معرفی کتاب مامورهای اعدام اثر مارتین مک دونا

  چهارشنبه، 02 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب مامورهای اعدام اثر مارتین مک دونا
کتاب مامورهای اعدام در قالب نمایشنامه‌ای شگفت‌انگیز به قلم مارتین مک دونا، شما را با زندگی مردی رو به رو می‌کند که بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌اش این است بهترین مامور اعدام در انگلستان باشد. این اثر در سال 2016 موفق شد جایزه‌ی لارنس الیویه را از آن خود کند.

درباره مارتین مک دونا

مارتین مک دونا (به انگلیسی: Martin McDonagh) نمایشنامه نویس، فیلم نامه نویس و فیلمساز ایرلندی - بریتانیایی است. او به عنوان یکی از مهم ترین نمایشنامه نویسانِ زندهٔ ایرلندی شناخته شده است. مک دونا در ۲۶ مارس ۱۹۷۰ در خانواده ای ایرلندی در کمبرولِ (به انگلیسی: Camberwell) لندن به دنیا آمد. پدر و مادرش پس از مدتی او و برادرش را در لندن رها کردند و به شهرستان گلوی (به انگلیسی: County Galway) در ایرلند بازگشتند. مک دونا در ۱۶سالگی مدرسه را رها کرد و چند سال در جنوب لندن بیکار و سرگردان بود تا این که شغل سطح پایینی دست و پا کرد. پس از مدت کوتاهی آن شغل را هم رها کرد تا قلمش را امتحان کند. شش اثر ابتدایی نمایشی او در واقع دو تریلوژی است که ماجراهای همگی شان در شهرستان گلوی یا اطراف آن می گذرد، جایی که مک دونا تعطیلات کودکی اش را می گذراند. مارتین مک دونا سه گانهٔ «لی نین» را در سال ۱۹۹۵ به سالن های نمایش ایرلند و لندن فرستاد تا این که ملکهٔ زیبایی لی نین در فوریهٔ ۱۹۹۶ در گلویِ ایرلند به روی صحنه رفت. سپس در سالنِ «رویال کورت» لندن اجرا شد و منتقدان را به وجد آورد. مک دونا که ۲۷ساله بود توانست پس از شکسپیر دومین کسی باشد که همزمان چهار نمایشنامه اش در سالن های تئاتر لندن روی صحنه رفته است.

پوستر مارتین مک دونا

تعدادی از جوایز و افتخارات مارتین مک دونا:

  • نامزد دریافت جایزه بهترین نمایش نامه از سوی جوایز تونی (Tony Awards) برای نمایشنامه غرب غم زده.
  • برنده جایزه دایره جوایز منتقدان تئاتر در سال 2015 برای نمایشنامه مأموران اعدام.
  • برنده جایزه لارنس الیویه در سال 2003 برای نمایش نامه ستوان آینیشمور.
  • نامزد دریافت جایزه لارنس الیویه در سال 1998 برای نمایشنامه جمجمه ای در کانه مارا.
  • برنده جایزه لارنس الیویه در سال 2004 برای نمایش نامه مرد بالشی.
  • برنده بهترین نمایش نامه تازه منتشر شده در سال 2016 برای نمایش نامه مأموران اعدام در سال 2016.

درباره کتاب مامور های اعدام

مارتین مک دونا (Martin McDonagh) در جدید ترین نمایشنامه ی خود با عنوان مامورهای اعدام (Hangmen) داستان زندگی مردی به نام هری را به تصویر می کشد که سال های عمر خود را صرف این کرده است تا بهترین مامور اعدام در انگلستان باشد، اما به نظر اطرافیانش فقط رقیب هری لیاقت این لقب را دارد. زمان می گذرد و با تغییر قوانین در انگلستان، روز کنار گذاشتن قانون اعدام فرا می رسد. همه در باری متعلق به هری جمع می شوند تا نظر او را درباره ی این لحظه ی تاریخی بدانند. در این میان غریبه ای پا به بار هری می گذارد که نیتش شنیدن حرف های او نیست، غریبه ای که سرنوشت خودش و همه ی افراد آن جا را برای همیشه دگرگون خواهد کرد. مک دونا در این نمایشنامه همانند دیگر آثاراش به بی رحمانه ترین روش ، ماجرایی را بازگو می کند که حتی اگر در گذشته هم شبیه به آن را شنیده بودید، باز ذهن تان آن را باور نمی کرد. او شما را مجبور می کند بشنوید، ببینید و بفهمید که دنیا چندان هم جای قشنگی نیست. او هیچ ابایی ندارد از این که شما را وحشت زده کند و واقعیت های دنیا را به بدترین شکل ممکن نشان دهد؛ چرا که می خواهد آیینه ای تمام قد از زشتی های دنیا جلوی صورت کسانی باشد که واقعیت جهان امروز را انکار می کنند.

جوایز و افتخارات کتاب مامورهای اعدام:

  • برنده ی جایزه ی لارنس الیویه سال 2016
  • برنده جایزه ی نمایشنامه ی حلقه ی منتقدین نیویورک سال 2018

نکوداشت های کتاب مامورهای اعدام:

  • مامورهای اعدام، بازگشتی موفقیت آمیز برای مارتین مک دونا است. (New York Times)
  • اثری شگرف، سرشار از ترس و شوخ طبعی. (Guardian)
  • بهترین نمایشنامه ی جدید سال. (Telegraph)

اگر به مطالعه نمایشنامه های ضد قهرمانی و سیاه علاقمند هستید، مطالعه ی این اثر حیرت انگیز برای شما لذت بخش خواهد بود.

در بخشی از کتاب مامورهای اعدام می خوانیم:

(نور، سلول زندانی در سال 1963 را روشن می کند. میزی وسط صحنه است جیمز هنسی پشت میز نشسته و سرش را روی آن گذاشته؛ وحشت زده است. دو زندانبان، هر کدام یک طرف او نشسته اند و به یکدیگر نگاه می کنند. ساعت دیواری، زنگ هشت را می زند و هنسی سرش را بالا می آورد، درست همان لحظه ای که در سلول، پشت  سرش به  یک  ضرب باز می شود و هری وید با کت و شلوار و پاپیون و سید ارمفیلد، دستیار او وارد می شوند. ورود آن ها باعث می شود هنسی جستی بزند و بایستد و صندلی اش را واژگون کند. زندانبان ها هم می ایستند. فرماندار و دکتر بیرون می مانند و داخل سلول را نگاه می کنند.)

هنسی: (با لهجه ی لندنی) هوه، تخم حروم های وقت شناس!

هری: اگه قضیه رو قبول کنی و داد و بیداد راه نندازی، کلاً برا خودت هم آسون تر می شه ها پسر.

(هنسی عقب عقب می رود تا می خورد به میز.)

هنسی: معلومه که داد و بیداد می کنم! من بی گناه ام! «داد و بیداد»!

هری: تسمه رو ببند سید. زندانبان ها...

هنسی: تسمه برا چی؟ اون ها کی ان دم در؟

فرماندار: فرماندار و دکتریم جیمز.

هنسی: دم در واستادن دارن بروبر نگاه می کنن! این سلول منه، برین بیرون!

نقد و بررسی کتاب مامورهای اعدام

«مامورهای اعدام» یکی از نمایش نامه های برجسته و ماندگار «مارتین مک دونا» نویسنده ی ایرلندی-انگلیسی است. این نویسنده که به نوشتن آثار ضدقهرمانی، سیاه و خشن شهرت دارد، در این اثر هم توانسته، هنر نویسندگی خود را به مخاطبان ادبیات جهان ثابت کند. کتاب مامورهای اعدام که نخستین بار در سال 2015 منتشر شده، در ایران با ترجمه ی روان و بسیار خوش خوان «بهرنگ رجبی» در سال 94 در نشر بیدگل وارد بازار کتاب شده است.

خلاصه داستان کتاب مامورهای اعدام

بزرگ ترین افتخار زندگی «هری» این است که سال ها مامور اعدام بوده است. خودش فکر می کند بین تمام مامورهای اعدام بهترین است، و رویای اش این است که دیگران هم او را به عنوان بزرگ ترین مامور اعدام تمام انگلستان بشناسند. اما کسانی هم هستند که فکر می کنند کار هری چندان هم تعریفی نداشته. حالا هری در باری به همراه همسر و دخترش کار می کند. روزی که هری در حال سخنرانی در تعریف و تمجید از خودش است، غریبه ای وارد می شود که چندان علاقه ای به کارهای او ندارد. این غریبه آمده تا رازهایی را برملا کند و زندگی ها را به هم بریزد.

چه افتخاری بالاتر از اعدام کردن آدم ها؟

مک دونا همین است: آمده تا حرف اش را بزند و برود. برای او اهمیتی ندارد که مخاطبان کتاب اش را نیمه کاره رها کنند یا تا پایان ادامه دهند، هر چند پایانی وجود ندارد. روزی که زشتی و بدکاری در دنیا تمام شود، نوشته های مک دونا هم به سروسامان می رسند. مک دونا ملاحظه کاری ندارد. می نویسد و به بی رحمانه ترین روش ها، ماجرایی ها را تعریف می کند که حتی اگر پیش از این شبیه آن را هم شنیده بودیم، باز ذهن مان آن ها را پس می زد. اما حالا کسی پیدا شده که مجبورمان می کند بشنویم، ببینیم و بفهمیم که دنیا چندان هم جای زیبایی نیست. نویسندگان دیگر به کفایت از خوبی های زندگی و دنیا گفته و شنیده اند، اما این مک دوناست که با انگشت گذاشتن روی وقیح ترین و زننده ترین موضوعات تعادل را در دنیای ادبیات برقرار می کند. او فرمانروای دنیای سیاه و مخوفی است که خودش آن را خلق کرده. او تمام تلاش اش را می کند تا شخصیت های اش را به مرزهای فروپاشی بکشاند. مهارت این نویسنده این است که مخاطب را در تله های ذهنی مخوف اش گیر بیندازد. او هیچ ابایی ندارد از این که خوانندگان اش را وحشت زده کند و واقعیت های دنیا را به سبعانه ترین و دلخراش ترین شکل ممکن نشان دهد. شخصیت های مک دونا بی ادب، نامحترم، جسور و خودخواه هستند. در واقع هر یک از این آدم ها به خودیِ خود می توانند نمودی از یک ضدقهرمانِ تمام و کمال باشند. با این حال مک دونا از همین آدم ها به عنوان رسانه و صدایی استفاده کرده تا ظلم و بی عدالتی را فریاد بزند. او آیینه ای تمام قد از زشتی های دنیا جلوی صورت کسانی نگه داشته که چشم خود را بسته اند و وانمود می کنند دنیا هنوز هم می تواند جای زیبایی برای زندگی کردن باشد.

شناسنامه کتاب مامور های اعدام

  • نویسنده: مارتین مک دونا

  • مترجم: بهرنگ رجبی

  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر بیدگل
  • تعداد صفحات: 170
  • موضوع کتاب: نمایشنامه
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (41 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (37 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (30 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (22 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (19 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (18 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...
از ماجرای طلاق نیوشا ضیغمی تا اولین کنسرت عرفان طهماسبی در حواشی داغ امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 28 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 28 خرداد 1403+فیلم
فاجعه در بیمارستان یاسوج: دو نوزاد دوقلو زنده کفن شدند!
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403