عنوان You’re About to Make a Terrible Mistake درسال 2019 جایزه ی مهم بنیاد Manpower را به عنوان بهترین کتاب سال در حوزه ی مدیریت دریافت کرد. اولیویه بر اساس پژوهش های علمی خود به رهبران کسب وکارهای بزرگ در حوزه ی تصمیمات استراتژیک مشاوره می دهد. او دارای نشان لژیون دونور فرانسه نیز هست.

در بخشی از کتاب آشفتگی نقطه ضعفی در قضاوت انسان می خوانیم...

مایکل کاهانا و همکاران او در دانشگاه مطالعه ای روی عملکرد حافظه انجام دادند. (طبق تعریف حافظه یک امر قضاوتی نیست، اما فعالیتی شناختی است که در مسیر آن شرایط به شدت مهار می شوند و به این ترتیب تغییرپذیری در عملکرد را می توان اندازه گیری کرد.) در مطالعه ای هفتادونه نفر در بررسی جامع عملکرد حافظه در بیست و سه جلسه در روزهای مختلف شرکت کردند و هر بار می بایست بیست وچهار لیست شامل بیست و چهار کلمه را به یاد می آوردند. درصد کلماتی که به خاطر آوردند عملکرد حافظه آنها را تعیین می کند. برای کاهانا و همکاران تفاوت بینِ فردی شرکت کنندگان اهمیتی نداشت، بلکه هدف پیش بینی گرها بررسی تغییرپذیری در عملکرد فردی آنها بود. آیا حالت درونی شرکت کنندگان، میزان خواب شب گذشته، یا زمان آزمایش در عملکرد حافظه آنها تأثیرگذار است؟ آیا عملکرد آنها به مرور در هر جلسه بهتر می شود؟ آیا خستگی یا کسالت ناشی از هر جلسه عملکرد آنها را در آن روز ضعیف تر می کرد؟ آیا بعضی از لیست ها را راحت تر می توان به خاطر آورد؟ پاسخ تمام این پرسش ها یکی است: بله، ولی نه چندان. این محققان اظهار کردند: «پس از حذف اثرات متغیرهای پیش بینی گر، میزان تغییرپذیری باقیمانده بسیار تعجب برانگیز بود.» حتی در این شرایط کنترل شده نیز نمی توان به روشنی گفت چه عواملی منجر به آشفتگی رویدادی می شوند. از میان تمام متغیرهایی که محققان بررسی کردند، بهترین عملکرد فرد در هر فهرست به سبب وجود یک عامل خارجی نبود، بلکه عملکرد فرد در یک فهرست را میزان موفقیت وی در فهرست قبلی تعیین می کرد. فرد پس از فهرست موفقیت آمیز، فهرست بعدی را نیز با موفقیت به یاد می آورد و به همین ترتیب این روند تکرار می شد.

فهرست مطالب کتاب

  • مقدمه
  • بخش یک: در جستجوی آشفتگی
  1. جرم و آشفتگی در تعیین مجازات
  2. ساختار آشفته
  3. تصمیمات نادر
  • بخش دوم: ذهن انسان ابزار اندازه گیری است
  1. موضوع قضاوت
  2. خطای سنجش
  3. تحلیل آشفتگی
  4. آشفتگی رویدادی
  5. گروه و تقویت آشفتگی
  • بخش سوم: آشفتگی در قضاوت پیش گویانه
  1. قضاوت و مدل ها
  2. قواعد بدون آشفتگی
  3. ناآگاهی عینی
  4. گستره اتفاقات معمولی
  • بخش چهارم: چگونگی ایجاد آشفتگی
  1. فرایندهای کاوشی، سوگیری و آشفتگی
  2. فرایند تطبیق
  3. مقیاس
  4. الگوها
  5. منابع آشفتگی
  • بخش پنجم: بهبود قضاوت ها
  1. قضات بهتر برای قضاوت هایی بهتر
  2. تعصب زدایی و بهداشت تصمیم گیری
  3. توالی اطلاعات در علوم جنایی
  4. گزینش و تراکم در پیش بینی
  5. دستورالعمل ها در علم پزشکی
  6. تعریف مقیاسی در اندازه گیری عملکرد
  7. ساختار در استخدام
  8. شیوه نامه ارزیابی های میانجی
  • بخش ششم: آشفتگی بهینه
  1. هزینه های کاستن از آشفتگی
  2. شأن و ارزش های انسانی
  3. قوانین یا معیارها؟
  • بخش پایانی: بازبینی و نتیجه گیری
  • سخن آخر
  • پیوست «الف»: چگونه بازرسی آشفتگی را اجرا کنیم
  • پیوست «ب»: فهرستی برای مشاهده گر تصمیم
  • پیوست «پ»: اصلاح پیش بینی ها
  • سخنی راجع به نویسندگان
  • مراجع

شناسنامه کتاب آشفتگی، نقطه ضعفی در قضاوت انسان

  • نویسنده: دنیل کانمن، کاس سانستین، الیور سیبونی

  • مترجم: موسی زمان زاده دربان

  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر نوژین
  • تعداد صفحات: 512
  • موضوع کتاب:کتاب ارتباطات و روابط عمومی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

این کتاب به علاقه مندان حوزه ی روانشناسی و علوم شناختی و همچنین تمامی کسانی که می خواهند در زندگی کاری و شخصی خود تصمیمات بهتری بگیرند، پیشنهاد می شود. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حمله محمدرضا شهبازی مجری صداوسیما به علی دایی پس از اظهاراتش راجع به غزه و لبنان: برای امنیت پول باید خرج بشه که وقتی گردنبند شما رو دزدیدند سه سوته دزد رو بگیرند+ویدیو (1495 نظر) خلاقیت خنده دار ایرانیِ نمونه در استفاده از کاسه توالت به عنوان منقل هنگام پختن جوجه کباب حماسه تاریخی آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (497 نظر) خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (287 نظر) چیدمان شیک مبلمان ساده و خوش رنگ خانه بدون تجملات سید ابراهیم رئیسی/لوستر طلایی، فرش ایرانی، کتابخانه چوبی، جلو مبلی و عکس بزرگ آن شهید روی دیوار... (199 نظر) لحن شیرین رهبر معظم انقلاب به هنگام سفارش چای برای پذیرایی از میهمان ویژه اش: آقا حالا وقت چائیِ +فیلم (197 نظر) خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی (94 نظر) همزاد پارسا پیروزفر، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (80 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (77 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (72 نظر) شادی مختاری: من مخالف حضور ایران در سوریه بودم و عصبانی بودم (71 نظر) حامد سلطانی برای بار سوم پدر شد؛ نمایش قابی از تخت خواب فرزندش با صدای همایون شجریان +ویدیو/ قدمش مبارک باشه😍 (64 نظر) صحبت های خنده دار حاج آقا قرائتی :پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر😂 (63 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن الهام حمیدی/ آینه کنسول ،پرده، لوستر، گل و گیاه آپارتمانی خاص خانم بازیگر باسلیقه 👌 (62 نظر) افسانه پاکرو: محمدرضاگلزار تنها پسر شایسته ایران است، چهره خوبی دارند +ویدئو (57 نظر) نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز قدرت الله ایزدی، پدیده فصل جدید جوکر2/ دیوار هنری و اصیل منزل با میناکاری های اصیل اصفهان+عکس (57 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 23 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 23 مهر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 23 مهر 1403
شهاب حسینی: ممنوع‌التصویر شدن برایم رحمت بود!
حکایت های خواندنی ؛ داستان خنده دار «قاطر گران بها»
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 23 مهر 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 23 مهر ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 23 مهر 1403
برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد
جزئیات کامل مرگ سریالی 48 نفر با مشروبات الکلی در 4 استان کشور / فاجعه ای به دنبال مصرف مشروبات الکلی
خانه‌داری یک کدبانو؛ 10 ترفند طلایی برای نگهداری زیتون پرورده و جلوگیری از ترش شدن و کپک زدن آن
فرار کردن زن 27 ساله‌ از دست شوهر چهارمش! / جزئیات زن متواری جوان از دست همسرش
رفیق دوست: احمدی‌نژاد کاری با ولایت فقیه ندارد، خودش با امام زمان مملکت را اداره می‍کند!
روایت ولیمه تولد دختر رهبر انقلاب در منزل ایشان توسط هاشمی رفسنجانی
خلاصه ای از تاریخ سلسله ساسانیان
منتخب روز   
برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم! خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (فیلم) فرار آمریکایی‌ها از خلیج فارس قبل از پاسخ کوبنده سپاه! / که میگفتین اسرائیل پشتش به آمریکا گرمه؟ این هم از آمریکا!