معرفی کتاب شدن اثر میشل اوباما

  سه شنبه، 04 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کتاب شدن اثر میشل اوباما
کتاب شدن اثر میشل اوباما، در نخستین ماه انتشارش رکورد فروش را شکست! این کتاب که عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را نصیب خود کرد، زندگی شخصی همسر اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا را قبل و بعد از ورود به کاخ سفید روایت می‌کند. همراه ساعد نیوز باشید.

درباره میشل اوباما

میشل لاوون رابینسون اوباما (به انگلیسی: Michelle LaVaughn Robinson Obama) (زاده ۱۷ ژانویه ۱۹۶۴ در شیکاگو، ایلینوی) وکیل، نویسنده آمریکایی است که به مدت هشت سال بانوی اول ایالات متحده آمریکا بود. او در سن ۲۸ سالگی با باراک اوباما ازدواج کرد و نخستین بانوی اول آمریکایی آفریقایی تبار در تاریخ ایالات متحده آمریکا است. میشل و باراک اوباما از ازدواج خود دو دختر دارند.او دانش آموختهٔ دانشگاه پرینستون و دارای دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. او به محیط زیست علاقه مند است. بسیاری از سبزیجات مصرفی خانواده اوباما در باغچه سبزیجات میشل اوباما در محوطه کاخ سفید به عمل می آمد. وی به زنبورداری علاقه مند است و در کاخ سفید نیز زنبورداری می کرد.

پوستر میشل اوباما

درباره کتاب شدن

«شدن» تنها پس از 15 روز انتشار، توانست رکورد فروش دو میلیون نسخه در آمریکا و کانادا را به دست آورد و عنوان کتاب سال آمریکا را به خود اختصاص دهد. این کتاب توجه طیف گسترده ای از مخاطبان را به خود جلب کرد به طوری که تاکنون به 24 زبان در کشورهای مختلف ترجمه شده است. میشل اوباما (Michelle Obama) بانوی اول پیشین آمریکا، با استفاده از شیوه ای صمیمانه شما را به دنیای خود دعوت می کند و از تجربیاتی سخن می گوید که شخصیت او را شکل داده اند. در واقع کتاب شدن (Becoming Michelle Obama) حکایت سرگذشت زنی است که دشواری ها و موانع زندگی را قدم به قدم پشت سر می گذارد و با تلاش، صبوری، تدبیر و ایستادگی آینده ای روشن برای خود رقم می زند. او در این کتاب بازگو می کند که زندگی اش را از کجا آغاز کرده. از طبقۀ دوم خانۀ یکی از بستگانش در جنوب شهر شیکاگو، جایی که به خاطر نرخ بالای جرم و جنایتش مشهور است. اما با تلاش به موفقیت می رسد و زندگی ایده آلی برای خود فراهم می کند. این کتاب نوعی داستان رویای آمریکایی است. دختری از یک خانوادۀ فقیر و کارگری که تحصیل در یک دبیرستان خوب پلی می شود تا او بتواند به هاروارد راه پیدا کند. درس می خواند و وکیل می شود و سرانجام از کاخ سفید سر در می آورد. بخش اول این کتاب در هشت فصل به روایت دوران کودکی تا دانشگاه میشل اوباما می پردازد. از شروع زندگی سخت تا رسیدن به هاروارد، روابط خانوادگی خانواده اش و تاثیری که این روابط در تمام دوران زندگی اش گذاشته است. او معتقد است حمایت والدینش پشتوانه ای برای او بوده که اکثر هم نژادانش از آن محروم اند و همین موضوع سبب شده تا با مواجهه با چالش های زندگی بتواند روی پای خودش بایستد. بخش دوم در ده فصل آشنایی، ازدواج و سال های اولیه زندگی میشل و همسرش باراک اوباما را مورد بررسی قرار می دهد. میشل اوباما پس از اینکه از رشته حقوق دانشگاه پرینستون و بعد از آن هم از هاروارد فارغ التحصیل می شود در معتبرترین شرکت حقوقی شیکاگو با حقوقی بالا استخدام می شود که بسیار فراتر از انتظار خانواده اش بود. و بخش سوم را با روز پیروزی باراک اوباما در انتخاب شروع می کند و از جشن روز سوگند ریاست جمهوری سخن می گوید. کتاب شدن که روایتگر زندگی همسر شخص اول آمریکا است، شامل قراردادی 65 میلیون دلاری است که به میشل و باراک اوباما پرداخت شده است. این کتاب به 24 زبان در کشورهای مختلف جهان منتشر شده و در ایران هم استقبال خوبی داشته و چاپ هفدهم را در طول مدت یک ماه پشت سر گذاشته است. این کتاب به تمام کسانی که به دیدن احتمالات گوناگون سیر زندگی علاقه دارند توصیه می شود. اگرچه نمی توان آن را با عنوان پشت صحنه سیاست معرفی کرد اما بدون شک، تصویری از سبکی زندگی است که کمتر از آن دیده یا شنیده اید.

جملات برگزیده کتاب شدن:

  • اگر در زندگی چیزی یاد گرفته باشم، این است که قدرت استفاده از صدایم را داشته باشم. نهایت تلاشم را کردم که حقایق را بگویم و به زندگی مردمی که فراموش شده اند، نور بتابانم.
  • اگر به خودتان اجازه بدهید که شناخته و شنیده شوید، این نشانه ی قدرت شماست و داستان منحصر به فرد خود را دارا باشید و از صدای خود بهره ببرید. اگر مایل باشید دیگران را بشناسید و صدایشان را بشنوید نشانه ی مرحمت و خوش نیتی شما است. و این گونه من، من شدم.
  • بیایید همدیگر را بپذیریم. شاید بتوانیم کم تر بترسیم. کم تر قضاوتهای اشتباه بکنیم. کلیشه ها و تعصباتی که ما را بی هیچ دلیل و مفهومی از هم جدا می کنند را دور بیندازیم. شاید بهتر بتوانیم یکدیگر را همان طور که هستیم قبول کنیم و در آغوش بگیریم.

در بخشی از کتاب شدن می خوانیم:

تقریباً از همان دقیقه ای که برای شرکت در انتخابات، توافق کردیم باراک برایم تبدیل به شبحی انسانی شد. حالا دیگر نوعی پیکسل شده از مردی را که می شناختم می دیدم. مردی که ناگهان باید همه جا حضور پیدا می کرد و درگیر کارهایی بسیار مهم تر می شد. کمتر از یک سال دیگر انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا آغاز می شد. باراک به سرعت کارکنان خودش را استخدام کرد و به دنبال حامیان مالی که چک هایی با رقم بالا می نوشتند افتاد. تصمیم داشت نامزدی اش را به مناسب ترین نحو ممکن اعلام کند. هدف این بود که فکر مردم را بخواند و با آن ها تا روز انتخابات همراه باشد. کمپین ها می توانستند به سادگی برنده و یا بازنده باشند. تمام عملیات را دو دیوید رهبری می کردند: اکسلراد و پلوف. همه اکسلراد را اکس صدا می زدند مردی با لحنی ملایم و موقر با سبیلی که در تمام طول لبش پدیدار بود. قبلاً خبرنگار شیکاگو تریبون بود؛ و بعداً وارد کار مشاورۀ سیاسی شده بود و کارهای رسانه ای باراک را انجام می داد. پلوف که در آن زمان سی و نه ساله بود مثل پسر بچه ها لبخند می زد و عاشق ارقام و استراتژی بود و امور اصلی کمپین را اداره می کرد. تیم به سرعت رشد کرد و افراد باتجربه ای به ما پیوستند تا امور مالی و برنامه ریزی های آینده را رهبری کنند. یک نفر پیشنهاد داد باراک در اسپرینگ فیلد نامزدی خود را اعلام کند. همه عقیده داشتند این کار آن هم در وسط آمریکا برای کمپین و کل فرایند سیاسی موجود، مناسب خواهد بود. این امید اصلی باراک بود. در طی سالیانی که به عنوان فعال اجتماعی کار کرده بود از مردمان محروم و مستمند، در دموکراسی ما آگاهی داشت. پروژه رأی! به او کمک می کرد تا بداند چه چیزهایی را می تواند برای مردم فراهم کند.

گاهی به این چیزها فکر می کردم و سرگیجه می گرفتم. به شیوه ی خودم سعی می کردم تشریفات آن جا را کم تر کنم. برای خدمتکاران روشن کرده بودم که دخترها درست مثل زمانی که در شیکاگو بودیم، هر روز صبح خودشان تختشان را باید مرتب کنند. هم چنین به مالیا و ساشا گفتم مثل سابق رفتار کنند، مؤدب و مهربان باشند و چیزی بیش از نیاز خود سفارش ندهند. برایم مهم بود که دخترها از هر گونه تشریفات داخلی این جا در امان باشند. به آن ها گفتم بله می توانید در راهرو توپ بازی کنید. می توانید در آشپزخانه به دنبال خوراکی بگردید. مطمئن شدم که آن ها می دانند برای بیرون رفتن و بازی کردن مجبور به گرفتن اجازه نیستند. یک روز بعدازظهر وقتی از لای پنجره دو دخترم را که روی چمن های جنوبی سورتمه بازی می کردند دیدم، خوشحال و دلگرم شدم. برای سورتمه رفتن در شیب زمین چمن از چند سینی پلاستیکی استفاده می کردند که کارکنان آشپزخانه به آن ها داده بودند.

حقیقت این بود که من و دخترها در تمام این مسائل از مزایا و تجملاتی که در اختیار باراک گذاشته شده بود قدردانی می کردیم و این مهم بود چون سعادت و دلخوشی ما به سعادت او وابسته بود. ما به یک دلیل امنیت داشتیم و آن این بود که اگر امنیت ما به خطر می افتاد، او نمی توانست به خوبی فکر کرده و مملکت را اداره کند. انسان متوجه می شود که کاخ سفید با این مقصود کار می کند که سلامتی و کارایی و قدرت یک شخص را تضمین کند و آن شخص رئیس جمهور است.

باراک حالا کسانی را در اطرافش داشت که کارشان این بود که با او همچون گوهری قیمتی رفتار کنند. البته گاهی احساس می کردم این مسئله یادآور دوران تلخی در زمان های گذشته است که یک خانواده حول محور نیازهای یک شخص دور می زد و این درست متضاد چیزی بود که می خواستم دخترهایم فکر کنند. باراک نیز از این همه توجهی که به او می شد راحت نبود. هر چند کنترل اندکی روی این اوضاع داشت. او حالا پنجاه کارمند برای خواندن و جواب دادن به ایمیل هایش داشت. چند خلبان هلیکوپتر آماده به خدمت بودند تا او را به هر مقصدی که خواست برسانند. و یک تیم شش نفره که دفترچه ی اطلاعاتی مفیدی تنظیم کردند که باراک از اوضاع جاری مطلع شود و تصمیماتی عاقلانه بگیرد. او چند سرآشپز داشت که به تغذیه اش رسیدگی می کردند و چند نفر که مسئول خرید موادغذایی بودند و مراقب بودند غذایی که می خوریم سالم باشد و گاهی به صورت ناشناس به مغازه های مختلف رفته و بدون این که بگویند این مواد را برای چه کسانی می خرند، مواد غذایی را انتخاب می کردند.. از زمانی که باراک را می شناسم هرگز از خرید، آشپزی یا خانه داری لذت نبرده است. او آدمی نیست که در زیرزمین جعبه ابزار داشته باشد یا این که برای کم کردن تنش های کاری، خوراک ریزوتو بخورد، یا به کوتاه کردن چمن ها روی آورد. حرف همه ی مسئولیت ها و نگرانی های مرتبط با خانه او را خوشحال می کرد، به خاطر این که ذهنش آزاد می شد و این امکان را داشت که به مسائل بزرگ تر فکر کند که تعدادشان کم نبود. جالب ترین مسئله برای من این بود که او حالا سه پیشکار نظامی شخصی داشت که وظیفه شان این بود که مراقب کمد لباس او باشند تا مطمئن شوند کفش هایش واکس خورده، پیراهن هایش اتو شده و لباس های ورزشی اش تمیز و تا شده است. همه ی زندگی در کاخ سفید با زندگی در دخمه فرق داشت. یک روز وقتی سر میز صبحانه نشسته بودیم، باراک با چشم هایی که شاد و شنگول بود گفت: «می بینی حالا چقدر مرتب و آرسته شده ام؟ کمد لباسم را دیده ای؟» من هم لبخندی زده و گفتم: «دیدم ولی تو از هیچ یک از این ها امتیازی نمی گیری».

فهرست مطالب کتاب شدن

  • مقدمه
  • من شدن
  • ما شدن
  • بیشتر شدن
  • اختتامیه
  • تشکر و قدردانی

شناسنامه کتاب شدن

  • نویسنده: میشل اوباما
  • مترجم: کیوان سپهری
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر نحل
  • تعداد صفحات: 448
  • موضوع کتاب:کتاب زندگینامه
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) بغض ناراحت کننده رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ویدیو/ سر شما سلامت آقا (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟ یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید بهترین آموزشگاه زبان آلمانی آنلاین در ایران بغض‌هایی که در حضور رهبر انقلاب شکست+ویدئو/از اشک های همسر شهید رئیسی تا پسر شهید مالک رحمتی... ایده باورنکردنی در تولید گوشت مصنوعی بدون کشتن حیوانات/همش گوشته!+فیلم تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین! حضور زائران حرم رضوی در کنار مزار شهید رئیسی+عکس/هشتمین رئیس جمهور در جوار هشتمین امام😭 سنگ تمام کریم باقری بازیکن سابق فوتبال برای تبریک تولد عقاب آسیا/ سلطان سرت سلامت... +عکس تزئین میز عزای شهید جمهور، سید محرومان با شمعدونی های سبز و گل های پر پر شده +عکس /گفتم خداحافظ ولی در دل چه آهی دارم ای عشق... همسران 3 بازیکن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی+ عکس اولین صحبت های همراه با بغض همسر سیدابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان با خبرنگار صداوسیما+ویدیو/ آرزوی صبر برای خانواده های شهدای خدمت حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! اشکهای تازه عروس مهدی کوشکی، محیا مهدی زاده+عکس پست معنادار ژیلا صادقی برای مادر رئیس جمهور رئیسی+عکس پستی نگران کننده درباره حال رابعه اسکویی+عکس واکنش جالب و قدردانی «بهروز افخمی» از حضور میلیونی مردم در تشییع رئیس جمهور شهید+ویدیو افشای راز طلاق امین حیایی از همسر اولش!+ویدئو بشقابهای کودکیمون/یادگار روزهایی که مادر پای اجاق گاز ساعتها می ایستاد و غذاهای اصیل ایرونی درست می کرد؛ هنوزم ازشون بوی قرمه سبزی مادرو میشه شنید گفتگو و قوت قلب دادن رهبر معظم انقلاب به همسر حسین امیرعبداللهیان پس از مراسم صبح امروز+عکس
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
معنی شعر ترکی شهید مالک رحمتی که وایرال شد/گر جذبه عشق اولسا گتیرم نئجه گلمز+ ویدئو
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
دیپلمات‌های پیشین کشور: در دوره رئیسی روابط خارجی کشور تقویت شد
روایت جالب یک مادر ایرانی با 12 فرزند/ آخرین کودکی که رئیس‌جمهور شهید در گوش او اذان گفت+عکس
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!