معرفی کتاب تولستوی و مبل بنفش اثر نینا سنکویچ

  شنبه، 17 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب تولستوی و مبل بنفش اثر نینا سنکویچ
کتاب تولستوی و مبل بنفش داستانی زیبا و دلنشین از نینا سنکویچ با ترجمه لیلا کرد است. قهرمان داستان برای تسکین درد از دست دادن خواهرش به ادبیات و به دنیای کتاب‌ها پناه می‌برد و داستانی بی‌نظیری می‌سازد که عشق به کتاب مشخصه اصلی آن است. این کتاب در سال ۲۰۱۱ از طرف سایت گودریدز نامزد بهترین کتاب خاطرات و اتوبیوگرافی شد.

درباره کتاب تولستوی و مبل بنفش

جک و نینا راهی سفری دو نفره به مناسبت تولد جک شده اند. نینا که بسیار به مطالعه علاقه مند است، سرمیز شام به جک می گوید که قصد دارد به مدت یک سال هر روز یک کتاب بخواند. اما او دلیلی برای این کار دارد. در حقیقت او در تلاش است تا با پناه بردن به دنیای داستان ها، با مطالعه کتاب ها و غرق شدن در ادبیات، درد از دست دادن ناگهانی خواهرش را تسکین دهد. خواهرش که به سرطان کیسه صفرا دچار شده بود، به طرز ناگهانی و با سرعتی بسیار بالا از زمان تشخیص بیماری اش، از دست رفت. نینا برای تسکین خودش، از دردی که می کشید فرار نکرد. بلکه شجاعانه تصمیم گرفت تا با آن روبه رو شود؛ کتاب خوانی اش را شروع کرد. نینا سنکویچ لابه لای کتاب خوانی ها در هر بخش کتاب تولستوی و مبل بنفش، قسمتی از زندگی خود را روایت می کند و این که چطور در هر برهه ای از زندگی اش کتاب ها درد او را تسکین داده و با خوشحالی و غمش همراه بوده اند. فصل های این کتاب هم با جمله ای که نینا از هر کتاب انتخاب کرده آغاز می شوند. این داستان از دریافت های نویسنده از کتاب های مختلف می گوید. او مفاهیم مختلفی را در کتاب ها جستجو کرد؛ چرایی مرگ، معنای زندگی و سنکویچ درباره تجربه ای که منجر به نوشتن کتاب تولستوی و مبل بنفش شد، اینطور می گوید: «سالِ هر روز یک کتاب من، سال آسایشگاه من بود. سال من به دور از هوای ناسالم خشم و اندوهی که زندگی ام را از آن انباشته بودم. گریزی بود به بادهای شفابخش ملایم تپه های کتاب. سال کتاب خوانی من وقفه من بود، تعلیق من در زمان بین اندوه جانکاه مرگ خواهرم و آینده ای که حالا در کنارم ایستاده بود. من در مدت یک سالِ تمام استراحت و فراغت با کتاب ها، شفا پیدا کردم. حتی از آن هم بیشتر، آموختم که چگونه از مرحله بهبودی فراتر بروم.»

خلاصه کتاب تولستوی و مبل بنفش

این شرح حال روح بخش و روشنگرانه از نینا سنکویچ، داستانی واقعی و بسیار جذاب درباره ی فقدان، امید و درنهایت، رهایی از رنج ها است. نینا به عنوان نوعی درمان به کتاب خواندن روی می آورد و در طول سفر ذهنی هیجان انگیز خود، از قدرت بی نظیر کتاب ها در کمک به ما برای بازپسگیری زندگی مان پرده برمی دارد.

درباره نویسنده کتاب تولستوی و مبل بنفش

نینا سنکویچ، نویسنده ی آمریکایی است. سنکویچ در اونستون در ایالت ایلینوی به دنیا آمد. او پس از سپری کردن دوران تحصیل به نویسندگی روی آورد و آثار معدودش به موفقیت های چشمگیری رسیدند.

نینا سنکویچ

نکوداشت های کتاب تولستوی و مبل بنفش

  • هر کسی به ادبیات پناه برده باشد، این کتاب را درک خواهد کرد. (مجله اپرا)
  • این خاطرات نشان دهنده فردی ست که به کتاب عشق می ورزد. (بوستن گلوب)
  • خاطرات سنکویچ ادای احترامی به قدرت کتاب در غنی تر کردن زندگی روزمره ماست. (Christian Science Monitor)
  • تولستوی و مبل بنفش نشان دهنده ارتباط عرفانی و عمیق میان خواننده و نویسنده است. کتابی جذاب و الهام بخش! (Connecticut Post)
  • نینا سنکویچ خاطراتی فوق العاده را نوشته که اولین کارکرد ادبیات را به ما یادآوری می کند؛ بهبود، پرورش و ارتباط با واقعی ترین بخش خودمان. (تانترا اومریگار، نویسنده)

کتاب صوتی تولستوی و مبل بنفش برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب خواندن عشق می ورزید و می خواهید در جهان ادبیات غرق شوید، این کتاب به شما پیشنهاد می شود.

قسمتی از کتاب تولستوی و مبل بنفش

سال هاى سال کتاب ها برایم مانند دریچه اى بودند که از آن به چگونگى رویارویى آدم هاى دیگر با زندگى نگاه مى کردم؛ به غم ها و شادى هایشان و به ملال و سرخوردگى هایشان. حالا بار دیگر براى دریافت همدلى، راهنمایى، رفاقت و کسب تجربه از آن دریچه نگاه خواهم کرد. کتاب ها این ها را و حتى بیشتر از این ها را به من خواهند بخشید.

هر لحظه اى که در زندگى تجربه مى شود مى تواند آینده را رقم بزند. زمان حال از گذشته نشئت مى گیرد. اتفاقات خوبى که در گذشته رخ داده اند، دوباره نیز روى خواهند داد. لحظه هاى زیبایى، نور و شادى همیشه زنده اند.

مردم اغلب از اهمیت زندگى در لحظه ى اکنون حرف مى زنند و غبطه مى خورند به اینکه کودکان بى اینکه به گذشته فکر کنند یا نگران آینده باشند از لحظات شاد اکنونشان لذت مى برند. باشد! موافقم. اما این تجربه -تحربه ى زندگىِ سپرى شده – است که به ما امکان مى دهد لحظات شاد را به خاطر بیاوریم و دوباره احساس شادى کنیم. این از توانایى هاى ماست که لحظه اى را که به ما قدرت و توان مى دهد دوباره زندگى کنیم. بقاى ما به توانایى به خاطر آوردن بستگى دارد (کدام نوع توت را نخوریم، از حیوانات بزرگ درنده دور بمانیم، نزدیک آتش چمباتمه بزنیم ولى به آن دست نزنیم.) اما نجات ما از خود درونى مان به خاطره ها بستگى دارد.

این نعمتى است که ما انسان ها از آن برخورداریم؛ یک عمر چسبیدن به زیبایى هایى که در یک لحظه حس کرده ایم. ناگهان زیبایى نزد ما فرا مى رسد و ما با سپاسگزارى آن را مى پذیریم. ممکن است مکان و زمان آن را نتوانیم به خاطر بیاوریم، اما خاطره ها قادرند با یک جرقه، بدون هیچ هشدارى یا از روى عمد به ذهنمان هجوم بیاورند.

همیشه راه حلى براى ناامیدى هست و آن، وعده ى زیبایى هایى ست که در آینده در انتظار است.

عادى بودن وجود کسى یک نعمت است؛ داشتن او بدون فکر کردن به از دست دادن یا دوباره هرگز ندیدن او، این یک نعمت است.

کل دنیا باید براى هر مرگى به لرزه دربیاید، اما اگر این طور مى شد، ما دیگر هرگز نمى توانستیم رنگ آرامش را ببینیم. در حقیقت جهان با مرگ و اندوه به لرزه در مى آمد.

کلمات شاهدى بر زندگى اند؛ آنها آنچه اتفاق افتاده را ثبت مى کنند و به همه ى آن، رنگ واقعیت مى بخشند. کلمات داستان هایى را خلق مى کنند که تبدیل به تاریخ و ماندگار مى شوند. حتى داستان ها هم تصویرگر حقیقت اند: داستان خوب حقیقت است. داستان هایى درباره ى زندگى هاى به یاد مانده، که گذشته را به یاد ما مى آورند؛ در عین حال کمک مى کنند تا به جلو حرکت کنیم.

بخشیدن شکل والایى از پذیرش است؛ پذیرش اینکه زندگى عادلانه نیست.

کتاب دوستانى هم هستند که از ترسِ اینکه گنجینه ى کتابشان را براى همیشه از دست بدهند، هرگز کتاب امانت نمى دهند. (یک ضرب المثل قدیمى عربى اندرز مى دهد که «کسى که کتاب امانت مى دهد، یک احمق است؛ اما کسى که کتاب را پس مى دهد، احمق تر است.») من به پیروى از توصیه ى هنرى میلر همیشه اهل امانت دادن کتاب بوده ام: «کتاب ها هم مثل پول دائما باید در گردش باشند. تا جایى که بشود، قرض بدهید و قرض بگیرید؛ هم کتاب را و هم پول را! مخصوصا کتاب را؛ کتاب ها به مراتب بیشتر از پول، چیزى براى عرضه کردن دارند. کتاب فقط یک دوست نیست، بلکه مى تواند دوستان بسیارى برایتان به ارمغان بیاورد. زمانى که با ذهن و روحتان صاحب کتابى هستید، ثروتمندید. اما وقتى آن را به شخص دیگرى بدهید، سه برابر ثروتمندید.»

آیا تابه حال قلبت به خاطر تمام شدن کتابى به درد آمده است؟ آیا شده تا مدت ها بعد از تمام کردن کتابى نویسنده اش همچنان در گوشَت نجوا کند؟

شاید عشق همین باشد؛ رام کردن هوس و تبدیل آن به چیزى سخت و دائمى.

ما جایگزین شدنى نیستیم. ما براساس اینکه چطور دوست داشته م شویم منحصر به فردیم.

ابراز عشق است که ما را گرم نگه می دارد؛ حتى در روزهاى پایانى زمستان.

جایى که خاطره هست، خلا معنى ندارد. وقتى که من بمیرم، کسى مرا به یاد خواهد آورد و مرا باز خواهد گرداند.

یک کتاب مشترک مثل فرار با یک همراه است.

شناسنامه کتاب تولستوی و مبل بنفش

  • نویسنده: نینا سنکویچ
  • ترجمه: لیلا کرد
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۲۷۰
  • نسخه صوتی:دارد
  • نسخه الکترونیکی: دارد

مشخصات کتاب صوتی تولستوی و مبل بنفش


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...