معرفی کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟ اثر نادر ابراهیمی

  چهارشنبه، 03 آذر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟ اثر نادر ابراهیمی
کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟ نوشته نادر ابراهیمی است. این کتاب یکی از مجموعه کتاب‌های قصه‌های انقلاب برای بچه‌ها و نوجوانان است که انتشارات سوره مهر برای آشنایی کودکان با بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ معاصر ایران منتشر کرده است.

درباره کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟

مجموعه کتاب های قصه های انقلاب برای بچه ها و نوجوانان شامل ۲۰ داستان است که نادر ابراهیمی یا در سفرهایش به مناطق مختلف ایران دیده است و یا کودکان از نقاط مختلف ایران برایش فرستاده اند، ویژگی این داستان ها این است که در تمام آنها کودکان نقش مهم و تاثیرگذاری دارند. این قصّه ها، که درباره گوشه و کنارِ ِ بزرگترین انقلاب تاریخ حیات بشر است، یادگاری است عزیز که کودکان را با حقیقت انقلاب آشنا می کند. مجموعه کتاب های قصه های انقلاب برای بچه ها و نوجوانان در همان سال های ابتدایی که به دست نویسنده رسید منتشر شد اما چون شرایط اجتماع خوب نبود و فرصتی برای نشرها نبود بدون طراحی جلد و با نام جلد سفید منتشر شد، اما با گذشت چندین سال انتشارات سوره مهر در دهه هفتاد اقدام به چاپ این کتاب های ارزشمند کرد که به نوعی تاریخ شفاهی از زبان کودکان است. انقلاب ما چنان بود که اگر صدها کتاب بزرگ درباره آن نوشته شود، باز هم کم است. این چند کتاب کوچک، مثل ستاره ی کورسوزنِ کم رنگی ست در آسمانی صاف و بی مهتاب.

خلاصه کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟

کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟ روایت جالبیست از زندگی پسر نوجوانی که در دوره قبل انقلاب زندگی می کند. در اوج زمانی که ساواک نسبت به افراد حساسیت بیشتری را نشان می دهد، پدر علی در خانه می ماند تا برخوردی با ساواکی ها نداشته باشد. اما مشکل علی از زمانی شروع می شود که همه مردها و 3 تا از زن های محله شان توسط ساواک به زندان برده می شوند.

درباره نویسنده کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟

نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه های فیلم سازی، ترانه سرایی، ترجمه، و روزنامه نگاری نیز فعالیت کرده است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک شمار سخنوران ایرانی به شمار می رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده اند. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعنی شهر تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکده حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به درجه لیسانس رسید. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ ها و ترانه هایی برای آن ها ساخته است. او همچنین توانسته است نخستین مؤسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران شناسی را تأسیس کند؛ که هزینه و زحمت های فراوانی برای سفر، تهیه فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن ها صرف کرد؛ ولی چنان که باید، شناخته و به کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.

نادر ابراهیمی

قسمتی از کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟

هیچ مردی در محل نمی ماند به جز پدر علی... بعد از مدتی او فهمید که بچه های محل، او را از خودشان نمی دانند و کاری با او ندارند. این مسئله مدام ذهن او را مشغول کرده بود... تا این که متوجه علت شد. پدر او تنها مرد در محله شان بود. علت را از مادرش پرسید ولی مادرش به پاسخی کوتاه اکتفا می کرد کاری ندارد، که بکند. کارخانه تعطیل است. از آن پس علی باور کرده بود که پدرهای خوب را می برند و پدرهای بد باقی می مانند... تا این که روزی «آن ها» آمدند.

شناسنامه کتاب پدر چرا توی خانه مانده است؟


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (116 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (44 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (38 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (35 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (25 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (21 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (20 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (11 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز