معرفی کتاب مائده های زمینی اثر آندره ژید

  پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کتاب مائده های زمینی اثر آندره ژید
رمان مائده های زمینی و مائده های تازه، رمانی است که قالب های مختلفی به خود گرفته است: نظم، نثر شعرگونه، سفرنامه، شرح حال و گفت وگو. اگرچه در این رمان، المان های داستان پردازی و خودزندگی نامه بسیار واضح و آشکار به چشم می خورد، اما رمان مائده های زمینی و مائده های تازه بیشتر به عنوان اثری فلسفی در نظر گرفته می شود. همراه ساع نیوز باشید.

درباره نویسنده آندره ژید

آندره ژید در خانواده ای ثروتمند و در سال ۱۸۶۹ (پاریس) به دنیا آمد. او فعالیت ادبی خود را در ۲۲ سالگی آغاز کرد و در ۲۴ سالگی، درحالی که از بیماری رنج می برد به تونس در شمال آفریقا سفر کرد و دوسال بعد که از آفریقای شمالی به فرانسه باز می گشت، علاوه براینکه از لحاظ جسمی کاملا بهبود یافته بود، از لحاظ شخصیتی نیز در او تغییرات اساسی ایجاد شده بود. از جمله آثار این نویسنده می توان به «ضد اخلاق»، «دخمه های واتیکان»، «اگر دانه نمیرد»، «سکه سازان»، «بازگشت از کنگو»، «بازگشت از چاد»، «بازگشت از شوروی» و… اشاره کرد.

آندره ژید

درباره مترجم (جلال آل احمد)

«جلال آل احمد» نویسنده، روزنامه نگار و فعال اجتماعی آذر سال 1302 در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدرش از روحانیان آن زمان و مخالف تحصیل پسرش در دبیرستان بود. او برخلاف عقیده ی خانواده اش به مدرسه ی دارالفنون رفت و توانست دیپلم بگیرد. او در جوانی با «احمد کسروی»، تاریخ دان ایرانی و «محمدحسن شریعت سنگلجی» آشنا شد و به خواست پدرش برای تحصیل در علوم دینی به نجف سفر کرد. او مدت سه ماه را در نجف همراه برادرش زندگی کرد و با تفاوت های اساسی در تفکراتش نسبت به دین و مسائل اجتماعی به ایران بازگشت. او در آن زمان به حزب توده پیوست و به این دلیل از سوی خانواده طرد شد.

«جلال آل احمد» تحصیل در رشته ی زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تهران را آغاز کرد و تا مقطع دکترا آن را ادامه داد. او در این دوران مجموعه ی «دیدوبازدید» را منتشر کرد که شامل داستان های «دیدوبازدید عید»، «گنج‏»، «زیارت»،‏ «افطار بی ‏موقع»، «گلدان چینی»،‏ «تابوت»، «شمع قدی»، «تجهیز ملّت»،‏ «پستچی‏»، «معرکه»، «ای لامسبا!» و «دو مرده‏» بود. این داستان ها روایت زندگی مردمان آن زمان هستند و نویسنده با زبانی طنز، مسائل اجتماعی و رفتارهای سنتی جامعه ی آن زمان را روایت و نقد می کند. او در دهه ی بیست و سی علاوه برنوشتن داستان هایش پژوهش و ترجمه ی آثار بین الملل را نیز آغاز کرد. او با روزنامه ها و نشریات مختلفی همکاری داشت و با نثر توانایش بر جامعه ی روشن فکر آن زمان تاثیر گذاشت.

معرفی کتاب مائده های زمینی

کتاب مائده های زمینی نوشته ی آندره ژید، شاهکاری بزرگ در میان آثار ادبیات فرانسه محسوب می شود. ژید در این کتاب به یادماندنی از شما می خواهد به دنبال شناخت خویشتن بروید، خود را بشناسید و با خود صادق باشید. «بگذار عظمت در نگاه تو باشد نه در آن چیزی که به آن می نگری.» این جمله ی بسیار معروفی که هر کدام از ما حداقل یک بار آن را خوانده یا شنیده ایم برگرفته از کتاب مائده های زمینی (The Fruits Of The Earth) است که اثری فلسفی و عارفانه محسوب می شود و شما را به خودشناسی تشویق می کند. آندره ژید (Andre Gide) در زمره ی آن دسته از نویسندگان فرانسوى است که خود را موضوع نوشته هاى خود قرار داده اند. کوشش این قبیل نویسنده ها در این است که هر چه بیشتر خود را بشناسند و به این صورت خواننده را هم تشویق و با خود همراه سازند. در ادبیات فرانسه نویسنده ای به نام «مونتنى» وجود دارد که به عنوان سردمدار این سبک نویسندگی شناخته می شود و به آندره ژید هم شباهت های زیادی دارد. ژید در تمام آثار خود، قراردادها و رسوم اخلاقى و اجتماعى را زیرپا مى گذارد و راه خود را در جهان اندیشه ها به منظور برپا ساختن خویشتن می جوید. هیچ یک از امیال خود را پنهان نمى کند و چون روى هم رفته نوشته هایش اعترافاتى بیش نیست از این جهت گاهى این گمان را در خواننده برمى انگیزد که اندکى گستاخانه به دنبال آزادى خویشتن است ولى شاید به صداقت و صمیمیت وی باز می گردد. کتاب مائده هاى زمینى از آثار جوانى ژید است که در سال 1897 میلادى انتشار یافت. این کتاب در زمان انتشار خود مورد توجه قرار نگرفت و ظرف ده سال تنها 500 نسخه فروش داشت. با این که کتاب مائده هاى زمینى از نخستین نوشته هاى آندره ژید محسوب می شود اما او تقریباً تمام آنچه را که مى توان اندیشه ی وی دانست، در این کتاب جا داده و هر چه بعداً نوشته در تعقیب اندیشه هایى است که در این کتاب بیان شده اند. در مجموع ردپایی از تأثیر ادبیات مشرق زمین نیز در آثار و اندیشه های این نویسنده ی بزرگ دیده مى شود. سبک نوشتاری مائده های زمینی تاحدودی تصنعى محسوب می شود اما خود ژید معتقد است که در قطع کردن و ناتمام گذاشتن جمله هاى آن هیچ گونه تکلفى به خرج نداده و هیچ یک از این ناتمامى ها بى دلیل نیست و حاکى از تفکر او است. ژید پس از 38 سال «مائده هاى تازه» را در سال 1935 نوشت که اندکى بعد با مائده هاى زمینى، یکجا به چاپ رسید. اگر مائده هاى زمینى را بازگوکننده جوانى نویسنده بدانیم، «مائده هاى تازه» کار مرد پا به سن گذاشته اى است که حسرت شور و شوق گذشته را مى خورد، اما کنجکاوى و عطش چیزهاى تازه و میل به شناخت در او به هیچ رو کاستى نپذیرفته است. علاوه بر این «مائده هاى تازه» آن وحدت و یکپارچگى مائده هاى قدیمى را ندارد و سرگذشت، حکایات و مکالمه در آن بیشتر از اندیشه ها و اشعار به چشم مى خورد. آنچه نویسنده بر آن اصرار دارد، عصیان علیه عقل گرایى محض، بیان خودجوش اندیشه ها و گریز از دستورات خشک اخلاقى شعارگونه و دعوت به آزاد بودن همراه با میل به خوشبختى همگان است: «خوشبختى من یعنى افزودن بر خوشبختى دیگران. براى خوشبخت بودن احتیاج به خوشبختى دیگران دارم.»

درباره کتاب مائده های زمینی

مائده های زمینی را می توان جزو آثار عرفانی دانست که در هشت فصل و یک پایان تحت عنوان «سرودی به جای پایان»، تألیف شده است که محوریت موضوعات آن عشق، خداوند، شوق به زندگی و لذت از هر لحظه ٔ آن است. آندره ژید در مائده های زمینی سعی دارد تا مخاطبش یا همان ناتانائیل را در سراسر کتاب، مخاطب سخنانش قرار می دهد و از او دعوت کند تا به دنبال شناخت خویش و یافتن مسیر واقعی زندگی اش برود. او در همان ابتدا میخ اول را محکم می کوبد و با این جمله ٔ زیبا مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد: «ناتانائیل! آرزو مکن که خدا را جز در همه جا، در جایی دیگر بیابی.» و در ادامه با زبان ساده، لحنی دوستانه و صداقت کلام سعی می کند شور و شوق لازم را به خواننده القا کند: «دلم می خواهد کتابی بنویسم که در نظرت عاری از هرگونه اندیشه و هیجان فردی باشد و گمان کنی که در آن تنها بازتاب شور و شوق خویش را می بینی. دلم می خواهد به تو نزدیک شوم و تو دوستم بداری». آنچه مخاطب را در مقدمه ٔ کتاب شگفت زده می کند، جمله ای است که نویسنده در مورد کتابش به مخاطبانش می گوید که نشان می هد باور قلبی اوست. او هدفش از نوشتن این کتاب را به وضوح بیان می کند: «آنگاه که کتاب را خواندی، به دورش افکن و بیرون رو، دلم می خواهد این کتاب، شوق خروج را در تو برانگیزد، خروج از هرجا که باشد، از شهرت، خانواده ات، اتاقت، از اندیشه ات. کاش کتابم به تو بیاموزد که بیش از این کتاب به خودت بپردازی و سپس بیشتر از خود به دیگر چیزها.» آنچه که مشهود است، آندره ژید نمی خواهد یک معلم و یا حتی راهنما باشد؛ بیشتر می خواهد یک مشوق باشد که شوق حرکت و یادگیری را ایجاد کند. خواننده او را به عنوان یک پیر دانا نمی شناسد، بلکه او را دوستی خیرخواه می بیند که از سفری طولانی بازگشته و اکنون قصد دارد تا در کنار مسافر نوپا قدم بردارد و هراس های اولیه ٔ سفر به درون را از او دور کند.

در بخشی از کتاب مائده های زمینی می خوانیم:

نامطمئن بودن راه ما ما را در سراسر زندگى آزرد. چه بگویمت؟ هر انتخابى، اگر بدان بیندیشیم هولناک است. زیرا آن آزادى که دیگر وظیفه اى راهبرش نباشد ترسناک است. این عمل همچون انتخاب راهى در کشور ناشناسى است که هر کسى در آن براى «خود» کشفى مى کند و خوب توجه کن که آن کشف را فقط براى خود مى کند به نحوى که نامطمئن ترین رد پا در گمنام ترین نقطه آفریقا باز هم کمتر از آن بى اعتبار و مشکوک است... بیشه هاى پرسایه و سرآب چشمه هاى هنوز نخشکیده ما را به خود مى کشند، اما چشمه هاى بیشتر درجایى خواهند بود که خواهش هاى ما آن ها را از آنجا جارى خواهند ساخت. زیرا هر سرزمین به اندازه اى که نزدیکى ما بدان آن را شکل دهد وجود دارد و چشم انداز اطراف، اندک اندک، در مقابل راه ما قرار مى گیرد. ما کرانه افق را نمى بینیم و حتى نزدیک ما نیز چیزى جز صورت ظاهرى تغییرپذیر و متوالى نیست. اما در امرى چنین بزرگ براى چه به مقایسه و تشبیه دست بزنیم؟ ما همه گمان مى بریم که باید خدا را کشف کنیم، ولى افسوس که نمى دانیم در انتظار کشف «او» نیایش خود را به کدام سو متوجه سازیم. بعد به خود مى گوییم که خدا در همه جا است، در هر جا است و نایافتنى است و بى اراده به زانو درمى آییم. و تو اى نانانائل همچون کسى خواهى بود که براى رهبرى خود، به دنبال نورى که به دست خویشتن دارد روان است. به هر جا که روى جز خدا چیزى ملاقات نمى توانى کرد منالک مى گفت: خدا آن است که در برابر ماست. ناتانائل تو در حال گذر همه چیز را نگاه خواهى کرد و هیچ جا نخواهى ایستاد. به خویشتن بگو که تنها خداست که موقتى نیست.

شناسنامه کتاب مائده های زمینی

  • نویسنده: آندره ژید
  • مترجم: پرویز داریوش_ جلال آل احمد
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: انتشارات جامی
  • تعداد صفحات:213
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (646 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (174 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (127 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (93 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (82 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب چی بخونیم؟ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافر راه های دور آی ماهی آبهای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو