معرفی کتاب من او اثر رضا امیر خانی

  دوشنبه، 31 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی کتاب من او اثر رضا امیر خانی
داستانی عاشقانه از مردم تهران قدیم. کتاب من او اثر رضا امیرخانی از عشق پاک علی و مهتاب است که برای رسیدن به یکدیگر مسیر سختی را طی می‌کنند و در طول زمان تجربیات گوناگونی را از سر می‌گذرانند. این اثر به دلیل تحقیقات گسترده نویسنده درباره شرایط زندگی ایران دهه بیست از غنای فرهنگی بالایی برخوردار است و به زبان‌های عربی، روسی و اندونزیایی ترجمه شده است

درباره رضا امیر خانی

رضا امیرخانی (زاده ۱۳۵۲) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است. او مدتی رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود.[۲] او تاکنون آثار مختلف رمان، داستان بلند، مجموعه داستان کوتاه، سفرنامه و مقالات بلند تحلیلی اجتماعی را نگارش کرده است. برخی از آثار وی به زبان های روسی، اندونزیایی، عربی، اردو و ترکی ترجمه شده است.

پوستر رضا امیر خانی

درباره کتاب من او

اگر این اثر را معروف ترین رمان رضا امیرخانی بنامیم اغراق نکرده ایم. کتاب من او داستان عشق علی فتاح، پسر یکی از ثروتمندترین خانواده های محله به دختر خدمتکار خانه شان در سال هزار وسیصد و دوازده شمسی است که برخلاف عاشقانه های دیگر هم سن و سالانشان، مسیری متفاوت را طی می کند. این داستان عاشقانه در سال 1379 یکی از سه کتاب برگزیده منتقدان مطبوعات بود و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت. داستان این کتاب از زبان دو شخصیت روایت می شود: علی فتاح و رضا امیرخانی. این جابه جایی راوی، ممکن است در ابتدا برای شما گیج کننده باشد اما با پیش رفتن داستان به یکی از جذابیت های آن تبدیل می شود. امیرخانی گاه هم درد علی می شود، گاه راهنما و گاه شاهدی برای هرآنچه که علی نمی تواند ببیند. ویژگی دیگر این اثر، وجود شخصیت های فرعی اما مستقلی است که هر کدام نقشی پررنگ در رابطه پیچیده اما پاک علی و مهتاب ایفا می کنند. مهم ترین آن ها درویش، مردی دنیادیده است که حکم مرشد علی را دارد. مریم -خواهر علی- فرد دیگری است که به دلیل دوستی با مهتاب، تنها حضورش برای زنده کردن احساسات علی کافی است و در درجه بعد سایر اعضای خانواده و محله که هر کدام آینه بخشی از وجود علی هستند و دوره ای از زندگی او را به ما نشان می دهند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، دانش گسترده رضا امیرخانی از فرهنگ تهران قدیم است که رد پای آن را می توان در جمله به جمله ی داستان دید. امیرخانی با دقتی ستودنی، داستانش را براساس واقعیت های زندگی مردم دهه بیست شمسی بنا کرده و در توصیف کوچکترین جزئیات این قصه، شرایط فرهنگی-تاریخی ساکنین تهران آن زمان را در نظر داشته است. به عنوان جمع بندی کتاب من او یکی از برجسته ترین نوشته های امیرخانی و به یادماندنی ترین رمان های عاشقانه ایران است که مطالعه آن خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهد زد. مطالعه این رمان عاشقانه را به خوانندگان داستان های ایرانی پیشنهاد می کنیم.

هنری به نام قصه گفتن

با این مقدمه به سراغ بررسی کتاب منِ او، از مشهورترین رمان های رضا امیرخانی می رویم. ویژگی بارز منِ او، مانند سایر رمان های این نویسنده، قصه است. بی تردید برای اینکه نویسنده بتواند مخاطب را جذب کند، کتابش باید به خوبی قصه بگوید و تمایل انسان به قصه شنیدن را که هزاران سال است با اوست، بتواند اقناع کند. امیرخانی راه و رسم قصه گفتن را به خوبی می داند. می داند از کجا شروع کند، چگونه مخاطب را با شخصیت هایش آشنا کند، چطور بدون اینکه بخواهد از آن ها قهرمان بسازد، خواننده را مجذوبشان کند. مجذوب واقعی بودنشان. با تمام خوبی ها و بدی ها و ضعف هایشان. در قصه های امیرخانی، اخلاق و انسانیت بسیار مهم هستند. شخصیت های اصلی کتاب های امیرخانی، عمدتا انسان های خوبی اند. ممکن است دچار خطاهایی شوند کوچک یا بزرگ، اما به هرحال انسان های خوبی اند. این نکته باعث می شود، خواننده بیشتر درگیر شخصیت و آنچه که برای او اتفاق می افتد بشود. باعث می شود که آدم های معمولی، بیشتر با شخصیت ها هم ذات پنداری کنند و در نهایت به آنها علاقه مند شوند. البته ذکر این نکته هم لازم است که به نظر می رسد امیرخانی از آن دسته هنرمندانی است که بیشتر تمایل به نشان دادن خوبی ها دارد. نمی توان گفت که این موضوع لزوما نکته ای منفی است. چرا که در گونه های بسیاری از ادبیات داستانی، خصوصا شعر و به تبع آن موسیقی که از همین اشعار تغذیه می شود، عموما بر بیان خوبی ها، نکات اخلاقی و انسانی تاکید دارد و کمتر به سیاهی ها و پلیدی هایی که به هر حال در هر جامعه ای و در هر دوره تاریخی وجود دارد، می پردازد. قصه های امیرخانی نیز نه کاملا (نمونه های نقض مثلا در قیدار یا منِ او وجود دارد...) تا حدی اینگونه اند. این موضوع شاید به این ویژگی شخصی امیرخانی بر می گردد که تمایل دارد زیبایی های نوع انسان را ببیند. او ارزش وجودی انسان را از هر چیزی بالاتر می داند. اینطور می شود که رقاصه ای ایرانی ساکن آمریکا(شخصیت سوزی در کتاب بیوتن) را نه تنها نقد نمی کند، بلکه وجه زیبا و انسانی اورا به نمایش می گذارد تا بر این نکته تاکید کند نوع انسان مهمتر از عقاید اوست. اگرچه چنین موضوعی گاه می تواند برای نویسنده چالش آفرین باشد. به خصوص برای مخاطبی که چند کتاب از امیرخانی بخواند، چالشی که به وجود می آید این است که او دوست دارد، شخصیت های متنوع تری را در داستان امیرخانی ببیند. جایی که در میان شخصیت های اصلی، عمدتا خبری از انسان های منفی نیست. اگر باشد، صرفا شخصیتی است فرعی. پس به نظر می رسد امیرخانی، به عنوان نویسنده ای پیشرو، باید فکری به حال سلیقه تنوع طلب بخشی از مخاطبانش بکند. چنین فکری حتی ممکن است در قالب تغییر ژانر و یا تغییرات کوچکی در شیوه روایت قابل انجام باشد.

در بخشی از کتاب من او می خوانیم:

خودِ فتاح، رئیسِ صنفِ فخار بود. اما پانزده سال زودتر از بقیه، همان سال هایی که از روس شکر هم می آورد، این آجرپزیِ بزرگ را راه انداخته بود. بعد هم به خاطرِ اختلاف هایی که صاحبانِ کوره پزخانه ها سرِ گودهای خاکِ رس داشتند، صنف را تأسیس کرده بود. در صنف چند نفر پیش کسوتِ فخار، محدوده ی برداشتِ خاکِ رسِ هر کوره پز را معین می کردند. مثلا آمیزابراهیم از ناحیه ی باقرآبادِ ورامین، حاج باقر از پشتِ کوهِ کهریزک، حاج فتاح از همان گودِ کنارِ کوره اش، فلان کس از شهریار. یا اوامرِ حکومتی را به اطلاعِ صنف می رساندند؛ مثلا بلدیه گفته احدالناسی من بعد حق ندارد از گودِ باغ چالیِ خانی آباد خاک ببرد - این البته مالِ خیلی سال قبل بود - یا از گودِ دروازه غار و بقیه ی گودهای داخلِ محدوده ی شهر. یا نیاز های همه گانیِ صنف را کدخدامنشانه حل می کردند. به ازای هر قمیر پنج تومان و به ازای هر میل، ده تومان بدهید تا جاده را درست کنیم که مشتری ها کله نشوند. بعد بعضی اعتراض کرده بودند که میل های ما کوتاه است و میل های رئیسِ صنف - فتاح - بلند. یا آمیز ابراهیم سه قمیر را به یک میل وصل کرده. حاج فتاح هم برای این که حرف درنیاید، بدونِ این که پولی بگیرد، جاده را مرمت کرده بود و عاقبت بقیه ی اعضای صنف، معذرت خواسته و سهمِ شان را داده بودند. راننده گرد کرد و از دروازه داخل شد. میرزا و بقیه ی کارگرها منتظرِ ورودِ فتاح، کنارِ دفتر ایستاده بودند. میرزا از شهر می آمد اما از آن جایی که صبحِ زود می آمد، خبری نداشت. بقیه ی کارگرها هم با لهجه های مختلفِ شان، اصفهانی، ترکی، بوشهری، اهوازی، یزدی، به فتاح سلامی کردند و هر کدامِ به سمتِ محلِ کارشان رفتند.

نقد داستان من او:

داستان نگاه محکمی به عرفان دارد و اميرخاني در اين کتاب با نگرش فرامذهبي تصوف را موازي با عرفان و عشق زميني را با موضوعات عرفاني درمي آميزد. مهمترین امتیاز کتاب از نظر مضمون و درونمایه یا بن مایه، توجه به اصل خانواده و پایداری آن، دوستی و رفاقت، خدا، عرفان، دید و عشق، آن هم از نوع واقعی آن است. که با جمله (من عشق فعف ثم مات، مات شهیدا.) بیشتر به بار می نشیند اما این که نویسنده ای در این سن و سال، گذشته ای را این چنین موشکافانه و دقیق روایت کند که سن پدرش هم به آن قد ندهد، قابل تأمل و تحسین است. برخلاف نظر بعضی که می گویند نویسنده برای نوشتن، باید در مکان و زمان حضور فیزیکی داشته باشد و ببیند و لمس کند، تا بتواند بنویسد، نویسنده نشان داده که با مطالعه و هوش و دقت توانسته است، گذشته شهرش را کاملا زنده و ملموس به تصویر بکشد. محله های قدیمی تهران، محله تختی و خانی آباد و جریانات کشف حجاب و اوضاع تاریخی و سیاسی آن زمان و جریانات اجتماعی (خانواده و جامعه در شکل سنتی و زندگی شخصیت های متفاوت.) امتیاز دیگر متن طنزی است که داستان را از حالت کسل کنندگی بیرون آورده و به آن جذابیت داده است. انسجام، قوام، قصه جذاب، نوآوری، از امتیازات دیگر متن است .

شناسنامه کتاب من او

  • نویسنده: رضا امیر خانی

  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر افق
  • تعداد صفحات: 600
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان ایرانی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (503 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (222 نظر) گشتی در خانه دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ از دکوری‌ها و عتیقه جات گرانقیمت تا چیدمان منزل به سبک ترکیب مدرن و سنتی+ویدیو/ مشهود بودن سلیقه شرقی در انتخاب لوازم منزل (149 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (137 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (137 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (130 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (124 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (91 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (91 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مادر باهوش برای حمل 6 قلوهایش با کالسکه سفارشی در خیابان حماسه ساز شد+عکس/ مغز نگو معدن طلا بگو (86 نظر) مازیار لرستانی: وقتی3 سالم بود به من می‌گفتند دامن بپوش و منم می‌گفتم من پسرم و اسمم یا مازیاره یا کامبیز+ویدیو (83 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن علی دایی/ آینه کنسول سلطنتی،آباژور، میز پیانو، گل و گیاه آپارتمانی خاص و گلدان عتیقه همسر باسلیقه شهریار ایران 👌 (79 نظر) گیتی قاسمی: بعد از جدا شدن از همسرم بی خانمان بودم و در فرودگاه می خوابیدم +ویدئو (70 نظر) نگاهی به واکنش هنرمندان و بازیگران به حملات دیشب ایران به اسرائیل؛ از نفیسه روشن و مهران غفوریان تا ژیلا صادقی و فرزاد حسنی+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار یک پیرمرد در نگه داشتن جای پارک برای رفیقش+عکس /بنازم به این ذهن خلاقِ مریض🤣 (54 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ظرف مناسب برای نگهداری غذا در فریزر
روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش
روش های بسیار مفید برای روشن تر شدن پوست
فال روزانه امروز دوشنبه 16 مهرماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 16 مهر 1403
محمود احمدی‌نژاد: پدرم رفت ثبت احوال فامیلی‌اش را عوض کند گفتند احمدی نمی‌دهیم اما احمدی‌زاده، احمدی‌فرد و احمدی‌نژاد هست! پدرم گفت من هر چه بالا و پایین کردم دیدم این احمدی‌نژاد قشنگ‌تر است
فال ابجد روزانه دوشنبه 16 مهر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 16 مهر 1403
دختر حاج قاسم سلیمانی: جمعه‌ها صبحانه با پدرم بود؛ ناهار هم درست می‌کرد اما زردچوبه‌ و دارچینش زیاد می‌شد
لیست پادشاهان هخامنشی از قدیم به جدید
افتتاح و بهره برداری از پروژه های بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی شوشتر
پیام شهردار کهن شهر شوشتر به مناسبت هفته نیروی انتظامی
عیادت شهردار کهن شهر شوشتر از همکار بستری شده در بیمارستان
مدال برنز رقابتهای کاراته آزاد عمان بر گردن کاراته کار تبریزی
شلیک با موشک بالستیک به رادار 100 میلیون دلاری
منتخب روز   
روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس گفتگوی جذاب مسعود پزشکیان با خلبانان جت اسکورت در آسمان: انتظار نداشتیم شما ها به زحمت بیافتید؛ باعث زینت و افتخارید +ویدیو این فیلم از رهبر معظم انقلاب حسابی صهیونیست‌ها را عصبانی کرد؛ آرامش رهبری پس از پایان نماز و تبرک ایشان به تربت امام حسین(ع)+ویدیو سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز حضور پُر رنگ پسران ارشد رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در نماز جمعه تاریخی دیروز؛ سیدمصطفی خامنه‌ای و یوسف پزشکیان+عکس دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس