معرفی کتاب گندزدایی از مغز اثر فیث جی. هارپر

  دوشنبه، 23 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب گندزدایی از مغز اثر فیث جی. هارپر
این کتاب برای افرادی است کـه از شـنیدن یـا فکرکـردن بـه اینکه واقعا دیوانه یا احمق یا تنبل‌ هستند یا اینکه حساس‌ هستند یا نباید همه چیز را اینقدرجدی بگیرند، خـسته شـده‌انـد.کـسانی کـه از ایـن احـساسات بـد و مخـرب در عذابند، بیشتر از این ناراحت می‌شوند که افراد دیگر، فکر می‌کننـد آن‌هـا از ایـن احساسات عذاب‌آور لذت می‌برند و از وجودشان راضی هستنـد.

درباره فیث جی. هارپر

فيث جي. هارپر یک مشاور حرفه ای دارای مجوز در ایالت تگزاس است. او با دسته های فردی ، خانوادگی و گروهی در زمینه های بهداشت روان جامعه و برنامه های بستری در بیمارستان کار می کند. او همچنین یک متخصص مسائل جنسی و متخصص تغذیه است. فیث یک مشاور، ناظر، سخنران و متخصص تغذیه ی شوخ طبع، باهوش و زیرک است که به رویکردهای خلاقانه و زبان طنز و صمیمی خاص خودش شهرت دارد. هارپر تحصیلات عالی خود را در رشته های روان شناسی و مشاوره ی گروهی گذرانده است. او در سال 2008، دکتری خود را از دانشگاه تگزاس در مشاوره ی آموزشی گرفت و پس از آن در تمام این رشته ها در آمریکا فعال بوده است. با این حال شهرت و محبوبیت این نویسنده به آمریکا محدود نشده و امروز بسیاری از مردم در تمام دنیا آثار هارپر را دنبال می کنند و به زندگی شخصی، اجتماعی و حرف ای خود سمت وسویی تازه می دهند. این نویسنده از همان سال های آغاز تحصیلات خود، نشست ها و سمینارهای مختلفی در سراسر کشور آمریکا برگزار کرده و کتاب های زیادی درباره ی اضطراب، استرس، افسردگی، اندوه و... نوشته است. «رام کردن ذهن سرکش» و «رام کردن خشم سرکش» از دیگر آثار محبوب این نویسنده اند که در ایران ترجمه و منتشر شده است.

پوستر فیث جی . هارپر

خلاصه کتاب گندزدایی از مغز

نویسنده ی كتاب گندزدايي از مغز سعی کرده ابتدا چشم خوانندگان را به دنیای علمی روان شناسی و خوددرمانی باز کند؛ اما زود قضاوت نکنید! این بخش از کتاب به زبانی خودمانی و کاملا ساده عملکرد اعصاب و ساختار مغز را نشان می دهد. سپس، چندین و چند راهکار و توصیه معرفی می کند که تمام آن ها عملی و شدنی هستند و تاثیر چشم گیری در مسیر پاک سازی مغز دارند. در نهایت هارپر امکانات درمانی خاص را معرفی می کند. طبق گفته ی خودش، او از مخالفان استفاده از دارو یا روش های درمانی غربی نیست. اما باور دارد که این ها یکی از صدها روش درمانی هستند.

درباره کتاب گندزدایی از مغز

این کتاب برای کسانی است که همواره می پرسـند: «امـا، چـرا؟» افـرادی کـه وقتی کودک بودند با پرسیدن سوالاتی درباره چگونگی کار جهـان، اطرافیانـشان را به ستوه می آوردند و بزرگترهـا را کلافـه کـردند تـا بتواننـد جهـان اطرافـشان را بهتـر بشناسند و جایگاهشان را در آن پیدا کنند. این کتاب، برای آن دسته افرادی است که از اینکه دیگـران بـه آن ها بگویند چه کاری را باید انجام دهند و چه کاری را نباید و به اصطلاح برایـشان تعیین تکلیف کنند، بیزارند.کسانی که به دنبال ابزار و اطلاعاتی هستند تا دریابنـد برای بهترشدن حالشان چه کاری باید انجام دهند.

بخشی از کتاب گندزدایی از مغز

چگونه مغزمان قفل می کند؟پاسخش کوتاه است: آسـیب یـا ضـربه روحـی و روانی. این کتـاب دربـاره ی آسـیب هـای روانـی، واکـنش هـای آسـیب زای مـا بـه مزخرفات پوچ و بی معنی زندگی و واکنش های نـامعقول سـایر افـراد کـه مـا را بـه دردسر می اندازند و در زندگی، سد راهمان می شوند، است. همچنین، ایـن کتـاب دربــاره ی تکنیـکهــای مقابلـه ای بــرای روبـه روشـدن بــا مزخرفـات دکترهـای تحصیل کرده باکلاس که اضطراب، نگرانی، افسردگی،غم واندوه، پریـشان حـالی، اعتیاد، خشم و ... می نا مند، است. اساسا چنین تکنیک های ذهنی، بخشی از کـل فرایند پیچیده ی واکنش مغزتان بعـد از مواجـه شـدن بـا اتفاقـات بـد وعـذاب آور و غیرمنتظره زندگی است. مغز تمام سعی خود را می کند تا با بهتـرین وکارآمـدترین روشی که بلد است، وظیفه ی حفاظت از شـما را بـه بهتـرین روش ممکـن انجـام دهـد؛ امـا، اغلـب راهکارهـای ذهـن، آن طـورکـه بایدوشـاید بـرای حـل کـردن مشکلاتمان مؤثر نیست؛ مثلا تصور کنید داریـد گریـه مـی کنیـد. همـان موقـع، دوستتان می آید و به شما می گوید: «بگو کی اذیتت کرده تا برم درسی بهش بدم که تا عمر داره، فراموش نکنه.» این حرف دوستتان باعث خنده شما می شـود و بـرای لحظه ای خوشحال می شوید و همه چیز را فراموش مـی کنیـد؛ امـا کـم کـم متوجـه می شوید که این کار در طولانی مدت، سودی به حالتان ندارد. این کتاب دربـاره ی مزخرفات کلی زندگی و آدم های نچسب دوروبرمـان هـم هـست. مزخرفـاتی کـه ممکن است به خودی خود آسیب زا نباشد، اما زندگی را برایمان سخت مـی کننـد.

نقد و بررسی گندزدایی از مغز

کتاب «گندزدایی از مغز» با عنوان فرعی «چگونه علم را به یاری بگیریم و از شر نگرانی ها، افسردگی ، خشم، هراس ها و وسواس ها خلاص شویم» اثری از «فیث جی. هارپر»، نویسنده ی محبوب آمریکایی است. هارپر در این کتاب به شیوه ای کاملا متفاوت سعی می کند راهکارهایی تاثیرگذار و مفید به کسانی ارائه کند که اسیر احساسات منفی و تفکرات نابودکننده شده اند؛ کسانی که در شرایط دشواری گرفتار هستند و حتی خودشان هم نمی دانند چرا. کتاب گندزدایی از مغز با ترجمه ی «علی دیمنه» در سال 1399 در انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟

  • از شنیدن نصیحت و توصیه ی دیگران کلافه شده اند.
  • به دنبال راهی هستند تا خودشان را پیدا کنند.
  • از شنیدن این که دیوانه ، تنبل، نادان یا زیادی حساس هستند، خسته شده اند.
  • از بدحالی خودشان گریزان هستند، آن هم در حالی که دیگران فکر می کنند آن ها خودخواسته این درماندگی را انتخاب کرده اند.
  • می خواهند از احساسات و افکار منفی خود و دیگران رها شوند، اما نمی دانند چطور.

مروری بر مطالب کتاب گندزدایی از مغز

  • بخش اول: این مغز شماست که گرفتار آسیب روانی است.
  • بخش دوم: این مغز زنده ی شماست.
  • بخش سوم: حالت عادی جدید

شناسنامه کتاب گندزدایی از مغز

  • نویسنده: فیث جی. هارپر

  • مترجم: علی دیمنه

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: الینا
  • تعداد صفحات: 208
  • موضوع کتاب: روانشناسی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : ندارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن