معرفی کتاب قهوه استانبول نیکو می‌سوزد اثر علی اکبر شیروانی

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی کتاب قهوه استانبول نیکو می‌سوزد اثر علی اکبر شیروانی
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که دنیای چندصدسال پیش چه شکلی بوده است؟ یا مردمان روزهای کهن به چه سبک و سیاقی زندگی می‌کردند؟! کتاب قهوه استانبول نیکو می‌سوزد که به همت علی اکبر شیروانی گردآوری شده است،‌ یکی از زیباترین نمونه‌های سفرنامه‌ است. این کتاب روایت افراد خاصی از دوره قاجار را از سفر به استانبول روایت می‌کند. همراه ما باشید.

درباره علی اکبر شیروانی

علی اکبر شیروانی سال ۱۳۶۰ در اصفهان به دنیا آمده است. او علوم اجتماعی را تا کارشناسی خوانده و کارشناسی ارشدش را در رشته ی پژوهش هنر ادامه داده است. شیروانی در کنار روزنامه نگاری در صفحات ادبی رزونامه های شرق، همشهری و ایران، تدریس نویسندگی و داستان نویسی را هم در رادیو ایران و کتابخانه ها بر عهده داشته و در ۹ دوره ی آموزشی به کتابداران کتابخانه های سراسر کشور «شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک» درس داده است. این نویسنده جزو برگزیدگان سیزدهمین جشنواره ی کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب هم هست.

علی اکبر شیروانی

درباره کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد: استانبول به روایت مسافران دوره قاجار

"قهوه استانبول نیکو می سوزد" به همت "علی اکبر شیروانی" دومین کتاب از مجموعه کتاب های "تماشای شهر" است که "استانبول به روایت مسافران دوره قاجار" را به تصویر می کشد. مجموعه ی "تماشای شهر" عنوان چندین جلد از کتاب های نوشته شده در سبک ادبیات سفرنامه است که شرح مسافران دوره ی قاجار به شهرهایی نظیر سن پترزبورگ، بمبئی، پاریس، لندن و این بار استانبول را در بردارد. آنچه "علی اکبر شیروانی" در کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" گردآوری کرده، مجموعه ای است از خاطرات دو پادشاه قاجار یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه، چند چهره ی صاحب منصب و شاهزادگانی از همین سلسله و همچنین سفرنامه هایی که سیاحان، تاجران و دیگر مسافران ایرانی از خود برجای گذاشته اند. به این ترتیب مطالعه ی این کتاب، دید نسبتا خوبی از استانبول در آن دوران، از دریچه ی نگاه ایرانیانی که فرصت دیدن این شهر معروف را داشته اند، می دهد. عمده ی تمرکز کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" بر مشاهدات مسافران متمرکز شده و اکثریت قریب به اتفاق آن ها یک تصویر دلپذیر و مطبوع از شهر استانبول ارائه کرده اند. در این اثر توصیفات چشمگیری از ابنیه و اماکن نظیر بازارها، کاخ ها، مساجد، مقبره ها، محلات، باغ ها و ... صورت گرفته و همچنین از چهره و ظاهر مردم استانبول، ادب و متانت آن ها، اعیاد، جشن ها و مراسم جالب آنان نیز سخن به میان آمده است. همانطور که انتظار می رود، ادبیات متونی که در کتاب "قهوه استانبول نیکو می سوزد" گردآوری شده، در زمره ی ادبیات سفرنامه ای قاجاری قرار می گیرد اما نوع نگارش متون به گونه ای است که خواننده ی امروزی را دچار دشواری در خواندن آن نخواهد کرد. تصور کردن مکان هایی که تابه حال آن ها را ندیده اید، جذاب و درعین حال بسیار دشوار است. اما گاهی خواندن و شنیدن تجربیات زیسته دیگران هم به اندازه حضور داشتن در یک زمان و مکان خاص به دل آدم می چسبد! حالا فکرش را بکنید که این روایت ها، با بخشی از تاریخ پیوند خورده باشند. خاطرات واقعی که شما را با خود همراه می کند و در دالانی از تاریخ پیش می برد. کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد روایتی شیوا، متفاوت و تقریباً طنزآمیز از سفر دو شاه قاجار، یعنی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و همچنین تعدادی از ایرانیان نامدار آن دوران به شهر استانبول است. این اثر، بخشی از سفرنامه های نوشته شده توسط این افراد را دربرمی گیرد که دید بسیار خوبی را از استانبول آن زمان و شرح وقایع و پیشرفت ها، اعیاد و جشن ها، ابنیه و اماکن، چهره و ظاهر مردم، شیوه زیست شهری شهروندان آن دوره و ... به شما می دهد. در دوران قاجار به سبب پیشرفت و سهولت در حمل ونقل و افزایش میزان سفر به سرزمین های دوردست، سفرنامه نویسی نیز رونق زیادی یافت. بیشترین و بهترین نمونه های سفرنامه ایرانی که تاکنون باقی مانده است، به این دوران برمی گردد و با خواندن هر یک از آن ها در مقابل یک تصویر روشن، دقیق و ظریف از گذشته قرار می گیرید. علی اکبر شیروانی با گردآوری این سفرنامه ها تلاش کرده است که به شیوه ای گیرا، بخشی از تجربه سفرهای خارجی مردم دوران قاجار را بیان کند. این کتاب دیدگاه بسیار جالبی را از اتفاقات و شرح وقایع آن دوران به شما می دهد که به فهم بهتر و بیشتر شرایط جهان در گذشته و مقایسه آن با ایران کمک می کند. با خواندن کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد می توانید به دوره ای از تاریخ سفر کنید و آنچه را که تابه حال ندیده اید، در ذهنتان به تصویر درآورید.

درباره مجموعه کتاب تماشای شهر

فراوانی سفرنامه در هیچ دوره ای از تاریخ ایران مطابق دوره قاجار نیست. در دوره قاجار به واسطه وجود قطار و اتومبیل مسافرت های مردم به بلاد دیگر رونق یافت. از سوی دیگر دوره قاجار با دوره اول استعمار غرب همزمان بود. در این دوران روایتگری مسافران شرق از غرب هم افزایش پیدا کرد. سفرهای قاجاری به شهرهای دور اولین تصور ما از شهرهای خارجی را به وجود آورد و این تصورات تا به امروز دستخوش چندان تغییری نشده اند. شنیدن نام پاریس، لندن، یا هند هنوز هم چیزهایی را به خاطرمان می آورد که در دوره قاجار به ذهن ایرانیان می آمد. به همین صورت و با همین روایت ها شهرهایمان را شناختیم و به مقایسه خودمان با دیگر نقاط جهان پرداختیم. علی اکبر شیروانی در مجموعه تماشای شهر، سفرنامه هایی منتسب به دوره قاجار را در پنج مجلد گردآوری کرده که هرکدام با ارجاع به سفرنامه های اصلی آن دوران و تحقیقات گسترده جمع آوری شده اند. به گفته شخص شیروانی مجموعه تماشای شهر نقطه ایست که علاقه او به متون کهن، سفرنامه، شهر، و سفر به هم برخورد می کنند. از دیگر آثار این مجموعه می توان به کتاب های «پاریس از دور نمایان شد»، «آسمان لندن زیاده می بارد»، «سن پترزبورگ موزیکانچی دارد»، «بمبئی رقص الوان است» اشاره کرد که هریک بسیار خواندنی و جذاب هستند.

در بخشی از کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد می خوانیم

پایتخت دولت علیّه عثمانی، قسطنطنیه است که اکنون به استانبول مشهور شده و حال آنکه استانبول محله ای است از قسطنطنیه . چون مسجد ایاصوفیه و مساجد دیگر و عمارات قدیمه در آنجا است، پایتخت موسوم استانبول شده ، اگرچه در آن محله هم شبها تا صبح چراغ گاز روشن است و مردم بدون مانعی آمد و رفت می کنند ولی نسبت به قلاته و بی اوغلو چندان آبادی و آزادی ندارد. مقصود اصلی من شرح حال و سرگذشت سفر خود نوشتن است، نه خبراً عما فی مصر و استانبول آن قدر سیاحان نوشته اند که مردم بی نیاز هستند. در زمستان کمتر شب و روزی است که در استانبول باران نبارد . هوایش به سردی هوای شیراز و اصفهان نیست . ساعت هفت و هشت که شبها از بی اوغلو به محلة استانبول برمی گشتم از سرما متأذّی نمی شدم . خیابان ها و کوچه های تمام محلات پست و بلند است . بعضی جاها در بی اوغلو چهل پنجاه پله ساخته اند . کوچه ها سنگ فرش است و از باران خیلی گِل نمی شود . گویند دور تمام پایتخت سی و شش فرسخ است . راست و دروغِ این خبر که ندانستم ولی هر محله ای از استانبول به اندازة شهری بزرگ است. کلیّتاً مردم آنجا مؤدب و با تربیت هستند و با غریبه ها نیز مهربانی دارند . نان و گوشت و برنج و روغن نهایت گرانی دارد اما فراوان است . غذایی از گوشت مرغ و شیر می پزند آن را مَهلبی می گویند . چند مرتبه خوردم خیلی تعریف دارد . خورشی دیگر از برنج و گوشت می سازند در دو کفة صدف گذاشته و چاشنی می زنند . دو سه دفعه صرف شد . باقلوایی خوب درست می کنند ولی روغن خوش بو در استانبول کم یافت می شود . بیشتر باقلواها بدبو است . شیرینی دیگر می سازند اسمش قطافه است کمال امتیاز دارد . پرتقالی از طرف یافه می آورند خیلی درشت و بی هسته و خوش طعم اما گران می فروشند. حمام های بسیار خوبِ پاکیزه دارد . در سه حمام چند مرتبه رفتم . به مراتب بهتر از حمام های مصر است . در بازارها و خیابان ها دلاکی خیلی با زینت است . قهوه خانه ای در بی اوغلو بود که خدمتکارهایش مرد بودند و با چراغ الکتریسیته روشن می شد . خیلی وسیع و با زینت بود. سازی است بزرگ که یک نفر به دوش می گیرد و دیگری از پشت چرخ آن را حرکت می دهد و در کوچه های شهر می گردانند و در قهوه خانه ها می برند صدای خوبی دارد آن را ارغنون می گویند . جز در استانبول دیگر در جایی ندیده بودم . شبی در قهوه خانه ای فنگراف دیدم صدایش خیلی بلند بود . نسبتی به آنهایی که در بعضی جاها دیده بودم نداشت . هنوز در استانبول تراموای کهربایی معمول نشده ، تراموای اسبی بسیار است و بعضی دو طبقه دارد.

فهرست مطالب کتاب

  • مقدمه
  1. مشربه از سنگ مرمر... عبدالحسین افشار
  2. از قبیل این ها... میرزا حسن موسوی
  3. پری پیکر پری سان منش... میرزا محمودخان
  4. دلاک های اَمرد با طراوت... میرزا محمدحسین
  5. از درخت عشقه به چنار... ناصرالدین شاه
  6. ابنیۀ نفیسۀ قدیمه... عمادالسلطنه
  7. کلاً سروستان و کاجستان... میرزا فتاح خان
  8. نه به قدر مشهد... میرزا داوود
  9. به اشارت بشارت... فرهاد میرزا
  10. از وحشی گری بیرون... حاج سیاح
  11. اسب های لنگ و کورِ زخمیِ منحنی... ابوطالب خان
  12. با زورق بخاری سلطانی... مظفر الدین شاه
  • منابع
  • شرح کلمات
  • مکان ها
  • نام ها

شناسنامه کتاب قهوه استانبول نیکو می سوزد

  • نویسنده: علی اکبر شیروانی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر اطراف
  • تعداد صفحات: 216
  • موضوع کتاب: سفرنامه
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : ندارد

بنابراین اگر از خواندن سفرنامه لذت می برید و دوست دارید به جایی دورتر از سرزمین تان بروید، این کتاب شبیه به دو بال پرواز برای شماست! امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ناگفته هایی از ساده زیستی سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌‌جمهوری که سال‌ها اجاره‌نشین بود! (214 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (139 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (80 نظر) زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... (54 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (35 نظر) چهره های غمگین دختر سیدابراهیم رئیسی و پسر حسین امیرعبداللهیان در مراسم بزرگداشت پدرشان در دانشگاه+عکس (14 نظر) واکنش بسیار جالب نوازنده خیابانی به حضور عادل فردوسی پور در میان مردم عادی/آهنگو کوبید از نو ساخت+ فیلم (13 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (11 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (8 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (7 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (7 نظر) چیدمان مفصل و رنگارنگ میز شام مادر رضا گلزار برای عروسش+عکس / تزئین زیبای مرصع پلو شیرازی ... (7 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (7 نظر) نگاهی به خونه زندگی علی پروین اسطوره فوتبال/ دو دوست در کنار هم برای یادآوری خاطرات (6 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شام ساده و بدون تجملات شهید رئیسی درمیان دانشجویان ایرانی و دیدار صمیمی با آنها+عکس عکس بسیار کمیاب از دوران کودکی «جومونگ» در کنار خانواده‌اش پربازدید شد! ابتکار جالب شهید آل هاشم برای رسیدگی به کار مردم تبریز که تا ابد ماندگار شد+عکس تصاویری از حضور فرمانده کل سپاه در منزل پدری سرتیم حفاظت رئیس جمهور شهید+ویدئو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403 نگاهی به ویلای اعیانی با معماریِ رومی جواد نکونام در شمال+عکس/ چه حیاط باصفایی هم داره روایت همراه با حیرت ایمان صفا از جبران سریع دادن هزینه سفر مکه پدر و مادرش توسط آقای بازیگر+ویدیو همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار میز ناهار خوشمزه سپیده خداوردی بازیگر “آوای باران” برای پسرش سانیار / مادر و پسر چه ست زیبایی زدن... آماده شدن برای یک پیاده روی مادر و پسری به سبک مینا مختاری همسر بهرام رادان+عکس/ و مامانی که قرار نیست چهره پسرشو نشون بده شوخی جالب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران با محافظی که لباس محلی پوشیده بود/ بهت میاد+ویدیو خانه ابدی مادر شهید آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز و چهره غمزده ایشان/ وای از آن دل که در آن غم مادر باشد+عکس تولد شاعرانه و رمانتیک فرزاد حسنی با چیدمان شمع و گل+عکس/ و مدل مویی که اصلا به آقای مجری نمیاد! تولد 68 سالگی ناهید مسلمی کنار دخترش شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران +عکس / چه کیک شکلاتی خوشمزه ای کوکو سبزی خوشمزه مینا مختاری با گردو و زرشک برای همسرش بهرام رادان/ کدبانو و باسلیقه+ویدیو درخواست جالب یک پسر جوان ایرانی برای بردن انگشتر رهبر انقلاب به مراسم خواستگاری‌اش+ویدیو میز عصرانه متفاوت و عجیب مژده لواسانی در اصفهان با این ترکیب شور و شیرین+عکس/ آخه گوشفیل با دوغ!! اولین روز تولد سام پسر کوچولوی بهنام صفوی، خواننده محبوب ایرانی/ حیف جوونیش+عکس لحظه خنده دار و بامزه رضا گلزار وسط اجرای مسابقه/ من عطسه هم نمیتونم بکنم؟+ویدیو نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 رحل قرآن و ترمه اصیل اصفهان روی میز عزای سیاه شهید امیر عبداللهیان در جوار مزارشان+عکس و ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403 لاغری شوکه کننده رابعه اسکویی با عمل بای پس معده/ الان میگن چرا دماغتو کوچیک نمیکنی!+فیلم اولین تصاویر از محل خودکشی پدر پس از قتل اعضای خانواده‌اش در تبریز+ویدیو اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند! عاشقانه‌ جذاب شهاب حسینی برای هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق +ویدئو/ عاشقانه هاشون ارزش صد بار دیدن رو داره... مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو پیام جگرسوز دختر شهید مصطفوی، خلبان بالگرد رئیس‌جمهور برای پدرش💔+ویدئو ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود... تصویری سیاه و سفید که سپیده بزمی پور با انتشار آن برای اولین بار خبر بارداریش رو داد+عکس/ چقد کوچولوئه خدااا😍 دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 تصاویری دیدنی از گشت‌وگذار خرس قهوه‌ای در ارتفاعات البرز بهترین کشورهای انگلیسی‌زبان برای مهاجرت را بشناسید1 تقلید صدای شخصیت مهدی فخیم زاده ،محمدرضا فروتن و فریبرز عرب نیا به سبک اعجوبه طنز پرداز کشور+فیلم نمایندگی H&M در قشم؛ بهترین فروشگاه برای خرید لباس با تور قشم
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403
اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند!
همه چیز درباره گرفتن نفخ حبوبات با خیار
دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ...
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 10 خرداد 1403
ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود...
حضور دونفره حامد بهداد و لیلا حاتمی در کشور رومانی+عکس
محمود احمدی نژاد قول کاندیداتوری داد؟ /یک قطره از اقیانوسم /قطعا کوتاهی نمی کنم /کسی بر دیگری برتری ندارد و نباید داشته باشد
جواد خیابانی خودروی شخصی خود را لو داد/ ماشین مجری جنجالی چیست؟
حامیم محتاج دعای مردم شد! تصادف نگران کننده حامیم خواننده محبوب ایرانی
نسخه خونین مرد رمال برای زندگی نوعروس
منتخب روز   
سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو سینه زنی شهید آیت الله آل هاشم در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو/ لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو