معرفی کتاب تلماسه اثر فرانک هربرت

  سه شنبه، 18 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کتاب تلماسه اثر فرانک هربرت
در مبارزه پایان‌ناپذیر انسان و طبیعت برای بقا، کدام یک برنده خواهد شد؟ کتاب تلماسه نوشته‌ی فرانک هربرت یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آثار علمی-تخیلی سراسر دنیاست. این رمان نفس‌گیر وقایع سیاره‌ای بیابانی را روایت می‌کند که ساکنین آن درگیر جنگی طولانی برای قدرت و زنده ماندن هستند. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق پرداخته است. همراه ما باشید.

درباره فرانک هربرت

فرَنْک (فرانک) هِرْبِرْت (انگلیسی: Frank Herbert؛ زاده ی ۸ اکتبر ۱۹۲۰ درگذشته ۱۱ فوریهٔ ۱۹۸۶) نویسنده ی آمریکایی رمان های علمی-تخیلی بود. تل ماسه، معروفترین نوشته ی او که در سال ۱۹۶۵ به چاپ رسید، پرفروشترین رمان علمی-تخیلی تاریخ این سبک و از شاهکارهای آن به شمار می رود. او در کنار رمان نویسی، گاهی به عنوان روزنامه نویس، عکاس، اقلیم شناس، منتقد، و مدرس هم کار می کرد.

پوستر فرانک هربرت

درباره کتاب تلماسه

کتاب تلماسه، رمانی علمی تخیلی نوشته ی فرانک هربرت است که نخستین بار در سال 1965 به چاپ رسید. داستان این رمان در آینده ای دور و در امپراتوریِ بین سیاره ای و گسترده ای اتفاق می افتد که بخش های مختلف آن، توسط خاندان های اشرافی وفادار به سلسله ی پادشاهیِ کورینو کنترل می شوند. کتاب تلماسه به داستان مردی جوان به نام پال آتردیس (وارث خاندان آتردیس) می پردازد در حالی که او و خانواده اش کنترل سیاره ای بیابانی به نام آراکیس را می پذیرند که دارنده ی تنها منبعِ مهمترین و ارزشمندترین ماده در کهکشان است. داستان این اثر به شکلی هنرمندانه و جذاب، تعاملات پیچیده و چندوجهی سیاسی، دینی، زیستی، فناورانه و انسانی را به تصویر می کشد در حالی که قدرت های امپراتوری برای به دست آوردن کنترل آراکیس با هم رو در رو می شوند. کتاب تلماسه علاوه بر کسب جوایزی معتبر همچون جایزه ی هوگو و نبیولا، به عنوان پرفروش ترین رمان علمی تخیلی جهان شناخته می شود. داستان تحسین شده ی تلماسه، اولین قسمت از مجموعه پرفروشی به همین نام است که توسط فرانک هربرت به رشته ی تحریر درآمده. کتاب تلماسه (Dune) ماجرای خاندان آتریدیز را به تصویر می کشد، آن ها در دنیایی ملوک الطوایفی، حاکمیت سیاره ای آباد و مرفه را برعهده دارند و به همین دلیل مورد حسادت حاکمان دیگر سیاره ها قرار دارند. با افزایش قدرت و محبوبیت این خانواده، امپراطور تصمیم به نابودی آن ها می گیرد پس دوک لیتو و خانواده اش را به سیاره ی آراکیس یا تلماسه می فرستد، سرزمینی بیابانی و خشک که وجود «ادویه» تنها دلیل اهمیت آن است. ادویه همان ماده ای است که قدرت سفر در فضا را برای انسان ها فراهم کرده، مصرف آن به روشن بینی منجر می شود و قدرتی فراطبیعی برای افراد به همراه دارد. مجموعه این دلایل به رقابتی سهمگین برای دستیابی به ادویه منجر شده اما خاندان آتریدیز برخلاف دیگر حکمرانان، سعی دارند رابطه ای دوستانه با ساکنین آراکیس بسازند. همزمان با تلاش های مداوم دوک لیتو و دشمنی پنهان اما مداوم امپراطور، بومیانِ بادیه نشین می کوشند به پُل، فرزند لرد نزدیک شوند زیرا باور دارند او منجی آینده ی تلماسه و پادشاه برحق این سیاره است... .

مجموعه کتاب تلماسه

بیابان های بی پایان، خورشیدی بی نهایت سوزان، طوفان های شنی که هر جانداری را در خود می بلعند و هر صحراگردی با دیدن آ ن ها، صدای ناقوس مرگ را می شنود. آنچه خواندید توصیفی کوتاه از دنیای آراکیس است، جهانی بی رحم و خشک که فرانک هربرت اولین بار در سال 1965 با کلماتش به تصویر کشید و ادبیات علمی-تخیلی جهان را برای همیشه دگرگون کرد. مجموعه کتاب تلماسه (Dune Series) وقایعی حماسی-فلسفی را با رنگ وبوی علم روایت می کند. ماجراهای این رمان در دنیایی خیالی و آینده ای دور می گذرد که انسان به واسطه ی ماده ای «ادویه» نام، قدرت سفر فضایی را پیدا کرده است. این جهان ملوک الواطیفی توسط شخص امپراطور نظارت می شود که حاکم هر سیاره را تعیین می کند و ما از طریق خاندان آتریدیز به آن پا می گذاریم. دوک لیتو به همراه بانویش جسیکا و پسرش پُل، ساکن سیاره ی کالادان هستند که سرزمین سبز و طبیعت بخشنده اش مایه ی حسادت دیگر حاکمان است. آن ها زندگی آرامی را می گذرانند اما امپراطور که از قدرت و محبوبیت آتریدیزها احساس خطر می کند فرمانروایی سیاره ی آراکیس یا تلماسه را به آن ها می سپارد. این دستور به معنی صدور حکم مرگ است چون آراکیس مرگبار، مدت هاست که رنگ باران به خود ندیده. مردم بادیه نشین آن در چادرها و مغاک ها زندگی می کنند، هیچ کشت و زراعتی در آن امکان پذیر نیست و ساکنینش به نامهربانی با غریبه ها معروفند. دشت های بیابانی این سیاره لقب تَلماسه را برایش به ارمغان آورده (تل هایی متعدد از شن و ماسه) اما همین طبیعت خشک، باارزش ترین ماده جهان را در خود جای داده: ادویه. ادویه یا اسپایس که در زبان فارسی به شکل های مختلفی ترجمه شده چیزی است که امکان سفر میان فضایی را برای پادشاهان فراهم کرده. مصرف آن به شدت اعتیادآور اما الهام بخش است و بعضی از روحانیون بالامرتبه با نوشیدن یا خوردن آن می توانند آینده را مشاهده کنند. اما این مایه ی ثروت و قدرت برای ساکنان آراکیس چه به همراه داشته؟ هیچ! آن ها به بردگانی تبدیل شده اند که جز خدمت به حاکم و همکاری در یافتن منابع ادویه اجازه ی هیچ کاری ندارند. سنت های قبیله ای شان باعث شده اهالی دیگر سیاره ها این مردم را اقوامی بدوی و وحشی ببینند تا اینکه خاندان آتریدیز وارد آراکیس می شوند.

دوک لیتوی خردمند، خیرخواهانه می کوشد رابطه ای دوستانه با مردم بادیه نشین برقرار کند. در فراز و نشیب ایجاد این پیوند و اتحاد، زمزمه هایی عجیب به گوش می رسد. ساکنین آراکیس یا تلماسه معتقدند روزی یک منجی به اسم مؤدِب یا لسان الغیب متولد می شود که آن ها را از خفت و بردگی نجات می دهد و این فرد کسی نیست جز پُل، وارث خاندان آتریدیز... . توجهات آشکار مردم به پُل همزمان با اوج گیری نقشه های خصمانه علیه دوک لیتو وقایعی فاجعه بار را رقم می زند. خانواده ی کوچک آن ها از هم می پاشد و داستان تلماسه در این نقطه از کاخ های باشکوه حاکمان به بیابان های سوزان منتقل می شود. چه آینده ای در انتظار آتریدیزهاست؟ آیا رویاهای نوع دوستانه ی دوک برای دوستی با بادیه نشین ها تماما برباد رفته؟ آیا پُل واقعا قهرمانی است که مردم آراکیس انتظارش را می کشند؟ فرانک هربرت در مجموعه کتاب حیرت برانگیز تلماسه ماجراهای آتریدیزها و سیاره ی آراکیس را به سبکی زیبا و نفس گیر برای ما روایت می کند.

در انتها باید گفت که تلماسه مجموعه ای طولانی است که فرانک هربرت شخصا هفت جلد آن را تالیف کرد. پس از درگذشت او فرزند ارشدش داستان را در خطوط زمانی متفاوت گسترش داد و تا امروز بیش از پانزده کتاب در ادامه ی آن منتشر کرده است. تاکنون دو جلد «تلماسه» و «مسیحای تلماسه» از این مجموعه به فارسی برگردانده شده که توسط انتشارات کتابسرای تندیس و با ترجمه ی سید مهیار فروتن فر چاپ شده اند.

اقتباس سینمایی از کتاب تلماسه

دیوید لینچ، کارگردان شهیر هالیوود اولین اقتباس از این مجموعه را انجام داد. فیلم او در سال 1984 اکران شد که نتیجه ای فاجعه بار داشت و نتوانست توجه منتقدان و تماشاگران را به دست آورد. بعد از آن در سال 2003 سریالی تلویزیونی به اسم فرزندان تلماسه براساس مجموعه کتاب ساخته شد. اما آخرین اقتباس در سال 2021 معروف ترین و پرفروش ترین آن ها بود که اثر فرانک هربرت را به شهرتی حتی فراتر از قبل رساند. بازیگرانی نام آشنا مانند تیموتی شالامی، اسکار ایزاک، ربکا فرگوسن، خاویر باردم و جیسون موموآ در تلماسه نقش آفرینی کردند. اکران موفقیت آمیز این فیلم سینمایی به عقد قرارداد برای ساخت قسمت بعدی منجر شد که وقایع نیمه دوم کتاب تلماسه را به تصویر می کشد.

جوایز و افتخارات کتاب تلماسه

  • پرفروش ترین رمان علمی تخیلی تاریخ
  • فروش بیش از بیست میلیون نسخه در جهان
  • برنده جایزه ی Nebula برای بهترین رمان 1965
  • برنده ی جایزه ی هوگو برای بهترین رمان 1966
  • برنده جایزه Seiun برای بهترین رمان خارجی در 1974

نکوداشت های کتاب تلماسه

  • شاهکار ادبیات علمی-تخیلی مدرن. (شیکاگو تریبون)
  • قدرتمند، متقاعدکننده و مبتکرانه. (Robert A. Heinlein)
  • یکی از شگفت انگیزترین داستان های علمی-تخیلی! (واشنگتن پست)
  • هر روز که می گذرد تلماسه به جایگاهی رفیع تر و باارزش تر ارتقا می یابد. (نیویورکر)
  • اثری کم نظیر. احتمالا تنها ارباب حلقه ها قدرت مقایسه با این کتاب را دارد! (آرتور سی. کلارک)
  • نبوغی که هربرت با درهم آمیختن بوم شناسی، مذهب، سیاست و فلسفه به ما نشان داد یکی از دستاوردهای ادبیات علمی-تخیلی را به دنیا عرضه کرد. این میراث را باید ستود. (Louisville Times)

در بخشی از کتاب تلماسه میخوانیم

«من قادرم هر چیزی را به همان شکل که واقعا هست ببینم. این توانایی همیشه مایه ی غرورم بوده... و بلای جانم؛ هیچ رایمندی نمی تواند حتی یک لحظه از تحلیل داده هایی که در اختیارش است دست بردارد.» صورت پیر و چرمین حوات در گرگ ومیش بامداد آرام و خونسرد می نمود. لبان رنگین از عصاره ی سافواَش به دو خط باریک و کشیده می مانست که خطوط چین وچروک، مانند شعاع های نور از آن متصاعد می شد. پیشروی حوات، مردی رداپوش در سکوت روی زمین نشسته بود. از ظاهرش برمی آمد که حرف های حوا او را تحت تاثیر قرار نداده است. دو مرد زیر تاق نمایی صخره ای مشرف به دشتی وسیع و پست پناه گرفته بودند. سپیده ی صبح رفته رفته بر ردیف ناموزون صخره های دیگر سوی دشت دامن می گسترد و بر همه چیز رنگ اخرایی می پاشید. ولی زیر تاق نما سرد بود؛ سرمایی گزنده و خشک که از شب برجا مانده بود. کمی پیش از طلوع خورشید، بادی گرم وزیدن گرفته و هوا را کمابیش ملایم کرده بود، ولی حالا اثری از آن گرمای مطبوع به جا نمانده بود. حوات هر از گاه می توانست صدای به هم خوردن دندان های اندک نفرات به جامانده از گردانش را از پشت سرش بشنود. مرد رداپوش، حره مردی بود که با پدیدار شدن اولین شعاع های فلق نزدشان آمده بود. هنگام عبور از دشت چنان نرم روی شن ها می سرید که به زحمت می شد او را از پس زمینه ی تلماسه ها تمیز داد... .

شناسنامه کتاب تلماسه

  • نویسنده: فرانک هربرت
  • مترجم: سید مهیار فروتن فر
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر کتابسرای تندیس
  • تعداد صفحات: 847
  • موضوع کتاب: کتاب داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکترونیکی: دارد
  • نسخه صوتی دارد

بنابراین اگر به جهان های فانتزی علاقه دارید و مشتاقانه آثار علمی-تخیلی را دنبال می کنید، توصیه می کنیم این اثر را از دست ندهید! امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (185 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (179 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (102 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (72 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (71 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (64 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (59 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (57 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (55 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خدمت سربازی باید برای زنان اجباری شود
خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید
مرگ دردناک بازیگر محبوب 41 ساله بر اثر غرق‌شدگی+ عکس
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی خصوصی جعفر غفارنژاد رقیب بابلسری هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
حمزه سلیمانی بخشدار جدید شعیبیه شد
انفجار اسپری در خودرویی در تبریز حادثه ساز شد!
منتخب روز   
قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس