معرفی کتاب بهترین شکل ممکن اثر مصطفی مستور

  شنبه، 10 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب  بهترین شکل ممکن اثر مصطفی مستور
کتاب بهترین شکل ممکن جدیدترین اثر مصطفی مستور می باشد که مجموعه ای است شامل ۶ داستان که هر کدام از داستان ها در یکی از شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و بندر انزلی اتفاق می افتد.

درباره کتاب بهترین شکل ممکن

از جمله ویژگی های بارز این کتاب می توان به جنبه سینمایی داستان ها اشاره کرد که خود این کتاب را از دیگر آثار این نویسنده متمایز می نماید.کتاب بهترین شکل ممکن تلفیقی از ادبیات و سینماست و سبک جدیدی از نوشتارهای لذت بخش مستور را به نمایش می گذارد که شاید موفق ترین اثر مصطفی مستور حتی در کنار دیگر آثار پرفروش وی مانند روی ماه خداوند را ببوس رقم بخورد.کتاب بهترین شکل ممکن روایت هایی صمیمانه و خودمانی از زندگی است. روایت هایی با تجربه های تلخ و شیرین. به نظرم این کتاب تداعی کننده دوران عاشقی است. دورانی که هر فرد آن را تجربه کرده است.

خلاصه کتاب بهترین شکل ممکن

«بهترین شکل ممکن» مجموعه شش داستان کوتاه از نویسنده توانای معاصر، مصطفی مستور است. نام داستان های این مجموعه کمی غیر معمول است. «شیراز»، «تهران»، «بندرانزلی»، «مشهد»، «اهواز»، «اصفهان» نام داستان های این مجموعه اند. این کتاب روایت هایی صمیمی و خودمانی از زندگی دارد که می تواند تداعی کننده دوران عاشقی باشد دورانی با خاطرات تلخ و شیرین که همه آن را تجربه کرده اند. شاید گذاشتن نام شهرهای مختلف بر داستان ها گویای این باشد که عشق ها در هر نقطه و شهری می توانند اتفاق بیفتند و هر جا که رخ دهند تازه و نامکررند. بخشی از داستان «مشهد» را می خوانید درباره تحول جوانی به دلیل دریافت یک هدیه غیر متعارف است: «ماجرا وقتی شروع شد که هادی چوبی، دوست دوران دبیرستان من، فهمید کاج را می شناسم. هادی ظرف یک هفته تقریبا زندگی ام را فلج کرد. بس که تلفن می زد تا از کاج برای او قرار ملاقاتی بگیرم. می خواست دومین مجموعه شعرش را چاپ کند و فکر می کرد کاج سرخ ناشر مناسبی برای این کار است. قبلا شعرهایش را ناشر درجه سومی به بدترین کیفیت چاپ کرده بود و حالا نمی خواست به قول خودش دوباره کتابش دود شود. طوری پشت تلفن می گفت نمی خواهد دوباره کتابش دود شود»

درباره نویسنده کتاب بهترین شکل ممکن

مصطفی مستور، زاده ی سال ۱۳۴۳، داستان نویس، پژوهشگر و مترجم ایرانی است. مستور در اهواز به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۷ در رشته ی مهندسی عمران از دانشگاه شهید چمران اهواز فارغ التحصیل شد و دوره ی کارشناسی ارشد را در رشته ی زبان و ادبیات فارسی در همان دانشگاه گذراند. مستور نخستین داستان خود را در سال ۱۳۶۹ نوشت و در همان سال در مجله ی کیان به چاپ رساند. او نخستین کتاب خود را نیز در سال ۱۳۷۷ با عنوان «عشق روی پیاده رو» که شامل ۱۲ داستان کوتاه است، به چاپ رساند.

جوایز و افتخارات این نویسنده عبارتند از:

برگزیده بهترین رمان سال های 79 و 80 جشنواره قلم زرین برای رمان روی ماه خداوند را ببوس
برگزیده بهترین رمان سال 1382 جایزه ادبی اصفهان برای رمان استخوان خوک و دست های جذامی
برنده لوح تقدیر از نخستین مسابقه داستان نویسی صادق هدایت

مصطفی مستور

کتاب بهترین شکل ممکن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به داستان و رمان های ایرانی و عاشقانه علاقه مند هستید، این کتاب به شما پیشنهاد می شود.

قسمتی از کتاب بهترین شکل ممکن

حس کرد کسی که نمی دانست کیست یا چیست ناگهان از او می خواهد بازی را رها کند؛ آن هم دقیقا زمانی که او دارد به بهترین شکل ممکن بازی می کند. برای اولین بار احساس کرد دارد چیزی را از دست می دهد که همیشه فکر می کرد تنها متعلق به خودش بوده است. حس کرد در بازی نابرابری فریب خورده است. مثل کودکی بود که ناگهان اسباب بازی اش را از او گرفته باشند. دلش خواست بزند زیر گریه. دلش خواست جیغ بکشد، اعتراض کند، التماس کند، فحش بدهد. دلش خواست برود وسط خیابان و رو به جایی که نمی دانست کجاست، فریاد بزند: «از جون من چی می خواهید؟»

توی یک کتاب نوشته بود آدم ها وقتی برهنه می شوند کم وبیش به هم شباهت پیدا می کنند و من فکر می کنم عاشق ها هم مانند آدم های لُخت به شدت به هم شباهت دارند.

شب ها قبل خواب سعی کنید سه دقیقه خودتون رو جای چیز دیگه ای بذارید. می گفت سه دقیقه خیلی زیاده اما با تمرکز و تمرین زیاد می شه این کار رو کرد. مثلا جای یه برگ درخت توی یه جنگل تاریک. یا جای یه سنگ وسط بیابون. یا جای یه پیرمرد آب زیپو که نیم ساعت طول می کشه تا کفش های لعنتیش رو بپوشه. جای یه حشره. یه سیفون توالت. یه توپ فوتبال. یه تابوت. یه جفت کفش. جای یه قدیس، یه روسپی، یه گربه. می گفت اگه مدتی این کار رو انجام بدید حس می کنید انگار دنیا داره توی روح تون نفس می کشه.

توی آزمایشگاه مدارهای الکترونیکی دانشگاه تهران چشمم افتاد به فرشته. سه ترم بود باهم همکلاس بودیم اما انگار هرگز او را ندیده بودم مثل ساعتی بود که روی مچ بسته باشی یا عینکی که روی چشم هایت باشد اما آنهارا نبینی و دنبالشان بگردی.

از سال ها پیش، دست کم از هفده سالگی که به شکل جدی به عشق فکر کرده ام، همیشه وقتی در خیابان یا فرودگاه یا رستوران یا مترو یا فروشگاه یا هر جای دیگری به دختری برمی خورم که به قول اردشیر برگی، همکلاسی سابقم در دبیرستان رازی، «جان می دهد برای این که عاشقش شوی»، این وسوسه را داشته ام که بروم سراغ او و با ادب و احترام تمام بگویم: «خانم شما فوق العاده زیبا هستید و من در یک نگاه عاشق تون شده م و قسم می خورم اگه با من ازدواج کنید می تونم به بهترین شکل ممکن خوشبخت تون کنم.»

دقیقه ای به وضعیتی که در آن گرفتار شده بود، فکر کرد. به نظرش رسید میلیون ها قاتل حرفه ای بر تک تک سلول های خونی اش سوار شده اند و در سرتاسر قلمرو بدنش تاخت و تاز می کنند. فکر کرد وسط تماشای فیلم مهیجی در سینما با احترام به او می گویند از سینما بزند بیرون.

وقتی بچه بودم یکشنبه ها با مادربزرگم می رفتم کلیسا. یه بار کشیش توی یکی از موعظه هاش چیزی گفت که هنوز یادمه. گفت اسم خداوند خاصیتی داره که هیچ اسم دیگه ای نداره. گفت اگه یکی از اسم های خداوند رو مدام تکرار کنی، حتی اگه معناش رو ندونی، یا از اون بدتر، حتا به چیزی که میگی باور نداشته باشی، گفتنش کم کم روی تو تاثیر می ذاره. گمونم منظورش یه جور تاثیر معنوی بود. خوب، من بعدها فهمیدم چیزهای دیگه ای هم هست که دقیقا همین جوری اند. منظورم کلماتیه که حتا اگه یه ذره هم بهشون اعتقاد نداشته باشی، وقتی مدام تکرارشون کنی تاثیر وحشتناکی رو آدم می ذارن.

آدم ها در زندگی باید خیلی خوش شانس باشند که درست زمانی عاشق کسی شوند که طرف در حال خروج از عشق فعلی اش باشد… آدم ها دلیل روشنی برای عاشق شدن ندارند گرچه برای خروج از آن اغلب دلایل موجهی وجود دارد؛ گیرم یکی از این دلایل عشقی تازه باشد.

ایران که درس می خوندم، معلم فیزیکی داشتیم که گاهی حرف های عجیبی می زد. مخصوصا وقتی لبی تر کرده بود. یه بار گفت شب ها قبل از خواب سعی کنید سه دقیقه خودتون رو جای چیز دیگه ای بذارید. می گفت سه دقیقه خیلی زیاده اما با تمرکز و تمرین زیاد می شه این کار رو کرد. مثلا جای یه برگ درخت توی یه جنگل تاریک. یا جای یه سنگ وسط بیابون. یا جای یه پیرمرد آب زیپو که نیم ساعت طول میکشه کفش های لعنتی اش رو بپوشه. جای یه حشره. یه توپ فوتبال.یه تابوت. یه جفت کفش. جای یه قدیس. یه گربه. می گفت اگه مدتی این کار رو انجام بدید حس می کنید انگار دنیا داره توی روح تون نفس می کشه.

شناسنامه کتاب بهترین شکل ممکن

  • نویسنده: مصطفی مستور
  • انتشارات: چشمه
  • تعداد صفحات: ۱۱۶
  • نسخه صوتی:دارد
  • نسخه الکترونیکی: دارد

مشخصات کتاب صوتی بهترین شکل ممکن


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (472 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (322 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (196 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (121 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (124 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (85 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس