معرفی کتاب کوپن جعلی اثر لئو تولستوی

  سه شنبه، 18 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب کوپن جعلی اثر لئو تولستوی
کتاب کوپن جعلی لئو تولستوی یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان تاریخ ادبیات روسیه. لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی داستان زندگی مردی شرور و جنایتکار را روایت می‌کند که در یک لحظه‌ی شگرف، چشم در چشم یکی از قربانیانش، دچار التفات و تغییری بی‌بازگشت می‌شود. در ادامه ساعدنیوز به تفصیل به معرفی کتاب فوق پرداخته است. همراه ما باشید.

درباره لئو تولستوی

لِو نیکلایِویچ تولستوی (به روسی: Лев Никола́евич Толсто́й) [lʲef nʲɪkɐˈlaɪvʲɪtɕ tɐlˈstoj] ( شنیدن) (۹ سپتامبر ۱۸۲۸ - ۲۰ نوامبر ۱۹۱۰) فیلسوف، عارف و نویسنده روس بود که او را از بزرگترین رمان نویسان جهان می دانند. او بارها نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات و جایزه صلح نوبل شد ولی هرگز به آنها دست نیافت. رمان های جنگ و صلح و آنا کارنینا که همواره در بین بهترین رمان های جهان هستند، اثر تولستوی اند. او در روسیه هواداران بسیاری دارد و سکه طلای یادبود برای بزرگداشت وی ضرب شده است. تولستوی در زمان زندگی خود در جهان سرشناس ولی ساده زیست بود.

پوستر لئو تولستو

درباره کتاب کوپن جعلی

لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی (The Forged Coupon)، رمانی که آن را در واپسین سال های عمر پربارش نوشت، مطالعه ای تأمل برانگیز درباره ی قدرت های مخرب شیطانی ترتیب می دهد و تار و پود آن را به مهارتی چشمگیر در تصویری درخشان از زندگی روسی می تند. این رمان بی نظیر از دو قسمت تشکیل شده و در هر قسمت آن روایتی جذاب را می شنوید. استپان، یکی از شخصیت های اصلی این کتاب، توسط قدرتی که جنایاتش برای او به ارمغان آورده، تسخیر شده است. او به گونه ای اجتناب ناپذیر مسیر شرارت را با سرعتی فزاینده طی می کند و بی امان به دنبال فرصت های جدیدی برای قتل و آسیب رساندن به دیگران است. اما این موجود خون ریز، ناگهان در تجربه ای هولناک، خود را در حالی می یابد که با تصویر یکی از قربانیانش در لحظه ی مرگ تسخیر شده است. و این آغاز ماجرای رمان کوپن جعلی است... اگرچه تولستوی برای اولین بار طرح این رمان را در اواخر دهه ی 1890 تصور کرد، اما تا سال 1902 شروع به نوشتن آن نکرد و سرانجام نگارش آن را در سال 1904 به پایان رساند. او پس از نوشتن این رمان در سال های پایانی عمرش در حالی که از سوی کلیسای ارتدوکس روسیه تکفیر شده بود، کوشید تا ریاکاری دین سازمان یافته ی زمانه ی خویش را آشکار کند. با این حال، تولستوی اعتقاد تزلزل ناپذیری به توانایی انسان برای یافتن حقیقت داشت و به ویژه در قسمت دوم این کتاب نشان می دهد کارهای خوب می توانند دومینووار بر دیگری تأثیر بگذارند، درست همان طور که در قسمت نخست رمان این اثرگذاری را درباره ی نیروی شر می بینیم. ترجمه ی دیگری نیز از این اثر به زبان فارسی و با عنوان «کوپن تقلبی» منتشر شده است. ترجمه ی سروش حبیبی را از این رمان با صدای حسام لک می شنوید. کتاب کوپن جعلی را نشر استودیو نوار به همراه نشر چشمه تهیه و عرضه کرده است.

اقتباس سینمایی از کتاب کوپن جعلی

«سرزمین یخ زده» عنوان فیلمی تحسین شده در سینمای فنلاند است که در سال 2005 به کارگردانی و نویسندگی Aku منتشر شد. این فیلم سینمایی بر اساس قسمت اول این کتاب در فنلاند معاصر ساخته شده است.

نکوداشت های کتاب کوپن جعلی

  • کوپن جعلی یک شاهکار دیوانه وار و ماهرانه در داستان سرایی است. ساختار آن به اندازه ی یک افسانه پیچیده و ساده است، همان طور که باتوم های شر و سپس خیر در سراسر روسیه در آمدوشد هستند. (اندرو میلر)

  • مطالعه ای مبتکرانه درباره قدرت های ویرانگر شیطان که در برابر تصویری درخشان از زندگی روسی قرار می گیرد. (گودریدز)

  • تولستوی یکی از بزرگترین نویسندگان داستان های منثور روسی است. (ولادیمیر ناباکوف)

در بخشی از کتاب کوپن جعلی میخوانیم

در این اثناء سه اسب ابلق دزدیده شده به مقصد رسیده بودند. ماشکا به هجده روبل به کولیان فروخته شده بود. رنگینک را در چهل ورسکی آنجا، نزد دهقانی با اسب دیگری تاخت زده، و قشنگک را به قدری دوانده بودند که بریده بود و آن را کشته و پوستش را به سه روبل فروخته بودند. این کارها همه زیر نظر و به دستور ایوان میرونوف صورت گرفته بود. او زمانی در خدمت پیوتر نیکلاییچ بوده و به گوشه و کنار ملک و قرار کاربران آشنا بود و به قصد جبران خسارت خود، این سرقت را سازمان داده بود. ایوان میرونوف بعد از بلایی که کوپن جعلی بر سرش آورد، مدتی دراز به ودکاخوری افتاده بود و اگر زنش جهاز اسب و لباس ها و هرآنچه قابل فروش بود پنهان نکرده بود، تمام زاروزندگی اش را پای بطری گذاشته بود. ایوان میلونوف در حال مستی پیوسته نه فقط به اربابی که تیغ ظلمش او را انداخته بود، بلکه به همه ی ارباب های بزرگ و کوچکی فکر می کرد که فقط از راه لخت کردن امثال او در رفاه زندگی می کنند. یک بار با چند نفر از موژیک های ناحیه ی پادولسگ ودکاخوری کرده بود. آن ها در حال مستی ضمن راه تعریف کرده بودند که چطور اسب های دهقانی را دزدیده اند.

خلاصه ای از کتاب کوپن جعلی

لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی، قلمی سلیس و روان دارد و در سرتاسر کتاب داستانی را مطرح می کند که ممکن است در زندگی روزمره تمام ما انسان ها اتفاق بیفتد. پسربچه داستان بانام میتیا با دستکاری قیمت کوپن به هدف خود می رسد اما این به هدف رسیدن گاهی ممکن اثرات تخریب کننده ای در پی داشته باشد و همانطور که در ادامه داستان خواهید شنید براثر این دستکاری، زنی جان خود را از دست می دهد. کتاب کوپن جعلی تنها یک رئال است که به شیوه تولستوی به رشته تحریر درآمده، البته که اعتقادات مذهبی وی نیز در آن دخیل است چرا که پسربچه داستان پس از پایانه بخش 1 از کاری که کرده پشیمان می شود و به دنبال راه جبران می گردد. توبه و انجام کارهای مذهبی برای جبران این اتفاق در فطرت تمامی ما انسان ها وجود دارد درواقع نیمه خوب ما سبب می شود که عواقب کارمان را بسنجیم و اگر خبط و خطایی در کار باشد به سبب جبران آن بر آییم. کتاب کوپن جعلی بااینکه در قرنی متفاوت از قرن اکنون ما نوشته است، اما همچنان موضوعی تازه و کاربردی دارد. تولستوی در کتاب کوپن جعلی آنقدر موضوع را پررنگ می کند که درواقع شخصیت اصلی، حول اتفاق پیش آمده رشد و تکامل می یابد. در کتاب کوپن جعلی، شنونده با تعداد زیادی شخصیت آشنا نمی شود بلکه اتفاقات و بحران های زیادی را شخصیت اصلی پشت سرمی گذارد که همین امر سبب می شود تمام تمرکز شنونده بر روی اتفاقات و پایان داستان باشد. از دید لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی، هر عمل بدی، یک تکه از بازی دومینو است که با خطای بازیگر دومینو به حرکت درمی آید و تاثیر آن به گونه ای خواهد بود که تنها در آخر خرابی به بار می آید. لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی، عقیده های مذهبی خود را هم در این کتاب چکانده است چراکه کلماتی ازجمله دروغ، دورویی و تبعات هرکدام را هم سعی دارد به شنونده تفهیم کند. البته که لئو تولستوی در کتاب کوپن جعلی، هیچگاه لبه تیز انتقاد را به سمت شنونده نمی گیرد بلکه کاملا در لفافه سخن می گوید و موضوع را برای شخصیت داستان پررنگ نشان می دهد، اما چون تمام انسان ها درون خود همین پسربچه را دارند شنونده باشخصیت و داستان همزاد پنداری خواهد کرد.

شناسنامه کتاب کوپن جعلی

  • نویسنده: لئو تولستوی
  • مترجم: سروش حبیبی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر چشمه
  • تعداد صفحات: _
  • موضوع کتاب: کتاب داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکترونیکی: دارد
  • نسخه صوتی دارد

بنابراین اگر به ادبیات روسیه علاقه مند هستید، شنیدن این کتاب را به شما پیشنهاد می کنیم. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (187 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (87 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (72 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (64 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (62 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (61 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خدمت سربازی باید برای زنان اجباری شود
خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید
مرگ دردناک بازیگر محبوب 41 ساله بر اثر غرق‌شدگی+ عکس
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی خصوصی جعفر غفارنژاد رقیب بابلسری هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 8 شهریور 1403
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
بُز منحصر به فرد پاکستانی که به خاطر رقصیدنش پرورش داده می‌شود
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
منتخب روز   
قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس