معرفی کتاب باتلاق شنی اثر مالین پرسون گیولیتو

  دوشنبه، 17 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب باتلاق شنی اثر مالین پرسون گیولیتو
کتاب باتلاق شنی اثری از مالین پرسون گیولیتو و با ترجمه‌ی حسین مسعودی آشتیانی است. رمان از زبان دختری روایت می‌شود که به جرم شراکت در تیراندازی در یک مدرسه دستگیر شده است. او حالا باید نقشش در این فاجعه را برای خودش و دیگران روشن کند. این رمان از زمان انتشار تاکنون برنده‌ی چندین جایزه‌ی معتبر شده است. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق پرداخته است.

درباره مالین پرسون گیولیتو

آنا مالین اولریکا پرسون گیولیتو (متولد 25 سپتامبر 1969 در استکهلم) نویسنده و وکیل سوئدی است. او دختر داستان نویس و جرم شناس، لیف جی. و. پرسون است. پرسون گیولیتو کتاب برنده جایزه Störst av allt (شن روان) را نوشت که برنده جوایز بهترین رمان جنایی سوئدی در سال 2016 ، جایزه شیشه ای در سال 2017 و جایزه دو قطبی اروپا در سال 2018 است.

پوستر مالین پرسون گیولیتو

درباره کتاب باتلاق شنی

رمان باتلاق شنی (Quicksand) اثری از مالین پرسون گیولیتو (Malin Persson Giolito) در ژانر جنایی و روان شناختی است. این رمان نخستین اثر نویسنده است که با استقبال بین المللی مواجه شد و البته جوایز متعددی هم برای گیولیتو به همراه آورد. باتلاق شنی به همت حسین مسعودی آشتیانی به فارسی ترجمه و در سال 1399 توسط انتشارات کتاب کوچه منتشر شده است. این رمان در حقیقت استعاره ای از مشکلات فراوانی است که زیر پوست یک جامعه ی ظاهراً بی نقص جریان دارند و درست در جایی که حدس زده نمی شود -در مدرسه و کلاس درس و در میان نوجوانان و کودکان بی گناه- مانند یک دمل سر باز می کنند. مالین پرسون گیولیتو در کتاب برجسته ی خود داستان یک تیراندازی وحشتناک در یکی از مدارس حومه ی استکهلم را روایت می کند. ماریا نورنبرگ هجده ساله، دانش آموزی محبوب، موفق و ثروتمند متهم است به قتل دوست پسر و بهترین دوستش در مدرسه؛ او که پیش تز از دانش آموزان محبوب مدرسه به شمار می رفت، حالا سوژه ی نفرت مردم قرار گرفته است. مردم خشمگین اند و رسانه ها درگیر تب این فاجعه، خبر می سازند، درحالی که نقش ماریا در این جنایت، برای خود متهم و دادگاه هنوز کاملاً معلوم نیست. رمان باتلاق شنی روایت ماریا از روزهای محاکمه و تلاش او برای پاسخ به این است که اصلا چطور شد که این وضعیت پیش آمد و فاجعه چگونه دست در دست عشق دویده است؟

اقتباس فرهنگی از کتاب باتلاق شنی

در سال 2016 سریالی تلویزیونی (در ژانر جنایی و درام) با اقتباس از رمان باتلاق شنی و به همین نام در شبکه ی نتفلیکس به نمایش درآمد. این سریال، اولین مجموعه ی سوئدی زبان این شبکه است.

جوایز و افتخارات کتاب باتلاق شنی

  • برنده ی جایزه ی گلس کی، سال 2017
  • برنده ی جایزه ی داستان جنایی اروپایی، سال 2018
  • برنده ی جایزه ی بهترین رمان جنایی سوئدی، سال 2016
  • یکی از بهترین کتاب های سال 2017 به انتخاب ان. پی. آر
  • رتبه دوم جایزه ی کتاب سال باشگاه کتاب بونیر، سال 2017
  • برنده ی جایزه ی پترونا برای بهترین رمان جنایی اسکاندیناویایی، سال 2018
  • بهترین رمان جنایی سوئدی سال به انتخاب آکادمی نویسندگان جنایی سوئد
  • و ...

نکوداشت های کتاب باتلاق شنی

  • اثر پرسون گیولیتو ما را به یک سفر روان شناختی می برد. (هافینگتون پست)
  • مطالعه ای گیرا و چندلایه درباره ی یک تیراندازی وحشتناک در مدرسه. (بوستون هرالد)
  • این (رمان) از چندین نظرْ تکاملی در رمان جنایی اسکاندیناوی بوده است. (فردریک باکمن، نویسنده ی مردی به نام اوه)
  • شبیه به فرایند یک دادگاه است اما آشکارا اهدافی فراتر همچون جلب کردن توجهات به سمت مشکلات پنهان اقتصادی و تضادهای رادیکال در سوئد دارد. (مرور کتاب نیویورک تایمز)
  • یک رمان تازه ی خارق العاده... گیولیتو با مهارتی استثنایی می نویسد و باتلاق شنی همواره هوشمندانه و مجذوب کننده است. گیولیتو ما را برای مدتی طولانی وادار به حدس زدن می کند و درنهایت، نتیجه همان چیزی است که باید باشد. (واشنگتون پست)

در بخشی از کتاب باتلاق شنی می خوانیم

تو هر موردی که فکرش رو کنید، عاشق این بودم که با آماندا باشم. همیشه با هم بودیم. تو کلاس و وقت نهار کنار هم می نشستیم. تکالیفمون رو با هم انجام می دادیم و با همدیگه از مدرسه می زدیم بیرون. به دخترهایی که اذیت مون می کردن بد وبیراه می گفتیم «این قدر هرجایی نباش و...» تو سالن ورزشی ورجه وورجه می کردیم و بالا و پایین می پریدیم و تو خیابون به سمت جایی که نمی دونستیم کجاست، می دویدیم. با همدیگه آرایش می کردیم، با هم خرید می رفتیم، یک عالمه حرف می زدیم و همه ش چت می کردیم. ادای دخترهای تو فیلم ها رو که یکیشون رو تخت می خوابید و اون یکی هم رو تشک بالا و پایین می پرید و مثل خواننده ها می زد زیر آواز در می آوردیم و بلند بلند با هم می خندیدیم. با هم مهمونی خصوصی می گرفتیم. اون زود مست می شد. مدل مست کردن اش هم این جوری بود: خنده آروم، خنده بلند، رقص، زمین افتادن، قهقهه، دراز کشیدن روی کاناپه، گریه کردن تا حدی که حتی تو گوش هاش هم پر اشک می شد و آخر سر هم راه می افتاد سمت خونه شون. همیشه مراقبش بودم، تا اشتباهی سر از جای دیگه ای در نیاره. دوست داشتم با آماندا باشم و همه ی کارهام رو با اون میزون کنم. شک ندارم حسابی خوش می گذشت. با اون موهای بلوندش، لوده بازی هاش هم خیلی باحال بود. اگر از وضع هوا ازش می پرسیدی، می گفت: «خرکی» یا «معلوم نیست چشه» یا اگه خیلی سرد بود می گفت «آی حال میده بری اسکی» و بعد با پاپوش گرم، بوت زمستونی و یک کت بلند با یقه ی خز می اومد مدرسه.

شناسنامه کتاب باتلاق شنی

  • نویسنده: مالین پرسون گیولیتو
  • مترجم: حسین مسعودی آشتیانی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر کتاب کوچه
  • تعداد صفحات: 484
  • موضوع کتاب: کتاب های داستان و رمان خارجی، کتاب داستان و رمان نوجوان
  • نسخه الکترونیکی: دارد
  • نسخه صوتی ندارد

بنابراین مطالعه ی رمان باتلاق شنی را به تمام خوانندگان نوجوان و بزرگسال علاقمند به ژانر جنایی و روان شناختی توصیه می کنیم. ​​​​​​امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (192 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (135 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (99 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (73 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (71 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (67 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (61 نظر) حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / نبرد موش ، هزارپا و خرچنگ با عقرب سیاه (55 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (55 نظر)
تیتر امروز   
خدمت سربازی باید برای زنان اجباری شود
خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید
مرگ دردناک بازیگر محبوب 41 ساله بر اثر غرق‌شدگی+ عکس
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی خصوصی جعفر غفارنژاد رقیب بابلسری هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 8 شهریور 1403
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
بُز منحصر به فرد پاکستانی که به خاطر رقصیدنش پرورش داده می‌شود
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
منتخب روز   
قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس