معرفی کتاب شرق بنفشه اثر شهریار مندنی پور

  سه شنبه، 06 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب شرق بنفشه اثر شهریار مندنی پور
کتاب شرق بنفشه اثر شهریار مندنی‌پور است که در سال ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. نخستین مجموعه داستان او به نام سایه‌های غار در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. وی مدت‌ها سردبیر هفته‌نامهٔ توقیف‌شدهٔ عصر پنجشنبه بود و هم اکنون در امریکا به سر می‌برد.

درباره کتاب شرق بنفشه

این کتاب شامل 9 داستان کوتاه با مضمون عشق است که هر داستان در مکانی متفاوت اتفاق می افتد. این کتاب را می توان گفت که یکی از آثار برتر مندنی پور است. یکی از ویژگی های نثر مندنی پور ابهام و رمزنگاری است و با این ترفند ذهن خواننده را هم به چالش می کشد. ویژگی دیگر آثار مندنی پور استفاده از انواع تلمیحات تاریخی، ادبی و... است و همچنین زبان شاعرانه ای که برای شخصیت هایش به کار می برد. شخصیت های داستان های مندنی پور اکثرا نا امید و تنها هستند به همین دلیل سعی می کنند با پناه بردن به عشق خودشان را نجات دهند اما گاها می بینیم که راه نجاتی در کار نیست بلکه صرفا برای به نوعی راه فرار است.

خلاصه کتاب شرق بنفشه

محوریت هر نه داستان «عشق» است، اما هر یک در مکانی متفاوت رخ می دهد و باطن آن چیزی فراتر از عشق است؛ مثلاً در داستان اول با کتاب هایی مواجه می شویم که حروف رمزیِ نامه های میان ارغوان و ذبیح در آنها نوشته شده است و راوی داستان به رغم مخالفت خانواده ی ارغوان، در پی یافتن راهی برای رسیدن به اوست؛ از فرار گرفته تا خودکشی. و داستان های بعدی هم به طور غیر مستقیم به خفقان حاکم بر جامعه اشاره دارد تاجایی که باورهای سیاسی و اجتماعی خانواده ها را تحت الشعاع قرار داده است.

در چنین شرایطی، عشق تنها جای امنی ست که شخصیت های داستان به آن پناه می آورند: ذبیح بیمِ آن دارد که زمانْ عشق را کهنه کند، نامه های سربه مُهر میان خود و معشوقه اش در «غزلیات شمس» رمزگشایی می شود، و با «آناکارنینا» حرف های دلش را به ارغوان می زند.

در داستان دوم، راوی از ترس آدم ها و محیط پیرامونش دیوانه وار به عشق پناه می آورد و کم کم رفتارهای بیمارگونه ای از او سر می زند، پسری جوان در داستان پنجم عاشق درنا می شود و مرگ زودهنگام پدرشکارچی اش را چنان دلخراش توصیف می کند که خواننده را در وحشت جنگل و حیوانات وحشی رها می کند

درباره نویسنده کتاب شرق بنفشه

شهیار مندنی پور در ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. نخستین مجموعه داستان او به نام سایه های غار در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. او مدت ها سردبیر هفته نامهٔ توقیف شدهٔ عصر پنجشنبه بود و هم اکنون در آمریکا به سر می برد. او از مهم ترین نویسندگان نسل سوم داستان نویسی ایرانی محسوب می شود که داستان هایش به لحاظ فرم و زبان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی در دانشگاه های هاروارد و بوستون کالج و تافتس تدریس کرده است.

شهریار مندنی پور

قسمتی از کتاب شرق بنفشه

هزار کلمه دارید، هزار حرف که زیرشان نقطه است. برای شما طمع خام ها هزار و یک غنیمت است. زبان بیایید، زمان همان کهنه شدن عشق است، می گذرد. (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۲۰)

بلند گفت «حکماً پیمانه های زیادی شکسته ای؟» گفتم «شراب هر کدامشان فقط یک مستیِ کوتاه بدخمار داشت.» بلند شد. سایهٔ سرو از رویش رفته بود. دستش را با انگشتی برافراشته بالا برد. گفت «اصلت تشنه نبوده، اگر بودی با همان اولی مست می شدی، تا ابدالآباد.» (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۲۲)

با من حرف بزن بانو. بگو که می فهمی همه ی اینها برای توست. بگو که قلبم را می شنوی در وجودم که هستی. بگو که داری خاطراتم را توی سرم می خوانی. بخوان آن همه انتظار و تنهاییِ آن همه سال که تو را نمی دیدم. بخوان رنجم را محصور در میان آدم ها، بی آنکه خودم باشم، که همیشه مجبور باشم که در جلدی باشم. جلدهای ناهمخوان با روانم، نه چون این جلدم، مهمان پرست. بخوان اندوهم را شامگاه هایی که از اینجا می رفتی به خانه ات، و من تنها می ماندم با بوی تو پراکنده میان برگ های نارنج، خلیده در سایه ی سرو، و یاد قدم هایت بر زمین و سنگ. با من حرف بزن بانو… (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۵۵)

کاش عاشق نان نمی خواست، لباس نمی خواست. اگر نان نمی خواست، اگر اجاره خانه نداشت، غمش خالص می شد غم عشق. (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۷۸)

پدرم همیشه می گفت شکوه و ناله نکن از زندگی. طوری زندگی کن که مرگ به قصد تو و برای تو بیاید، نه که سر راهش از کنارت بگذرد. چنان برو که از پا افتاده باشد وقتی به تو می رسد. (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۱۳۴)

کوه همیشه هم ساکت نیست بانو. گاهی زمزمه ای از توی گدارهایش، از پشت گُرده ماهی هایش می آید. پچپچهٔ مادگی کوه است. یک کلمه اش را حالا می گوید، بعدیش را یک ساعت بعد. باید حوصله کرد. مادهٔ کوه مهربان است. گاهی نسیمی می فرستد، نوازش می کند آدم را. (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۱۴۱)

بدبختی و خوشبختی رو یه آینهٔ نامرئیه. بعضیا که می بیننش، اگه چشم بدوزن به آرزوهای محالشون تو آینه، همهٔ بدبختیا میاد به سرشون… (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۲۰۴)

کلمات چیزی را در وجود من دارند می سوزانند. وقتی در بیت های حافظ هستند فرق دارند با وقتی که در یک اعلامیهٔ تند دولت نظامی چپانده شده اند وحشت آورند. وقتی دارم با آدم های معمولی حرف می زنم می آیند توی دهانم. کلمات گنده و پرطنطنه… بعضی هایشان کودنند، زود خودشان را لو می دهند، بعضی ها موذی اند. (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۲۱۳)

می گویند سکوت سی ساله ات را بشکن، حالا حقیقت را می توانی بگویی، نه تشکیلاتی مانده و نه مرامی… می گویم خب تلاش من هم همین است، ولی در این دنیای سایه سار که گذشته و آینده مثل تصاویر نقش شده بر دو آینهٔ روبه رو، موذیانه در هم طنین یافته اند، چه می توانم بگویم یا چه باید بگویم… (کتاب شرق بنفشه – صفحه ۲۳۰)

شناسنامه کتاب شرق بنفشه


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (332 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (168 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (122 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس